تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

فرح پهلوی: هر ایرانی باید نظرش را آزادانه ابراز کند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دهم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

مهاجمان جاده فارس ۱۵ راننده را کشتند

اعترافات 4 جنایتکار که نام خود را باند «جکی» نهاده بودند نشان میدهد که طی ۸ ماه گذشته دست کم ۱۵ راننده به‌دست آن‌ها کشته شده‌اند . به‌گفته مقام‌های قضایی شیراز تا کنون هویت شش تن از قربانیان این باند جنایتکار که یکی از اعضای آن زن جوانی به نام معصومه دستمردی است، فاش شده است.

همچنین عده ای از کسانی که به اتهام قتل راننده‌ها توسط ماموران دستگیر شده بودند، پس از اعترافات صریح اعضای باند جکی آزاد شدند. مهاجمان از معصومه، همسر یکی از اعضای باند به عنوان طعمه برای به دام انداختن رانندگان استفاده می‌کردند.

معصومه در جریان بازجویی خود گفت: «من برای نجات دادن خودم از این مهلکه با کمک یک مرد نامه‌ای به مقامات قضایی شیراز، بندر عباس و داراب نوشتم و قتل یکی از قربانیان را به وسیله محمد حیدری رهبر باند به آن‌ها اطلاع دادم.»

شهبانو: هر ایرانی باید آزادانه عقایدش را ابراز کند

به نوشته اطلاعات ۱۸ تیر و کیهان ۲۱ تیر، فرح دیبا ملکه ایران که برای گشایش جشنواره توس به مشهد رفته است، در پاسخ یکی از خبرنگاران که نظر شهبانو را در باره فضای باز سیاسی کشور پرسید، گفت: «فضای باز سیاسی، فضای سالمی است و باید افراد مختلف امکان این را داشته باشند که نظریات خودشان را ارائه دهند. البته ممکن است که اوایل کار مقداری مشکلات به‌وجود بیاید، ولی این هم مثل کارهای دیگر زمان می‌خواهد که جا بیفتد.»

شهبانو افزود: «در فضای سیاسی جدیدی که با دوراندیشی شاهنشاه به‌وجود آمده است هر ایرانی باید آزادانه عقایدش را ابراز کند، ولی ضمنا باید به‌یاد داشته باشد که لازم است مصالح عمومی را بر مصالح شخصی مقدم بداند. این چیزی است که در مملکت وجود دارد و امیدوارم روز به روز بیشتر هم بشود.»

شهبانو در باره جشن توس گفت: «فکر می‌کنم که جشن توس ریشه‌های فرهنگ ملی ما را مستحکمتر می‌کند و یک پیوند عمیق‌تر و محکم‌تر بین ما و این آب و خاک ایجاد می‌کند. هر قدر این پیوندها مستحکم‌تر شود، موجودیت ما بیشتر تضمین شده است و ملتی خواهیم بود که هیچوقت از بین نخواهیم رفت.»

شهبانو در باره فعالیت‌های دیگر دفترش گفت: «موزه‌ی آبگینه و سفاله‌ها، همراه با یک فرهنگسرا به‌زودی در مرکز تهران افتتاح می‌شود و یک مرکز فرهنگی در یکی از جنوبی‌ترین قسمت‌های تهران و در یکی از خانه‌های قدیمی که خریداری و احیا شده است ایجاد خواهد شد. موزه دیگری در کرمانشاه از طرف افراد هنردوست هدیه شده است که باید تکمیل شود. کارهای موزه آغاز شده است و به‌زودی پایان خواهد یافت.»

وکلای ملی گرا در راس کانون وکلا

نشریه کیهان نوشت: «گروه‌های مختلف در هیئت مدیره کانون وکلا برای انتخاب رییس و نواب رییس به توافق‌هایی رسیده‌اند. با توجه به این توافق‌ها و آراء گروه پیشرو، انتخاب حسن نزیه، عضو نهضت آزادی، به ریاست هیئت مدیره تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

گفته شده است که یک گروه نیز به این شرط به نزیه رای خواهد داد که دکتر عبدالکریم انواری، عضو جبهه‌ی ملی، عضو این گروه نایب رییس کانون باشد. با این ترتیب انتخاب انواری نیز به‌عنوان یکی از دو نواب رییس بعید به نظر نمی‌رسد .

