تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

صحنه‌های وحشت در سینما رکس

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیستم اوت ۱۹۷۸ میلادی

فرو نشستن آتش سینما رکس در بامداد امروز

سرانجام پس از چهار ساعت تلاش مأموران آتش‌نشانی شهرداری و شرکت نفت و مأموران شهربانی، در ساعت دو بامداد امروز، در‌حالی‌که مدت‌ها از مرگ همه حاضرین در سالن نمایش می‌گذشت، آتش سینما رکس آبادان خاموش می‌شود.

روزنامه اطلاعات نوشت که آخرین شعله‌ها ساعت چهار بامداد فرو نشست.

مأموران آتش‌نشانی مدت کوتاهی پس از آغاز فاجعه به محل وقوع حادثه می‌رسند. به خاطر گستره زیاد آتش‌سوزی، با این‌که آب تانکر اول تمام می‌شود ولی هنوز آتش‌سوزی ادامه دارد.

لحظاتی بعد تانکر دوم می‌رسد. آب تانکر دوم نیز به پایان می‌رسد ولی هنوز آتش خاموش نشده است.

مأموران تلاش می‌کنند با استفاده از شیرهای آب اضطراری پیاده‌روهای خیابان‌های اطراف به اطفای حریق بپردازند که این کار عملی نمی‌گردد.

در نتیجه آن‌ها از شیرهایی که قابل استفاده بود و در مسافتی دورتر قرار داشت، استفاده کرده و حریق را به کمک مأموران شهربانی و مردم خاموش می‌کنند.

مأموران شهربانی آبادان نیز که در نزدیکی سینما رکس قرار داشتند سریعاً به محل فاجعه می‌رسند و تلاش می‌کنند که به مأموران آتش‌نشانی کمک کنند.

مأموران شهربانی از پله‌هایی که مأموران آتش‌نشانی در اطراف سینما نصب کرده بودند بالا می‌روند و با پتک و کلنگ و هر وسیله دیگر که در دسترس بود اقدام به تخریب دیوار سالن سینما می‌کنند.

مأموران دیوار ضلع غربی سینما را خراب کردند. اما این تلاش‌ها هیچ سودی نداشت.

در هنگام عملیات اطفای حریق، شهردار آبادان، رییس شهربانی، رییس شیر و خورشید سرخ، رییس آتش‌نشانی به همراه ده‌ها امدادگر، پزشک و پرستار و آمبولانس در محل حضور داشتند.


صحنه‌های وحشت در سینما رکس پس از ورود امدادگران

به گزارش روزنامه اطلاعات، در ساعت پنج بامداد امدادگران و نیرو‌های انتظامی وارد سینما رکس آبادان شده و به صحنه‌های وحشتناکی برخورد می‌کنند.

بسیاری از مأموران با ورود به داخل سالن نمایش و دیدن آنجا شروع به گریه می‌کنند. حال بعضی از آن‌ها به هم می‌خورد. کف سالن نمایش را آب فرا گرفته است.

هنوز از بقایای سالن بوی گوشت و پارچه سوخته به مشام می‌رسد. در لابلای صندلی‌ها صد‌ها پیکر ذغال شده، اندام‌های قطع شده و جمجمه‌های کاملاً سوخته قرار گرفته‌اند.

جسدهای نیمه‌سوخته، سوخته و استخوانی تمامی سالن را پر کرده است. بعضی از این جسدها متعلق به کودکانی خردسال می‌باشند.

بسیاری از این جسدها در هم فرو رفته‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها هنگام سوختن همدیگر را در آغوش گرفته بودند. جسدها حکایت از آن دارد که اکثر فرزندان در آغوش مادر یا پدر خود سوخته‌اند.

بیشتر اجساد به صورت نشسته است و این خود نشان می‌دهد که قربانیان پس از تلاش بیهوده برای گریز و در فضای دود‌اندود سینما نشسته‌، تسلیم مرگ درد‌آوری شده‌اند.

تا ساعت ۱۰ بامداد امروز، ۳۷۷ جسد سوخته و متلاشی شده، از میان گل و لای بیرون آورده شد و به وسیله آمبولانس به گورستان شهر منتقل شده‌اند.

شدت سوختگی به حدی است که اجساد قابل شناسایی نیستند. بستگان قربانیان از روی انگشتر، قلاب کمربند و دیگر اشیا و زینت‌آلات فلزی نیمه‌سوخته که همراه قربانیان بود توانسته‌اند عده‌ای از آن‌ها را تشخیص دهند.

اما اکثر کشته‌شدگان قابل شناسایی نیستند. صدای ضجه و شیون هزاران تن از اعضای خانواده‌های کشته شدگان در گورستان آبادان به آسمان بلند است.


