تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

۷۱۱ زندانی امنیتی و عادی آزاد شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر پانزدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

دو شعبه بانک صادرات در آتش سوخت


در نخستین ساعات بامداد امروز دو بانک صادرات در دو نقطه تهران به آتش کشیده شد و در آتش سوخت.

نخستین آتش‌سوزی چهل دقیقه بامداد در بانک صادرات شعبه تهران‌نو واقع در کوچه معروفی روی داد.

دومین آتش‌سوزی ساعت یک و سیزده‌دقیقه بامداد در بانک صادرات شعبه دردشت نبش خیابان ۶۲ به وقوع پیوست.

چند اجتماع کارگری به حمایت از دولت


روزنامه اطلاعات نوشت که به دنبال اغتشاش‌های اخیر و اقدامات دولت برای اعاده نظم، هزاران تن از کارگران سراسر کشور در اجتماعات خود ضمن نکوهش حوادث اخیر، حمایت خود را از اقدامات دولت اعلام کردند.

روزنامه اطلاعات از تجمع هزاران تن از کارگران بندر خرمشهر، بیش از چهار هزار تن از کارگران قزوینی در شهر صنعتی البرز و نیز اجتماعاتی در سمنان و ساری خبرداد.

به نوشته این روزنامه هزاران تن از کارگران خرمشهری عوامل بازدارنده ارتجاع سرخ و سیاه را به شدت نکوهش کردند و آن‌ها را به اعمال خائنانه متهم ساختند.


وزیر بهداری برای رفع مشکلات بهداشتی از روحانیون کمک خواست

با اجرای برنامه رفع سو‌تفاهم بین مردم و دولت، وزیر بهداری و بهزیستی اعلام کرد که با روحانیون کشور ملاقات‌هایی به عمل آورده و از آن‌ها کمک خواسته است.

دکتر مژدهی، وزیر بهداری و بهزیستی که رئوس برنامه‌های سو‌تفاهم خود با مردم را اعلام می‌کرد، ضمن شکافتن عوامل و نهادهای این برنامه گفت: سیاست ما این است که قبل از بیماری افراد جامعه در فکر پیش‌گیری باشیم و نباید اجازه بدهیم که کسی مریض شود و پس از آن در اندیشه درمان او باشیم.

رسیدن به چنین هدفی مشکل خواهد بود به همین جهت در چند روز گذشته ملاقات‌ها و تماس‌هایی با آقایان روحانیون کشور به عمل آورده‌ام و از آن‌ها کمک خواسته‌ام و از مسوولان وزارت آموزش و پرورش نیز درخواست یاری و همکاری کرده‌ام.

روحانیون و وزارت آموزش و پرورش باید مرا یاری دهند زیرا مردم باید اصول بهداشتی را حس کنند و تنها در صورت لمس این نیاز است که در جهت آن قدم بر‌می‌دارند.

تاسیس بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی ـ‌هنری ایران در تبریز

بزرگ‌ترین خانه فرهنگ ایران در تبریز ایجاد خواهد شد و هم‌زمان با احداث بنای این مرکز در «‌ارگ علیشاه‌» تبریز یک جشنواره فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ و هنر ضمن ملاقات با نویسندگان مطبوعات و اعضای انجمن‌های ملی آذربایجان شرقی در تهران، در‌باره خانه فرهنگ ایران در تبریز مطالبی بیان داشت.

وی گفت: اجرای طرح بنای این خانه که بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی هنری ایران خواهد بود با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال ظرف یکی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: به‌زودی جشنواره فرهنگی هنری بزرگی در «ارگ علیشاه» تبریز برگزار خواهد شد. این جشنواره به شناخت فرهنگ و آثار ملی و تاریخی مردمان این منطقه کمک خواهد کرد.

شاملو نشریه ایرانشهر را در لندن منتشر می‌کند


در میان انبوه روزنامه‌ها و مجله‌های انگلیسی‌زبان لندن این هفته عنوان یک نشریه هفتگی به نام «‌ایرانشهر» نظر فارسی‌زبانان را جلب کرد.

اخیراً نشریه فارسی‌زبان دیگری به نام «ایران‌پرست» نیز در لندن آغاز به نشر کرده است.

«‌ایرانشهر» نام هفته‌نامه‌ای است که به همت احمد شاملو شاعر فارسی‌زبان به گروه نشریات خارجی لندن خواهد پیوست.

شاملو هدف از نشر هفته‌نامه «ایرانشهر» را شناخت مسایل اجتماعی و فرهنگی و ادبی توصیف کرده است.

«ایرانشهر» اسم آشنایی است به این معنا که در دوران جنگ اول جهانی این نشریه به صورت یک مجله ماهانه با مدیریت کاظم‌زاده دانشمند و محقق ایرانی در برلین انتشار می‌یافت.


۳۱۲ میلیارد اعتبار در سال جاری برای تولید برق


سازمان برنامه اعتبار مربوط به سه ماهه دوم طرح‌های تولید برق را به شرکت توانیر وابسته به وزارت نیرو ابلاغ کرد.

میزان این اعتبار حدود ۱۰۸ میلیارد ریال می‌باشد که به مصرف طرح‌های تولید و توزیع برق کشور خواهد رسید.

طرح‌هایی که از محل این اعتبار هزینه اجرای آن تامین می‌گردد شامل نیروگاه‌های زرند، اصفهان، اهواز، مازندران و چند نیروگاه دیگر است.

بر‌اساس طرح‌های مصوب در طول سال ۲۵۳۷ (‌۱۳۵۷‌) نزدیک به ۳۱۲ میلیارد ریال در طرح‌های مربوط به برق سرمایه‌گذاری می‌شود که بیش از ۸۰ میلیارد آن اختصاص به طرح احداث نیروگاه حرارتی نکا دارد که از اوایل سال آینده شروع به کار خواهد کرد.

۷۱۱ زندانی امنیتی و عادی آزاد شدند

امروز اطلاعیه‌ای از سوی «اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی» صادر گردید.

بر‌اساس این اطلاعیه به مناسبت سا‌لگرد «قیام ملی ۲۸ امرداد» و نیز به مناسبت «یکصدمین سالگرد زادروز اعلی‌حضرت رضا‌شاه کبیر» و «به فرمان مطاع مبارک شاهانه» ۶۲ نفر از کسانی که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی کشور» و ۶۴۹ نفر از کسانی که به اتهامات مختلف دیگر محکوم شده‌اند روز ۲۷ امرداد‌ماه از زندان آزاد می‌شوند. در میان زندانیان امنیتی که آزاد می‌شوند نام محسن رفیق‌دوست نیز دیده می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)