تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

محاصره خانه آیت‌الله خمینی پایان نیافته است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه نهم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر اول اوت ۱۹۷۸ میلادی


محاصره خانه آیت‌الله خمینی پایان نیافته است

سخنگوی وزارت اطلاعات و جهانگردی در پاسخ سوال در مورد محدودیت آمد و رفت در اقامتگاه آیت‌الله خمینی و محاصره منزل ایشان در نجف اعلام کرد که با تحقیق از منابع موثق معلوم شده است که این خبر صحت ندارد و خبرهایی که بوسیله اشخاص غیر مسوول در این باره منتشر شده است، مورد تائید نیست.

این اطلاعیه یکی از اولین اطلاعیه‌های رسمی دولت ایران درباره آیت الله خمینی در سال‌های دهه پنجاه بود. هم‌زمان با همین اطلاعیه، خبرگزاری فرانسه به نقل از جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر اعلام کرد: اقدامات محدود کننده‌ای که در عراق علیه حضرت آیت‌الله العظمی خمینی به‌عمل آمده‌اند، به‌قوت خود باقی هستند.

این جمعیت در اطلاعیه‌ای که در پاریس منتشر کرد، اخبار مطبوعات تهران را در مورد «برچیده شدن تدبیرهای محدود کننده‌ای که مقامات عراقی نسبت به حضرت آیت‌الله به‌عمل آورده‌اند»، قویا تکذیب کرد.

کمیته مذکور معتقد است خانه آیت‌الله خمینی همچنان در محاصره است و ارتباط آن با خارج از روز ۲۳ سپتامبر (یک هفته قبل) قطع شده است. کمیته افزوده است که مقامات عراقی از چهل روز قبل به آیت‌الله خمینی نسبت به هرگونه اقدامی در مورد ایران هشدار دادند.

از سوی دیگر جنبش آزادیبخش ایران نیز ضمن اعلام خبر محاصره خانه آیت‌الله خمینی از این واقعه ابراز نگرانی کرد. در اطلاعیه این جنبش آمده است: تصدیع و مزاحمت علیه حضرت‌آیت الله، مترادف ارتکاب عملی به‌سود ارتجاع خاورمیانه و امپریالیسم بین‌المللی است.

این جنبش در نامه‌ای خطاب به دولت عراق خواسته است که هرگونه اقدامی را که در جهت محدود کردن آزادی کامل حضرت آیت‌الله به‌عمل آمده، لغو بکند. همچنین آیات عظام شریعتمداری و نجفی مرعشی طی تلگرام‌هایی برای احمد حسن‌البکر، به محاصره خانه آیت‌الله خمینی اعتراض کردند.

شایعه دفن فضولات اتمی در کویر ایران تکذیب شد

خبر دفن فضولات اتمی در کویر ایران در ابعاد گسترده‌ای در میان مخالفان حکومت و مردم پخش شد.

به دنبال پخش این شایعه روزنامه اطلاعات به نقل از مقامات مسوول که هیچ توضیح بیشتری در مورد آنان داده نشد، اعلام کرد خبر دفن زباله‌های اتمی که در روزهای اخیر به وسیله پاره‌ای از روزنامه‌های خارجی و گروهی از مغرضین پخش شده است، دایر بر این‌که ایران به یکی از کشورها اجازه داده است فضولات اتمی خود را در کویر مرکزی ایران دفن کند به هیچ وجه صحیح نیست. ظاهرا دامنه پخش این شایعه آنقدر گسترده بوده است که دولت مجبور به تکذیب این شایعه شد.

اعلامیه بین الملل سوسیالیست‌ها درباره اوضاع ایران

بین‌الملل سوسیالیست در بیانیه‌ای که از مقر خود در لندن منتشر کرد، فضای سیاسی ایران و رویدادهای اخیر در این کشور را محکوم کرد.

آسوشیتدپرس از لندن اعلام کرد، بین الملل سوسیالیست‌ها سیاست آمریکا را در ایران مورد انتقاد قرار داده و گفته است که خط مشی آمریکا به حفظ وضع موجود در ایران کمک کرده است.

در این اعلامیه آمده است که ظاهرا چنین وانمود شده است که علت اصلی رویدادهای اخیر ایران مخالفت عده‌ای محافظه‌کار با سیاست‌های اصلاحی عنوان شده از سوی دولت است.

در این اعلامیه گفته شده است که بین سیاست دولت مبنی بر آزادسازی و رویدادهای اخیر ایران و فضای سیاسی این کشور یک تناقض وجود دارد. بین‌الملل سوسیالیست‌ها گفته است که نیروهای ترقیخواه که برای پیشرفت ایران دموکراتیک نقش حیاتی دارند نادیده گرفته می‌شوند.

در اعلامیه بین‌الملل سوسیالیست به سیاست حقوق بشر کارتر اشاره شده و گفته شده که ظاهرا ایران آزمایشگاه خوبی برای معتبر بودن این سیاست است.

در پایان بین‌الملل سوسیالیست حمایت خود را از نیروهای ترقیخواه ایران که برای برقراری دموکراسی در این کشور تلاش می‌کنند اعلام کرده است.

خرم بازداشت شد

رحیم‌علی خرم مقاطعه‌کار معروف آسفالت و مالک تاسیسات پارک خرم، در هنگام بازگشت از پاکستان به ایران در فرودگاه مهرآباد بازداشت شد. به نوشته روزنامه کیهان رحیم‌علی خرم که از مدتی قبل تحت تعقیب قرار گرفته بود، به خارج از کشور رفت، اما ماموران نیروهای انتظامی در صدد دستگیری او بودند تا این‌که در روز نهم مهرماه ۵۷ به مجرد بازگشت وی از پاکستان در فرودگاه مهرآباد اقدام به دستگیری او کردند.

کیهان نوشت: از مدتی قبل عده‌ای از مردم که با افراد خانواده خود به پارک خرم می‌رفتند به‌خاطر رفتار نامناسب کارکنان و مسوولان پارک شکایات متعددی به ماموران انتظامی تسلیم کرده و ماموران ژاندارمری نیز کارکنان پارک خرم را احضار و بازجویی کردند.

از سوی دیگر گفته شد که خرم سال‌ها پیش به اراضی وقفی تهران و حومه تجاوز کرده و زمین‌های مذکور را به تصرف خود درآورده است.

در حال حاضر رحیم‌علی خرم در بازداشت است. گفته می‌شود بازداشت خرم نیز مانند بازداشت هژبر یزدانی برای آرام کردن جو عمومی جامعه و کاهش نارضایتی‌هاست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)