تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

گرمای اهواز پنج نفر را کشت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۳۰ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و یکم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی


گرمای اهواز پنج نفر را کشت

گرما و شرجی کشنده که از یک هفته قبل شهرهای خوزستان را فرا گرفته است، ادامه یافته و ظرف دو روز، پنج نفر از ساکنان اهواز دچار گرمازدگی شده و در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

قربانیان گرما که در محلات «کمپلو»، «چهارصد دستگاه»، «کوی یوسفی» و «دولت‌آباد» زندگی می‌کردند، بر اثر گرمای زیاد و سوختگی بدن از تابش مستقیم نور خورشید، دچار گرمازدگی شدند و نقش بر زمین گشتند.

این عده به بیمارستان‌های جندی‌شاپور و رازی اهواز انتقال یافتند؛ ولی معالجات در مورد آنان مؤثر واقع نشد و در بیمارستان درگذشتند.

قربانیان گرمای اهواز چهار مرد و یک کودک بودند. دکتر محمدعلی اعلم، پزشک قانونی اهواز پس از معاینه اجساد قربانیان اعلام کرد که هر پنج نفر به علت گرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌زمان، گروهی از مردم اهواز به هنگام عبور از خیابان برای جلوگیری از گرمازدگی، تکه‌های یخ را روی سرشان گذاشته بودند.

هما هفت هواپیمای غول‌پیکر می‌خرد

هواپیمایی ملی ایران با در اختیار گرفتن دو هواپیمای غول‌پیکر دیگر در خطوط داخلی، مشکل کمبود جا در پروازهای داخلی را از میان خواهد برد.

هواپیمایی ملی ایران این دو فروند هواپیمای ۳۰۰ نفره که از نوع ایرباس است، بهار آینده تحویل خواهد گرفت و به این ترتیب دیگر مشکلی از لحاظ جا در پروازهای داخلی وجود نخواهد داشت.

یک مقام «هما» ضمن تأیید این خبر گفت: «هواپیماهای ایرباسی که تا کنون در اختیار هواپیمایی ملی ایران قرار گرفته است، باعث شده است امسال نسبت به سال‌های قبل ۷۵ درصد مشکل کمبود جا در پروازهای داخلی هما برطرف شود.

لذا این شرکت تصمیم گرفته است با توجه به افزایش مداوم مسافر در پروازهای داخلی دو فروند دیگر از این نوع هواپیما را برای کار در خطوط داخلی خود بخرد.»

وی گفت: «به موازات این برنامه، برای تأمین نیاز مسافرین هما در خطوط بین‌المللی نیز قرارداد خرید پنج فروند جمبوجت دیگر بین هما و کارخانجات سازنده بسته شد که این جمبوجت‌ها نیز به تدریج تا سال ۱۹۸۱ در خطوط بین‌المللی هما به کار خواهد افتاد.»


دلهره در آسمان تهران

به نوشته روزنامه اطلاعات، با هوشیاری مأمورین برج مراقبت فرودگاه مهرآباد ۹۰ نفر مسافران بوئینگ ۷۲۷ پرواز شماره ۸۱۰ هواپیمایی ملی ایران از یک خطر حتمی نجات یافتند.

به نوشته این روزنامه، حادثه زمانی رخ داد که اهرم یکی از چرخ‌های هواپیما به یکی از لاستیک‌ها گیر کرد و مقداری از آن را پاره کرد.

مأموران برج مراقبت با دیدن این وضع اعلام حالت آماده‌باش کردند و به هواپیما نیز دستور اوج‌گیری داده شد تا در ارتفاع بالا بنزین خود را تخلیه کند و سرانجام هواپیما سالم به زمین نشست.

یکی از مسافران گفت: «وقتی داخل هواپیما وضع اضطراری به وجود آمد، کفش‌هایمان را درآوردیم و سرسره هم آماده شد.»

ولیعهد وارد تگزاس شد

روزنامه اطلاعات به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، رضا پهلوی ولیعهد ایران برای گذراندن یک دوره یک‌ساله کارآموزی خلبانی وارد پایگاه هوایی «ریز» واقع در نزدیکی لوبوک شد. رضا پهلوی در این مدت در یک ساختمان مخصوص نظامی اقامت خواهد کرد و روزهای آخر هفته در خارج از ساختمان به سر خواهد برد.

حمله به دانشجویان ایرانی در جاده‌های ترکیه

شش دانشجوی ایرانی در یک حمله مسلحانه توسط عده‌ای ناشناس در ترکیه مجروح شدند.

دانشجویان مذکور به اتفاق ۳۷ دانشجوی ایرانی دیگر برای یک بازدید سه‌هفته‌ای از طرف مدرسه عالی پارس به ترکیه سفر کرده بودند.

حمله مردان مسلح در گردنه سیواس انجام گرفت. در نخستین حمله شش تن از دانشجویان ایرانی مجروح شده که بلافاصله برای درمان به بیمارستان‌های ارض‌روم منتقل شدند.

رادیو آنکارا نیز خبر مجروح شدن دانشجویان ایرانی را پخش کرد و ضمنا اطلاع داد که نظیر این حمله به یک اتوبوس حامل دانشجویان در ازمیر اتفاق افتاده که دو دانشجو در این حادثه زخمی شدند.

وزارت خارجه ایران بلافاصله پس از اطلاع از این امر به سفارت ایران در ترکیه دستور رسیدگی و تعقیب ماجرا را داد.

هوشنگ باتمانقلیچ سفیر ایران در ترکیه گفت: «این حمله‌ها جنبه راهزنی نداشته؛ بلکه هدف آن، اخلال در روابط یا ایجاد رعب و سلب اعتماد بوده است.»

اسامی دانشجویان مجروح چنین اعلام شد: امیر ایزدپناه، ناصر کرمی، حمید مشهدی حسین طرف، احمد فردوسی، شیوا عقدائی، ناصر زاهدی و دکتر فاطمه تیموریان (سرپرست)

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)