تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

شاه ایران: انتخابات بعدی صد درصد آزاد خواهد بود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر پنجم اوت ۱۹۷۸ میلادی


شاه ایران: انتخابات بعدی صددرصد آزاد خواهد بود

شاه ایران در پیام بسیار مهمی به ملت ایران به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد انقلاب مشروطیت گفت: فصل حداکثر آزادی‌ها را شروع کرده‌ایم و انتخابات آینده مجلس که ۱۰ ماه دیگر برگزار خواهد شد، صد درصد آزاد خواهد بود.

وی در این پیام گفت: نه تنها هیچ یک از نوزده اصل انقلاب در سه هزار سال تاریخ اجتماعی ایران سابقه ندارد، بلکه خیلی از این مواد نوزده‌گانه در پیشرفته‌ترین ممالک نیز شاید نظیر نداشته باشد.

شاه ایران افزود: هیچ مملکتی در عرض این پانزده سال اینقدر ترقی نکرده است. به‌خاطر تمام پیشرفت‌های محیرالعقولی که در این پانزده سال به‌دست آورده‌ایم به این مرحله تفکر رسیده‌ایم.

یعنی در واقع دو سال پیش به این فکر افتادم که مملکتی که زارعش آزاد است، کارگرش صاحب سهم است، تعداد با سوادش به این حد رسیده است، تعداد دانشگاهش به این حد رسیده است، و در تمام شئون زندگی این‌طور پیشرفت کرده، مملکتی که یک طبقه متوسط پیدا کرده که شاید تعطیلات آخر هفته فقط از شهر تهران، بیش از یک میلیون نفر با وسیله شخصی خودشان برای تفریح و گردش از شهر خارج می‌شوند... در اینجا ما باید روز به روز وسایلی فراهم بکنیم که مردم در زندگی خودشان و در سرنوشت خودشان شرکت بیشتری بکنند.

شاه ایران گفت: حالا باید تصریح کنم که مورد مهمی که ما لازم می‌بینیم که مردم بیشتر در آن شرکت بکنند موضوع اظهار رای است. انجمن ده، خانه‌های اصناف، شوراهای داوری، انجمن‌های استان و شهرستان و بالاخره مجلس شورای ملی و سنا؛ چیزی که به‌طور قطع می‌توانم به شما بگویم اینست که انتخابات باید صد درصد آزاد باشد. یعنی هر کس رای خودش را بدهد و آن رای خوانده بشود.

آن‌هایی که میل دارند مملکت به‌سوی تمدن بزرگ پیشرفت کند می‌دانند چکار بکنند و چه شکل رای بدهند. اگر عده‌ای هم باشند که به این موضوع علاقه‌ای نداشته باشند، باز هم رای آن‌ها آزاد است و خوانده خواهد شد. در قوانین دادگستری اصلاحاتی کرده‌ایم، باز هم می‌کنیم و پیش از پیش به مردم حق دفاع از خود را خواهیم داد. در یکی دو سال اخیر اقدامات زیادی در این قسمت شده است.

محمدرضا پهلوی در این پیام گفت: در آزادی‌های سیاسی به اندازه ممالک اروپایی آزادی خواهیم داشت و مثل ممالک دموکراتیک حدود آزادی هم تعیین خواهد شد. یعنی آزادی اجتماعات که خواهیم داشت، باید اجتماعات ما مسالمت‌آمیز باشد و کسی حامل اسلحه نباشد، اجتماع سد معبر نکند و به هر صورت با اجازه قبلی باشد. آزادی گفتار و آزادی قلم نیز مطابق قانون مطبوعات خواهد بود که آن هم ممکن است از هر جا اقتباس شود.

شاه ایران اضافه کرد: البته حکومت دموکراسی، حکومت رای مردم است و ما رای مردم را می‌پذیریم، منتها بر همه است که مردم را روشن کنند و به آن‌ها توضیح دهند که مصالح مردم چیست و در این راه حاکم همیشه قانون خواهد بود. تحریک، گردن‌کلفتی و خارج شدن از قانون را هیچ مملکتی به‌خصوص دموکراتیک‌ترین ممالک نمی‌توانند اجازه دهند. این فصلی که ما شروع کرده‌ایم که حداکثر آزادی در حدود قانون است، امیدوارم که به نتایج خوب خود برسد و مملکت ایران هم به‌سوی ترقی و تعالی و تمدن بزرگ پیش برود، و هم به‌سوی آزادی و دموکراسی حقیقی، دموکراسی مسئول، دموکراسی که برای یک مملکت باعث سرافرازی باشد. البته این راه، راه آسانی نیست.


