تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

محمود عنایت و دموکراسی چاه و چاله

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۵۷هجری خورشیدی برابر پانزدهم ژوییه ۱۹۷۸میلادی

شهر اهواز روی دریایی از نفت قرار دارد

در پی کشف منبع عظیم نفت در یک منطقه مسکونی اهواز، دومین چاه نفت در منطقه مسکونی «کورش» اهواز به نفت رسید.

چند روز پیش در شهرک مسکونی «ملی راه» اهواز نیز چاه شماره ۱۲۲ به نفت رسیده بود. چاه منطقه‌ی کورش در کمترین مدت و تنها در عمق ۳۵۰۰ متری به نفت رسیده است.

با به نفت رسیدن این دو چاه که در شمال شرقی رودخانه کارون قرار دارند، کارشناسان اعلام کردند که در این منطقه منابع عظیم نفتی وجود دارد و اهواز روی دریایی از نفت قرار گرفته است.

در پی کشف نفت در مناطق مسکونی کورش و ملی راه، عملیات گسترده‌ای برای استخراج نفت در مناطق مذکور انجام خواهد گرفت که دامنه‌ی آن تا سواحل رودخانه‌ی کارون و در صورت لزوم تا میان آب‌های این رودخانه نیز ادامه خواهد یافت.

سپاسگزاری نجیب‌الله سفیر افغانستان در تهران از دولت پادشاهی ایران

دکتر نجیب‌الله نخستین سفیر دولت کمونیستی افغانستان پس از ورود به تهران رونوشت استوارنامه خود را تسلیم عباسعلی خلعتبری وزیر خارجه دولت پادشاهی ایران کرد.

ایران از اولین دولت‌های غیر کمونیستی جهان بود که در نخستین روزهای بعد از کودتای آوریل افغانستان، حکومت مارکسیستی آن کشور را به رسمیت شناخت و سفیر خود را که در آن هنگام در تهران بود راهی کابل کرد.

نجیب‌الله پس از مذاکرات خود با وزیر خارجه ایران در مورد گسترش همکاری‌های دو کشور، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری پارس گفت: امیدوارم که وظایف خود را در جهت تحکیم و گسترش مناسبات بین دو کشور به نحو احسن انجام دهم.


وی گفت: همانطور که با آقای خلعتبری هم در این مورد توافق داشتیم، ما با ایمان کامل نسبت به دولت و ملت ایران از جراید انتظار داریم که حوادث را آنطور که هست جلوه دهند تا نه تنها بی‌جهت مشکلی ایجاد نشود، بلکه در سطح بالا نیز بر حسن تفاهم‌ها بیافزاید.

وی از ادامه کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به افغانستان سپاسگزاری کرد و سخنان وزیر خارجه ایران در اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های بیشتر اقتصادی و مالی در آینده با افغانستان را گام دیگری در گسترش روابط دوستانه بین دو کشور خواند. وی با اشاره به روابط دیرینه بین دو کشور افزود: بین ما هیچ مشکل لاینحلی وجود ندارد.

دموکراسی چاه و چاله

دکتر محمود عنایت ازنویسندگان معروف روزنامه کیهان در مقاله ای زیر عنوان «دموکراسی چاه و چاله» نوشت: «اروپایی‌ها قبل از جنگ بین الملل‌اول می‌گفتند یک خروار باید گلوله ریخت تا یک نفر کشته شود، اما همین چند وقت پیش روزنامه‌های ما خبر دادند که یک چاله بی‌قابلیت در شهر تهران منجر به بروز تصادفی شده که در آن سه نفر کشته شده‌اند ...

بلی! یک چاله کوچک و حقیر می تواند دال بر این باشد که جان آدمی در این شهر به پشیزی نمی‌ارزد ... یک چاله، چیز بسیار کوچکی است ولی می‌تواند نماینده چیزها و کارهای بسیار بزرگ باشد. مثلا از وجود چاله‌های کوچک در خیابان‌های یک شهر می‌توان به وجود سوء استفاده‌های بزرگ در آن شهر پی برد.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)