تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

در اصفهان حکومت نظامی اعلام شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر یازدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

اصفهان در آتش


تظاهرات خشونت‌آمیز در اصفهان که از چند ماه پیش تا ‌کنون ادامه داشته‌، از ماه رمضان ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و از دیشب شهر اصفهان را در خود غرق کرده است.

طی تظاهراتی که از شب گذشته و پس از بیرون آمدن مردم از مساجد آغاز شده و تا بعد‌از‌ظهر امروز ادامه داشت، ده‌ها بانک، سینما، هتل، مشروب‌فروشی، مغازه، مؤسسه دولتی، اتومبیل شخصی، اتومبیل آتش‌نشانی و خودروی نظامی به آتش کشیده شده است.

در درگیری شدید و همه‌جانبه میان تظاهرکنندگان و پلیس عده‌ای کشته شده‌اند. دولت تعداد کشته‌شدگان را چهار نفر و تعداد زخمی‌ها را ۶۶ تن ذکر کرده است.

در این درگیری‌ها به گفته مقامات رسمی پنج تن از مأموران به ضرب گلوله افراد مسلح زخمی شده و حدود ۴۰ مأمور دیگر بر‌اثر پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا زخم برداشته‌اند.

مأموران آتش‌نشانی نیز که برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کردند مورد حمله تظاهر‌کنندگان مسلح به سنگ و چماق قرار گرفته و در نتیجه ۱۴ تن از آنان زخمی شدند.

امروز تظاهرکنندگان با بریدن درختان در خیابان‌ها جهت جلوگیری از حرکت خودروهای مأموران انتظامی سد معبر کردند.


برقراری حکومت نظامی در اصفهان

به دنبال تظاهرات خشونت‌آمیز چند روز گذشته در اصفهان، دولت در این شهر حکومت نظامی اعلام کرد. تیمسار ناجی نیز به عنوان فرماندار نظامی اصفهان معرفی گردید.

در اعلامیه دولت آمده است: «عده ای خراب‌کار که هیچ هدفی جز نابودی و ویرانی ندارند، در شهر اصفهان دست به تظاهرات زدند و شروع به آتش زدن اموال عمومی و اموال مردم کردند... به صورتی که بیم آن می‌رفت تمام شهر را به آشوب و آتش بکشند. به دنبال این حوادث، دولت حکومت نظامی در اصفهان اعلام کرد که از خرابی و اتلاف اموال مردم و کشت و کشتار جلوگیری شود.»

‌در این اطلاعیه آمده است: «جای تأسف است در ‌حالی‌ که کشور ما با گام‌های استوار به سوی گسترش آزادی‌ها پیش می‌رود، مشتی فریب‌خورده که اعمال‌شان مخالف تعالیم عالیه اسلامی است... موجب بر ‌هم زدن نظم اجتماعی می‌شوند. این‌گونه اعمال وحشیانه‌... کوچک‌ترین خللی در تصمیم دولت در افزایش آزادی‌های فردی و گسترش فضای سیاسی کشور وارد نخواهد کرد...»

اعلامیه شماره یک فرمانداری نظامی اصفهان

به‌‌منظور حفظ نظم و آرامش عمومی و جلوگیری از عملیات اخلال‌گران، مقررات حکومت نظامی در شهر اصفهان و حومه برقرار و از همشهریان محترم خواهشمند است با توجه به نکات مشروحه، نهایت همکاری را به منظور اعاده نظم با نیروهای انتظامی به عمل آورند.

۱- از ساعت هشت بعد‌از‌ظهر روز جمعه ۲۰ امرداد‌ماه تا ساعت شش بامداد روز بعد، هر ‌گونه رفت و آمد در شهر مطلقاً ممنوع و با خاطیان برابر مقررات فرمانداری نظامی رفتار خواهد شد.

۲- تشکیل هر‌گونه اجتماعی به هر شکل و به هر عنوان بیش از سه نفر مطلقاً ممنوع است.

۳- هر‌گونه حمل اسلحه، جنگ‌افزار سرد و گرم به هر ترتیب و هر شکل مطلقاً قدغن است.

۴- هر نوع اقدام تحریک‌آمیز به هر صورت و هر شکل مطلقاً ممنوع است.

۵- مسوولان تأمین مایحتاج عمومی از ‌قبیل نانوایی‌ها، قصاب‌ها، خواربارفروش‌ها، داروخانه‌ها و نظایر آنها به هیچ عنوان حق تعطیل محل کسب خود را ندارند...

