تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

کاباره باکارا و سینما آتلانتیک به آتش کشیده شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر چهارم اوت ۱۹۷۸ میلادی

کاباره باکارا و سینما آتلانتیک به آتش کشیده شدند

به آتش کشیدن بانک‌ها، سینماها، کاباره‌ها و مشروب‌فروشی‌ها همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد وسیعتری به خود می‌گیرد.

در آخرین مورد از آتش‌سوزی‌های اخیر، سینما آتلانتیک و کاباره باکارا به مدت ۱۴ ساعت در آتش سوختند. حریق که از در ورودی کاباره شروع شده بود به سرعت توسعه یافت و تمام کاباره و سپس سینما را دربر گرفت و تمام وسایل و تجهیزات داخلی آن‌ها به کلی در آتش سوخت.


ساکنان ۱۲ دستگاه آپارتمان که در مجاورت ضلع غربی سینما و کاباره سکونت دارند بر اثر حرارت و دود از خواب پریدند و چون امکان سرایت آتش می‌رفت، آپارتمان‌ها را تخلیه کرده و همگی به بیرون از خانه‌های خود رفتند.

برق قسمت وسیعی از این ناحیه قطع شد و خیابان پهلوی ( ولی‌عصر کنونی) در این قسمت توسط ماموران مسدود گردید. ماموران شش ایستگاه آتش نشانی (۱، ۲، ۸، ۱۰، ۱۱ و مرکز) با استفاده از ماسک و کف و نرده‌بان‌های اسنوکر از اولین ساعات آتش‌سوزی در محل حاضر و به اطفای حریق پرداختند.

یکی از ماموران آتش‌نشانی هنگام وظیفه از ناحیه دست به شدت مجروح شد که پس از انتقال به بیمارستان فیروزگر یکی از انگشتان وی توسط جراحی بالاجبار قطع شد. به علت شدت آتش‌سوزی و وسعت آن، جانشین قائم‌مقام شهردار، معاون شهرداری و مدیرعامل آتش‌نشانی در محل حاضر شدند.

شدت آتش‌سوزی به حدی بود که هر آن امکان ریزش و خراب شدن ساختمان‌ها می‌رفت. هنگام آتش گرفتن کاباره و سینما در ساعت ۶ صبح، هر دو در حال تعطیل بودند. این حادثه ۲ ساعت پس از پایان برنامه شبانه کاباره به وقوع پیوست.

امسال ۶۰۰ هزار تهرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند

امسال شش‌صد هزار ایرانی از تهران و دویست‌هزار نفر از مراکز استان‌ها برای خروج از کشور از اداره صدور گذرنامه اجازه خروج می‌گیرند. در ۴ ماه اول امسال دویست‌هزار نفر به خارج سفر کرده‌اند.

در حال حاضر ساکنین شهرهای کوچک برای دریافت گذرنامه باید به اداره صدور گذرنامه در مراکز استان‌ها مراجعه کنند. بر اساس یک بررسی هر روز برای حدود صد تا دویست نفر، گذرنامه دانشجویی صادر می‌شود.

همچنین پنج درصد از کسانی که برای خروج از کشور گذرنامه دریافت می‌کنند عروس و دامادهای جوان هستند که برای ماه عسل به خارج می‌روند. اکثریت مسافرین خارج راهی کشورهای اروپایی می‌شوند وتعداد مسافرین آمریکا پس از آن قرار دارد.

حدود بیست درصد از مسافرین خارج را ترتیب‌دهندگان تورهای مسافرتی راهی فرنگ می‌کنند. تعداد مراجعین مرد به مراتب بیش از زنان است و کودکان نیز درصد بسیار کمی از سفرکنندگان به خارج را تشکیل می‌دهند.

اداره گذرنامه برای کسانی که قبلا گذرنامه دریافت نکرده‌اند، ظرف ۳ الی ۴ روز و برای کسانی که قبلا گذرنامه گرفته‌اند ظرف ۴۸ ساعت و برای بیماران اورژانس و کسانی که نیاز مسافرت فوری به کشورهای خارج را دارند، ظرف چند ساعت گذرنامه صادر می‌کند.

در برنامه اداره گذرنامه است که در آینده تسهیلات بیشتری برای مراجعین به این اداره فراهم شود تا ماموران آن بتوانند سریع‌تر به صدور گذرنامه اقدام کنند.

روزنامه اطلاعات از قول یک مقام آگاه نوشت: «با رشد اقتصادی و پیشرفتی که مملکت به آن رسیده است و همچنین بالا رفتن دستمزدها، افزایش آمار کسانی که برای گذراندن ماه عسل، خرید، بازدید و سایر امور به کشورهای خارج می‌روند، امری است طبیعی و انتظار می‌رود که این رشد باز هم ادامه بیشتری یابد.»

