تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

هوا کوفنگ به ایران آمد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

em>

چهار شنبه هشتم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر سی اوت ۱۹۷۸ میلادی


هوا کوفنگ به ایران آمد

هوا کوفنگ صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به دعوت پادشاه ایران به تهران آمد. محمدرضا پهلوی در مقابل پلکان هواپیما از هواکوفنگ استقبال کرد. شاه و ملکه ایران ضیافت شامی به افتخار هواکوفنگ در کاخ گلستان برگزار کردند.

در این میهمانی چند تن از اعضای خانواده سلطنتی، شریف امامی نخست وزیر، ریاضی رئیس مجلس شورای ملی، امیرعباس هویدا وزیر دربار، افشار قاسملو وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات دولتی ایران و چین شرکت کردند. هوا کوفنگ در این مراسم گفت: «مردم ایران در طی دوران معاصر بارها مورد تجاوز و ظلم و ستم امپریالیست‌ها قرار گرفته بود، اما مردم ایران دلیرانه دست به مبارزه زدند و هیچگاه سر تعظیم فرود نیاوردند و نیروهای تجاوزکار را در هم شکستند و از استقلال خود دفاع کردند.»

هوا کوفنگ تاکید کرد: «امروز مردم ایران تحت رهبری شاهنشاه آریامهر در حفظ استقلال و حاکمیت کشور، دفاع از منابع طبیعی و ملی و سازندگی کشور خود به موفقیت‌های مسرت بخشی نایل آمده‌اند.»

وی افزود: «کشور بزرگ حق ندارد کشور کوچک را مورد فشار قرار بدهد، کشور قوی حق ندارد به کشور ضعیف ظلم و ستم کند، امور هر کشور باید توسط مردم همان کشور اداره شود، امور هر منطقه باید توسط مردم همان منطقه حل شود و ما قاطعانه با سیاست تجاوزگرانه و استیلاجویی قدرت‌های بزرگ مبارزه می‌کنیم.» شاه نیز سیاست قاطع چین در خلیج فارس را ستود.

شاه: تغییر دولت در جهت آشتی است

محمدرضا پهلوی با تلویزیون فرانسه مصاحبه کرد. وی در این مصاحبه گفت: «در گذشته اشتباهات و سهل انگاری‌هایی در ایران شده است» وی گفت: «تغییر دولت در جهت سیاست آشتی است و کار تدوین قوانین مربوط به تظاهرات و انتخابات را آسان‌تر خواهد کرد.»

شاه ایران در تفسیر واکنش کشورهای خارجی دوست به ویژه فرانسه نسبت به اقداماتی که اخیرا در ایران به‌عمل آمده است، گفت: «پاره ای از محافل می‌دانند که ایران به سوی آزادی‌های دموکراتیک گام برمی‌دارد، در حالی که دیگران همچنان در مواضع خود باقی مانده‌اند.»

نام آیت‌الله خمینی رسما در مطبوعات نوشته شد

پس از سال‌ها که نام آیت‌الله خمینی در مطبوعات نوشته نمی‌شود از روز هشتم شهریور روزنامه اطلاعات نوشتن نام ایشان را آغاز کرد.

همچنین در خبر تشکیل اولین اجتماع حزب آزادیخواهان اسلامی در روزنامه اطلاعات چنین نوشته شده است: «اولین میتینگ حزب «آزادیخواهان اسلامی» در شهر ری و در محل خیریه نبوی تشکیل شد. در این اجتماع آقای سیف‌الدین نبوی رهبر این حزب معرفی شد.

وی ضمن آن‌که اعلام کرد به مراجع تقلید نزدیک است و پزشک معالج آنان نیز می‌باشد، در مورد حزب جدید خود گفت: حزب آزادیخواهان اسلامی دارای چهارده ماده است و پایه آن براساس دستورات اسلامی برپا شده است.

آن‌گاه «حاج کاظمی» یکی از واعظین برای سلامتی آیت‌الله خمینی دعا کرد و شرکت‌کنندگان در این میتینگ که 500 نفر بودند صلوات فرستادند.

