تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آتش «انقلابیون» در سینماها و جوجه‌کبابی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر نوزدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

جوجه‌کبابی حاتم پس از انفجار در آتش سوخت

بامداد امروز، انقلابیون «جوجه‌کبابی حاتم» را که یکی از معروف‌ترین جوجه‌کبابی‌های تهران است، به آتش کشیدند. در این آتش‌سوزی، سالن زمستانی و تراس این جوجه‌کبابی به کلی در آتش سوخت. چند اصله درخت نیز که در مقابل این جوجه‌کبابی بود، در آتش سوختند.

این آتش‌سوزی که هر لحظه گسترده‌تر می‌شد، پس از یک ساعت تلاش توسط مأموران ایستگاه‌های ۱۱ و دو آتش‌نشانی و مأموران استگاه شش شمیران مهار و خاموش شد.

فیض محمد، شاگرد این جوجه‌کبابی که در خیابان پهلوی ابتدای ظفر واقع است، اظهار داشت: کارگران که حدود ۲۰ نفر هستند، در موقع حادثه همگی در خواب بودند و من که در کنار سالن روی یک صندلی نشسته بودم، ناگهان صدایی شبیه یک انفجار و شکستن به گوشم رسید.

با شنیدن این صداها شتابان بیرون آمدم و دیدم که شعله‌های آتش از درون سالن زبانه می‌کشد. فوراً به مأموران و هم‌چنین خانم نصیرپور، صاحب جوجه‌کبابی اطلاع دادم و تا رسیدن مأموران و کمک آن‌ها، برق تمام قسمت‌ها را قطع کردیم.

خوشبختانه این آتش‌سوزی تنها خسارت مالی به بار آورد و هیچ گونه صدمه جانی دربر نداشت.

با به آتش کشیده شدن سینما پارامونت شیراز، دو نفر به شدت سوختند

در ساعت چهار بامداد امروز، انقلابیون، سینما و رستوران پارامونت شیراز را به آتش کشیدند. در این ساعت مأموران انتظامی هنگام گشت در چهارراه «پمپ بنزین» شیراز، متوجه زبانه کشیدن آتش از دیواره‌های سینما و رستوران پارامونت شدند.

جریان بلافاصله به آتش‌نشانی شهرداری شیراز اطلاع داده شد و مأموران آتش‌نشانی پس از ساعت‌ها تلاش سرانجام در ساعت هفت و نیم بامداد موفق به اطفای حریق شدند.

دو تن از کارگران سینما که درون سینما خوابیده بودند، دچار سوختگی شدید شدند و بلافاصله به اورژانس بیمارستان منتقل شدند.

آتش‌سوزی از قسمت سالن پایین سینما شروع شده بود و طی آن کلیه وسایل و امکانات سینما و دستگاه‌های آپارات و فیلم‌ها و نیز وسایل رستوران و آشپزخانه در آتش سوخت.

کارشناسان مربوطه در مورد علت آتش‌سوزی اظهار نظر کرده‌اند که آتش در اثر وجود مایعاتی نظیر بنزین ایجاد شده است.

انقلابیون، سینما کریستال رضاییه را به خاکستر تبدیل کردند

سینما کریستال رضاییه، ساعت چهار بامداد امروز توسط انقلابیون به آتش کشیده شد. این آتش‌سوزی که تا ساعت هشت و نیم صبح ادامه داشت، قسمت اعظم سینما را از بین برد و خسارت مالی سنگینی به بار آورد.

وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که که مأموران آتش‌نشانی به ناچار رفت و آمد در خیابان پهلوی را ممنوع اعلام کردند و سرانجام پس از چهار ساعت و نیم تلاش، موفق شدند از سرایت آتش به مغازه‌ها و منازل مسکونی اطراف جلوگیری به عمل آورند.

برگزاری مراسمی رسمی به مناسبت ۲۸ امرداد

به مناسبت سالروز ۲۸ امرداد که توسط حزب رستاخیز «سالروز قیام ملی ایران» خوانده می‌شود، این حزب برنامه ویژه‌ای با حضور جمشید آموزگار، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز ملت ایران در میدان ۲۸ امرداد تهران برگزار کرد.

در این مراسم، دبیر کل حزب با گذاردن شاخه‌های گل به پای مجسمه ۲۸ امرداد، از «شهیدان» این روز تجلیل به عمل آورد. سپس آموزگار به سخنرانی در باره این روز پرداخت.

به گزارش خبرگزاری پارس، از سوی کارکنان وزارت‌خانه‌های مختلف با حضور وزیران مربوطه مراسم ویژه ۲۸ امرداد در محل این وزارت‌خانه‌ها برگزار شد. ارتشبد ازهاری نیز به همین مناسبت پیامی فرستاد.

حضور مقامات ایران در ضیافت بزرگ شام سفیر افغانستان

امروز سفیر افغانستان در تهران اولین ضیافت خود را به مناسبت روز استقلال کشور افغانستان در منزلش برپا کرد.

در این ضیافت علاوه بر دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران عده‌ای از مقامات ایرانی از جمله داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهانگردی، سه تن از معاونان وزارت خارجه و عده‌ای از مقامات عالی‌رتبه آن وزارتخانه شرکت داشتند.

