تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

۱۹۶ زندانی سیاسی آزاد شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۲۹ مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۱ اوت ۱۹۷۸ میلادی

۱۹۶زندانی سیاسی آزاد شدند

طی هفته گذشته ۱۹۶ نفر از زندانیان سیاسی آزاد شدند. محمد باهری، وزیر دادگستری اعلام کرد که به دنبال مذاکره با نمایندگان حقوق بشر و جبهه ملی ایران، ترتیباتی برای آزادی هزار زندانی سیاسی ترتیباتی داده است، اما یک مقام امنیتی این اظهارات را رد کرد.

به نوشته روزنامه کیهان «این مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفت که ۴۵ روز قبل به‌دستور شاهنشاه آریامهر، لیستی از ۱۱۶۰ زندانی سیاسی تهیه شده که پیش از سالروز تولد شاهنشاه آریامهر در چهارم آبان آزاد شوند.»

این مقام امنیتی توضیح داد که طبق قوانین ایران کسانی که در دادگاه‌های نظامی محکوم شده‌اند باید از طریق دادرسی ارتش و پس از فرمان شاهانه و نه از طریق دادگستری آزاد شوند.

این مقام امنیتی اعلام کرد اضافه بر ۱۱۶۰ زندانی که پیش از چهارم آبان آزاد خواهند شد، سازمان امنیت ۶۰۰ فعال سیاسی را که اخیراً دستگیر، ولی محاکمه نشده بودند، آزاد کرده است.

کیهان اعلام کرد با آزادی این زندانیان، کمتر از هزار زندانی سیاسی هم‌چنان در زندان خواهند ماند. افراد زیر، جزو ۱۹۶ زندانی هستند که در هفته گذشته آزاد شدند:

هادی حسینی خامنه‌ای، عبدالمجید معادیخواه، محمدجواد حجتی کرمانی، محمدمهدی ربانی، محمد حسین دانش آشتیانی، سید علی غیوری، محمدرضا مهدوی کنی، محمد تقی مروارید، زرتشت فروهر، عباسعلی اختری، محمد بلوری، بهرام تاج گردون، مهدی ممکن، اعظم سماواتی، فریدون شهبازی، اصغر سیف، فرج‌الله چراغی.


ولیعهد سابق ایران در کنار محمدرضا پهلوی

شایعه سپردن کشور به رضا پهلوی، بی‌اساس است

روزنامه کیهان نوشت‌ یک گزارش مطبوعاتی به نقل از یک سخنگوی رسمی انتشار یافت که به موجب آن، این شایعه که «شاه قصد دارد خیلی زودتر از آن‌چه قبلاً اعلام شده است، سلطنت را به ولیعهد بسپارد» بی‌اساس است.

این سخنگو که نامش در کیهان نوشته نشد، اعلام کرد هدف چنین شایعاتی برانگیختن افکار عمومی است. شاه ایران در مصاحبه‌های اخیر خود اشاره کرد که قصد دارد پس از آشنا کردن تدریجی ولیعهد بر اساس اصول اساسی سلطنت، حدود دوازده سال دیگر به نفع ولیعهد از مقام سلطنت کناره‌گیری کند.

گویا مصاحبه شاه ایران با رادیو فرانسه که طی آن شاه گفت که به ولیعهد بعد از بازگشت از آمریکا، مسوولیت‌های بیشتر و وسیع‌تری داده خواهد شد، باعث دامن زدن به این شایعات شد.

منابع آگاه اعلام کردند در سفر اخیر اردشیر زاهدی، سفیر ایران در واشنگتن مساله آموزش ولیعهد از مسایل مورد بحث بود.

همین منابع گفتند انتظار می‌رود زاهدی در فروردین ماه آینده همراه ولیعهد به تهران بازگردد و احتمالاً به‌عنوان مشاور ارشد ولیعهد خدمت کند. شاه در مصاحبه های خود گفت که قصد دارد پس از انتقال قدرت به ولیعهد مدتی بعنوان راهنمای وی در کارهای سیاسی در کنار وی باقی بماند.

خواسته‌های معلمان کشور اعلام شد

آزادی زندانیان سیاسی، لغو حکومت نظامی و انحلال مجلسین خواسته‌‌های معلمان کشور است. با ادامه اعتصاب و عدم حضور معلمان و دانش آموزان در اکثر مناطق آموزشی کشور، خواسته‌های معلمان به شرح زیر اعلام شد:

