تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

پختن غذا با انرژی خورشیدی در اهواز

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دوازدهم ژوئیه ۱۹۷۸میلادی

عراق: تنها با ایران پیمان امنیتی می‌بندیم

نشریه کیهان هوایی چاپ ۲۱ تیرماه در تفسیری زیر عنوان «حوادث یمن، ایجاد پیمان امنیت کشورهای خلیج فارس را تقویت کرده است» نوشت: «حوادث اخیر در یمن و به‌ویژه توسعه همکاری های حکومت عدن (یمن جنوبی) با شوروی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس را شدیدا نگران ساخته است و آن‌ها را بر آن داشته است تا بار دیگر مذاکرات گذشته را برای یک همکاری گروهی در جهت حفظ امنیت منطقه تجدید کنند. ظاهرا عربستان سعودی که در همسایگی یمن قرار دارد، پس از حوادث اخیر بیش از دیگران به فکر ایجاد یک پیمان دسته جمعی افتاده است.

این در حالی است که حدود دو هفته قبل نخست وزیر ایران اعلام کرد با توجه به نبودن حرکت از جانب هم پیمان‌های احتمالی ایران، این کشور دیگر ابتکار را برای پافشاری در عقد چنین موافقت نامه‌ای به‌دست نخواهد گرفت، ولی شاه ایران در مصاحبه اخیر خود گفت که ما هنوز در انتظار هستیم.»

به‌نظر محافل سیاسی، عربستان سعودی و کشورهای کوچک‌تر به اندیشه انعقاد چنین پیمانی علاقه‌مند شده‌اند زیرا چنین پیمانی به منطقه ثبات خواهد بخشید، ولی به عقیده‌ی این مقام‌ها عراق بی‌تفاوت مانده است. هرچند که مناسبات خود را با ایران بهبود بخشیده و در عین حال نشانه‌هایی از کاهش مناسبات نزدیک و فشرده خود با مسکو بروز داده است. موضع عراق تاکنون این بوده است که چنین پیمانی را تنها با ایران در نظر خواهد داشت و حاضر نیست فراتر از آن برود.

دعاوی دیرین ارضی عراق نسبت به کویت، مانع دیگری برای انعقاد یک پیمان دسته‌جمعی است. در پایان این نشریه ابراز امیدواری می‌کند «همچنانکه عراق و ایران اختلافات سنتی مرزی خود را حل کرده‌اند و ایران از دعاوی خود نسبت به بحرین چشم پوشیده است، اختلافات عراق ـ کویت نیز رفع نشدنی به‌نظر نمی‌رسد.»

زنان مشمول خدمت احضار شدند

زنان دیپلمه و دارندگان مدارک بالاتر که مشمول خدمات اجتماعی زنان هستند به خدمت احضار شدند. این عده تا شهریور ماه ۱۳۵۷ فرصت دارند که برای تعیین تکلیف مشمولیت خود به مراکز تعیین شده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه کنند.

بنا به گفته مقامی آگاه، نیازهای سازمان‌های مربوطه اول از بین غایبین و داوطلبان و نیز به قید قرعه از میان ثبت‌نام کنندگان تامین خواهد شد و مشمولان برای خدمت به وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، بهداری و بهزیستی، کشاورزی و منابع طبیعی، فرهنگ و هنر، جنگل و ادارات تابع و نیز شهرداری پایتخت اعزام می‌شوند و پس از گذراندن دوره آموزش نظامی و تحقیقی، بقیه دوره خدمت خود را در سازمان‌های مربوطه طی خواهند کرد.

طبق گفته همین مقام دیپلمه‌ها و دارندگان درجه فوق دیپلم به درجه گروهبانی، لیسانسیه‌ها و فوق لیسانس‌ها به درجه ستوان دومی، و دارندگان مدارک دکترای تخصصی به درجه ستوان یکمی نایل می‌شوند.

از بدو اجرای قانون خدمات اجتماعی زنان تاکنون وضع مشمولیت بیش از یک صد و بیست هزار مشمول زن دیپلمه و دوازده هزار زن مشمول لیسانس و بالاتر مورد بررسی قرار گرفته است و افراد مازاد بر احتیاج معاف شده‌اند.

اهواز در گرمای ۵۲ درجه می‌سوزد

امروز اهوازی‌ها پختن غذا با انرژی خورشیدی را با موفقیت آزمایش کردند، زیرا گرمای هوای اهواز در آفتاب به ۶۵ درجه بالای صفر رسید و در چنین هوایی، تخم مرغ‌هایی را که اهوازی‌ها در مقابل اشعه خورشید قرار داده بودند، پخته شد.

گرمای جهنمی همراه با هوای شرجی، اهواز را فلج کرده است. کلیه فعالیت‌های ساختمانی متوقف شده است و بسیاری از اتومبیل‌ها به‌ویژه تاکسی‌ها به علت جوش آوردن موتور از کار افتاده‌اند.

قیر آسفالت خیابان‌ها در گرمای ۶۵ درجه، نرم شده و جای چرخ اتومبیل‌ها به روشنی بر آسفالت خیابان‌ها نقش می‌بندد. شهر همچنان نیمه تعطیل است و حتی در خنک‌ترین سایه‌ها، گرمای هوا به 52 درجه بالای صفر می‌رسد.

در حالی که رطوبت هوا نیز ۸۶ درصد است. تمامی بیمارستان‌ها مملو از مردم گرمازده به‌ویژه کودکان خردسال است. در ۲۵ روز گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر شهر اهواز را به قصد نقاط خوش آب و هوا ترک گفته‌اند و هم اکنون نیز صف های درازی در مقابل شرکت‌های هواپیمایی، باجه‌های راه‌آهن و بنگاه‌های مسافربری بسته شده است .

ایرانی‌ها خواهان خرید باشگاه فوتبال لس‌آنجلس هستند

آسوشیتدپرس از لس‌آنجلس خبر داد که گروهی از سرمایه‌گذاران ایرانی پیشنهاد خرید باشگاه فوتبال «لس‌آنجلس رامرز» را به مالک آن داده‌اند. طبق گزارش‌هایی که به دست آمده است ۵۰ میلیون دلار از طرف مشتریان ایرانی برای این معامله پیشنهاد شده است، اما مالک این باشگاه اعلام کرده است که به هیچ قیمتی حاضر نیست باشگاه خود را بفروشد. دلالی که از سوی ایرانیان این پیشنهاد را به مالک باشگاه داده است در ماه‌های اخیر چندین ملک و مستقل برای آن‌ها خریده است.

پارک ۴۰ هکتاری نور

از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور یک سلف سرویس مجهز به کلیه وسایل رفاهی و تفریحی برای اقامت کوتاه مدت توریست‌های ایرانی و خارجی در شمال دایر شد.

در سلف سرویس پارک جنگلی نور که به مدرنترین وسایل نگهداری و پخت غذا، از جمله سردخانه و گرم‌خانه، مجهز است از مسافرین و توریست‌ها با غذاهای مطبوع محلی و ایرانی با نازلترین قیمت پذیرایی می‌شود و مسافران می‌توانند در فضای دلپذیر پارک از انواع امکانات تفریحی و رفاهی که برای اقامت کوتاه و گردش و تفریح فراهم شده است استفاده کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)