تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

اولین شماره «ایرانشهر» شاملو در لندن منتشر شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیستم اوت ۱۹۷۸ میلادی

اولین شماره «ایرانشهر» شاملو در لندن منتشر شد

احمد شاملو، شاعر بزرگ ایرانی اولین شماره نشریه «ایرانشهر» خود را در روز ۲۸ مهرماه ۱۳۵۷ در لندن منتشر کرد.

این نشریه که در قطع ۳۰ در ۳۷ سانتی‌متر و در ۱۲ صفحه منتشر شد، علاوه بر مطالب خبری و سیاسی حاوی نوشته‌های ادبی نیز بود.

عنوان مطلب اصلی اولین شماره «ایرانشهر» بزرگداشت جمعه سیاه بود و اختصاص به گزارشی مفصل از کشتار هفدهم شهریور تهران داشت. این گزارش با نام ع. وادی نوشته شده بود.

داستان «گاومیش» از منوچهر شفیانی و اشعاری از محمد زهری، عزیزالله فرهنگی و برخی دیگر از شاعران که اشعارشان با نام مستعار منتشر شده بود، در شماره اول دیده می‌شود.

یک عکس از آیت‌الله خمینی و یک کاریکاتور از شاه در صفحه اول این شماره است. احمد شاملو در سرمقاله‌ای با عنوان «خیر باشد، جناب صدراعظم!» چنین نوشت:

«ظاهراً شاه و نوکرانش برای هیچ چیز حد و مرزی نمی‌شناسند: نه برای چپاول، نه برای بیداد، نه برای کشتار و خونریزی، و دست آخر، نه برای وقاحت! یعنی ارقام چپاولگریشان از میلیاردها و میلیاردها می‌گذرد و حدی ندارد.»

او در این سرمقاله نوشت: «بیداد و ظلمشان روی ستمگران را سفید می‌کند و هیچ چیز جلودارشان نمی‌شود، رقم کشتاری که از مردم بی‌گناه می‌کنند گاه چنان عظیم است که در باور آدمی نمی‌گنجد... مع‌ذلک وقتی پای وقاحت به میان می‌آید دیگر قضیه به راستی تماشایی می‌شود: این‌جا دیگر پای قیاس و محاسبه نیز یک‌سره لنگ می‌ماند.»

احمد شاملو در سرمقاله در توصیف گفته‌های محمدرضا پهلوی چنین می‌نویسد: «آدم در می‌ماند که پیام «‌اعلی‌حضرت قدر قدرت» را ‌لواقع ناشی از بلاهت ذاتی او بداند یا معلول وقاحت خانوادگی او، یا به عکس! - اما در هر حال من یک نفر را بدجور از رو برده است... به هر صورت چه بلاهت باشد چه وقاحت، این هر دو صفت هم منطقاً می‌باید حد و مرزی داشته باشد. میلیون‌ها نفر در اقصا نقاط کشور به پا خواسته‌اند، تا پای جان ایستاده‌اند و سرنگونی او را می‌طلبند، و مردک همچنان دمبک نم کشیده خودش را می‌زند.»


شاپور بختیار

شاه: انتقال قدرت باید به‌طور طبیعی انجام شود

محمدرضا پهلوی در دیدار با هیات رییسه مجلس سنا و مجلس شورای ملی ضمن تشریح اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران، آزادی مطبوعات، آزادی انتخاب احزاب و گفت و گوی تلویزیونی موافقان و مخالفان را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: «هر چند سلطنت یک موهبت الهی است، اما از طرف ملت به شخص پادشاه تفویض شده و ملت وقتی باسواد شد، باید حقوق خودش را کاملاً به اجرا درآورد.»

به نوشته روزنامه کیهان، محمدرضا پهلوی در این دیدار گفت: «‌چند چیز است که هر ملتی و هر مملکتی برای حفظ خودش با تمام قدرت به آن می‌چسبد تا وحدت ملی‌شان را حفظ کنند و قدر باشند، منافع‌شان را نسبت به خارجی حفظ بکنند.»

شاه ادامه داد: «یکی از این مطالب البته همیشه دین است. اگر ملتی اکثریت قاطع و قریب به اتفاقش مردمان دین‌دار و با‌خدایی باشند، اصولاً نمی‌تواند کج برود و مراعات یک اصول اخلاقی و انسانی را می‌کند که اصولاً راه کج برای او محال است.»

شاه ایران در بخش دیگری از سخنانش به هیات رییسه مجلسین گفت: «ما ناچار شدیم انقلاب بکنیم. مهم‌ترین چیزش آزادی دهقان ایرانی بود که درست مثل برده زندگی می‌کرد و سایر مواد انقلاب که می‌دانید.»

محمدرضا پهلوی در این جلسه ادامه داد: «رفراندوم ایران برای شش ماده و بعد اضافه شدن مواد انقلاب گو این‌که من چند دفعه گفته‌ام، هر کدام از این مواد انقلاب را غیر از مواد اساسی مربوط به مالکیت عمومی ثروت‌های طبیعی است، اگر گفتند عیبی دارد من اولین کسی خواهم بود که بگوید خیلی خوب آن را اصلاح کنید و یا تکمیل کنید.»