اجرای دقیق قانون اساسی، لغو حکومت نظامی، انحلال مجلسین، دور نگاه داشتن معلمان از تظاهرات فرمایشی، مجازات مسببین کشتار اخیر، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی محمد درخشش رییس جامعه معلمان، عدم درج اخبار نادرست از قول معلمان، ایجاد فضای باز سیاسی، جلوگیری از ورود نیروهای انتظامی به مراکز آموزشی، رسیدگی به وضع معلمین و دانش‌آموزانی که در جریانات اخیر به‌قتل رسیدند، حذف بودجه‌های محرمانه در ادارات آموزش و پرورش، حذف بودجه رایگان در مناطق غیرضروری و صرف آن در جهت تهیه مراکز آموزشی، آزادی بیان در مدارس، تامین حقوق سیاسی اجتماعی و فرهنگی فرهنگیان به‌طور کلی و تشکیل سندیکاهای صنفی، موافقت با تشکیل اتحادیه معلمان کشور با رای مستقیم و آزاد، آزادی فوری معلمان و دانش اموزان زندانی، تشکیل آزادانه شوراهای معلمان در آموزشگاه‌ها، تنظیم قوانین استخدامی خاص معلمان با نظر اعضای اتحادیه معلمان، روشن شدن وضع استخدامی معلمان غیر‌رسمی، گسترش مهدکودک برای نگهداری اطفال معلمین، تسهیلات لازم در مورد خانه‌دار شدن معلمان از طریق وام‌های کم‌بهره و ایجاد خانه های سازمانی، انحلال اداره حفاظت در آموزش و پرورش، حذف مطالب بی اساس در کتب درسی، تساوی کامل در شرکت‌های تعاونی مصرف کشور اعم از لشکری و کشوری از نظر قیمت اجناس، پرداخت کم هزینه مسکن به میزان سایر کارکنان دولت، احتساب کلیه مزایای شغلی در زمان بازنشستگی، تقلیل بازنشستگی از ۳۰ سال به ۲۵ سال، انحلال کاخ‌های جوانان و اختصاص محل آن‌ها به‌مراکز آموزشی، بهبود وضع بیمه فرهنگیان، بالا بردن ضریب حقوقی، ایجاد بیمارستان اختصاصی برای معلمان و برقراری حق تاهل و اولاد بخشی از خواسته‌های اعلام شده معلمان است که به مسوولان کشور فرصت داده شده است تا هرچه سریعتر برای تامین این خواسته ها اقدام شود.

قذافی مایل به بهبود روابط با ایران است

به نوشته روزنامه تهران جورنال، معمرالقذافی رهبر لیبی مایل است روابط دیپلماتیک خود را با ایران بهبود بخشد.

روابط ایران و لیبی سال‌ها تیره بوده است و دولت ایران، همواره لیبی را متهم کرده است که تروریست‌های ایرانی را آموزش می دهد و از جنبش ضددولتی ایران که به تظاهرات گسترده خیابانی در سال جاری منجر شد، پشتیبانی می‌کند.

تهران جورنال به نقل از منابع رسمی نوشت دولت ایران احتمالاً هیاتی برای تحقیق درباره سرنوشت امام موسی صدر به لیبی خواهد فرستاد. گفته شده است معمرالقذافی قصد دارد از طریق ملک حسین پادشاه اردن، روابط خود را با ایران بهبود بخشد.


طبق آمار رسمی بنیاد شهید، ۸۸ نفر در ۱۷ شهریور ۵۷ کشته شدند.

آیت‌الله خمینی مذاکره با امینی را رد کرد

به نوشته روزنامه فیگارو آیت‌الله خمینی هر گونه مذاکره با امینی را رد کرد. روزنامه فیگارو نوشت آیت‌الله خمینی ممکن است توقف خود را در فرانسه تمدید کند و برای این کار در حال مذاکره با مقامات فرانسه است.

هم‌زمان با همین موضوع، مصاحبه آیت‌الله خمینی با یک تلویزیون فرانسوی در پاریس منتشر شد. آیت‌الله خمینی در این مصاحبه گفت که نظرش این نیست که خودش حکومت کند، بلکه رهبران مذهبی باید ملت را از طریق مشخص ساختن هدف‌ها و خواسته‌های اسلام هدایت کنند.

آیت‌الله خمینی در این مصاحبه گفت: «در خلال آخرین تظاهرات تهران چند هزار تن کشته شده‌اند و برخی حتی رقم ده هزار تن را ذکر کرده‌اند و آقای کارتر که در حمایت از یک زندانی اتحاد شوروی در نهایت حرارت هیچ تردیدی به‌خود راه نمی‌دهد، در همه این کشتارها با دولت ایران همبستگی داشت.

این مطلب برای دولت جمهوری خلق چین هم معتبر است و رهبران کرملین هم روش مشابهی داشتند.»

اعلام رقم چند هزار کشته توسط آیت‌الله خمینی در مورد واقعه ۱۷ شهریور صورت گرفت. بر اساس تحقیقات مستند صورت گرفته توسط بنیاد شهید در سال‌های پس از انقلاب در روز هفده شهریور، ۸۸ تن کشته شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زیر آخرین عکس نوشته شده 15 شهریور در حالیکه قاعدتا 17 شهریور باید درست باشد. متشکر

--------------------------------------------------------------
زمانه: سپاس از شما
تصحیح شد

-- مرتضی ، Oct 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)