در پایان تعدادی اعلامیه که از سوی آیت‌الله‌العظمی خمینی انتشار یافته بود بین حضار پخش شد. دکتر نبوی رییس حزب از حضار دعوت کرد هنگام خروج از محل آرامش خود را حفظ کنند. بدین ترتیب شرکت‌کنندگان متفرق شدند و هیچ تظاهراتی رخ نداد.»

من و حسنک سوگواران همیشه تاریخ

دکتر علیرضا نوری‌زاده، در مطلبی با عنوان «من و حسنک، سوگواران همیشه تاریخ» که در روزنامه اطلاعات هشتم شهریور 1357 منتشر شد، مطبوعات ایران را به حسنک وزیر تشبیه کرده و چنین نوشت: کسی به‌دنیا آمده است که لبخندش شادمانی ملتی است و اندوهش تلخکامی قومی، اگر برائت حسنک‌های جاندار و دو پا را تنها گروهی باور دارند، برائت مطبوعات را از همان آغاز همه مردم پذیرفته‌اند.

باید اشاره کنم قصد من در این نوشته از مطبوعات آن گروه از جراید و نامه‌هایی است که برسر گدایی از این و آن به‌وجود نیامدند و بر سر همین گدایی نرفتند. وقتی حلیه حسنک بودن را به مطبوعات می‌دهم، آن ارجمند نوشتارها را پیش نظر دارم که نویسندگانش مظلومان همیشه تاریخند.»

وی در این نوشته آورده است: «و تاریخ هر روز ورق می‌خورد. پریروز همهمه‌ها و فریادها، دیروز آزادگان و روزنامه‌هایی که زبان مردم بودند و آینه زلال دل و اندیشه‌شان. آن‌گاه نوبت امروز می‌رسد و من علیرضا نوری‌زاده پشتم می‌لرزد. راستی چه باید بکنم؟ با کدام سلاح از حسنک عزیزم محافظت کنم؟

نخستین فکری که به ذهنم خطور می‌کند، نگاه کردن از پنجره به بیرون است. لابد باید نگاه کنم که چه کسانی سنگ در دست دارند و دندان می‌فشرند. خدایا گناه من چیست؟ چه قصوری کرده‌ام، نه مقبول دیوانم و نه پذیرفته شده از سوی مردم. چوبی دو سر طلا شده ام که در عین مظلومی مهر حمایت از ظالم بر پیشانی‌ام خورده. در این بازی هر کس نصیب خویش را برده، بجز منی که حسنک مظلوم تاریخم.»

تظاهرات وسیع ضد دولتی در نیکاراگوئه بالا گرفت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ماناگوآ دولت این کشور اعلام کرد یک توطئه ضد دولتی را کشف کرده و روزنامه اطلاعات نوشت به دنبال این توطئه اوضاع این کشور رو به وخامت گذاشته است.

روزنامه اطلاعات نوشت که نبردهای خونینی در چندین شهر نیکاراگوئه بین شورشیان و واحدهای ارتش درگرفته است در شهر «دیرپامبا» واقع در 45 کیلومتری ماناگوآ سه گروه از کماندوهای ضد دولتی و نیروهای ارتش زد و خوردهای سختی جریان داشت.


همچنین دیروز در شهر «سوموتو» در نزدیکی مرز هندوراس تظاهرات وسیعی علیه ژنرال سوموزا برگزار شد که تعداد زیادی از اعضای جبهه آزادیبخش ساندینیست در آن شرکت داشتند.

یک مقام آگاه در ماناگوآ گفت عده زیادی از افسران ارتش نیکاراگوئه که در توطئه علیه دولت سوموزا شرکت داشتند، بازداشت شدند. به گفته محافل سیاسی ماناگوآ سرهنگ " لاویو" فرمانده تاسیسات الکترونیک ارتش رهبری توطئه ضد دولتی را برعهده داشت.

خبر بازداشت وی دیروز از رادیو ماناگوآ پخش شد. حوادث نیکاراگوئه دولت جیمی کارتر را سخت نگران کرده است. گفته می شود رئیس جمهوری آمریکا یکی از مشاوران خود را برای بررسی وضعیت نیکاراگوئه به ماناگوآ اعزام کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)