شاه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «این دوره تقنینیه از این جهت فوق‌العاده حساس و مهم است که ما با کمال عقیده و خلوص نیت و اذعان به احتیاج به این کار باید محیطی را فراهم کنیم که در انتخابات آینده ایران مردم با آزادی رای خودشان را به کاندیدای خودشان بدهند و از هیچ طرفی مورد ارعاب و تهدید قرار نگیرند.»

وی افزود: «آزادی چرا؟ من به این مرحله رسیدم. خیلی با سادگی می‌خواهم صحبت بکنم. موقعی که شهریور ۱۳۲۰ پیش آمد یک مرتبه یک قدرت بزرگی یک دفعه منتقل شد به یک فرد دیگر، به صورت طبیعی. ما باید کاری کنیم که انتقال قدرت به‌طور طبیعی انجام گیرد. برای این‌که به‌طور طبیعی باشد باید اصول و تمام مواد قانون اساسی کاملاً رعایت شود.»

شاپور بختیار: جبهه ملی در حکومت وحدت ملی شرکت می‌کند

دکتر شاپور بختیار، عضو هیات اجرایی جبهه ملی در مصاحبه با کیهان گفت: «جبهه ملی به وظایف خطیر خود در برابر ملت ایران آگاه است و شرایط حساس کنونی را درک می‌کند. به همین دلیل ما تشکیل یک حکومت ملی را تنها راه حل فوری می‌دانیم و در چهارچوب خطوط اصلی جبهه ملی و وظایفی که در برابر ملت ایران به‌عهده گرفته‌ایم حاضریم در راه تشکیل چنین حکومتی تلاش کنیم.»

شاپور بختیار گفت: «در شرایط کنونی تشکیل حکومت وحدت ملی بدون نظر مراجع عالی روحانیت امکان‌پذیر نیست. در حکومت وحدت ملی تنها عناصری می‌توانند مشارکت داشته باشند که مطلقاً وابستگی به بیگانه نداشته و در جریانات ۲۵ سال اخیر دخالت نداشته باشند. این حکومت «‌استقرار حاکمیت ملی» و گشودن راه آزادی را باید نخستین هدف خود قرار دهد و بدون همکاری و مشارکت و راهنمایی روحانیت کوچکترین گامی برندارد.»


آیت‌الله دستغیب

آیت‌الله دستغیب آزاد شد

آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب در تهران آزاد شد. وی که یکی از مجتهدین و از روحانیون عالی‌‌‌رتبه شیراز بود طبق ماه پنج قانون حکومت نظامی در شیراز بازداشت و به تهران اعزام شده بود.

آیت‌الله دستغیب که در زندان وضع مزاجی خوبی نداشت پس از آزادی بهبود نسبی حاصل کرد و قرار است به‌زودی برای زیارت از تهران عازم مشهد شود.

آمریکاییان می‌خواهند از اصفهان بروند

به دنبال حادثه انفجار بمب در اتوبوس تعدادی از آمریکایی‌ها، عده‌ای از آنان قصد دارند از اصفهان بروند. به گزارش آسوشیتدپرس به دنبال حادثه حمله یک گروه تروریست به اتوبوس حامل آمریکایی‌ها در اصفهان که منجر به زخمی شدن هشت آمریکایی شد.

یک مقام کنسولگری آمریکا در اصفهان که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت، رهبران ۱۵ کمپانی آمریکایی که در اصفهان هستند یک جلسه خصوصی امنیتی تشکیل دادند که مقامات کنسولگری نیز در آن شرکت داشتند و در این جلسه این موضوع مطرح شد که عده ای از آمریکایی‌ها به فکر خروج از ایران افتادند.

در حال حاضر ۱۲ هزار آمریکایی در اصفهان زندگی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها برای شرکت‌های آمریکایی که به افراد نیروی هوایی و ارتش ایران آموزش استفاده از تجهیزات آمریکایی می‌دهند، کار می‌کنند.

یک سخنگوی شرکت «بل هلیکوپتر» ضمن تایید خبر حمله با بمب گفت در حدود ۱۵۰۰ کارمند آمریکایی این شرکت در یک برنامه «هلی‌کوپترهای توپدار کبرا» کار می‌کنند. مسوولیت حمله به آمریکایی‌ها در اصفهان توسط گروه توحیدی صف به عهده گرفته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روزنامه ایرانشهر توسط آقای شاملو و آقای باقرزاده در سال ١٣٥٧ بمدت ٦ ماه در لندن به چاپ می رسید.
لطفأ بعضی از مقالات این روزنامه و تعریفهایی را که از مواضع مترقیانه امام خمینی میکردند را برای آگاهی نسل جوان چاپ کنید . بخصوص مقالات آقای شاملو.

آن دمبک نم کشیده شاه ، که آقای شاملو از آن نام میبرند ظرف چند ماه تبدیل به یک ارکستر کامل شد با شرکت روحانیون کوچک و بزرگ !

اگر اشتباه نکرده باشم آقای باقرزاده بعداً به مجاهدین پیوستند و در حال حاضر در سایت ایران امروز بر ضد جمهوری اسلامی مقاله مینویسند.

داستان روشنفکران ایران و به قدرت رساندن روحانیون داستانی کمدی و تراژیک است......

-- بدون نام ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)