آتشکده آذربرزین کشف شد

سرانجام، تحقیقات و بررسی‌های کارشناسان وزارت فرهنگ و هنر به‌منظور دست یافتن به آتشکده آذر برزین مهر، به نتیجه رسید و این آتشکده که یکی از سه آتشکده مهم دوره ساسانی است در نزدیکی شهر سبزوار، در داخل تنگه‌ای به عمق صد متر و در میان بستر سنگی رودخانه «ریوند» کشف شد.

کشف این آتشکده که محل نیایش طبقه کشاورز دوره ساسانی بود، واجد اهمیت فوق‌العاده فرهنگی ـ تاریخی است که می‌تواند دریچه‌ای برابر دید محققان برای شناخت تمدن ساسانی بگشاید. علاوه بر این آتشکده که در خراسان واقع شده است دو بزرگ آتشکده دیگر دوران ساسانی در آذربایجان و فارس قرار دارند.


تا چهار سال دیگرمخابرات تهران دارای تکنولوژی برابر با آمریکا و ژاپن خواهد شد

وزیر پست و تلگراف گفت: چهار صد هزار خط اشتراک تلفن برای شهر فعالی مثل تهران که چهار و نیم میلیون جمعیت دارد ناچیز بوده و این وضع موجب گردیده تا تلفن‌های تهران باری به مراتب بیشتر از ظرفیت خود را تحمل نمایند و عجیب آن‌که تاکنون توانسته دوام بیاورد.

اما با پروژه عظیمی که توسط شرکت مخابرات اجرا می‌شود تلفن تهران به‌زودی دارای سیستمی مشابه تلفن‌های آمریکا و ژاپن خواهد شد.

اجرای این طرح که از بهمن ماه ۱۳۵۶ شروع شده چهار سال طول می‌کشد. این پروژه عظیم با همکاری شرکت بل‌تلفن آمریکن و زیر نظارت شرکت مخابرات نیپون ژاپن در دست اجراست.

برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای شهروندان تهرانی ساعات کار حفاری بین ساعات ۹ شب تا شش بامداد است. در حال حاضر دو هزار کارگر و متخصص از جمله ۶۰۰ متخصص خارجی مشغول اجرای این طرح هستند.

در همین‌حال وزیر پست و تلگراف و تلفن گفت: ۱۴۲ مرکز مخابراتی تازه در سطح کشور در دست ساختمان است که تا پایان امسال به ۲۰۰ مرکز تازه خواهد رسید. وی با اعلام اینکه ایران بزودی صاحب چهار ماهواره مخابراتی می‌شود، افزود: بیش از سی میلیارد دلار برای پروژه‌های مخابراتی در ۲۰ سال آینده در نظر گرفته شده است و به‌موازات اجرای برنامه‌های گسترش مراکز تلفنی کشور نیروی متخصص نیز تربیت خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسيار بهتر بود که اخبار سي سال پيش را با همان زبان و ادبيات سي سال پيش،عينأ با همان جملات والقابي که در روزنامه هاي آن سالها چاپ ميشد منتشر ميکرديد.مثلأ:« ديروز اعليحضرت همايوني شاهنشاه آريامهر در پيام بسيار مهمي خطاب به ملت ايران فرمودند.....» اين طوري آدم بهتر زمانه را احساس ميکند.البته اگر به احساس زمانه اعتقادي داشته باشيد!

