تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

رضا قطبی و محمود جعفریان استعفا دادند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه بیست و پنجم شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هجدهم سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

رضا قطبی و محمود جعفریان از سمت‌های خود استعفا دادند

مهندس رضا قطبی، مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران استعفا داد و استعفای‌اش مورد موافقت قرار گرفت. در پی استعفای قطبی، سخنگوی رادیو تلویزیون ملی ایران اعلام کرد، محمود جعفریان، معاون سازمان رادیو تلویزیون نیز از سمت خود استعفا کرده است.

از این پس دکتر محمدرضا عاملی، وزیر اطلاعات و جهانگردی که ریاست مجمع عمومی تلویزیون را بر‌عهده دارد، از طرف نخست‌وزیر وظایف مدیر عامل این سازمان را نیز برعهده گرفتند و سیروس هدایت، معاون فنی رادیو تلویزیون را به سمت قائم مقام خود برگزیده است.

مهندس رضا قطبی از آغاز کار سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران سمت مدیرعامل این سازمان را داشت و تا به حال چند بار شایعه استعفای او از این سمت اعلام شده بود تا این‌که این شایعات رسماً تائید شد.

بنی‌احمد: صدای مردم از حق‌کشی بلند است

مجلس شورای ملی برای تصویب برنامه دولت شریف‌امامی تشکیل جلسه داد و نمایندگان مخالف و موافق نطق کردند. مهندس سعید جوادی، نماینده تبریز در موافقت با برنامه دولت گفت:

«به حکم این‌که جلوی ضرر را هر جا بگیریم سودمند است، امیدوارم زودتر در رفع نارسایی اقدام شود که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد و از ذکر این حقیقت و این اصل مسلم نمی‌توانم چشم بپوشم که علاج قطعی امراض روحی و اجتماعی ما کاشتن تخم ایمان و اعتقاد دینی و مذهبی در مزرعه قلب‌های ماست که از ثمرات منفجرآسای دین و مذهب می‌توانیم کام دل شیرین کنیم و یک محیط امن و آرامش به‌وجود آوریم و بهشت موعود را در همین دنیای امروزمان احساس کنیم.»

وی ادامه داد: «به شهادت تاریخ هنگام بروز حوادث و تجاوز بیگانگان به حریم ملی سلسله جلیله روحانیون بوده است که تا پای جان مقاومت نموده و این ودیعه الهی را از دستبرد نامحرمان محفوظ داشته است.»

سپس علی اصغر مظهری، نماینده مردم کرمان به‌عنوان مخالف گفت: «خودکامگان دولتی می‌خواهند هر چه می‌خواهند بکنند ولی کسی نتواند حرفی بزند. آن‌ها از همه مزایا برخوردار باشند ولی در موقع پاسخگویی بگویند ما مسوول نبودیم.»

وی گفت: «مرا نخست وزیری بردند و گفتند ترا زیر اتومبیل ۱۴ چرخ می‌بریم‌، مرا صدا کردند و گفتند دستگاه بی‌رحم است، برای‌تان پرونده درست می‌کنند... دولتی با شعار آشتی ملی به میدان آمد، ولی کشتار پیش آمد، آخر چطور پدرکشته را می‌شود آشتی داد؟»

سپس مظهری به دکتر تجدد گفت: «آقای دکتر تجدد! روزی که گفتم در رفسنجان آدم‌ها را کشته‌اند، تو حرفی نزدی و فریادی نکشیدی، من را تهدید کردند ولی حرف‌ام را زدم و باز هم به‌خاطر شاه و میهن حرف می‌زنم.»

در همین حال در مجلس تشنج پیش آمد و دو نفر از نمایندگان با هم درگیر شدند. دکتر لطف‌الله رئیسی پس از گله از اظهارات بنی‌احمد در جلسه گذشته خطاب به شریف‌امامی گفت:

«جناب نخست‌وزیر! فرمودید مملکت در خطر است و من معجزه نمی‌کنم، ولی می‌خواهیم شما معجزه کنید. معجزه این است که چشم را ببندید و دزدها را بگیرید. کاخ‌ها را بر سرشان خراب کنید.»

آنگاه بنی‌احمد نماینده تبریز گفت: «راه به میان مردم رفتن و کشت و کشتار نیست، ولی شما کشت و کشتار کردید... شما که گفتید من به قانون اساسی احترام می‌گذارم، آیا این احترام به قانون اساسی بوده است؟ شما همبستگی مردم و استقبال مردم از برادران سرباز را ندیدید؟ و چند شعار خلاف قانون را بهانه حکومت نظامی قرار دادید.»

وی ادامه داد: «این وضع یعنی این عکس‌العمل شما چند روزی بیش نیست. شما برای رسیدن به دموکراسی باید تحمل هرج و مرج را بکنید. این اتهامات رخنه عناصر مارکسیست در میان ملت ایران و هدایت ملت ایران به‌وسیله آن‌ها نارواست. ایرانی از هر نوع عنصر خارجی متنفر و بیزار است و آن‌ها را محکوم می‌کند. اسلام چگونه می‌تواند با مارکسیست رابطه داشته باشد؟ من هم می‌گویم مارکسیست‌های رستاخیزی!»

