تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

محمود عنایت و حرف های بسته و «فضای باز»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و ششم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی


شاه و فرح در نوشهر

با توجه به شایعاتی که مبنی بر بیماری شدید شاه و یا حتی مرگ وی در سال ۵۷ منتشر شده بود، روزنامه‌ها از جمله روزنامه کیهان که مدتی بود عکس شاه را چاپ نکرده بود، ضمن انتشار این خبر که «شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو تعطیلات تابستانی را در کاخ نوشهر می‌گذرانند» عکس دو نفره آنان را در کنار دریا منتشر کرد و زیر عکس توضیح داده شده است «عکس، اعلیحضرتین را با استفاده از فراغت به هنگام قدم زدن در ساحل دریا نشان می‌دهد.»


احداث دو هتل جدید در جزیره کیش

سازمان عمران کیش از سازمان هواپیمایی ملی و شرکت ملی نفت دعوت کرده است تا در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

این شرکت در نظر دارد دو هتل بزرگ دیگر در جزیره کیش بسازد. سازمان عمران کیش که فعالیت‌های خود را از سال گذشته به‌صورت گسترده‌ای آغاز کرده است، هم اکنون یک هتل و تعداد زیادی ویلا در این جزیره ساخته است که به‌مرحله بهره‌برداری رسیده و با ایجاد دو هتل تازه تا پنج سال دیگر این هتل‌ها می‌توانند دو هزار نفر را در خود جای بدهند.

در تاسیسات جزیره کیش علاوه بر هتل و ویلا و رستوران‌های متعدد و تاسیسات رفاهی، بزرگترین بوتیک‌های دنیا شعبه دائر کرده‌اند. این جزیره در سال بین پنج تا شش ماه فعالیت خواهد داشت.

مجتمع توریستی جزیره کیش سال گذشته در دیداری که شهبانو از این جزیره داشت افتتاح شد. این مجموعه علاوه بر تجهیزات کامل دارای فرودگاه بین‌المللی است که سال گذشته هواپیمای کنکورد حامل گروهی از خارجیان در آن فرود آمد.

در معماری این جزیره سبک به‌خصوصی به‌کار رفته است که در آن ضمن الهام از سنت‌های معماری اصیل ایرانی، سبک تازه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است که کاملا با آب و هوا و مشخصات جزیره تطبیق می‌کند.


جهانبخش نورائی، یک بار دیگر، اراده مردم

جهانبخش نورائی نویسنده مقالات فرهنگی و سینمایی در روزنامه کیهان نوشت: سخنگوی وزارت فرهنگ و هنر گفته است که «قیمت بلیت سینماها تنها وقتی افزایش می‌یابد که مردم رضایت بدهند وگرنه آسمان هم زمین بیاید، قیمت بلیت بالا نمی‌رود که نمی‌رود.» ما مردم، البته از این همه لطف و دوستی سپاسگزاریم. اما راستش هیچ نکته تازه‌ای در گفته سخنگوی فرهنگ و هنر دیده نمی‌شود.

مگر تا به‌حال در خرج بیت‌المال، وضع عوارض و برپائی جشنواره برای تعیین طول گرز رستم، خواست مردم نادیده گرفته شده که ایشان فکر می‌کنند حرف جالب و راه‌گشائی زده‌اند؟

مگر نمی‌دانند که بالا رفتن عوارض گذرنامه، نرخ آب، برق، تلفن، مالیات اتومبیل، بنزین، بهای بلیت اتوبوس، بلیت باشگاه سینمایی فرهنگ و هنر (فارابی) و الخ... به اراده مردم بوده است؟

در موردهای یاد شده همیشه دولت به نیابت ملت (یعنی مردم) عمل کرده است و الحق که خوب عمل کرده است، زیرا ما سال‌هاست به دولت وکالت داده‌ایم هرچه صلاح دید بجای ما انجام دهد و در کار خیر تردید نکند. چون خود ما کارهای مهم‌تری مانند حفظ بافت سنتی «عودلاجان» و تعمیر موتور پیکان‌مان داریم.


تماشاگر و فوتبالیست عصبانی داور را کتک زدند

در جریان بازی پاس و نفت آبادان در تهران شش گل رد و بدل شد که چهار گل آن نصیب پاس شد.

به‌نوشته کیهان چهارم مرداد ۵۷ داور این بازی به‌گونه ای سوت زد که از یک پنالتی مسلم صنعت نفتی‌ها گذشت و یک پنالتی به پاسی‌ها هدیه کرد.

به‌همین دلیل یکی از تماشاگران که عصبانی شده بود خونش به جوش آمد و خود را به‌ میدان رساند و داور مسابقه را زیر مشت و لگد گرفت.

همچنین احد سنجری بازیکن تیم دارایی نیز که در جریان مسابقه به داور سیلی زده بود به‌مدت یک‌سال از بازی محروم شد.


ترانه‌های هفته

محبوب‌ترین ترانه‌های هفته گذشته به این شرح در کیهان روز چهارم مردادماه معرفی شد.
نیمه گمشده من (گوگوش)، بهار من گذشته شاید (ستار)، مست (سلی)، خالی (ابی)، عزیز رفته (مهستی)، شهادت (مرتضی)، پیچک (ابی)، بیگانگی (ستار)، خداحافظ (هایده)، میراث (شاهرخ)


محمود عنایت و حرف‌های بسته و «فضای باز»

دکتر محمود عنایت در مقاله‌ای تحت عنوان «حرف‌های بسته و فضای باز» در روزنامه کیهان هوایی چهارشنبه 4 مرداد ۵۷ چنین نوشت: فعلا تا وقتی که تنور گرم است ما آردمان را می‌پزیم. فضای سیاسی باز است یا نیمه‌باز یا بسته، اینقدر هست که بانگ جرسی می‌آید و آن قید و بند سابق بر دست و دهان نویسندگان نیست و لااقل به‌شدت سابق نیست.

فراموش نکنید که یک‌وقت بود که حتی ذکر کلمه «آزادی» در روزنامه‌های این دیار اسباب سوء تفاهم می‌شد و کسی نمی‌توانست به آزادیخواهان صدر مشروطه درود بفرستد، اما حالا دست کم به حرف هم شده می‌توان از آزادی تجلیل کرد و حدیث آزادی را به شکایتی یا حکایتی بازگفت که شد آن‌که اهل نظر برکناره می‌رفتند.

این ملاحظه هم که دستگاه ممکن است از مقالات علنی و نظریات علنی افراد درباره آزادی بهره‌برداری کند و محیط را آزاد جا بزند، به‌نظر بنده درست نیست و اتفاقا دستگاه آن‌قدر که از نوشته‌های غیر علنی می‌تواند برای اثبات آزادی بهره‌برداری کند، از نوشته‌های علنی نمی‌تواند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)