تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مهندس بازرگان آزاد شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۹ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

مهندس بازرگان آزاد شد

به نوشته روزنامه اطلاعات و به نقل از خبرگزاری فرانسه، مهندس مهدی بازرگان رییس جمعیت ایرانی دفاع از حقوق بشر و عضو نهضت آزادی ایران، از زندان آزاد شد و به خانهاش بازگشت. این خبر از سوی نزدیکان وی اعلام شد، خبر بازداشت بازرگان روز دهم سپتامبر جاری اعلام شده بود.

همچنین آقایان کریم سنجابی و داریوش فروهر که به ترتیب رئیس و سخنگوی جبهه ملی هستند نیز به خانه های خود رفتند. به گفته کریم سنجابی، وی و داریوش فروهر پس از اعلام برقراری حکومت نظامی از خانه های خود گریخته و پنهان شده بودند.


مهندس مهدی بازرگان و داریوش فروهر

طبس و صد روستا زیر خاک رفت

به نوشته روزنامه اطلاعات حادثه زلزله طبس تا کنون باعث شده است شهر زیبای طبس نابود شود، بلکه صد روستای خراسان و برخی استانهای مجاور نیز زیر خاک رفته است.

به گفته گزارشگران، چهل روستا زیر خاک رفته و شصت روستای دیگر دچار ویرانی شدید شدند. اسامی روستاهای نابود شده در زلزله طبس به این شرح است:
ال آباد، براف، بهشت آباد، بیوک، جمز، جنت آباد، جوریز، چاه سرگدار، چاه گود، حاجی آباد، حجت آباد، خروان سفلی، خروان علیا، خروسفلی، خرو علیا، دستغران، دولت آباد، دهنو، دیهشک، رحمت آباد، رهروج، سعادت آباد، سنج، شیرآباد، طلوعی، علی آباد، فتح آباد، فشاه سفلی، فشاه علیا، قدرت آباد، نیاز، محمد آباد، مهروانی، نقی آباد، هادی آباد، هژموک و همت آباد.

به گفته گزارشگران ویژه روزنامه اطلاعات که در شهر طبس هستند، تلفن شهر طبس هنوز قطع است و پس‌لرزه‌های زلزله طبس هنوز ادامه دارد.

شهر طبس در چهارمین روز پس از زلزله، ۶۲ بار لرزید و بقایای ساختمان‌هایی که ویرانه‌ای از آن‌ها مانده بود، به تلی از خاک تبدیل شد. در حال حاضر در شهر طبس مشکل آب آشامیدنی نیز علاوه بر سایر مشکلات وجود دارد.

کمک شاه به زلزله زدگان طبس

به نوشته روزنامه اطلاعات، به فرمان شاهنشاه، ارتش شاهنشاهی به یاری زلزله‌زدگان شتافت و ۷۰۰ سرباز همراه آمبولانس و چند فروند هلیکوپتر و هواپیمای سی ۱۳۰ و سی‌هزار تخت و پتو و پزشک و مقداری خون و دارو در اختیار شیر و خورشید سرخ قرار گرفت که همگی به نقاط زلزله‌زده طبس و فردوس اعزام شدند تا در اختیار شیر و خورشید استان خراسان قرار گیرد.

انتقاد شدید اللحن سناتور جلالی نائینی از شریف امامی

هم‌زمان با طرح برنامه دولت شریف امامی در مجلس سنا، بحث و گفت و گو در مورد برنامه این دولت درگرفت.

اولین سخنران مخالف شریف امامی، دکتر سید محمدرضا جلالی نائینی بود. وی گفت: «مردمی که در اثر تعدی و تجاوز به حقوق آن‌ها طی سال‌های گذشته ناراضی شده بودند، پس از سقوط کابینه دکتر آموزگار، به‌دعوت آیات عظام در سراسر ایران روز عید فطر به اقامه نماز پرداختند و ضمنا با کمال آرامش و رعایت نظم، عدم اعتماد خود را به مسوولین دولتی ابراز داشتند و حادثه سوئی ظاهرا در تهران و شهرستان‌ها روی نداد.

در فردای روز عید فطر تظاهرات عظیم دیگری در پایتخت از طرف احزاب و دسته‌های مختلف ترتیب یافت که در آن هم نظم و آرامش رعایت شد و حتی تظاهرکنندگان با محبت و صمیمیت مامورین پلیس و سربازان روبرو شدند و باز هم بحمدالله حادثه ناگواری رخ نداد.

