تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

زلزله طبس، تهران را آرام کرد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی


روستای کریت، پنج کیلومتری طبس، پس از زلزله سال ۵۷

زلزله طبس، تهران را آرام کرد

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، تهران به آرامش قبل از ماه رمضان بازگشته است.

به نوشته روزنامه اطلاعات کشته شدن ده‌ها هزار نفر در زلزله طبس باعث شد اوضاع تهران، تحت‌الشعاع زلزله طبس قرار بگیرد.

به گفته خبرگزاری فرانسه خبرنگارانی که هفته گذشته برای دادن گزارش از مناطق زلزله‌زده به طبس رفته بودند، پس از بازگشت به تهران، از این‌که آن‌جا را شهری یافتند که نشانی از تشنج در آن نیست، شگفت‌زده شدند.

گفته می شود که حضور تانک‌ها و سربازان در شهر تهران فقط یادآور حکومت نظامی است؛ اما خبری از تشنج‌های ماه گذشته در شهر نیست.

بازار تهران نیز از امروز باز شد. یکی از بازاریان تهران به نقل از روزنامه اطلاعات گفت: ما برای بیش از ۱۰ روز، امتناع خود را از پذیرش سیاست دولت به معرض نمایش گذاشتیم و حالا دیگر کافی است.

از امروز در تهران ترافیک شهر مجدداً به شکل قبل از حکومت نظامی بازگشت و با توجه به کاهش ساعات حکومت نظامی به پنج ساعت در شب، فضای تهران مجدداً شلوغ شده است.


عکس: آژانس مگنوم

بمب‌اندازی به دفتر «هما» در فیلیپین

به دنبال اعلام خبر بمب‌اندازی به شعبه هواپیمایی ملی ایران در مانیل که توسط رویترز مخابره شده بود، اطلاعات نوشت خبرگزاری‌های مهم جهان اعلام کردند طبق اظهار شهود عینی، دو مهاجم که احتمالاً از اعضای گروه‌های چپ فیلیپین بوده‌اند و ظاهراً با مسلمانان چپ‌گرای این کشور ارتباط نزدیک دارند، با پرتاب دو بطری آتش‌زا (کوکتل مولوتف) ساختمان هواپیمایی ملی ایران را در پایتخت فیلیپین به آتش کشیدند.

حکومت نظامی ۲۳۱ نفر را آزاد کرد

مقامات مسوول اعلام کردند طی هفته گذشته ۲۳۱ نفر از کسانی که به اتهامات ضد امنیتی از طرف فرمانداری‌های نظامی طبق ماده پنج قانون حکومت نظامی بازداشت شده بودند، و هم‌چنین تعدادی از افرادی که به این اتهام از طرف مراجع انتظامی بازداشت بودند، آزاد شدند.

این مقام مسوول اعلام کرد در حال حاضر فقط حدود صد نفر دیگر به استناد ماده پنج حکومت نظامی در بازداشت به سر می‌برند. روزنامه اطلاعات اسامی این ۲۳۱ نفر را اعلام کرد.

اسامی برخی از افراد آزاد شده به شرح زیر است: میکائیل غفاری، جبرائیل غفاری، عباسعلی عمید زنجانی، علی نیرومند، حسین یاوری، حبیب‌الله پیمان، مسعود صدری، سید عباس ابوترابی، حسین انصاریان، مهدی بازرگان، فریدون تنکابنی، یعقوبعلی داوری، حسین پایدار، ام‌البنین نظرپور، محمدرضا شهبندی، حسین ده‌نمکی، رضا لال، ابراهیم ذاکری، علی‌اکبر حسینی، سید حسین موسوی، داوود سلیمانی، تقی تفرشی، حسینقلی رحمانی.

مشمولان از خدمت نظام وظیفه معاف شدند

اداره نظام وظیفه عمومی اعلام کرد طبق فرمان شاهنشاه آریامهر مشمولان سه تا هشت دوره معاف خواهند شد. به نوشته روزنامه کیهان، این معافیت شامل دیپلمه‌ها، مشمولان عادی، لیسانسیه‌ها و بالاتر و هم‌چنین مشمولان خارج از کشور نیز می‌شود.

به موجب این فرمان مشمولانی هم که در حال حاضر خدمت می‌کنند، معاف خواهند شد. دوره‌هایی که مشمول معافیت شدند، شامل این دوره‌ها بود: مشمولان عادی و دیپلمه از ۱۳۲۳ تا پایان ۱۳۳۰ (هشت دوره) مشمولان فوق دیپلمه از ۱۳۲۳ تا پایان ۱۳۲۸ (شش دوره) مشمولان لیسانسیه به بالا از ۱۳۲۳ تا پایان ۱۳۲۵ (سه دوره)

بر اساس این تصمیم از تعقیب مشمولان غایب خودداری می‌شود.


عکس: آژانس مگنوم

دربار: امسال مراسم چهارم و نهم آبان جشن گرفته نمی‌شود

وزارت دربار شاهنشاهی اعلام کرد بنا به امر مبارک اعلی‌حضرت همایون شاهنشاه آریامهر به تألم خاطر شاهانه از رویداد زلزله در شهرستان طبس و مناطق همجوار آن، امسال جشن‌های مربوط به چهارم و نهم آبان‌ماه برگزار نمی‌شود و هزینه این جشن‌ها به مصرف کمک به بازماندگان این حادثه و نوسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله خواهد رسید.

چهارم آبان روز تولد محمدرضا پهلوی و نهم آبان روز تولد رضا پهلوی دو روز جشن‌های دولتی بود که هر ساله در ابعاد گسترده و در سراسر کشور برگزار می‌شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)