در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان مخارج اقامت لوکس در یک هتل درجه یک از روزی چهارصد تومان به بالاست. اما خرج اقامت برای یک زندگی متوسط در لندن روزانه دویست تومان است. عده توریست‌های ایرانی در لندن بیشتر از سایر پایتخت‌های اروپایی است.

گشت‌های رایگان وزارت فرهنگ و هنر

وزارت فرهنگ و هنر در صدد است گشت‌هایی را به منظور بازدید رایگان مردم از موزه‌ها و آثار تاریخی و ملی کشور ترتیب دهد.


گنبد سلطانیه

سخنگوی وزارت فرهنگ و هنر با بیان این مطلب گفت: «هدف از به راه انداختن این گشت‌ها کمک به آشنایی بیشتر مردم با میراث‌های تاریخی و فرهنگی ایران است. نخستین گشت این برنامه پنجشنبه دوازدهم امرداد آغاز خواهد شد و طی آن ۲۰۰ نفر از جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله از بناهای تاریخی زنجان، گنبد سلطانیه، آرامگاه سلطان محمد خدابنده و بازار قدیمی زنجان دیدن خواهند کرد.»

هزینه‌های سفر، پذیرایی و ناهار شرکت‌کنندگان در این برنامه را وزارت فرهنگ و هنر تامین خواهد کرد. در هفته‌های آینده برنامه‌های بازدید از آثار باستانی قزوین و کاشان نیز آغاز خواهد شد.

گشت‌های تهران نیز از دو شنبه ۱۶ امرداد آغاز خواهد شد و طی آن مردم به دیدن موزه‌ها و نگارخانه‌ها خواهند رفت. در هر کدام از این گشت‌ها متخصصین و کارشناسان امور هنری و تاریخی، بازدید‌کنندگان را راهنمایی خواهند کرد.

پنجمین دور مذاکرات ایران و کنسرسیوم بدون نتیجه پایان یافت


دور پنجم مذاکرات ایران و کنسرسیوم نیز بدون نتیجه به پایان رسید و هیات نمایندگی کنسرسیوم در تاریخ ۱۳ امردادماه ایران را ترک کرد. پیش‌بینی می‌شود که ۴ یا ۵ هفته دیگر دور ششم مذاکرات آغاز شود.

در این دور از مذاکرات که از روز هفتم مردادماه شروع شده بود، بنا به گفته منابع مطلع پیشرفت‌هایی در جهت تامین نظرات ایران حاصل شد. ایران به نمایندگان کنسرسیوم اطلاع داده است که اگر شرکت‌های نفتی تعهد قطعی و روشنی در مورد مقدار برداشت نفت خام نکنند، امکان حصول به یک توافق کلی بین طرفین بعید به نظر می‌رسد.

ایران خواستار آن است که در سال جاری مسیحی کنسرسیوم باید مقادیر بیشتری از نفت ایران برداشت کند. از سوی دیگر در این دور از مذاکرات کنسرسیوم اصرار داشت که در قیمت نفت خام سنگین ایران تجدید نظر به عمل آید و آن را در مقایسه با نفت خام و مشابه سایر کشورها گران می‌داند، ولی ایران دلیلی برای تجدید نظر در قیمت نفت خام سنگین نمی‌بیند؛ بخصوص که خود مستقیما یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز به بازارهای جهانی صادر می‌کند.

اوپک دلار را کنار می‌گذارد


به گزارش هفته‌نامه «عرب ریپورت» اوپک در سپتامبر آینده دلار را به عنوان پول مرجع و محاسباتی برای قیمت نفت به کنار می‌گذارد و به جای آن مجموعه‌ای از ارزهای خارجی را که شامل دلار نیز می‌شود به منظور محاسبه بهای نفت برمی‌گزیند.


این تصمیم که ناظر به حفظ و ثابت نگاه داشتن درآمد کشورهای تولید‌کننده نفت است در اجلاس فوق‌العاده وزیران اوپک که در سپتامبر در ابوظبی تشکیل می‌یابد اتخاذ خواهد شد.

نشریه اطلاعات با چاپ مطلب بالا نوشت: «باید یادآور شد که بر اثر سقوط بهای دلار در بازارهای ارز جهان درآمدهای کشورهای صادر کننده نفت خواه ناخواه کاهش می‌یابد. به عقیده ناظران امور عربستان سعودی که سخت از دلار حمایت می‌کرد موضع انعطاف پذیرتری اتخاذ کرده است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)