ولی در روز سوم که تظاهراتی از طرف مردم تهران به‌عمل آمد، در میان جمعیت افراد مشکوکی پیدا شدند که شعارهای تند و مخالف قانون اساسی می‌دادند و معلوم بود این بدخواهان قصد به‌هم زدن نظم عمومی را دارند و آمده‌اند تا آزادی نسبی را از بین ببرند و بردند، و دولت جناب آقای شریف امامی را با مشکل عجیبی روبرو ساختند.

این عده قلیل را کی تحریک کرده بود؟ واقعا بر شخص من معلوم نیست. مسلم است که بدخواهان موجب شدند که ساعت شش روز جمعه ۱۷ شهریور ماه دولت حاضر در تهران و یازده شهر دیگر ایران حکومت نظامی به‌مدت شش ماه اعلام کند.

من وقتی خبر اعلام حکومت نظامی را شنیدم واقعا متاثر شدم که جناب آقای شریف امامی علیرغم نیت باطنی خود تن به حکومت نظامی بدهد. او می خواست حکومت خود را بر مبنای قانون اساسی بگذارد و اینک برای من این سووال پیش می‌آید که با استقرار حکومت نظامی که بسیاری از اصول قانون اساسی به حال تعطیل و تعویق در می آید به چه وسیله‌ای قانون اساسی می‌تواند اجرا شود؟

مطلبی که مهم است و باید در اینجا عنوان شود این‌که روز جمعه هفدهم شهریور ماه که حکومت نظامی از ساعت شش صبح اعلام شد، بسیاری از مردم پایتخت نمی‌دانستند که در تهران مقررات حکومت نظامی اعلام شده است و بی‌آنکه از این جریانات واقف باشند برای اجتماعات و تظاهرات در میادین و خیابان‌های شهر گرد آمده بودند و هر گاه قبلا از اعلام حکومت نظامی خبر یافته بودند، بی‌شک عده کثیری از تظاهرکنندگان از خانه‌های خود بیرون نمی‌آمدند و مزاحمتی برای ایشان پیش نمی‌آمد و حوادث ناگواری برای آن‌ها و دوستانشان رخ نمی‌داد.

فرض کنیم استقرار حکومت نظامی بدلایلی ضروری بوده است و دولت فعلی جهت حفظ امنیت و جان و مال مردم باین حربه متوسل شده است، لیکن مساله این است که به‌موجب قانون حکومت نظامی مصوب ۱۳۲۹ هجری قمری در هیچ یک از مواد آن اجازه تیراندازی و کشتن افراد داده نشده است.»

حکومت نظامی را مخالفان به ما تحمیل کردند

دکتر عاملی، وزیر اطلاعات و جهانگردی گفت: «ما از اینکه هدایت این حرکت یک هدایت کمونیستی است، تردید نداریم، چرا که روش و شعارهایی که در این جریان عامل و هدایت کننده بود شعارها و حرکت‌های کمونیستی بود.»

وی اضافه کرد: روش‌ها و نشانه‌های کمونیستی عبارتند از بمب‌گذاری، ایجاد آتش‌سوزی، حمله به ماموران نیروهای انتظامی، تخریب بانک‌ها و فروشگاه‌ها و نیز انتشار نشریات و تراکت‌ها که هدف تمامی آن‌ها این بوده است که جمعیت را با شعارهای مورد نظر کمونیست‌ها آشنا کنند و آموزش دهند.»

وی افزود: «متاسفانه گروه‌هایی در صدد سوء استفاده از آزادی برآمدند و با تحریک مردم و تشکیل اجتماعات غیرقانونی و طرح مطالب و شعارهای غیرقانونی و خلاف قانون اساسی شرایطی را پیش آوردند که اعلام حکومت نظامی غیر قابل اجتناب شد.» وی تاکید کرد: «در حقیقت حکومت نظامی را مخالفان بر ما تحمیل کردند وگرنه سیاست دولت دفاع از آزادی‌هاست.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام ،لطفا فراموش نكنيد كه قرار بود وقايع روزهايي را كه اخيرا منتشر نكرديد ، بتدريج منتشر كنيد.

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)