تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

۳۳۳ زندانی ضدامنیتی آزاد شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۰ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

۳۳۳ زندانی ضدامنیتی آزاد شدند

براساس اعلام روزنامه کیهان مقامات مسوول اطلاع دادند که ۳۳۳ نفر از کسانی که به اتهامات ضدامنیتی دستگیر و زندانی بودند از زندان آزاد شدند.

اسامی برخی از آزاد شدگان به این شرح است: محمد خزائی فریمانی، غلامرضا پاکدامن، مصطفی ماجدی، جلال گنجه ای، محمد بابایی، محمد علی دیانی، محمد کاظم شریعت‌نیا، مهدی هاشمی، ابراهیم یاوری، پرویز نیکجو، احمد پایا، عباس جودکی، مصطفی ملکی، ابوالقاسم خوشرو، محمد علی برومند، داود احمدی، ناصر خلیلی، علی‌اصغر بهشتی، محسن شاه حسینی، خسرو شاه حسینی، نعمت‌الله تقاء، ابراهیم برزوئی، ابراهیم ذوالقدر، سیدکاظم عباس زادگان، حسن ملکیان و سید فاضل موسوی.

نه نفر در سقوط هواپیمای ارتشی کشته شدند

یک فروند هواپیمای ارتشی سی ۱۳۰ نیروی هوایی که به منظور حمل وسایل و خواربار مورد نیاز مردم زلزله زده طبس از پایگاه شیراز عازم تهران بود تا وسایل مزبور را به طبس حمل کند، در هنگام نشستن در فرودگاه «دوشان تپه» سقوط کرد و دچار آتش سوزی شد. در جریان این سانحه چهار نفر از سرنشینان هواپیما نجات یافته و هشت نفر کشته شدند.

اسامی کشته شدگان توسط روزنامه اطلاعات به این شرح اعلام شد: تیمسار سرلشگر خلبان محمد علی آروندی، ستوان یکم خلبان نصرالله بیگ، ستوان یکم خلبان بیژن مقیمی نژاد، ستوان دوم خلبان ابراهیم قربانی، ستوان دوم خلبان میرحیدر موسوی، همافر دوم مسعود محمدی، دوشیزه شیده شناسا (مسافر)، خانم گلی مهربانی (مسافر). هویت یکی از کشتگان این حادثه تاکنون معلوم نشده است.

جلالی نائینی: به ده دلیل با حکومت نظامی مخالفم

مجلس سنا تشکیل جلسه داد و محمدرضا جلالی نائینی سناتور انتخابی تهران طی نطقی طولانی ده دلیل خود را برای مخالفت با استقرار حکومت نظامی اعلام کرد.

دلایل وی به نوشته روزنامه اطلاعات به این شرح است: ارتش حافظ ثغور و حدود کشور است و از ملت جدا نیست و نباید اموری که وظیفه پلیس است به ارتش سپرده شود. استقرار حکومت نظامی به نحوی که به عمل آمد ضرورت نداشته و روش‌های مسالمت آمیزی برای فرونشاندن خشم مردم ممکن بود.

استقرار حکومت نظامی با حقوق بشر که مجلسین ایران آن را تصویب کرده است، سازگار نیست. استقرار حکومت نظامی مخالف قانون اساسی است. قانون حکومت نظامی موقتی بود و برای مبارزه با مستبدین در دوره محمد علی میرزا وضع شده و برای کشتن مردم نباید از آن استفاده کرد.

در قانون اساسی تیراندازی به طرف مردم تجویز نشده است. از قانون حکومت نظامی سوء استفاده شده است. حتی اگر حکومت نظامی ضروری هم باشد، مدتی که برای آن در نظر گرفته شده زیاد است. حکومت نظامی از نظر اقتصادی هم غلط است و کار مردم را مختل می کند.

حکومت نظامی ایران را در جهان بی ثبات نشان می دهد. پس از اظهار این دلایل برای مخالفت با حکومت نظامی از سوی سناتور جلالی نائینی سناتور سپهبد کریم ورهرام برای موافقت با حکومت نظامی نطق کرد و به جلالی نائینی گفت: وقتی سال گذشته از همین تریبون گفتم که مورچه ها از سوراخ بیرون آمده اند، شما جناب آقای سناتور کجا بودید؟ آیا جمع کردن خاک اره و سوزاندن لاستیک کار یک عده میهن‌پرست است؟

علی امینی: اطمینان دارم سلطنت در ایران پابرجا خواهد ماند

دکتر علی امینی نخست وزیر اسبق ایران در مصاحبه ای با خبرنگار بی بی سی در تهران گفت: شخصا اطمینان دارم که سلطنت در ایران پابرجا می ماند. وی که در خانه خود در شمال تهران صحبت می کرد، سخنان خود را چنین آغاز کرد که شخصا اطمینان دارد که سلطنت در ایران پابرجا می ماند، اما باعتقاد او دولتمردان گزارشات غلط و دروغ به شاهنشاه می دادند.

وی گفت: در حال حاضر کلیه بندهای بین رژیم فعلی و مردم گسسته شده است. علی امینی گفت که اگرچه عقیده دارد که حکومت نظامی ضروری بود، ولی حکومت نمی بایست به هیچوجه مردم بیگناه را می کشت.

او گفت: اگر رهبران مذهبی و مخالفین سیاسی وجه مشترکی پیدا کنند، حاضر است مسوولیت را به‌عهده بگیرد، اما در این مورد باید از او خواسته شود.

پخش موسیقی از رادیو و تلویزیون قطع شد

به دنبال اعلام عزای ملی به مناسبت وقوع زلزله در استان خراسان، برنامه های موسیقی رادیو و تلویزیون به مدت سه روز قطع شد و به جای آن پخش آیات قرآن آغاز شد. اسماعیل پوروالی مدیر روابط عمومی سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران گفت: از آنجا که به خاطر مصیبت وارده در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شده است، تمامی فرستنده های رادیو تلویزیونی در این مدت از پخش برنامه های موسیقی خودداری می کنند و به جای آن برنامه های مذهبی و سنگین پخش خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Mr. Nabavi, Mr Bashirtash va Radio zamaneh Barnameh shoma khili khob va khandani est. Dorood ba hameh shoma
Reza - Sydney Australia

-- بدون نام ، Sep 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)