تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

وبا در میناب، ملک حسین و حسنی مبارک در نوشهر

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر اول اگوست ۱۹۷۸ میلادی


ملک حسین، حسنی مبارک و شاه در نوشهر

ملک حسین پادشاه اردن و حسنی مبارک، معاون رییس‌جمهوری مصر وارد تهران شدند و در نوشهر با پادشاه ایران مذاکراتی انجام دادند. به نظر می‌رسد که مذاکرات حسنی مبارک و شاه ایران مربوط به کنفرانس وزرای خارجه مصر و اسراییل و آمریکاست.

پس از این کنفرانس انور سادات، رییس‌جمهور مصر تصمیم گرفت سیاست آشتی‌جویانه‌ای را در قبال اسراییل در پیش بگیرد. روزنامه اطلاعات نوشت که در ملاقات حسنی مبارک و شاه ایران، معاون رییس‌جمهور مصر، سیاست انور سادات در قبال اسراییل را به اطلاع شاه ایران رساند.

پادشاه اردن نیز پس از سفر به عربستان سعودی و در جهت ایجاد هماهنگی میان اعراب و به‌خصوص قدرت‌های تندروی منطقه به ایران آمد تا در حقیقت طرح صلح انورسادات را با ایران و کشورهای منطقه هماهنگ کند.

وبا در میناب هم شایع شد و بررسی وضع شیوع وبا در خراسان

هم‌زمان با شیوع وبا در خراسان، دومین معاون وزیر بهداری نیز استعفا داد. وزیر بهداری اعلام کرد فردا شخصا برای بررسی وضع وبا به منطقه گناباد می‌رود.

دکتر مژدهی وزیر بهداری گفت: استعفای هیچ یک از معاونین وزارت بهداری به دستش نرسیده است. نیلی آرام، معاون درمانی و محمدرضا نقابت، معاون تأمین اجتماعی، دو معاون وزیری هستند که استعفای آن‌ها اعلام شده است.

دکتر مقتدر مژدهی، وزیر بهداری اعلام کرد: در حال حاضر یک فضای کدر بین دستگاه وزارت بهداری و مردم، بین پزشک و وزارت بهداری، بین نظام پزشکی و وزارت بهداری و بین پزشک و پزشک وجود دارد که من تا از بین رفتن این فضای کدر و جمع‌آوری اطلاعات در زمینه مسائل درمانی و غیره، تصمیم تازه‌ای نخواهم گرفت.

روزنامه اطلاعات درباره شیوع وبا در گناباد نوشت: شیوع وبا در گناباد و روستاهای اطراف آن هشت نفر را کشت و یک وضع اضطراری و فوق‌العاده به‌وجود آورد. طی چند روز گذشته گروهی از ساکنان شهر گناباد و روستاهای اطراف آن که به بیماری قی و اسهال مبتلا شده بودند در بیمارستان‌ها بستری شدند، اما هشت تن از آنان درگذشتند.

هم‌زمان با این مسأله، وزارت بهداری اعلام کرد در شهر میناب نیز چند مورد ابتلای به وبای التور دیده شده است.

وزیر نفت چین به ایران آمد

سونگ چن مینگ وزیر صنایع نفت و مواد شیمیایی جمهوری خلق چین در رأس یک هیأت بلندپایه از کارشناسان نفتی کشور مزبور از بغداد وارد تهران شد.

وزیر نفت چین که برای اولین بار به ایران مسافرت کرده است، در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسنعلی مهران، قائم‌مقام رییس هیآت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

وزیر صنایع نفت چین بلافاصله پس از ورود به فرودگاه به اتفاق آقای حسنعلی مهران و کارشناسان شرکت ملی نفت ایران به‌منظور بازدید از تأسیسات صنعت نفت به خوزستان عزیمت نمود.

پس‌ماند سوخت اتمی ایران

پروتکل همکاری‌های انرژی اتمی ایران و فرانسه جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. بر اساس این موافقتنامه از طرف دولت فرانسه دو نیروگاه اتمی هر یک به قدرت ۹۰۰ مگاوات در ایران احداث خواهد شد.