مدعوین، حضور یک وزیر و چند معاون وزارت خارجه را نشانه علاقه ایران به روابط و یا حتی گسترش روابط موجود بین دو همسایه تلقی کردند.

دکتر نجیب سفیر افغانستان نیز از داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی به گرمی استقبال کرد و در گفت و گو با وی و معاون سیاسی وزارت خارجه بر این امر تأکید داشت که ایران و افغانستان باید نزدیک‌تر شوند و روابط گسترده‌تری پیدا کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممکن است که منبعی (لااقل اسم روزنامه) که خبر رو از اون نقل می‌کنید رو هم بنویسید؟‌ به نظر من اون طوری خیلی بهتره.
در ضمن اینکه می‌گویید «انقلابیون» فلان جا را به آتش کشیدند،‌ یک فکت اثبات شده نیست (مثل بسیاری دیگر از نکات تاریخی اون دوره)‌. همه می دانیم که خود انقلابیون (لااقل بعد از پیروزی انقلاب)‌ مسئولیت این حوادث را بر عهده نگرفته‌اند،‌ بلکه ساواک و رژیم گذشته را (راست یا دروغ)‌ عامل آنها دانسته‌اند. بنابراین به عنوان ناظر بی‌طرف هنوز نمی توان به راحتی در این موارد به عنوان فکت اعلام کرد «انقلابیون» فلان جا را آتش زدند یا ساواک بهمان جا را آتش زد.
دقت کنید مشکل من با اینکه شما (یا منبع شما) این نظر را داشته باشید نیست. مشکلم با این است که مشخص نکرده‌اید که آیا این نظر شما (یا روزنامهء آن دوره) است یا یک فکت تاریخی که مثلا اکثر «مورخین»‌ آن را پذیرفته‌اند.
مشکلم با این ابهام است. تقاضای اول کامنتم هم در همین جهت است.
در ضمن (اگر از قول روزنامه‌ است)‌ بعید می‌دانم روزنامه‌های منتشره در تابستان ۵۷ از لفظ انقلاب و انقلابیون برای توصیف حوادث آن موقع استفاده می‌کرده‌اند (به علت واضح). ممنون می‌شوم اگر این نکات را روشن فرمایید. مطمئناَ ارزش کار را بالا خواهد برد.

-- یاسمینه ، Aug 18, 2008

چرا هرکس که می خواهد به نحوی درستی حرف هایش را اثبات کند از کلمات خارجی استفاده می کند؟ فکت=؟ کامنت=؟

-- اردشیر ، Aug 19, 2008

مقاله "انقلاب نفرت و سنگلاخ اصلاحات" آقای نبوی رو به نظر من حتما بخونین. خیلی خوب درباره انقلاب و خشونت انقلابیون نوشتن.
(تو سایت doomdam.com میتونین پیداش کنین)

-- میلاد ، Aug 19, 2008

اردشیر -- قبول دارم که بهتر بود به جای «کامنت» از «نظر» استفاده می‌کردم. علتش البته قطعاَ ربطی به اینکه بخواهم درستی حرفم را اثبات کنم نداشت. علت صرفاّ تنبلی است و اینکه این واژه در بین فارسی‌زبانان اینترنت باز مصطلح است و آن طور نیست که کسی (لا اقل خوانندهء اینترنتی) با دیدن آن مبهوت سواد نویسنده شود و حرفش را قبول کند. (در ضمن «اثبات» درستی چی؟ من که ادعای خاصی نکرده بودم. صرفاَ گفته بودم بهتر است مشخص کنید که نسبت دادن آتش زدن به انقلابیون مذهبی، نظر یا تحلیل نویسنده - که چه بسا نظر من هم همین باشد - یا روزنامهء منبع است. یا اگر سندی در این زمینه هست - که قابل دسترس افراد خارج از حکومت کنونی باشد - مرا به آن ارجاع دهید)

در مورد «فکت»‌ متاسفانه (شاید به علت کم سوادی)‌ معادل دقیقی برای آن (در این کاربرد به خصوص)‌ در فارسی سراغ ندارم. مثلاّ‌ معنی که «واقعیت»‌ یا «حقیقت»‌ متبادر می‌کنند دقیقاَ‌ معنی «فکت» (در این کاربردش که اتفاقاَ در فارسی نسبتاّ مصطلح است)‌ نیست. حالا اگر کلمه‌ء‌ جایگزین بهتری سراغ دارید من را هم بی نصیب نگذارید تا شاید بعداَ از آن استفاده کنم.

-- یاسمینه ، Aug 19, 2008

الان به خاطر آوردم که اتفاقاَ اول خواستم به جای کامنت بنویسم نظر ولی به نظرم آمد که ابهام خواهد داشت (می شد: «...تقاضای اول نظرم هم در همین جهت است.»)‌. شاید اشتباه می کنم (یا وسواسی-گونه!)‌.
به هر حال برای من اینکه مخاطبم دقیقاّ‌ بفهمد من چه می‌گویم از اینکه لزوماّ‌ از کلمهء فارسی (شامل کلمات عربی-ترکی-فرانسوی که کامل جذب زبان شده‌اند) استفاده کنم مهمتر است. ولی در جاییکه حواسم باشد و کلمهء فارسی‌(تر)‌ بی‌ابهام، از آن استفاده می‌کنم.

-- یاسمینه ، Aug 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)