تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

جشن هنر شیراز تعطیل و نمازجمعه اصفهان آزاد شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر شانزدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی


پایان جشن فرهنگ و هنر شیراز



در پی تظاهرات خونینی که در شیراز و در اعتراض به برپایی جشن هنر شیراز صورت گرفت، امروز سازمان جشن هنر اعلام کرد که به علت وقایع اسفناک اخیر در شهرهای شیراز و اصفهان، امسال جشن هنر شیراز و جشن فرهنگ مردم اصفهان برگزار نخواهد شد.

جشن هنر شیراز از یازده سال پیش و جشن فرهنگ اصفهان از دو سال پیش برگزار می‌شد. قرار بود که هم‌زمان با ساختن بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی هنری ایران درتبریز، در«ارگ علیشاه» این شهر نیز یک جشنواره بزرگ فرهنگی ـ هنری برگزار شود.

سازمان جشن هنر در صفحه نخست نشریه خبری خود که در جشن طوس چاپ و توزیع شد، برنامه‌های دوازدهمین جشن هنر شیراز را که از ۱۲ تا ۲۱ شهریور ماه قرار بود برگزار شود اعلام کرده بود که این برنامه‌ها اجرا نخواهد شد.

تروریست آلمانی از آمریکا تقاضای پناهندگی می‌کند


به گفته وکیل مدافع کریستینا برستر، این تروریست آلمانی که با گذرنامه جعلی ایرانی وارد آمریکا شده است و در حال حاضر در آمریکا زندانی است، قصد دارد از دولت آمریکا تقاضای پناهندگی کند.

خانم برستر که ۲۸ سال دارد در یک دادگاه محلی که با تنظیم یک ادعانامه هشت ماده‌ای وی را متهم به توطئه به منظور ورود غیر قانونی به آمریکا کرده است در برابر قاضی قرار گرفت و گفت در صورتیکه که وی به خاطر جرایمی که در آلمان غربی مرتکب شده است به آن کشور مسترد شود در معرض خطر اعدام قرار خواهد گرفت.

وی گفت از اداره مهاجرت آمریکا تقاضای پناهندگی خواهد کرد.

کریستینا حاضر نشد توضیح دهد که گذرنامه جعلی ایرانی به نام شهرزاد نوبری را چه کسی برای او تهیه کرده است. ولی اف بی آی قبلا اعلام کرده بود که برستر این گذرنامه را با کمک یک ایرانی تبعه آمریکا بدست آورده است. این گذرنامه و چند گذرنامه دیگر در حمله به سفارت ایران و اشغال آن توسط اعضای کنفدراسیون دانشجویی به سرقت رفته است.

چندی پیش یکی دیگر از تروریست‌های اروپایی که یکی دیگر از این گذرنامه‌های مسروقه را به عنوان سند شناسایی خود در دست داشت در یوگسلاوی بازداشت شده بود. پلیس آمریکا اعلام کرده است که بین اشغالگران سفارت ایران و گروه‌های تروریستی اروپایی ارتباط وجود دارد. چندی پیش نیز تروریست‌های آلمانی با گذرنامه‌های جعلی ایرانی یک هواپیمای لوفت هانزا را ربودند.

اتهامات وارده به هژبر یزدانی

روزنامه اطلاعات بیست و پنجم امرداد ماه که تیتر اول خود را «اسرار تازه از اتهامات هژبر یزدانی» انتخاب کرده بود، همراه با گزارشی از چگونگی احضار و دستگیری هژبر یزدانی جزییاتی از اتهامات وارده بر وی را چاپ کرد.

به نوشته روزنامه اطلاعات هژبر یزدانی که با نیم میلیون تومان پول و طلا و بیست و پنج محافظ به دادگستری آمده بود، با تحویل پول و طلای همراه خود به مقامات زندان از پله‌های زندان دادگستری پایین رفت و زندانی شد. به نوشته این روزنامه حضور بیست و پنج محافظ هژبر خبرنگاران حاضر در دادگستری را نگران کرده بود که با در جریان قرار گرفتن سرهنگ کاشانی رییس انتظامات دادگستری، دستور متفرق شدن محافظان هژبر داده شد.

