تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

جبهه ملی: مبارزه را گسترش می‌دهیم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه ششم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

جبهه ملی: مبارزه را گسترش می‌دهیم

یکی از اعضای هیات رهبری جبهه ملی به خبرنگار سیاسی روزنامه اطلاعات گفت: «گروه کثیری از مردم و گروه‌های سیاسی پیش از برقراری حکومت نظامی اظهار علاقه کرده بودند که فعالیت‌های خود را در این جبهه متمرکز کنند.»

وی گفت: «به دنبال رفع شبهه از تصمیم فرمانداری نظامی در‌مورد بازداشت رهبران جبهه ملی ایران، تمام هیات رهبری و اعضای مهم جبهه ملی، به خانه‌های خود بازگشته‌اند و جلسات عادی جبهه بار دیگر تشکیل می‌شود.»

به نوشته روزنامه اطلاعات علاوه بر جبهه ملی گروه‌هایی مانند «حزب زحمتکشان» و گروه «اتحاد برای آزادی» نیز فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

همچنین به نوشته روزنامه اطلاعات برخی جمعیت‌های صنفی غیر‌سیاسی نیز که در آغاز زمامداری دولت آقای شریف‌امامی با عنوان کردن مسایل سیاسی، شکل سیاسی به‌ خود گرفته‌اند نیز فعالیت خود را از سر گرفتند.

از میان این گروه‌ها «جمعیت حقوقدانان» و «کمیته ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر» و «کانون نویسندگان ایران» فعالیت گسترده‌تری دارند.

انتخابات کانون وکلا برگزار شد

دیروز جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری تشکیل شد و اعضای دادگاه‌های انتظامی و اداره معاضدت قضایی و نمایندگان مجمع عمومی صندوق بازنشستگی کانون انتخاب شدند:

شعبه اول دادگاه انتظامی آقایان صدرزاده، محی‌الدین خالقیان و ادیب برومند به‌عنوان عضو اصلی و محمود ابطحی و انور حمیدی اعضای علی‌البدل.

شعبه دوم دادگاه انتظامی آقایان حسن روحانی، خسرو غفاری و ابراهیم شفیع‌نسب لنگرودی اعضای اصلی و محمد ابریشمیان و حسامی اعضای علی‌البدل.

شعبه سوم دادگاه انتظامی آقایان دکتر علینقی حکمی، ناصر صدرالحفاظی و علی‌اکبر روحانی‌زاده اعضای اصلی و محمد ابریشمیان و مصطفی صفویه اعضای علی‌البدل.

همچنین ناصر طاهری، غلامرضا داوریان، رضا زواره‌ای، فریبرز حکیم، افضل ضیا‌الدین طباطبایی، محمد حسینی خامنه‌ای و خانم مهری شاه‌بابا به‌ عضویت اداره معاضدت قضایی و آقایان محمد‌رضا فیض مهدوی، محمد تقی دامغانی و ناصر میناچی به‌عنوان نمایندگان مجمع عمومی صندوق بازنشستگان کانون وکلا انتخاب شدند.


محسن پزشکپور، رهبر حزب پان‌ایرانیست

تلگرام محسن پزشکپور به والدهایم در‌مورد امام موسی صدر

محسن پزشکپور، رهبر حزب پان‌ایرانیست با فرستادن تلگرامی به «کورت والدهایم» دبیرکل سازمان ملل متحد، نگرانی خود را نسبت به وضعیت امام موسی صدر ابراز داشت.

وی در تلگرام خود نوشت: «از آنجا که گذشته از یک میلیون شیعیان لبنان، تمامی ملت ایران و نیز میلیون‌ها شیعیان جهان و بی‌گمان میلیون‌ها مردم آزاده دیگر دچار نگرانی و اضطراب بسیار بر جان و زندگی امام موسی صدر هستند.»

او افزود: «از آنجا که تحقیق و بررسی نسبت به این مورد از جمله مسایل خاصی است که سبب‌های ایجاد این حادثه و نتایج آن دارای حیثیت و جنبه بین‌المللی است، خواهشمند است جنابعالی به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد مقرر فرمایید با استفاده از همه امکاناتی که در اختیار سازمان است، نسبت به مورد، بررسی و نتیجه را برای رفع نگرانی میلیون‌ها شیعیان و مردم جهان باستحضار همگان برسانند.»

مهندس بنافتی هنوز در زندان است

سخنگوی جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به تامین دولت به رهبران این جمعیت اعلام کرد:

«با تامینی که از طرف مقامات دولتی داده شده بود، عده‌ای از اعضای جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر که تحت تعقیب قرار گرفته بودند به‌ منازل خود بازگشتند، اما آقای مهندس بنافتی یکی از اعضای جمعیت در بازداشت به‌سر می‌برد. این جمعیت خواهان آزادی وی شد.»


عکس: آژانس مگنوم

محاکمه دانشجو و دانش‌آموز بابلی به اتهام آتش زدن سینما

شعبه دوم دادگاه جنایی مازندران محاکمه یک دانش‌آموز و یک دانشجوی بابلی را به اتهام آتش زدن سینما «پاسارگاد» بابل و ایراد ضرب به سرایدار سینمای مذکور آغاز کرد.