اما در باره نایب رییس دوم هنوز نمی‌توان به درستی اظهار نظر کرد، چون صادق وزیری و دکتر متین دفتری، عضو جبهه ملی، احتمالا نیابت ریاست را قبول نخواهند کرد. در عین حال باید گفت که اسامی محسن پزشکپور (پان ایرانیست)، اردلان (جبهه ی ملی) و جلالی نایینی (سناتور) همچنان به عنوان نامزدهای ریاست برده می‌شود .

تلاش ایران برای افزایش قیمت نفت

روزنامه «السیاسه» چاپ کویت نوشت روز دوشنبه ۱۹ تیر مقامات نفتی ایران و عربستان سعودی در کویت با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا در باره افزایش بهای نفت پیش از پایان سال جاری تصمیم بگیرند.

این روزنامه به نقل از یک مقام عالیرتیه‌ی عربستان سعودی گفت یکی از مقامات آن کشور برای مذاکره با ایران روز یکشنبه عازم کویت شده است که سپس به ایران برود. این ملاقات در باره ی افزایش بهای نفت بمنظور مقابله با کاهش قدرت خرید و دلار بحث خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه در تهران: مشکل نفوذ کردها به مرز ترکیه حل نشده است

دوکچون گوندوز پس از مذاکره با عباسعلی خلعتبری وزیر خارجه ایران و انعقاد قراردادخرید یک و نیم میلیون تن نفت خام که در تهران صورت گرفت، به خبرنگاران گفت: «روابط ایران و ترکیه دوستانه و برادرانه است. میان ایران و ترکیه هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و ما میل داریم این روابط باز هم گسترش بیشتری یابد.»

وی افزود: «دوستی ایران و ترکیه یک دوستی سنتی است که بر پایه‌های فرهنگی استوار است. چندی پیش بعضی از جراید ترکیه با نوشتن مطالبی علیه ایران، این کشور را متهم به تحریک کردهای ترکیه علیه دولت آن کشور کردند. وزیر خارجه ترکیه در مورد مساله کردها گفت: «یک ماه قبل گزارش‌هایی مبنی بر نفوذ کردها از طریق مرزهای عراق به مرزهای ترکیه رسید که هنوز این مشکل حل نشده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از مسئولين محترم ولاگ زمانه خواهش مي‌كنم از درج تيترهاي گمراه كننده اين صفحه خودداري كنند. زيرا من هر بار به با اين تصور كه مطلب روز است، صفحه را باز مي‌كنم و بعد از فهميدن اين كه شاهكار آقاي نبوي است، با عصبانيت، بدون آنكه مطلب را نگاه كنم، صفحه را مي‌بندم. اگر مشتاق چنين واكنشي هستيد، البته شيوه‌ي جالبي را انتخاب كرده‌ايد. اما اگر مايليد مطلب با حوصله و توجه خوانده شود، راه درستي انتخاب نكرده‌ايد.

-- فرنام ، Jul 14, 2008

لوس بود

-- بدون نام ، Jul 14, 2008

این آقای ابراهیم نبوی هم کهنه و تکراری شده یکی جدیدترش را پیدا کنید

-- بدون نام ، Jul 14, 2008

چقدر کم حوصله! بهتر بود می گفتید دوست ندارید مردم بفهمند روزی روزگاری انسان های خوب و شریفی در این دیار فرهنگ ایران را پاس می داشتند

-- raha ، Jul 14, 2008

هر ایرانی باید آزادانه عقایدش را ابراز کند،
اين "بايد "نشان ميدهد كه خر خانم از كره گي دم نداشته است .

-- جلال ، Jul 14, 2008

اگر آن زمان خوب بود مردم اینطور به سیم آخر نمی زدند وانقلاب نمی کردنند البته از چاله به چاه افتادند

-- حسن ، Jul 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)