دانشجویان ایرانی در هلند آزاد شدند

دولت هلند اعلام کرد نه دانشجوی ایرانی را که روز ۲۳ اوت، سفارت کشورشان به‌وسیله آن‌ها به مدت شش ساعت در لاهه اشغال شده بود، از هلند اخراج خواهد کرد.

سخنگوی وزارت دادگستری هلند اظهار داشت که این دانشجویان هرچه زودتر به ممالکی که قبلاً در آن‌ها زندگی می‌کردند، برگردانده خواهند شد.

هشت تن از این دانشجویان قبل از آمدن به هلند ساکن آلمان غربی و یک نفر دیگر مقیم سوئد بوده است. در جریان اشغال سفارت ایران در لاهه این نه نفر مبل‌ها و اثاث دیگر را شکستند، بر دیوارهای بنای سفارت شعارهایی نوشتند و قبل از آن‌که خود را تسلیم پلیس هلندی کنند، عده‌ای از مقامات پلیس را به گروگان گرفتند.

تصمیم به اخراج این دانشجویان متعاقب صدور حکمی از طرف یکی از دادگاه‌های لاهه گرفته شد، که در آن دستور آزادی نه دانشجو داده شده بود.

در حکم دادگاه گفته شده بود که بازداشت این عده تاکنون بیشتر از مدت حبسی است که طبق قوانین هلند می‌تواند برای کیفر دادن آنان به‌خاطر اشغال غیرمسلحانه سفارت ایران در لاهه تعیین شود، به طول انجامیده است.

نامه ژرژ مارشه برای محکوم کردن حکومت ایران

به نوشته روزنامه اطلاعات، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ژرژ مارشه، دبیرکل حزب کمونیست فرانسه در نامه‌ای خطاب به «ریمون بار» نخست‌وزیر این کشور تقاضا کرده است، دولت فرانسه با وضوح و بدون فوت وقت آنچه را در ایران صورت گرفته محکوم کند.

رهبر حزب کمونیست فرانسه به سکوت فرانسه اعتراض کرد و گفت، در‌حالی‌که فرانسه به کررات خود را مدافع حقوق بشر دانسته و از علایق‌اش به حقوق و آزادی‌های بشری دم زده است، سکوت فرانسه در برابر حوادث ایران، نشان‌دهنده دوگانگی غریبی است که نمی‌تواند در ماهیت خود، مفهومی جز پشتیبانی نظام ایران داشته باشد.

به دنبال نامه ژرژ مارشه، حزب کمونیست اسپانیا نیز طی بیانیه شدیداللحنی به حوادث اخیر ایران، برقراری حکومت نظامی و بازداشت‌ها اعتراض کرد.

ساعت حکومت نظامی در مشهد کاهش یافت

فرمانداری نظامی مشهد، ساعت منع رفت و آمد را کاهش داد. در اطلاعیه شماره نه حکومت نظامی مشهد اعلام شد که‌:

به منظور رفاه حال مردم وطن‌پرست مشهد و حومه و همچنین زائرانی که در این شهر سکونت دارند، تسهیلاتی به این شرح فراهم می‌شود:

۱. نماز جماعت در مساجد و همچنین در صحن مطهر رضا (ع) آزاد اعلام می‌شود.

۲. انجام مهمانی‌های فامیلی و خصوصی به‌طور محدود آزاد است.

۳. اماکن عمومی از قبیل چلوکبابی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها چون گذشته می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

ساعت محدودیت رفت و آمد شبانه که تا امروز از ساعت ۲۱ تا ۵ بامداد روز بعد اعلام شده بود، با کاهش مدت از این پس ساعت ۲۲ تا ۴ بامداد روز بعد خواهد بود.

برگزاری مجالس ترحیم و عروسی همچنان با کسب اجازه قبلی از کلانتری‌های محلی امکان‌پذیر است.

فرماندار نظامی مشهد و حومه، سرتیپ عبدالرحیم جعفری

متهمان تظاهرات زنجان تبرئه شدند

محاکمه ۲۵ نفر از متهمان تظاهرات فروردین‌ماه گذشته زنجان در دادگاه شهرستان زنجان پایان گرفت و دادگاه با توجه به مندرجات پرونده و بی‌گناهی متهمان رای برائت برای آن‌ها صادر کرد.

انتشار پنج مجله و روزنامه آزاد شد

پنج مجله و روزنامه که از حدود پنج سال قبل توقیف شده بودند و اجازه انتشار نداشتند، اجازه چاپ مجدد پیدا کردند.

این پنج مجله و روزنامه عبارتند از: مجله «فردوسی» به صاحب امتیازی نعمت‌الله جهانبانوئی، مجله «تهران مصور» به صاحب امتیازی مهندس عبدالله والا، مجله «امید ایران» به صاحب امتیازی علی‌اکبر صفی‌پور، مجله «سپید و سیاه» به صاحب امتیازی دکتر علی بهزادی، روزنامه و سالنامه «دنیا» به صاحب امتیازی، مدیریت و سردبیری عبدالکریم طباطبایی.

این مجله‌ها و روزنامه‌ها از این پس منتشر می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)