تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

خانواده سلطنتی از فعالیت اقتصادی ممنوع شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه پنجم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

علیقلی اردلان وزیر دربار شد

دکتر علیقلی اردلان به سمت وزیر دربار شاهنشاهی منصوب شد. وی پس از انتصاب به دفتر کار خود رفته و کارش را آغاز کرد.

علیقلی اردلان که در زمان انتصاب به وزارت دربار ۸۰ ساله بوده است، حداقل ۵۰ سال سابقه خدمات دولتی داشته و تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه برلین به پایان رسانده است.

اردلان تا قبل از این مسوولیت کاردار سفارت ایران در آلمان، کاردار سفارت ایران در فرانسه، کاردار سفارت ایران در ترکیه و نماینده ایران در سازمان ملل در هنگام احقاق مساله نفت بوده است.

وی پس از آن به‌عنوان وزیر صنایع و معادن و وزیر امور خارجه فعالیت کرد و آخرین سمت‌های وی سفیر کبیر ایران در شوروی، سفیر کبیر ایران در آمریکا و سفیر کبیر ایران در آلمان غربی بود. وی همچنین مدتی ریاست مدرسه عالی علوم ارتباطات را برعهده داشته است.

دخالت خاندان سلطنتی در امور اقتصادی و دولتی ممنوع شد

دکتر علیقلی اردلان، وزیر جدید دربار شاهنشاهی پس از دیدار با شاه ایران آیین‌نامه رفتار اعضای خاندان شاهنشاهی را اعلام کرد. وی که به‌عنوان وزیر دربار منصوب شده است، اعلام کرد:

«مقتضای اراده مبارک شاهنشاه آریامهر معطوف به این امر بوده است که رفتار و کردار اعضای خاندان شاهنشاهی از هر جهت منزه و پاک باشد.»

بر‌اساس این آیین‌نامه، اعضای خاندان سلطنت از هر نوع عملی که مغایر شئون خاندان شاهنشاهی باشد باید خودداری کنند.

از سوی دیگر تصریح شده است که هر نوع توصیه و اعمال نفوذ نزد مقامات عمومی برای نفع خود یا اشخاص دیگر به‌کلی ممنوع است. دکتر اردلان اعلام کرد که براساس این آیین‌نامه خانواده سلطنتی از هر نوع فعالیت اقتصادی ممنوع شده‌اند.

همچنین قرار شده است که وضع یکایک سازمان‌ها، جمعیت‌ها، شوراها و سایر موسساتی که اعضای خاندان سلطنتی ریاست یا نیابت یا نظارت بر آن‌ها را دارند، بررسی شود و به‌تدریج این وظایف به سازمان‌های مربوطه منتقل گردد.

به گفته وزیر جدید دربار، کلیه معاونین وزارت دربار استعفا دادند تا وزیر جدید بتواند با اختیار تام جهت اجرای وضع جدید اقدام کند. وی تاکید کرد تغییرات در جهت کوچک کردن وزارت دربار و به حداقل رساندن دخالت آن در امور کشور است.


عکس: آژانس مگنوم

محاصره خانه آیت‌الله خمینی پایان یافت

روزنامه اطلاعات به نقل از یونایتدپرس اعلام کرد، نیروهای دولتی عراق پس از این‌که خانه آیت‌الله خمینی را در نجف محاصره کردند، با اعتراضات سخت روحانیون شیعه مواجه شده و پس از مدتی اطراف خانه را ترک کردند.

منابع سیاسی اعلام کردند خانه آیت‌الله خمینی روز یک‌شنبه دوم مهرماه و پس از جلسه صدام حسین با مقامات ایرانی به محاصره درآمد.

اما مقامات عراقی پس از شکل‌گیری اعتراضات همان روز، نیروهای‌شان را از آنجا بردند و اعلام کردند که این تصمیم‌گیری در نتیجه یک سو‌تفاهم بوده است.

آیت‌الله سید عبدالله شیرازی که مقیم مشهد است، همان روز با ارسال تلگرامی برای احمد حسن البکر، رییس جمهوری عراق از وی خواست بلافاصله محاصره منزل آیت‌الله خمینی را رها کنند.

گفته شده است رهبران جبهه پایداری که در حال حاضر در دمشق به‌سر می‌برند، در پایان دادن به محاصره خانه آیت‌الله خمینی نقش عمده‌ای داشتند.

دولت‌های گذشته روی کاغذ برای کارگران خانه ساختند

حسین قربانی‌نسب، رییس سازمان کارگران ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی پیرامون مسایل کارگری اعلام کرد که این سازمان همچون گذشته مستقل خواهد بود و فقط و فقط به لحاظ استفاده از قدرت احزاب برای حفظ منافع کارگران با آنان همکاری خواهد داشت.

وی در‌مورد تامین مسکن کارگران گفت: «دولت‌های گذشته تنها روی کاغذ خانه و ساختمان ساخته شده را تحویل کارگران دادند.»

وی گفت: «قانون کار که ۲۰ سال قبل تدوین شده با شرایط امروز به‌هیچ‌وجه مطابقت نمی‌کند.» وی در‌مورد بانک کارگران و وام‌های بانکی به کارگران افزود:

«این بانک دیگران است، نه بانک کارگران.» قربانی‌نسب در‌مورد برخی اعتصابات کارگری گفت: «اگر کارگران اعتصاب می‌کنند صرفاً به‌خاطر دست‌یابی به تقاضای صنفی خودشان است اما متاسفانه عده‌ای از این موضوع بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.»

هزار آواره ویتنامی با کشتی ایرانی به آمریکا پناهنده می‌شوند

به نوشته روزنامه اطلاعات از کوالالامپور مالزی، نماینده کمیسیون آوارگان سازمان ملل متحد در مالزی اعلام کرد حدود هزار آواره ویتنامی پس از یک هفته سرگردانی در دریای جنوبی چین، در یک کشتی که مالکیت ایرانی دارد، در یک جزیره کوچک متعلق به اندونزی پیاده شدند.

این مقام افزود کشتی «ساوترن کراس» در‌حالی‌که پرچم هندوراس را افراشته بود، دو روز قبل در جزیره غیرمسکونی «پن کیبو» که میان مالزی و برنئوی اندونزی قرار دارد کناره گرفت.

مقامات دولت اندونزی موافقت خود را با پیاده شدن پناهندگان ویتنامی قبلاً به اطلاع ناخدای کشتی فوق رسانیده بودند. قرار است مقامات سازمان ملل به‌زودی از این جزیره دیدن کنند.

آوارگان ویتنامی که قریب ۵۰۰ کودک در میان آن‌ها دیده می‌شود، به وسیله چهار قایق کوچک از ویتنام فرار کرده بودند و زمانی که کشتی ساوترن کراس آن‌ها را پیدا کرد، هر چهار قایق دچار نقص فنی شده بودند و در آب‌های خلیج تایلند سرگردان بودند.

مقامات مالزی و تایلند اعلام کردند در صورتی اجازه می‌دهند این پناهندگان در خاک آن‌ها پیاده شوند که کشور دیگری اعلام کند آن‌ها را به‌طور همیشگی می‌پذیرد.

کمیسیون آوارگان سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا درخواست کرد تا این آوارگان را برای اسکان در کشور خود بپذیرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)