دولت فرانسه متعهد شده است که پلوتونیوم حاصل از تصفیه مجدد پس‌ماندهای سوخت نیروگاه‌ها را به شکل سوخت ساخته شده به‌منظور جلوگیری از ربوده شدن آن به هنگام حمل و نقل، مجدداً تحویل ایران بدهد.

نیروگاه‌های اتمی در کنار کارون ساخته می‌شود و در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، دولت فرانسه طی موافقتنامه جداگانه‌ای، تربیت نیروی انسانی لازم را برای شروع کار نیروگاه‌ها به‌عهده می‌گیرد و به‌همین جهت، تعدادی از کارشناسان و تکنسین‌های سازمان انرژی اتمی ایران برای آموزش و کاربرد نیروگاه‌های هسته‌ای به فرانسه اعزام خواهند شد.


زن ازدواج نکرده و بچه خوشگل در جشنواره فیلم تهران


هفتمین جشنواره جهانی فیلم تهران شامل بخش‌های مسابقه، جشنواره جشنواره‌ها، سینما چشم و گوش دارد، نمایش‌های ویژه، مرور بر آثار ورنر هرتزوک، مرور بر آثار کوبایاشی و مرور فیلم‌های سینمای ایران در سال ۱۹۷۸ در ماه آبان برگزار خواهد شد.

روزنامه کیهان در این مورد نوشت: جشنواره جهانی فیلم تهران همه ساله در آبان‌ماه برگزار می‌شود و توانسته است بخشی از نقطه نظرهای جهانی فیلم‌سازی را به‌خود جلب کند.

این جشنواره به ابتکار وزارت فرهنگ و هنر به وجود آمده است، آرم جشنواره بز بالدار است که از مجسمه‌های قدیمی ایرانی است و همه‌ساله جایزه زرین بز بالدار به برنده جشنواره اعطا می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره هوشنگ شفتی است که با مشاورت هژیر داریوش فیلم‌های عرضه شده را انتخاب می‌کند. گفته شده است که احتمالاً در جشنواره امسال فیلم‌های کن راسل را نمایش خواهد داد.

در بخش جشنواره جشنواره‌ها فیلم‌هایی از فستیوال برلین، کان، تاتورمینا، شیکاگو و کارلو ویواری نمایش داده می‌شود. امسال دو فیلم «زن ازدواج نکرده» و «بچه خوشگل» از کن انتخاب شدند.

نمایش ویژه، بخش جدیدی است که در جشنواره تهران از امسال آغاز شده است، در این بخش فیلم‌هایی که به عناوینی نتوانسته‌اند در جشنواره‌های دیگر به‌نمایش در بیایند، نمایش داده می‌شوند.

در این بخش ۱۷ فیلم از ورنر هرتزوک نمایش داده می‌شود، از جمله «معمای گاسپار هاوزر». در جشنواره امسال از سینمای ایران تا کنون فیلم‌های «دایره مینا»، «گزارش»، «سفر سنگ»، نمایش داده می‌شوند.

نظر آیت‌الله میلانی درباره «نوزاد آزمایشگاهی»

به نوشته روزنامه کیهان، حضرت آیت‌الله میلانی یکی از رهبران شیعه اعلام کرد: «بر اساس تعالیم عالیه اسلام نوزادی که خارج از شکم مادر بارور می‌شود، تا زمانی که پدر و مادرش زن و شوهر باشند، کاملاً مشروع و حلال است.»

آیت‌الله میلانی که به دنبال انتشار خبر تولد نخستین نوزاد آزمایشگاهی در لندن سخن می گفت، افزود: بر اساس تعالیم اسلام اگر اسپرم متعلق به مرد دیگری غیر از شوهر زن باشد، آن وقت «نوزاد آزمایشگاهی» نامشروع است و تولد نوزاد حرام خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)