هژبر یزدانی که از بهاییان سنگسر سمنان است حدود ده سال پیش فعالیت اقتصادی خود را با خرید گوسفند به قیمت ارزان از خرده‌پاها و فروش آن به قیمت گران‌تر به سازمان گوشت آغاز کرد و در عرض مدت کوتاهی چنان پیشرفت کرد که به صورت طرف معامله انحصاری سازمان گوشت تبدیل گشت.

این روزنامه می‌افزاید که آذر ماه ۱۳۵۵، هنگام آغاز شهرت یزدانی به عنوان سرمایه دار معروف می باشد. در این سال نامبرده ساختمان پلاسکو را خریداری کرد و پس از آن هر ماه خبری از خرید کارخانجات، شرکت‌ها و موسسات مالی مختلف توسط او منتشر می‌شد. در حال حاضر هژبر یزدانی کنترل اکثر کارخانه‌های قند کشور و همچنین کارخانه‌ها و مزارع بی‌شماری را در ایران در دست دارد.

به موازات افزایش سرمایه هژبر پرونده خلافکاری‌های وی نیز در دستگاه قضایی افزایش یافت.


مهم‌ترین پرونده‌ای که علیه هژبر در دادگستری مطرح است پرونده شکایت شخصی به نام جانبخش انهاری است. وی که از مدیران امور مالی هژبر بوده است چون نخواسته دستورهای هژبر را که به نظرش غیر قانونی بوده انجام دهد توسط محافظان هژبر در یک مکان خلوت به شدت مضروب شده و از آن زمان تاکنون در بیهوشی کامل بسر می‌برد. هژبر در بازپرسی گفته است که از اصل ماجرا بی‌خبر است.

شرکت در نماز جماعت برای مردم اصفهان آزاد شد


فرمانداری نظامی اصفهان با صدور اطلاعیه شماره ۲۱ اعلام کرد که مردم اصفهان می‌توانند در نماز جماعت شرکت کنند. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

«در امتثال فرمان مطاع مبارک ملوکانه، حفظ شعائر دین مبین اسلام از اهم وظایف فرمانداری نظامی اصفهان و حومه می‌باشد و در این راه مقدس نهایت همکاری و معاضدت را با اهالی محترم شهر اصفهان می‌نماید. برای این منظور امامان جماعت و مسئولان و خادمان مساجد را ترغیب و تشویق می‌نماید تا موجبات برگزاری نماز جماعت و عبادت و ستایش خداوند بزرگ را در داخل مساجد و بدون تظاهر فراهم و اهالی محترم و با ایمان و خداپرست شهر اصفهان را در این ایام مبارک ماه رمضان در حصول به فیض بزرگ تقرب به درگاه ذات بی‌همتای پروردگار عالم کمک و یاری فرمایند. بدیهی است برابر مقررات حکومت نظامی مجریان نماز جماعت بایستی بلافاصله در پایان فریضه نماز جماعت، مسجد را ترک و از هر گونه اجتماعی در خارج از مسجد خودداری نمایند. ضمنن تشکیل جلسات وعظ و خطابه و سخنرانی در داخل مساجد مجوز کسب مجوز قبلی از فرماندهی نظامی اصفهان و حومه می‌باشد.

فرمانداری نظامی اصفهان و حومه ـ سرلشکر رضا ناجی»

آزادی ۶۹ تن از دستگیر شدگان شیراز و باز شدن مساجد این شهر


در پی دو روز رسیدگی به پرونده ۱۱۳ تن از بازداشت‌شدگان حوادث پنج شنبه گذشته شیراز ۶۹ نفر از آنها آزاد شدند. گفته می‌شود با ادامه رسیدگی به پرونده‌ها توسط دادرسان دادسرای نظامی ظرف امروز و فردا عده دیگری نیز آزاد خواهند شد. همچنین از ظهر دیروز در پی شش روز بسته بودن مساجد و برپانشدن نماز جماعت، از سوی مقامات مسئول اجازه فعالیت به مساجد شیراز جز دو مسجد «نور» و «جامع» داده شد.