متهمین جعفر مهیمن، ۲۲ ساله محصل و سید‌حسین یحیی‌نژاد شیارده، ۲۳ ساله دانشجو بوده و دفاع از آنان را سه وکیل مدافع به نام‌های درچه‌ای‌زاده، نادر ذوالفقاری و سید‌محمد‌جواد رضوی به‌عهده گرفتند.

پس از قرائت کیفرخواست، جعفر مهیمن متهم ردیف اول گفت: «شب حادثه من و دوست‌ام برای هواخوری با یک اتومبیل پیکان عاریه‌ای به بابلسر رفتیم. در راه بازگشت اتومبیل دچار نقص فنی شد و ما پس از تعمیر آن که طبعاً مدتی به‌طول انجامید مجدداً به سوی بابل حرکت کردیم. بین راه دوست‌ام پیشنهاد کرد به شاهی برویم. در جاده کمربندی بابل بود که ناگهان یک بنز، راه را بر ما بست و سرنشینان آن ما را به کلانتری جلب کردند.»

متهم ردیف دوم، حسین یحیی‌نژاد نیز ضمن رد کلیه اتهامات وارده گفت: «شب ششم عید، جعفر به خانه پسر‌عموی‌ام آمد تا با هم به هواخوری برویم. من نیز پذیرفتم. مقصدمان پارکینگ پنجم در ساحل بابلسر بود، ولی در راه کاربوراتور اتومبیل خراب شد و ما پس از تعمیر آن تصمیم گرفتیم برای دیدن یکی از دوستان‌مان به شاهی برویم. در جاده کمربندی بابل سرنشین یک اتومبیل بنز به ما دستور ایست داد و ما را به کلانتری جلب کرد.»

پس از ختم دفاعیات متهمین، دادیار به دفاع از کیفرخواست برخاست و گفت: «در این‌که جرمی واقع شده شکی نیست، باید دید مجرمین اصلی چه کسانی هستند. از قرائن موجود در پرونده متهمین چنین برمی‌آید که متهمین حاضر این جرم را انجام داده‌اند. کشف گالن بنزین، چراغ قوه، شیشه‌بر، دست‌های آلوده به بنزین متهمان و نیز اثر کفش‌های آنان شاهد این مدعا است.»

سپس ذوالفقاری یکی از وکلای مدافع در دفاع از آنان گفت: «وجود وسایل مکشوفه در جهت اثبات جرم تنها جنبه قرینه‌ای دارد و نمی‌تواند دال بر وقوع جرم باشد، شاخص اصلی دنیای امروز مسایل تکنولوژیکی است.»

وی ادامه داد: «در چنین دنیایی هزاران کفش با یک کیفیت از کارخانه‌های تولیدی به بازارها عرضه می‌شود، بنا‌براین نمی‌توان تنها به صرف این‌که اثر پای کشف شده متهمین برابری می‌کند که اثر کشف شده با عاج‌های کفش متهمین برابری می‌کند، آن‌ها را مجرم شناخت. از سوی دیگر وجود گالن پر از بنزین در یک اتومبیل نه تنها دور از واقع نیست، بلکه ۱۰۰ در‌صد ضروری است.»

وی افزود: «چنانچه موکلین من سینما را با گالن بنزین آتش زده باشند، آیا گالن بنزین را مجدداً به‌عنوان مدرک جرم به اتومبیل می‌آورند؟ یا در محل واقعه می‌‌اندازند؟ و اگر از بنزین گالن استفاده شده بود، چرا گالن مزبور پر از بنزین بود؟»

وی در‌مورد سایر وسایل مکشوفه گفت: «در‌مورد دیگر لوازم مکشوفه نیز باید بگویم چنین لوازمی لازمه یک اتومبیل است، وجود یک چراغ قوه در اتومبیل نمی‌تواند مدرک جرم باشد.»

وی افزود: «اگر یکصد سینما هم در آتش بسوزد و از بین برود ارزش آن را ندارد که دو انسان بی‌گناه مدتی بیش از شش ماه در زندان باشند.» این دادگاه ادامه یافت و متهمان محکوم شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

agaer mohamad reza pahlewi aazadi bah sazamaan haa mi dad taa aazadanah kar wae feaalayat konand,merdom magar diwanah bodand tezahorat konanad ? hamah gonah zeer saer amrika wae zionist ast ka Alayahazrat Iran ra nah gozashtand bah merdom ash aazadi bah dahad. merdom ham az pool haaye baad aawordah naft mast shodah aakhond haa ra bah paad-shaahi ghabol kardand. wasalam

-- Afsaanah ، Sep 29, 2008

جبهه ملی: مبارزه را گسترش می‌دهیم!!!!
جبه ملی محترم الان شما کجا هستید؟
الان اوضاع اقتصادی اجتماعی سیاسی ایران وخیم است یا زمان انقلاب؟؟
...

-- رضا ، Sep 30, 2008

afsaaneh khanom aziz doktor sanjaabi az rahbaraan-e- jebheye meli baa aazaadi kaamel be paa boos emaam khomeini dar paris raft

-- nima ، Sep 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)