تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

ناصر زرافشان: حقوق بشر و دموکراسی غربی، فریب است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دوم اوت ۱۹۷۸ میلادی

مقررات ویژه ماه مبارک رمضان

اطلاعات ۱۱ مرداد ۱۳۵۷ اطلاعیه شهربانی کل کشور را به شرح زیر منتشر کرد:

نظر به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور اجرای فرایض دینی در ایام این ماه مقررات ذیل اعلام می‌گردد:

۱- نوشابه‌فروشی‌ها از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه اول شهریورماه برابر با ۱۸ رمضان تا ساعت ۲۴ روز شنبه چهار شهریورماه که مصادف با ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام است، تعطیل خواهند بود.

۲- کلیه باشگاه‌های اجتماعی و تفریحات و اماکنی که مجاز به اجرای نمایش و اتراکسیون و پخش موزیک هستند، در ایام مذکور می‌بایستی از اجرای برنامه خودداری کنند.

۳- سینماها و تماشاخانه‌ها نیز در ایام مذکور تعطیل خواهند بود.

۴- تظاهر به روزه‌خواری مطلقاً ممنوع است.

به مأموران دستور داده شده است که متخلفان از این مقررات را طبق قوانین تحت تعقیب قرار دهند.

اعتصاب سینماداران تهران ادامه یافت

با پایان یافتن مهلت ۱۵ روزه سینماداران، از صبح امروز، کلیه سینماهای تهران تعطیل شد و تا زمانی که افزایش بهای بلیت به سینماداران ابلاغ شود، ادامه خواهد داشت.

رضا انواری، رییس انجمن سینماداران در گفت و گویی با خبرنگار اطلاعات گفت: بنا به تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن سینماداران که دیشب در محل انجمن برگزار شد، بستن کلیه سینماها مورد موافقت اعضای انجمن قرار گرفت و از امروز، ۱۰۶ سینمای تهران تعطیل شد.

وی افزود: این اعتصاب تا زمانی که افزایش بهای بلیت از طرف دولت، قانونی اعلام شود، ادامه خواهد یافت.


مدسازان بزرگ پاریس در هتل هایت خزر

اطلاعات یازدهم مردادماه با چاپ عکسی از ورود زیباترین مانکن‌های جهان به تهران نوشت: «به دعوت بوتیک سلین، ساراشپلورن، کازازیان، لوتیه و آزار و مدسازان بزرگ دنیا، جمعه‌شب نمایشی از رنگ و زیبایی در هتل هایت خزر برگزار خواهد شد.

در این شب مانکن‌های مزون معروف کیس کراس لوک آخرین پدیده‌های مد را عرضه خواهند کرد و شیک‌پوشان را با دنیای تازه‌ای از مد و زیبایی آشنا خواهند نمود.

این همه زیبایی در کنار امواج دریا همراه با صدای دلنشین هایده و اجرای چشم‌گیر فریدون فرخزاد، شومن محبوب ایران، شبی شاد و فراموش‌نشدنی را در خاطره‌ها باقی خواهد گذاشت.

این چهارمین نمایش مد «سلین» است که بدون شک چون گذشته، با استقبال فراوان شیک‌پوشان روبه‌رو خواهد شد.


ناصر زرافشان / عکس از آرش عاشوری‌نیا، کسوف

ناصر زرافشان: حقوق بشر و دموکراسی غربی، تزویر و فریب است

ناصر زرافشان، حقوق‌دان، در مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات یازدهم مردادماه ۱۳۵۷ زیر عنوان «غرب و مسأله حقوق بشر» به شدت به دموکراسی غربی و حقوق بشر حمله کرد و با صوری خواندن حقوق بشر، صحبت از «حقوق انسان به طور کلی» بدون توجه به موقعیت طبقاتی را عوام‌فریبی خواند.

وی در این مقاله نوشت: «از آخرین جنجالی که غرب بر سر مسأله حقوق بشر به راه انداخت، اکنون مدتی می‌گذرد. اما آیا ماهیت این شعار چیست؟ آیا در بنیاد نظام حاکم بر جهان غرب تغییری پدید آمده و آیا این نظام اساساً و از ابتدا حامی و مدافع حقوق بشر بوده است؟

در کشورهای سه قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین که هر مسأله و مشکل فعلی اجتماعی به نحوی به غرب و رابطه استعماری یکی دو قرن اخیر با این کشورها ارتباط پیدا می‌کند، برای مردم، با توجه به مجموعه شناختی که از جهان غرب دارند، باور کردن این شعار و صداقت طراحان آن مشکل است و به راستی هم در این کار تزویری است. زیرا این بار هم مثل همیشه مسأله‌ای به طور مجرد و جدا از علل واقعی آن مطرح شده است.

