تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

بازرگان: بزرگترین خواست مردم آزادی زندانیان سیاسی است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه پنجم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و هفتم اوت ۱۹۷۸ میلادی

بازرگان: بزرگ‌ترین خواست مردم، آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت تبعیدی‌ها است

مهندس مهدی بازرگان گفت: «بزرگ‌ترین خواست مردم، آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت مبارزان تبعیدی مردم ایران است که اگر این کارها انجام شود، همه‌ی ناراحتی‌ها فروکش می‌کند.»

مهندس مهدی بازرگان در مورد برنامه‌های دولت شریف‌ امامی گفت: «مردم در سال‌های اخیر بقدری از دولت‌ها دروغ شنیده‌اند که به سادگی نمی‌توانند وعده‌های رجالی که همیشه در مصدر کار بوده‌اند و با دستگاه همکاری داشته‌اند، را قبول کنند.

ظاهراً قسمت‌هایی از خواست‌های مردم در برنامه‌ی دولت فعلی گنجانده شده، اما فراموش نکنیم که همین مطالب، در برنامه‌های دولت‌های قبلی هم بود که هیچ‌وقت اجرا نشد. ولی اگر دولت فعلی، این خواست‌ها را انجام دهد نمایان‌گر آن خواهد بود که دولت فعلی، از سیاست‌های قبلی احساس پشیمانی می‌کند.»

هم‌چنین روزنامه اطلاعات به نقل از مظفر بقائی نوشت: «مشغول مطالعه هستیم تا در عمل بتوانیم در مورد برنامه دولت قضاوت کنیم.»


مهندس مهدی بازرگان(عکس‌ها؛ از وب سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

چهار امیر عالیرتبه ارتش بازنشسته شدند

تیمسار سپهبد ایادی، تیمسار سپهبد کاتوزیان، تیمسار سپهبد شجاعی و تیمسار سپهبد منیعی بازنشسته شدند. از این چهار مقام عالی‌رتبه نظامی حکومت شاهنشاهی؛ سه نفر معاون وزارت جنگ بودند.

تیمسار کاتوزیان معاونت پارلمانی، تیمسار شجاعی معاون مالی و تیمسار منیعی معاونت اداری وزارت جنگ را برعهده داشتند. تیمسار ایادی نیز پزشک مخصوص شاه بود که همیشه به عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به محمدرضا پهلوی شناخته می‌شد.

وضع حزب رستاخیز در ابهام قرار گرفت

به نوشته‌ی روزنامه اطلاعات؛ حزب رستاخیز که تنها حزب کشور بود با استعفای نخست وزیر وقت که دبیرکل حزب نیز محسوب می‌شد و هم‌چنین استعفای محمود جعفریان، تنها قائم‌ مقام آن، درحقیقت بدون مسئول و سرپرست شده است.

هم‌چنین شریف امامی اعلام کرد که «من در حزب رستاخیز هیچ سمتی ندارم.» آزمون نیز گفت: «رستاخیز دیگر فراگیر نیست و باید در جامعه، محلی برای خودش پیدا کند.»

هژبر یزدانی متهم به قتل شد

علاوه بر پرونده‌ی زمین‌های دولتی یزد و شکایت مالکان ورامین، رسیدگی به دوازده پرونده اتهامی دیگر هژبر یزدانی در مراجع قضایی آغاز شد. دوازده پرونده‌ای که علیه هژبر یزدانی در مراجع قضایی مطرح است، همگی به دادسرای تهران فرستاده می‌شود تا یک‌جا به آن‌ها رسیدگی شود.

هژبر یزدانی متهم شده است که راننده تراکتوری را وادار کرده تا زارعی را که به خاطر تصرف زمین‌اش اعتراض کرده بود، به قتل برساند. وی هم‌چنین متهم است که نیمی از سنگسر را به آتش کشیده است. چوبداران کردستان نیز در سال ۱۳۵۳ وی را به یک کلاه‌برداری یک میلیون تومانی متهم کرده بودند.

یکی دیگر از پرونده‌های هژبر یزدانی پرونده‌ی تیراندازی او در محل راه آهن تهران بود که وی پس از این اقدام، سه روز در بازداشت بود. از پرونده‌های دیگر هژبر یزدانی که از سوی کشتارگاه تهران در دادسرا مطرح شد، یک پرونده کلاهبرداری یک میلیون تومانی بود.

هژبر هم‌چنین متهم است در جزیره قشم با ایراد ضرب و تهدید مردم بومی، قسمتی از زمین‌های آن‌ها را بنام خود کرده است. هژبر یزدانی که بسیاری از پرونده‌های او چهار سال مسکوت مانده بود، از روز اول شهریور ۵۷ بازداشت شد و دادسرای تهران وی را متهم به قتل کرد.

بنی‌احمد خواست‌های مردم را فراتر از برنامه دولت دانست

احمد بنی‌احمد، نماینده مجلس شورای ملی نیز گفت: «رئوس برنامه دولت شریف امامی قسمتی از خواست‌‌های عمومی را منعکس می‌کند، ولی خواست‌های دیگری هم مطرح است.»

