تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

فاجعه سینما رکس رسماً عمدی اعلام شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه اول شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و سوم اوت ۱۹۷۸ میلادی

هشت دانشجو سفارت ایران در هلند را اشغال کردند

هشت دانشجو که عضو اتحادیه جهانی دانشجویان ایرانی هستند، دیروز سفارت ایران در هلند را که در حومه لاهه قرار دارد، اشغال کردند. یکی از این دانشجویان در تماس با خبرگزاری فرانسه گفت که این دانشجویان مسلح نیستند.

این دانشجویان تأکید کردند که در هنگام حمله به سفارت به سه نفر از کارکنان سفارت که در انجا بودند هیچ آسیبی نرساندند و آنان آزادند که هر جا می‌خواهند بروند. این دانشجویان اعلام کردند که کلیه اسناد و مدارک موجود در سفارت را نابود کرده‌اند.

ساعتی بعد سفارت ایران از مقامات هلندی درخواست کرد به اشغال سفارت ایران هرچه زودتر پایان داده شود.

به دنبال این درخواست پلیس هلند منطقه «واسناز» را محاصره کرد. دانشجویان ایرانی از پلیس خواستند تا به آنان اجازه دهد تا در یک کنفرانس خبری برخی از اسناد دولتی را برای روزنامه‌نگاران منتشر کنند؛ اما پلیس هلند با این درخواست مخالفت کرد.

احمد اقبال، سفیر ایران در هلند در هنگام اشغال در مرخصی به سر می‌برد.

پلیس هلند گزارش کرد که فقط یک پلیس از سفارت ایران حفاظت می کرد. سرانجام با دستگیری این هشت دانشجو به اشغال سفارت ایران پایان داده شد. سفارت ایران اعلام کرد اشغال‌گران سفارت، به جز از بین بردن اسناد و مدارک، خسارات فراوانی نیز به ساختمان زدند.

فاجعه سینما رکس رسماً عمدی اعلام شد

با اعزام یک هیأت مستقل برای بررسی علت آتش‌سوزی سینما رکس آبادان، این هیات اعلام کرد که آتش‌سوزی سینما رکس عمداً اتفاق افتاده و به دلیل سرعت اشتعال مواد آتش‌زا و بسته بودن راه‌های خروجی، همه افرادی که در سالن بودند مورد آسیب قرار گرفتند.

بر اساس گزارش این هیأت تحقیق، با وجود تأخیر در اطفاء حریق مواد آتش‌زای به کار برده شده، به اندازه‌ای سریع عمل کرده است که آتش و دود و گازهای خفه‌کننده موجود در سالن موجب بی‌حسی و خفگی تماشاگران سینما و مرگ آنان شده است.

بنا به گزارش روزنامه اطلاعات «دو کانون حریق بر اثر پاشیدن مواد آتش‌زا تشکیل شد و ناگهان سراسر ساختمان شعله‌ور گردید»

هم‌زمان با همین واقعه کابل های تلفن اهواز به وسیله عده‌ای ناشناس آتش زده شد و در جریان یک عملیات تروریستی در خرمشهر پنج نفر کشته و زخمی شدند.

ساندینیست‌ها نمایندگان مجلس نیکاراگوئه را گروگان گرفتند

با حمله گروهی از مردان مسلح وابسته به جبهه آزادی‌بخش ساندینیست به کاخ ملی که مقر پارلمان این کشور بود، ۴۰۰ تن از جمله ۶۰ تن از نمایندگان مجلس و تعدادی از وزرای کابینه این کشور گروگان گرفته شدند.

نیروهای ساندینیست برای آزادی این افراد، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و ۱۰ میلیون دلار شدند.

در جریان تیراندازی چهار تن از محافظان کاخ کشته شدند. مهاجمان پس از کشتن نگهبانان و اشغال کاخ وارد پارلمان شدند و نمایندگان را طناب‌پیچ کردند و آنان را به زیرزمین کاخ منتقل کردند.

در این عملیات ۱۰۰ تن از نیروهای مسلح ساندینیست حضور داشتند.

این افراد پس از یک روز، کلیه گروگان‌ها به جز نمایندگان پارلمان را آزاد کردند.

پیش‌بینی می‌شود که سوموزا در اثر این عملیات استعفا کند.

پس از این عملیات، دولت نیکاراگوئه با ساندینیست‌ها توافق کرد و زندانیان سیاسی و گروگان‌گیرها و هیأت مذاکره با یک هواپیما به کاراکاس پرواز کردند.

دو وزیر دیگر کابینه نورمحمد تره‌کی زندانی شدند

رادیو کابل اعلام کرد دو وزیر کابینه افغانستان به دلیل دست داشتن در توطئه نافرجام اخیر این کشور بازداشت شدند.

به گزارش رادیو کابل، سلطان علی کشتمند، وزیر برنامه‌ریزی و محمد رفیع، وزیر کار و فواید عامه در توطئه‌ای که منجر به دستگیری عبدالقادر، وزیر دفاع و ژنرال شاهپور، رییس ستاد نیروهای مسلح افغانستان و دکتر میر اکبر علی، رییس بیمارستان جمهوریت شد، دست داشتند.

رادیو کابل اعلام کرد مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد عناصر ضد مردم افغانستان در صدد بودند دولت نورمحمد تره‌کی را سرنگون کنند.

آتش‌سوزی در کارخانه آبجو مجیدیه

شب گذشته بخشی از کارخانه آبجوسازی مجیدیه که مقدار زیادی شیشه خالی آبجو در آن بود، طعمه حریق شد و مقداری از آن‌ها در آتش سوخت.

۳۰ دقیقه پس از آغاز آتش‌سوزی، مأموران کلانتری مجیدیه متوجه دودی شدند که از محوطه این کارخانه به هوا می‌رفت. به دنبال مشاهده این دود، گروهی از مأموران آتش‌نشانی به محل کارخانه رفتند.

در جریان این آتش‌سوزی، مقداری از شیشه‌های خالی و بخشی از کارخانه سوخت. نگهبان کارخانه گفته است که عده‌ای به عمد این کارخانه را آتش زده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام: به نظرم مجموعه روز شمار انقلاب بهترین کار آقای نبوی در سال اخیر است. ای کاش بجای طنز روزمره(که کم وبیش تکراری شده است و به خواندنش نمی ارزد) بیشتر به همین نوع کار بپردازید.
با احترام
سینا

-- sina ، Aug 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)