صحبت از «انسان به طور کلی» است و حقوق و آزادی‌های صوری او، بی‌آن‌که این انسان در یک موقعیت مشخص تاریخی و اجتماعی، مورد مطالعه قرار گیرد و ماهیت او با توجه به شرایط اجتماعی و طبقاتی زندگی‌اش تحلیل شود و صحبت از حقوق صوری است، بی‌آن‌که تضمین‌های واقعی برای این حقوق یعنی ایجاد شرایط اقتصادی و اجتماعی لازم برای عملی شدن و معنی پیدا کردن این حقوق مطرح باشد.

وقتی مسائل اصلی را نادیده می‌گیرند و پیرامون عوامل ثانوی که خود معلول عوامل اصلی هستند جنجال به راه می‌اندازند، قصد فریب عوام در کار است.»

وی با حمله به نظام‌های سیاسی غرب و غیر دموکراتیک خواندن آن‌ها نوشت: «در آلمان فدرال به ضرب قانون معروف به «قانون رادیکال‌ها» کسانی را که دارای طرز فکر دموکراتیک هستند، از مشاغل خود برکنار و از اشتغال آن‌ها به مشاغل آموزشی جلوگیری به عمل می‌آورند.

چندی پیش نیز احزاب دموکراتیک بلژیک، فرانسه، ایتالیا، دانمارک، ایرلند و آلمان غربی، ضمن بیانیه مشترکی، روش‌های پلیسی را که در دستگاه‌های استخدامی بازار مشترک اعمال می‌شود افشا و محکوم کردند.

بیانیه مزبور حاکی از آن است که کسانی که می‌خواهند به استخدام دستگاه‌های مختلف شورای اقتصادی اروپا در آیند، باید پرسش‌نامه‌هایی را پر کنند که تمامی عقاید و وابستگی سیاسی آن‌ها را مورد تفتیش قرار می‌دهد و در این وضعیت خطابه‌های پرطمطراق مبلغین «حقوق بشر» وقتی از آزادی‌های دموکراتیک و حق بیان عقاید و نظرات فرد صحبت می‌کنند، طنین ریاکارانه‌ای پیدا می‌کند.

به علاوه هنگامی که مسأله حقوق انسان مطرح می‌شود، باید به مصائب و محرومیت‌های میلیون‌ها نفر بیکار در کشورهای غربی، فقر، گرسنگی و محرومیت از آموزش و پرورش نیز باید اشاره کرد.

در آغاز سال ۱۹۷۷، تعداد بیکاران در کشورهای غربی به ۱۸ میلیون نفر می‌رسید. تورم به ابعاد بی‌سابقه‌ای رسیده است. ۶۷ میلیون نفر در کشورهای عضو بازار مشترک اروپا (جمعاً ۹ کشور) در زیر خط فقر زندگی می‌کنند. ۵۱ درصد مردم ایتالیا، ۱۷ درصد مردم بلژیک، ۱۲ درصد مردم آلمان و ۱۲.۵ درصد مردم آمریکا در مقوله «فقرا» هستند.

آیا دولت‌های منتخب انحصارات از حقوق مردم به این کیفیت دفاع و حراست می‌کند؟ بدین ترتیب نمی‌توان در شعار «حقوق بشر غرب» صداقتی سراغ کرد.»

نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا در تهران برگزار می‌شود

نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا از ۲۵ مهر در تهران برگزار می‌شود.

این اولین نمایشگاه هنر گرافیک است که کلیه کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، استرالیا، نیوزلند، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، سریلانکا، هند، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، تایلند و مالزی در آن شرکت کرده‌اند.

نمایشگاه از دو بخش تشکیل شده است: در بخش جستجوهای تجربی، هنرمندان می‌توانند بدون پذیرفتن سفارش، آثاری را که به میل خود به وجود آورده‌اند، عرضه کنند.

در بخش آثار چاپ‌شده نیز کارهایی که هنرمندان طی دو سال اخیر به وجود آورده‌اند، عرضه خواهد شد.

به بهترین کارهای برگزیده توسط هیأت داوری جوایزی اهدا خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Long live Zarafshan

-- بدون نام ، Aug 1, 2008

من مخالف خود سانسوری هستم و امیدوارم که نظرم را چاپ کنید. نظرات آقای زرافشان راجع به غرب و دموکراتی ارتجائی و عقب افتاده است. ایشان اصلن بدتر ازآل احمد از غرب جز شعار دادن چیزی نگفتند که شما دوباره چاپش کردید.
روز به خیر
ایرج رشتی

-- بدون نام ، Aug 1, 2008

با سلام به آقای ناصر زرافشان و اینکه ایکاش دو واکسن در این جهان پیدا می شد یکی برای اسلام و یکی هم برای این عینک طبقاتی دیدن چپهای ایرانی چه جدیدی ها که بدتر از قدیمی ها هستند و چه قدیمی ها باعث کج فهمی جدیدی ها هستند. و ایکاش راست می گفتند و حالا همگیشان در بلاد غرب پناهند نبودند و دست کم حقوق بیکاری بگیر آلمان و فرانسه و انگلیس و غرب چپاولگر نی شدند. و ایکاش عوض غرب که تمامی فحش هاشان را نثارش می کردند و می کنند به دولت برادر چین و یا اتحاد جماهیر شوری می رفتند. و سرانجام ایکاش یک دعوتنامه هم به آدرس من در میدان شوش بنبست رهبری پلاک 110 بفرستند تا من هم بیام آنجا و قدری فحش نثار غرب کنم تا فاتحه اش خوانده شود. و اما امیدوارم واکس ضد این دو پدیده بدیده آیده. قربان یو. از شوش