-- بدون نام ، Aug 4, 2008

بسيار گزارش خوبي بود و از چشم انداز توسعه سياسي و اقتصادي در آخر روان پهلوي خبر مي دهد و بسياري از ادعاهاي رژيم كنوني را در مورد نسبت سنجي توسعه در دوران جمهوري اسلامي با زمان پهلوي را زير سوال مي برد. افسوس كه شاه دير به فكر افتاد و زمينه را براي چيرگي واپس گرايان فراهم كرد. اين سرنوشت ملت نگون بخت ايراني است كه زمامداران مستبد در لحظات پاياني به اشتباه خود پي مي برند و آن گاه با اعتراف دير هنگام اولين گام را براي از دست دادن تاج و تخت به دست خود بر مي دارند.

-- جورج ، Aug 4, 2008

be zabane sade kash hokomate ghabl hakem mimond...

-- mohammad ، Aug 4, 2008

چقدر ديكتاتورها شبيه هم هستند. جالب است كه در كوتاه آمدن هم ناز مي كنند و هنوز آدم‌ها را رعيت خود مي دانند.

-- آشنا ، Aug 5, 2008

سلطنت مطلقه .و ولایت مطلقه باحکومت دموکراسی دو حکومت متضاد است .اگر حکومت مطلقه شد شعار آزادی ودموکراسی بک فریب است برای محکم نمودن پایه های حکومت که تمامی حکومتهای جباروستمگر زمانیکه احساس خطر ازناحیه مردم میکنند چنین وعده هائی میدهندتا پایه های حکومت خود رامستحکم نمایند. آزادی دادنی نیست بلکه گرفتنی است وارزآن هم بدست نمی آید.آیااروپادموکراسی راارزآن بدست آورد؟وکلیسا به راحتی حکومت راواگذار کرد.پس اگرشاه خواهان دموکراسی بود شرط اول مییایست ازسلطنت کناره گیری می کرد .وهمینطورنظام ولایت فقیه اگرمدعی دموکراسی است میبایست ازولایت مطلقه کنار رفته وبه مردم اجازه دهند نظام مورد علاقه خودرا انتخاب کنند

-- ابراهیم ملکی ، Aug 5, 2008

Albetta Shah diktator bood ve shayed ham akheri be eshtebahe khod pey borde bood ve mi khast demokrasi ra gabool be konad. Amma der har hal donyaye garb ra gabool dasht , ba Israel doost bood ve hayolaye vahshi ... nebood!

-- H Tehrani ، Sep 29, 2008

نظامِ سياسيِ شوروي كه از هم پاشيد گويي علمِ تاريخ‌شناسي و سياست‌شناسي و اقتصادشناسي هم زيرِ سؤال رفت! حالا ماها كه به چشم خودمان ديديم وقتي دكتر ... از فرانسه برگشت و توي اتاقش توي دانشگاه نخواست عكس شاه را به ديوار بزند دادند دو تا لات ساواك شيشه‌ي پپسي در ماتحت‌اش كردند. آن‌وقت هنوز توي شك مي‌كنيم كه اعلي‌حضرت ديكتاتور بود يا ليبرال! آن‌وقت مي‌گويند شاه با تروريست‌ها بد بود و با منتقدين كاري نداشت. محمدرضاشاه نه‌تنها مثلِ هيتلر و استالين مشكلِ رواني داشت بلكه مثل پدرش و برادرش غلامرضا حرص شديدي به تملك دارايي‌هاي مردم داشت. براي همين آشغال‌هايي مانندِ شعبان بي‌مخ دوروبر دربار و شازده‌ها و ژنرال‌ها پر بودند. نسل جديدي‌ها ممكن است نديده باشند اما ميان‌سال‌ها لطفاً فراموش نكنند حتي دهخدا، پروفسور هشترودي، شاملو، و صدها روشنفكرِ نويسنده و نقاش و موسيقي‌دان تراز اول در ايران تحمل نشدند. دوستانِ سلطنت‌طلب لطفاً كمي از فضايِ ج.ا خارج شوند و نگاهي منصفانه به كارنامه‌ي نظامِ سياسيِ محمدرضا شاه بكنند. درونه‌ي توتاليتر با لعابي از آزادي‌هاي سطحي. چقدر متأسفم براي نسلِ خودمان كه اين قدر با پديده‌هاي متناقض روبه‌روست و قدرتِ تشخيص‌اش را از دست داده است.

-- كئفلي ايسكندر ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)