نخست‌وزیر: ما نشان خواهیم داد که مردمی هستیم لایق همه نوع آزادی

جمشید آموزگار، نخست‌وزیر امروز در جلسه‌ای با نمایندگان سازمان کارگران که از سراسر کشور به تهران آمده‌اند، گفت:

حادثه تاسف‌بار آبادان که در حقیقت باید آن را یک فاجعه بزرگ ملی به شمار آورد به اندازه‌ای تاثر‌انگیز است که شاید نتوانم مطالب مربوط یه جلسه را ادا کنم. تصور این واقعه تاثر‌انگیز نیز مشکل است. چگونه ممکن است افرادی آن‌قدر از بشریت، انسان‌دوستی، مذهب و ایمان به خدا دور باشند که دست به چنین کاری بزنند.

آموزگار افزود: برای هر ایرانی وطن‌پرست جای تاسف است که در چند روز اخیر ملت کهنسال ما را با ۲۵۰۰ سال تاریخ درخشان در ردیف ملت‌هایی ببینند که از تمدن بویی نبرده‌اند و نمی‌دانند آزادی چیست. نظیر این رویدادها برای هر ایرانی واقعی تاسف‌انگیز و شرم‌آور است.

نخست‌وزیر ایران افزود: اما دیدن چهره‌های مصمم شما به من و همکارانم نیرو و توان بیشتری می‌دهد که با همکاری شما و سایر میهن‌پرستان مشتی فریب‌خورده گمراه را از میان خود بیرون کنیم.

وی گفت: ما باز هم به جهان و جهانیان نشان خواهیم داد که مردمی هستیم لایق همه نوع آزادی و پیشرفت و لایق به‌ دست آوردن عظمت و تمدن گذشته خود.

استاندار خوزستان: سینما رکس را مسلمانان به آتش نکشیده‌اند


در‌حالی‌که آتش‌سوزی سینما رکس آبادان توسط نیروهای «انقلابی ـ مذهبی» صورت گرفت، محمد باقر نمازی استاندار خوزستان در یک مصاحبه با خبرنگاران رادیو، تلویزیون و مطبوعات گفت:

افرادی که نقشه پلید و غیر‌انسانی خود را برای به آتش کشیدن سینما رکس اجرا کردند بدون شک به هیچ دین و مذهبی پایبند نیستند و به‌خصوص جامعه روحانیت و دین مبین اسلام این حادثه را شدیداً محکوم می‌کند.

وی افزود: در تماسی که با روحانیون داشتم به شدت از فاجعه ناراحت بودند و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه و مجازات مسببین آن شدند.

استاندار خوزستان در این مصاحبه گفت: با وجودی که در بررسی‌های اولیه کارشناسان صریحاً اعلام شده است که آتش‌سوزی بر اثر خرابکاری صورت گرفته و شواهد و آثار موجود نیز این را تایید می‌کند، اما با این وجود درخواست شد تا هیاتی از کارشناسان مربوطه از تهران به آبادان آمده و نظر خود را اعلام دارند.

وی همچنین گفت: به‌عنوان یک مسلمان که پایبند اعتقادات مذهبی هستم به‌طور قاطع اعلام می‌کنم که این آتش‌سوزی نمی‌تواند کار هیچ مسلمانی باشد و حتا افراد افراطی نیز نمی‌توانند چنین حوادثی را دامن بزنند.


تعطیلی سینماهای کشور

در‌حالی‌که رضا انواری رییس انجمن سینماداران امروز صبح اعلام کرد که به‌عنوان عزای ملی سینماهای تهران تعطیل هستند، سینماهای شهرهای بزرگ کشور از جمله اهواز، رضاییه، سنندج، مشهد، اراک و قزوین نیز تعطیل کردند.

در تبریز نیز شهربانی این شهر به مأموران انتظامی این شهر دستور داد از این پس تماشاچیان را هنگام ورود به سالن‌های سینما مورد بازرسی دقیق بدنی قرار دهند.

بسیاری از سینماها برای جلوگیری از بروز هر‌گونه حادثه ناگوار تعطیل کرده‌اند. تنها در دو ماه گذشته ۲۹ سینمای کشور به آتش کشیده شدند.

رهبران انقلابی سینماها را مرکز فحشا و بخشی از پروژه رژیم شاه و غرب برای دور کردن مردم کشور از هویت خود می‌دانند.

بسیاری از روحانیون فیلم‌های روی پرده سینماها را نیز خلاف اسلام می‌دانند. در چند هفته اخیر تعداد سینماهای آتش گرفته به شدت افزایش یافته است.

نام بعضی از این سینماها عبارت است از: شهر فرنگ اصفهان، شهر نمایش بندر عباس، سینمای الیگودرز، سیلوانا در میدان ژاله تهران، هما در همدان، آریا در تبریز، شهر فرنگ در تبریز، سایونا در شهباز جنوبی تهران، نپتون در خیابان دماوند تهران، آریا در مشهد (که سه نفر کشته شدند)، کریستال رضاییه، پارامونت شیراز و رکس آبادان.

انقلابیون رستوران ماکسیم شیراز را نیز منفجر کردند

در ساعت ۱۱صبح امروز کافه رستوران «ماکسیم» واقع در فلکه گاز شیراز بر‌اثر انفجار یک بمب، به آتش کشیده شد.

