تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

محاصره منزل آیت‌الله خمینی توسط حزب بعث عراق

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه سوم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۵ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

محاصره منزل آیت‌الله خمینی توسط نیروهای حزب بعث عراق

به گفته منابع نزدیک به آیت‌الله خمینی، قوای انتظامی حکومت بعثی عراق در روز دوم مهرماه ۱۳۵۷ منزل آیت‌الله خمینی در شهر نجف را محاصره کردند.

گفته می‌شد که دولت عراق با هماهنگی حکومت ایران و تحت فشار دولت ایران این اقدام را انجام داده است تا بتواند روابط دوستانه خود را با حکومت محمدرضا شاه حفظ کند.

مقامات عراقی پس از محاصره منزل آیت‌الله خمینی از ایشان درخواست کردند که از مصاحبه با خبرنگاران، صادر کردن هر نوع اعلامیه و ایراد نطق و خطابه درباره اوضاع ایران خودداری کند.

منابع نزدیک به آیت‌الله خمینی گفتند که وی پس از این هشدار پاسخ داده است: «من هر جا كه باشم به وظیفه شرعی خود عمل می‌كنم...»

مذاکرات سفیر ایران با صدام حسین

به نوشته روزنامه کیهان، در آستانه سفر صدام حسین، نایب رییس شورای فرماندهی انقلاب عراق به چند کشور خلیج فارس، رادیو بغداد در بخش فارسی خود، خبر ملاقات سفیر ایران با صدام را پخش کرد و گفت:

«فریدون زند‌فر، سفیر جدید شاهنشاه آریامهر در عراق در دفتر صدام حسین در کاخ شورای ملی حضور یافت و استوارنامه خود را تسلیم نایب رییس شورای فرماندهی انقلاب عراق کرد.»

در پی این دیدار بود که دولت عراق خانه آیت‌الله خمینی را در نجف تحت محاصره قرار داد و دستوراتی برای جلوگیری از فعالیت‌های تبلیغاتی و سیاسی ایشان صادر کرد.


بازدید فرح از طبس (عکس: کیهان)

کمک‌ها به زلزله‌زدگان نرسید

در پی زلزله طبس که به گفته منابع رسمی ۱۵ هزار و به گفته منابع غیر‌رسمی ۲۵ هزار کشته داشت، کمک‌های مردمی توسط گروه‌های مختلف به سوی طبس روانه شد.

بسیاری از گروه‌های دانشجویی و روحانیون و به‌خصوص مراجع تقلید نیز به‌طور مستقل کمک‌های خود را به طبس فرستادند.

بخش وسیعی از کمک‌های نیروهای مذهبی از طریق آیت‌الله صدوقی در یزد، نزدیک‌ترین شهر بزرگ به طبس انجام می‌شد.

اغلب نیروهای دانشجویی که برای کمک به طبس رفته بودند، در کنار کمک به زلزله‌زدگان، به تبلیغات برای انقلاب نیز می‌پرداختند.

محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران و فرح دیبا، ملکه نیز از طبس دیدار کردند. شاه به ارتش دستور داد با تمام قوا به کمک زلزله‌زدگان بپردازد.

روزنامه کیهان در صفحه اول خود نوشت: «زلزله‌زدگان از نرسیدن کمک‌ها به شاهنشاه شکایت کردند.»

در طبس شایع شد که خانواده‌های مصیبت‌زده طبس در هنگام سفر شاه و فرح به هلیکوپتر حامل آنان حمله کردند و آن‌ها وادار شدند زودتر شهر را ترک کنند.

وزیرخارجه ایران در سازمان ملل نطق کرد

امیر خسرو افشار، وزیر امورخارجه ایران برای شرکت در سی و سومین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، در راس هیاتی عازم نیویورک شد.

وی در نطقی که در مجمع عمومی ایراد کرد به تشریح مسایل جهانی مورد علاقه ایران پرداخت. وزیر خارجه ایران در سخنان خود علاوه بر اشاره به مساله خاورمیانه و تحولاتی که اخیراً در این منطقه به وقوع پیوسته است، پیرامون مسایل لبنان، قبرس، منطقه خلیج فارس و اقیانوس هند و اوضاع اقتصادی جهان و همچنین خلع سلاح سخن گفت.

کیهان به نقل از ناظران آگاه گفت: «ایران بارها اعلام کرده است که این منطقه باید از ثباتی اساسی برخوردار باشد تا ملت‌های این بخش بتوانند هدف‌های خود، توسعه و ترقی اقتصادی و اجتماعی خود را دنبال کنند و در این میان مناسبات مودت‌آمیز و ثمربخش بین کشورهای منطقه نخستین رکن وجود این ثبات به‌شمار می‌رود.»

کیهان نوشت: «ایران بارها تاکید کرده است که حفظ امنیت خلیج فارس منحصراً وظیفه کشورهای ساحلی آن است و چنین صلح و ثباتی بایستی از طریق همکاری بین کشورهای مزبور و آزاد از هرگونه دخالت خارجی تامین شود.»

عوارض گذرنامه ایرانیان مقیم خارج لغو شد

بنا به تصویب هیات وزیران، مدت اقامت ایرانیان مقیم خارج در ایران برای این‌که موقع خروج عوارض نپردازند از دو ماه به چهار ماه افزایش یافت.

از مدتی پیش قرار بر این بود که ایرانیان مقیم خارج وقتی به ایران می‌آیند اگر بیش از دو ماه اقامت داشته باشند باید موقع خروج عوارض گذرنامه بپردازند.

اما طبق تصویب‌نامه جدید چنانچه تا چهار ماه در ایران باشند از پرداخت عوارض معاف هستند. در ضمن کمیسیونی مشغول رسیدگی به مساله عوارض خروج از کشور است تا در این زمینه برای همه مردم تسهیلاتی به‌وجود بیاورد.

هم‌زمان با لغو عوارض گذرنامه اعلام شد که تحصیل در خارج از کشور برای همه آزاد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)