- فرمانداری نظامی اصفهان و حومه ـ سرلشکر ناجی


استقرار نیروهای ارتش در شهر اصفهان

ساعت چهار بعد‌از‌ظهر، رادیو اصفهان برنامه‌های عادی خود را قطع کرد و سرلشکر رضا ناجی فرمانده مرکز توپ‌خانه و موشک‌ها شخصاً اطلاعیه شماره یک فرمانداری نظامی را خواند.

‌ابتدا گوینده رادیو دو بار با جمله «توجه فرمایید، توجه فرمایید» توجه شنوندگان را به خود جلب کرد. سپس فرماندار نظامی سه بار جمله توجه فرمایید را تکرار کرد و به دنبال آن متن اعلامیه شماره یک فرمانداری نظامی خوانده شد.

لحظاتی بعد تلویزیون مرکز اصفهان که فیلم سینمایی شبکه را پخش می‌کرد برنامه خود را قطع نمود و سرلشکر رضا ناجی شخصاً به خواندن اعلامیه شماره یک پرداخت.

با پخش اعلامیه فرمانداری نظامی اصفهان نیروهای نظامی در خیابان‌ها مستقر شدند و تانک‌ها در چهارراه‌ها قرار گرفتند.

‌به‌طوری‌که همه شهر زیر نظر ماموران فرمانداری نظامی قرار گرفت. محل شهربانی اصفهان نیز در اختیار فرمانداری نظامی قرار گرفت و تیمسار ناجی بلافاصله کار خود را آغاز کرد.

داریوش همایون: سیاست دولت در گسترش فضای سیاسی تغییری نکرده است

داریوش همایون سخن‌گوی دولت امشب پس از خواندن اعلامیه دولت در برقراری حکومت نظامی در اصفهان در یک گفت و گوی تلویزیونی با خبرنگاران اعلام کرد

در ‌‌صورتی که چنین آشوب‌هایی در سایر شهرهای کشور نیز پدید آید، دولت از تمامی اختیارات قانونی خودش از جمله اعمال حکومت نظامی استفاده خواهد کرد. او افزود:

‌«دولت با کمال شدت جلوی آشوبگری و خرابکاری را می‌گیرد و مانع اخلال نظم و مانع بر‌هم خوردن برنامه گسترش فضای سیاسی کشور می‌شود، چون قصد اصلی این عناصر این است که در این برنامه اخلال ایجاد کنند و به هیچ وجه سیاست دولت تغییری نکرده است.

‌ما وارد یک جریان گسترش آزادی‌های سیاسی و باز کردن فضای سیاسی در کشور شده‌ایم؛ انتظار چنین حوادثی را داریم و مردم نباید نگران باشند.»


ادامه تظاهرات و حمله به ۳۵ بانک در تهران

همچون شب گذشته، امشب نیز چند منطقه تهران صحنه تظاهرات و حمله به بانک‌ها بود. در تظاهراتی که طی دیشب و امشب در چند منطقه تهران برگزار شد، شیشه‌های بیش از ۲۵ شعبه بانک صادرات و ۱۰ شعبه بانک‌های مختلف که مورد حمله تظاهرکنندگان قرار گرفت شکست. و به چند مغازه، سینما و فروشگاه خسارت وارد شد.

امشب نیز عده زیادی در میدان فوزیه بعد از اتمام برنامه مسجد امام حسین (ع) جمع شدند و شروع به تظاهرات کردند. این عده در مسیر حرکت خود در خیابان‌های شهباز، تهران نو، شاه‌رضا، صفا و چند خیابان فرعی با دادن شعار به تمام شعب بانک‌ها و چند مغازه حمله بردند.

هم‌چنین در اطراف مسجد قبا در قلهک، در پامنار و قلعه‌مرغی، دروازه شمیران، خیابان صدرالاشراف، اطراف مسجد لرزاده در خیابان خراسان و در بهار تظاهرات پراکنده ای انجام گرفت.

‌‌در تظاهرات امشب، مأموران کلانتری‌های مختلف حدود ۸۰ نفر را دستگیر کردند. امروز صبح نیز یک پمپ بنزین واقع در خیابان تاج منفجر شد. در این حادثه یکی از کارکنان پمپ دچار سوختگی شدید شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)