تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر نوزدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله خمینی: عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است

روزنامه اطلاعات ۲۷ مهر ۵۷ متن مصاحبه آیت‌الله خمینی را که در روزنامه لوموند در پاریس به چاپ رسید، منتشر کرد. آیت الله خمینی در این مصاحبه گفت:

«مقصود ما از حکومت اسلامی این نیست که روحانیون حکومت تشکیل دهند. ملت مسلمان ایران هر کسی را که برای اداره حکومت با اکثریت آراء انتخاب کرد، مورد تائید است.»

آیت‌الله خمینی در پاسخ به این‌که هدف‌های شما چیست؟ گفت: «کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و سازمان‌های دولتی باید از افراد فاسد تصفیه شود. کلیه کسانی که طی سال‌های اخیر دزدی و ارتشاء کرده‌اند و به منافع عالیه مردم خیانت ورزیده‌اند باید محاکمه و مجازات شوند و برای همیشه از کار برکنار گردند.»

آیت‌الله خمینی در مورد نقش زنان در جمهوری اسلامی گفت: «ما می‌خواهیم زنان به موجب قوانین اسلامی از بندگی نجات یابند و در تمام امور کشور سهیم باشند و شانه به شانه مردان مبارزه کنند. چنانچه دیدیم مبارزه کردند.»

آیت‌الله خمینی که مدتی است از عراق وارد پاریس شده است، در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها شرکت کرد و نظرات خود را برای این رسانه‌ها گفت.

آیت‌الله خمینی در گفت و گویی که در لوموند منتشر شد در مورد نوع حکومت آینده ایران اعلام کرد: «شکل حکومت جمهوری است. جمهوری به همان معنا که در همه جا جمهوری است. جمهوری اسلامی، جمهوری است مثل همه جمهوری‌ها.»

ایشان افزود: «‌ولایت با جمهور مردم است». وی گفت: «در این جمهوری یک مجلس ملی مرکب از منتخبین واقعی مردم امور مملکت را اداره خواهند کرد.»

آیت‌الله خمینی در مورد نقش مردم در جمهوری اسلامی گفت: «عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است. برخلاف نظام سلطنتی مقامات مادام‌العمر نیست، طول مسوولیت هر یک از مقامات محدود و موقت است. یعنی مقامات ادواری است، هر چند سال عوض می‌شود. اگر هم هر مقامی یکی از شرایطش را از دست داد، ساقط می‌شود.»

ابوالحسن بنی‌صدر که در پاریس نقش مشاور آیت‌الله خمینی و میزبان وی را برعهده داشت، گفته است که تمام سوال‌ها و جواب‌های مطبوعاتی آیت‌الله در مهرماه ۱۳۵۷ با مطبوعات خارجی را کتباً تهیه کرده و به آیت‌الله خمینی می‌داد و آیت‌الله خمینی همان سوال و جواب‌ها را تکرار می‌کرد.


آیت‌الله خمینی/ عکس: آژانس مگنوم

ارتشبد نصیری به تهران آمد

ارتشبد نصیری، سفیر سابق ایران در پاکستان و رییس سابق سازمان امنیت کشور امروز از پاکستان وارد تهران شد.

هواپیمای ویژه دولت برای بازگرداندن ارتشبد نصیری به پاکستان رفته بود. به نوشته روزنامه اطلاعات ۲۷ مهر ۱۳۵۷ علیه ارتشبد نصیری چند اعلام جرم وجود دارد که احتمالاً با بازگشت وی به تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رادیو مسکو در روزهای گذشته اعلام کرد که احتمال دستگیری و تعقیب نصیری وجود دارد. در چند روز گذشته شایع شده بود که ارتشبد نصیری پس از استعفا ممکن است به آمریکا سفر کند، اما ورود وی به تهران به این شایعه پایان داد.

ارتشبد نصیری مدتی پس از بازگشت توسط رژیم سابق دستگیر و پس از انقلاب توسط جمهوری اسلامی کشته شد.

مخالفت بنی‌احمد با ساختن نیروگاه اتمی

به گفته خبرگزاری رویترز یک نیروی ویژه امنیتی با شتاب برای مقابله با افرادی که سعی داشتند ساختمان نیمه تمام یک نیروگاه اتمی ساخت فرانسه را در چا‌بهار واقع در جنوب ایران ویران نمایند، فرستاده شد.

احمد بنی‌احمدی یکی از نمایندگان مخالف در مجلس خواستار لغو قراردادهای مربوط به این نیروگاه شد، زیرا معتقد بود مقامات ایرانی امضاء‌ کننده این قرارداد افرادی فاسد بوده‌اند.

بنی‌احمد همچنین اظهار داشت این نیروگاه‌ها با شرایط محیط زلزله‌خیز ایران هماهنگی ندارند. به دنبال این اعتراضات کارگران دو نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر نیز که به‌وسیله آلمان غربی ساخته می‌شود، دست به اعتصاب زدند.


ارتشبد نصیری/ عکس: روزنامه آفتاب

خرید اسلحه از آمریکا توسط ایران لغو شد

منابع دولتی آمریکا در واشنگتن گفتند ایران به‌علت مشکلات و ناآرامی‌های داخلی به آمریکا اطلاع داد احتمالاً خریدهای عمده تسلیحاتی خود را که قرار بود در سال آینده صورت گیرد، به تعویق خواهند انداخت.

همین منابع گفتند ظاهراً ایران قصد دارد به دنبال تظاهرات و شورش‌های داخلی که توسط مخالفان دولت صورت گرفته مقدار کمتری از درآمدهای نفتی خود را صرف خریدهای تسلیحاتی کند.

ایران قبلاً درخواست کرده بود در سال ۱۹۷۹‌، ۷۰ فروند هواپیمای اف‌۱۴ به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از شرکت هواپیماسازی گرومن خریداری می‌کند.

اما منابع دولتی آمریکا گفتند مقام‌های ایرانی اخیراً اشاره کرده‌اند این سفارش حداقل تا سال ۱۹۸۰ به تاخیر خواهد افتاد.

محدودیت‌های آیت‌الله خمینی در پاریس کاهش یافت

در پی ایجاد ممانعت رسمی و علنی دولت فرانسه از شرکت آیت‌الله خمینی در یک اجتماع عمومی در پاریس، یکی از اطرافیان آیت‌الله خمینی محدودیت‌های اعلام شده توسط دولت فرانسه برای آیت‌الله خمینی در پاریس را چنین اعلام کرد:

۱) منع هرگونه مصاحبه و انتشار بیانیه
۲) منع اقامه نماز جماعت در مساجد پاریس

۳) منع شرکت در اجتماعات

این منبع خاطرنشان کرد برای ارسال اعلامیه از طرف آیت‌الله خمینی به ایران ممنوعیتی از سوی دولت فرانسه در نظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر روزنامه کیهان هوایی نوشت که به دلیل اعتراضات گسترده بین‌المللی به دولت ژیسکاردستن و اعتراضات مطبوعات فرانسه به محدودیت‌های تحمیل شده به آیت‌الله خمینی، دولت فرانسه از این محدودیت‌ها کاسته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)