تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

آرامگاه شهدای مشروطیت بازسازی می‌شود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر سوم اوت ۱۹۷۸ میلادی


جهانگیرخان صور اسرافیل، نصرالله‌خان ملک‌المتکلمین

با هزینه شخصی فرح پهلوی آرامگاه شهدای مشروطیت بازسازی می‌شود


به نوشته روزنامه اطلاعات یازدهم مرداد ۱۳۵۷، به‌دستور و هزینه شخصی فرح پهلوی ملکه ایران، بنای تازه‌ای در آرامگاه شهدای مشروطیت ایران جهانگیرخان صور اسرافیل، نصرالله‌خان ملک‌المتکلمین و قاضی ارداقی و به‌وسیله انجمن آثار ملی ساخته خواهد شد.

این سه شهید بزرگ انقلاب مشروطه به اتهام مشروطه‌خواهی در سال ۱۳۲۷ هجری قمری به‌دست عوامل محمدعلی‌شاه کشته شده و اجساد آن‌ها در خندقی در پشت دروازه‌های تهران رها شد.

پیکرهای این شهدا به صورتی پنهانی به‌دست مشروطه‌خواهان افتاد. بعدها پسر ملک‌المتکلمین، آرامگاه کوچکی برای آنان ساخت و این شهدا در این مکان به خاک سپرده شدند.

این آرامگاه که به صورت متروکه درآمده است در کوچه‌ای در پشت بیمارستان لقمان‌الدوله قرار دارد. قرار است در این محل با تجدید بنای فعلی آرامگاه تازه‌ای که در شان شهدای مشروطیت باشد بنا شود.


عکس برگرفته از: مجموعه شهرنو، کاری از کاوه گلستان

طرح انتقال «شهر نو» به خارج از شهر

طرح انتقال محله بدنام پایتخت به خارج از محدوده تهران یک بار دیگر مورد بررسی مقام‌های شهرداری قرار گرفت.

گفته می‌شود مطالعاتی در جریان است تا در خارج از محدوده تهران تاسیسات و مراکز تفریحی جدیدی به نام «شهر شب» ایجاد شود و به‌همین منظور موضوع انتقال محله بدنام مجدد مورد توجه قرار گرفته است. برای این کار شهرکی ویژه ساکنان فعلی محله مزبور ساخته خواهد شد.


آثار بیماری مالاریا در چند منطقه کشور دیده شد

با مشاهده بیماری مالاریا در چند نقطه کشور، رییس اداره ریشه کنی مالاریای فارس در گفت و گو با خبرنگار اطلاعات در شیراز گفت: ما هیچوقت ادعا نکردیم و نمی‌کنیم که مالاریا در فارس ریشه کن شده است. چرا که فارس در قلب نواحی آلوده مالاریا یعنی شیخ نشین‌های خلیج فارس قرار گرفته است. تنها می‌توانیم بگوییم که این بیماری تحت کنترل دقیق درآمده و جای نگرانی نیست.

وی افزود: مالاریای فارس وارداتی است و بیشتر موارد این بیماری که در فارس دیده می شود مربوط به کارگران افغانی و افرادی است که از شیخ نشین‌ها به این منطقه می‌آیند.


تا سه سال دیگر از شاه لوله گاز برای صادرات استفاده خواهد شد

فرخ نجم‌آبادی قائم‌مقام شرکت نفت در مصاحبه‌ای به مناسبت نهم مرداد، روز نفت، گفت: با اقداماتی که صورت گرفته و برنامه‌های آمورشی سریع و در اختیار گذاشتن وسایل، هر چه بیشتر از خارجیان بی‌نیاز می‌شویم.

وی گفت: حدود 45 درصد از گاز متاسفانه بدون استفاده می سوزد، ولی امیدواریم با برنامه‌های وسیعی که داریم سه تا چهار سال دیگر از به هدر رفتن گاز به‌وسیله نگهداری فشار گاز در مخازن، جلوگیری کنیم و این اقدام جزیی از آینده نگری ایران در مورد صرفه جویی از انرژی است.

نجم‌آبادی افزود: میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در ایران سالانه ۱۸ تا ۲۰ درصد بالا می‌رود و بهترین راه برای صرفه جویی آشنا کردن مردم به مصرف صحیح، بهره‌برداری بیشتر از ضریب سوخت و استفاده کردن از سایر انرژی‌ها مانند انرژی هسته‌ای، خورشیدی و غیره است.

وی در پایان در مورد شاه لوله گاز گفت: هم‌اکنون کارهای ساختمانی لوله و وسایل دیگر که گاز را جمع‌آوری و پالایش کند و تحویل مرز دهد شروع شده و تا سه سال دیگر از این شاه لوله بهره‌برداری خواهد شد.


آرایش کردن در چین آزاد شد

روزنامه اطلاعات از قول خبرگزاری فرانسه در چین نوشت: خارجیانی که در پکن مقیم‌اند یا برای بازدید راهی چین می شوند پس از این می‌توانند از یک پدیده لوکس که تا کنون در چین نایاب بود و سابقه نداشت بهره‌مند شوند.

یکی از هتل‌های مخصوص خارجیان در پکن با نصب یک اعلان دیواری در لابی خود اعلام کرد که یک سرویس مخصوص ماساژ بدن دایر کرده است.

از سوی دیگر آرایش کردن زنان دوباره در چین آزاد شده است و زنان می‌توانند برای آرایش مو به سلمانی بروند.


Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)