وی در توضیح خواست‌های دیگر گفت: «آزادی زندانیان سیاسی، اجرای کامل قانون اساسی، آزادی کامل تشکیل اجتماعات و احزاب سیاسی، آزادی کامل مطبوعات و جراید و برداشتن سانسور، الغاء کلیه‌ی احکام صادره از کمیسیون‌های امنیت اجتماعی، مراجعت کلیه روحانیون و روشنفکران، اجازه برگشت کلیه دانشجویان ایرانی مقیم خارج که به دلایل سیاسی از برگشت آن‌ها جلوگیری می‌شود،

برگشت کلیه‌ی دانشجویانی که به دلایل سیاسی از ادامه تحصیل منع شده‌اند، رفع محرومیت دانشجویانی که به علل سیاسی محرومیت‌های موقت پیدا کرده‌اند، تعقیب فوری مسئولان کشتارهای اخیر مخصوصاً عاملان کشتار منزل آیت‌الله‌ العظمی شریعتمداری و برگزاری هرچه زودتر انتخابات دموکراتیک و ملی؛ رئوس خواست‌های سیاسی جامعه‌ی مبارز را تشکیل می‌دهد.»


کنگره حزب رستاخیز

پنج هزار سرباز کوبایی وارد یمن شدند


بنا به گزارش آسوشیتدپرس که در روزنامه اطلاعات روز ششم شهریور ۵۷ نقل شد، پنج هزار سرباز تازه نفس کوبایی، همراه با اسلحه و تجهیزات کامل با استفاده از کشتی‌های شوروی به عدن منتقل شدند. بنا به این گزارش؛ سربازان کوبایی و تانک‌های آن‌ها در امتداد مرزهای یمن جنوبی و یمن شمالی مستقر شدند.

درپی قتل رییس جمهوری یمن شمالی در ژوئن گذشته، روابط دو یمن در بدترین وضع خود قرار دارد. یمن شمالی، یمن جنوبی را مسئول قتل رییس جمهورش می‌داند.

برخی منابع عربی اعلام کرده‌اند که از سوی یاسرعرفات تلاش‌هایی برای کاهش بحران میان دو یمن در جریان است. تا پیش از اعزام این پنج هزار نظامی کوبایی، گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد کوبا صدها نظامی و مستشار به یمن فرستاده است.

گرگ بیابان‌های اطراف تهران به دام افتاد

به نوشته‌ی روزنامه اطلاعات؛ یک راننده اتومبیل شخصی که مسافران زن خود را به بیابان‌ها می‌برد و پس از تجاوز، اموال آن‌ها را سرقت می‌کرد، توسط ماموران اداره آگاهی تهران دستگیر شد.

ماشاء‌الله، که راننده اخراجی شرکت واحد بود، پس از اخراج از آن‌جا، مستخدم قسمت طرح و بررسی شهرداری تهران شده بود. وی عصرها به عنوان مسافرکش، زنان را سوار ماشین پیکان خود می‌کرد و به مناطق اطراف شهر برده و به آنان تجاوز می‌کرد.

به نوشته‌ی روزنامه اطلاعات «چند روز قبل خانم نسبتاً جوانی همراه دختر خود در میدان فردوسی به قصد رفتن به منزل سوار اتومبیل ماشاء‌الله شد. پس از طی مسافتی، این زن متوجه شد که قبلاً سوار اتومبیل همین شخص شده و مورد تجاوز قرار گرفته که علیه او نیز شکایت کرده است.

این زن که دربدر به دنبال راننده می‌گشت، با شناختن او در داخل اتومبیل به زد و خورد با راننده پرداخت. همین موضوع باعث شد که اتومبیل راننده با یک اتومبیل دیگر تصادف کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی، راننده پیکان شیری را مقصر شناخت و کار آن‌ها به کلانتری کشیده شد. در کلانتری ماشاء الله مدعی شد زن مسافر باعث تصادف شده است، به همین دلیل باید خسارت اتومبیل را بدهد. زن وقتی وضع را چنین دید راجع به شکایت گذشته خود چیزی نگفت و دنبال کار خود رفت.

با رفتن این زن از کلانتری ماشاء‌الله خسارت شاکی را پرداخت و آزاد شد. یکی از افسران شعبه یک آگاهی متوجه این قضیه شده و به کلانتری یک رفت و آدرس این شخص را که در شهرداری تهران کار می‌کرد گرفت و او را در محل کارش دستگیر کرد....

تعدادی از زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند پس از روبرو شدن با ماشاء الله، او را شناختند. یکی از زنان شاکی گفت: این مرد که موقع سوار کردن مسافر، مودب و متین بود، در بیابان، ناگهان به یک گرگ درنده تبدیل شده و به شکارش حمله می‌کرد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفا یادتون نره بعدا بگین هژبر یزدانی متعاقبا چگونه آزاد می‌شود و از ایران فرار می‌کند... کنجکاوم.

-- یاسمن ، Aug 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)