این بمب را انقلابیون درون یک سطل در توالت کافه رستوران کار گذاشته بودند. با انفجار این بمب صدای مهیبی برخاست و دود و آتش کافه رستوران را فرا گرفت.

بر‌اثر انفجار این بمب یکی از کارگران کافه رستوران به نام عسگر عسگری که ۵۰ سال دارد به سختی آسیب دید و به اورژانس بیمارستان انتقال یافت.

وی از ناحیه دو چشم به شدت آسیب دیده است. انفجار بمب کافه رستوران را به آتش کشید و مأموران آتش‌نشانی شیراز بلافاصله در محل حاضر و آتش را خاموش ساختند.


کرمانشاه: انفجار اتومبیل پر از مواد منفجره، سرقت و آتش‌سوزی بانک و کافه قنادی

پنج مرد انقلابی که مسلح به مسلسل، کلت و نارنجک بودند، پس از حمله به بانک صادرات شعبه «بار‌فروشان»، دوازده میلیون ریال موجودی اتومبیل مخصوص جمع‌آوری پول را که مقابل بانک پارک شده بود ربودند.

مردان انقلابی پس از این سرقت که در ساعت ۱:۳۰ دقیقه صورت گرفت با اتومبیل پیکان خود که نمره مشهد داشت از محل حادثه گریختند.

مأموران شهربانی اتومبیل سارقین را در یکی از خیابان‌های کرمانشاه پیدا کرده و به روبه‌روی شهربانی حرکت دادند.

این اتومبیل که پر از مواد منفجره و نارنجک بود ساعتی بعد با صدای مهیبی منفجر شد و آتش گرفت. سارقین که لهجه غلیظ عربی داشتند، لباس کردی بر تن کرده بودند.

در همین روز در کرمانشاه عده‌ای از انقلابیون پس از به آتش کشیدن یک کافه قنادی در کرمانشاه، با یک اتومبیل محل حادثه را ترک کردند.

کافه قنادی عسگری که در خیابان سپه کرمانشاه قرار داشت بر‌اثر این آتش‌سوزی خسارت زیادی دید. مأموران آتش‌نشانی پس از یک ساعت و نیم تلاش موفق به اطفای حریق شدند.

روزنامه اطلاعات نیز در صفحه اول خود خبر از کشته شدن یک کارمند بانک صادرات در اثر به آتش کشیده شدن این بانک را داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Jomhori va Eslami !!Armagane Khomeyni

-- Babak 35 saleh ، Aug 20, 2008

عکس ها بلا استثنا از این منبع برداشته شده اند.
http://enghelab-57.blogfa.com/post-22.aspx
http://enghelab-57.blogfa.com/post-25.aspx
در شان رادیو زمانه نیست که بدون ذکر منبع کار کند.
--------------------------------
زمانه: عکسها شباهت دارند و ظاهرا حق با شماست. ادیتور سایت موضوع را با نویسندگان مطلب و دبیر صفحه مطرح خواهد کرد.

-- محمدرضا ، Aug 20, 2008

اگر قرار است به بهانه سالگرد انقلاب، مدام همه انفجارها یا "خرابکاریها" را به "انقلابیون" نسبت دهیم، پس نتیجه می گیریم که انقلاب بسیار بد و انقلابیون یک عده دزد و قاتل و جانی بوده اند، در این صورت همین رژیم جمهوری اسلامی را با تمام قوا حفظ کرده و برای سلامتی آقای نبوی دعا می کنیم، زیرا این گونه که ایشان کمر همت به تحریف انقلاب و انقلابیون بسته اند جای تحسین دارد...

-- آشنا ، Aug 21, 2008

" ۳۰ سال پیش در چنین روزی"why this program has stopped. It was very good program. Could you please start it again. thanks
Reza from Australia

--
زمانه: برنامه متوقف نشده. فقط نویسندگان برنامه کمی سرشان شولوغ بوده. به زودی برنامه‌های جدید منتشر خواهند شد.

-- بدون نام ، Sep 13, 2008

با سلام
من متولد آبادان هستم وبسیار خوب شب حادثه را بیاد می آورم .متاسفانه میبایست خاطر نشان سازم که بسیاری از شهود واقعه اصولا" در آنجا حضور نداشتند وهم اکنون در راس برخی از سازمانها (شرکت نفت) قرار دارند. وکیل خانواده قربانیان که در دادگاه(محل برگزاری دادگاه سینما تاج آبادان بود)وظیفه بررسی وارائه اسناد را برعهده داشت بعدا" بازداشت گردید.در این فاجعه تعداد1197بلیط فروخته شد وبعد از فاجعه توسط بهداری آبادان تعداد1120جمجمه شمارش گردید.(شهود هنوز زنده وحاضر هستند)سید احمد خمینی در کتاب خاطرات خود از آتش زدن برخی سینما و کافه ها جهت روشن کردن آتش انقلاب در شهرها توسط انقلابیون مذهبی یاد کرده است.

-- بدون نام ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)