-- ممد حسن از شوش ، Aug 1, 2008

من سی سال است درامریکا زندگی میکنم با نظرات دوست دوران دانشجوئی و همشهری عزیزم ناصر زرافشان صد در صد موافقم. در امریکای بظاهر مدعی دموکراسی از رعایت حقوق شهروندان امریکا با تصویب قوانین فاشیستی در دوران ریاست جمهوری بوش که همه ضد دموکراتیک هستند صحبت های دوست عزیم که سی سال بیشتر است که توفیق دیدارش رانداشتم وندارم کاملن درست وآگاهتنه است. برای ناصر عزیزم آرزوی سلامتی و طول عمردارم ویاد دوران کوی دانشگاه را هرگز فراموش نمیکنم.

-- مسعود ، Aug 2, 2008

متن بالا قرار است گزارشی از انقلاب 1367 باشد، و عینا مطالب را از روزنامه های آن زمان نقل قول کند، گمان نمی کنم روزنامه اطلاعات در مردادماه 1357 آقای ناصر زرافشان را به عنوان حقوق‌دان و از هواداران سازمان چریک‌های فدایی خلق! معرفی کند. و قطعا این متنی است که آقایان بشیرتاش و نبوی افزوده اند. متاسفانه این کار سایت رادیو زمانه نوعی پرونده سازی در مورد گذشته سیاسی حقوق دانی است که هم اکنون در ایران زندگی می کند.

----------------------------
زمانه: تصحیح شد. این هم توضیح آقای نبوی:
پرویز عزیز
حق با شماست، این مورد به خبر اضافه شده بود تا توضیح بهتری بدهد، اما به همان دلیلی که گفتید حذف شد
بدین ترتیب از خوانندگان این ستون نیز عذر می خواهم
ابراهیم نبوی

-- پرویز ، Aug 2, 2008

مسعود جان قربانت گردم من دو باره ممدحسنم از شوش! اگه یادت باشه قدیما تو میدون شوش می گفتن راه بازه و جعده دراز خب رفیق چرا رفتی رفتی تو ولایت فاشیستی آمریکا میرفتی تو ولایت امن چین کمونیست، یا اگه میخاستی تو غربم باشی میرفتی پیش دست پدر کبیر فیدل کاسترو. را رفتی آمریکا. حالا هم دیر نشده باور کن اگه از کشور فاشیستی آمریکا بری حتا اونا برا اینکه تو به آرزوی قلبیت برسی برات کف هم می زنند.
ببخش منو چون میبینم گرفتار شدی میخام راه جلو پات بزارم. ولی ترا خدا خاستی از اونجا بری یه ندا هم بمن بده شاید تونستم جای تو برم اونجا. سرت سلامت رفیق که سی سالم کمه واست. از طرف منم به ناصر سلام برسون و بهش بگو بابای منم هنوز کوی دانشگاه رو فراموش نمیکنه. ولی خب منقل زمینگیرش کرده. بیست و سه چهار ساله که تریاکی شده ولی خب خوبیش به اینه که مقیم زیر زمینه تو خونه ست و خودش میگه که تفننی میکشه. اون هم از اون رفقای دبشه، الان پانزده ساله که میخاد یه کتاب انتقاد از خود بنویسه و چپ را واکسینه کنه اما من که پسرشم بهتر از هر کسی میدونم که مثل رهبر فرزانه منقلفیسمش خیلی قویه. مهلتش نمیده. قربوت برم .یادآوری کنم آدرس چاکرت اینه اگه خاستی جاتو تو کشور فاشیستی آمریکا به من بدی خودت بیای خدمت آقا ناصر

-- ممدحسن از میدان شوش ، Aug 2, 2008

مشکل بزرگ اکثر چپی ها (چه قدیمی ها و چه جدیدها ) اینستکه اینان ابتدا تحلیل درست و درک روشنی از وجود و دنیای درونی خودشان ندارند مع الوصف می خواهند دنیای بیرون را اصلاح کنند در نتیجه به قول دوستمان نهایتا حقوق بیکار بگیر همان کسانی می شوند که عمری به انها فحش داده اند . کاش اینان به این پیام سعدی در گلستان توجه می کردند که :
تو چه دانی بر افلاک چیست
که ندانی در سرایت کیست

-- صباح ، Aug 2, 2008

مسعود خان، بيا لطفي كن و مدتي چند جاتو با جناب زرافشان عوض كن. اونوقت حالشو ببر!!

-- بدون نام ، Aug 2, 2008

مسعود خان پاشو بیا تهروون با هم به آقای زرافشان به به بگیم!

-- Mohsen ، Aug 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)