چهار تن از آتش زنندگان رستورات دانسینگ «عالی قاپو» تبریز آزاد شدند


متهمان آتش‌سوزی رستوران دانسینگ «عالی قاپو» تبریز با سپردن قرار آزاد شدند.

چند روز قبل چهار نفر به نام‌های بهمن علی بوران، ناصر پورآقابالایی، ایوب پورآقابالایی و فرج محمدی سوار بر اتومبیل هنگام عبور از مقابل رستوران دانسینگ «عالی قاپو» تبریز با پرتاب مواد آتش‌زا، در ورودی رستوران را به آتش کشیدند و پا به فرار گذاشتند.

این چهار نفر به اتهام آتش زدن رستوران دانسینگ دستگیر شدند و با پرونده تنظیمی تحویل مقامقت قضایی تبریز گردیدند. بازپرس دادسرای تبریز کار رسیدگی به پرونده متهمات را انجام داد و در پی آن اعلام شد که بهمن علی بوران با سپردن ۲۵۰ هزار ریال و سه متهم دیگر با سپردن وثیقه آزاد شده‌اند.

دانشجویان مخالف دولت اعضای تیم ملی را کتک زدند


روزنامه اطلاعات به نقل از رویتر از استکهلم نوشت: " به گفته یک مقام ورزشی در زدو خوردی که دیروز میان بازیکنان تیم واترپلوی ایران و دانشجویان ایرانی که در استکهلم دست به تظاهرات زده بودند رخ داد دو بازیکن تیم واترپلوی ایران مجروح شدند. تظاهرکنندگان در میان تماشاچیان نشسته بودند و بازیکنان تیم واترپلوی ایران که از استخر خارج شده بودند با استفاده از پایه صندلی ها به تظاهرکنندگان حمله کردند. پس از آنکه پلیس نظم را برقرار کرد مسابقه تیم ایران با تیم ملی واترپلوی سوئد ادامه یافت و دو تیم با نتیجه شش بر شش مساوی شدند.

شوروی قهرمان جام بین المللی فوتبال تبریز

روسها سرانجام در سومین جام بین المللی تبریز پیروز شدند و جام را از تبریز به شوروی بردند. این دوره از مسابقات در دو گروه چهار تیمی برگزار شد. در گروه اول تیم فوتبال جوانان تبریز قهرمان دوره پیش به همراه تیم فوتبال جوانان اصفهان و تیم های فوتبال جوانان بلغارستان و فنلاند شرکت داشتند. در گروه دوم نیز تیم های فوتبال تهران، خوزستان، شوروی و ترکیه شرکت داشتند. با حذف تیم های بلغارستان، فنلاند، ترکیه و خوزستان، در نیمه نهایی تیم جوانان شوروی، تیم جوانان تبریز قهرمان دوره پیش را شکست داد و تیم تهران نیز اصفهان را برد. در بازی فینال نیز تیم جوانان شوروی با یک گل از روی یک ضربه کاشته تیم تهران را برد.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکبار دیگر سالگرد انقلاب مقدس ایران رسیده و متاسفانه هنوز ملت ایران فقیر و بی‌چاره هستند هنوز یک معلم نمیتونه یک کیلو گوشت یا برنج را به راحتی‌ بخره.می‌خوام برم تو خیابون روز انقلاب و فریاد بزنم یا امام روحت شاد خودت نجات ده. لا اله الالله

اقای رفسنجانی در رابطه به دولت کنونی گفتند؛ دولت نهم مردم را به گریه اورده۰خدا به مردم زجر کشیده ایران رحم کنه واز ظلم ظالمین نگذره چقدر بین رهبرهای ما کشمکش هست و چقدر از ریس جمهور باهوش یا بیهوش ما جناب احمدی نژاد انتقاد میکنند

-- bahar ، Jan 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)