تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

کولی‌ها، مسجد جامع کرمان را آتش زدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۳۰ مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۲ اوت ۱۹۷۸ میلادی

کولی‌ها، مسجد جامع کرمان را آتش زدند

به دنبال حمله گروهی از کولی‌های اطراف شهر کرمان به مسجد جامع این شهر و آتش زدن آن، تعدادی از مردم کرمان مجروح و پنج نفر از آنان کشته شدند.

به گزارش روزنامه کیهان، حدود دویست نفر از ساکنین زاغه‌نشین که در کرمان به کولی‌ها معروف هستند، به دنبال تعطیل همگانی و اجتماع مردم در مسجد جامع کرمان، با در دست داشتن چوب و میله آهنی و در حال دادن شعار به طرفداری از دولت، از چند خیابان شهر عبور کردند و در ساعت ۵/۱۱در حالی‌که حجت‌الاسلام صمدانی در مسجد جامع بالای منبر بود، به مسجد حمله کردند.

کولی‌ها دوچرخه‌ها و موتور‌های مردمی را که داخل مسجد بودند، بر روی هم انباشته و به آتش کشیدند. به دنبال این حادثه، عده‌ای از مردم داخل مسجد به‌طرف آن‌ها به‌راه افتادند. از طرف پلیس تیراندازی آغاز شد و در این لحظه مردم مجدداً به داخل مسجد مراجعت کردند.

عده‌ای از کولی‌ها که شعار می‌دادند، به پشت بام مسجد جامع رفتند و با کندن آجرهای پشت‌بام مسجد، جمعیت داخلی مسجد را که قریب ده هزار نفر بودند، مورد حمله قرار دادند.

گزارش منتشره در کیهان حاکی است که به‌دنبال سخنان جلال کمالی، دبیر آموزش و پرورش کرمان که مردم را به آرامش دعوت می‌کرد و سخنان حجت‌الاسلام صمدانی در همین زمینه، سروصدای عجیبی مسجد را فراگرفت.

جمعیتی که در صحن مسجد بودند، به‌داخل شبستان هجوم آوردند و درهای شبستان را به‌خاطر جلوگیری ازهجوم مهاجمان بستند.

طولی نکشید فضای شبستان را گازهای خفه کننده‌ای پر کرد، درهای بسته شبستان شکسته شد و عده‌ای حدود دویست چماق به‌دست، وارد شبستان شدند و مردمی را که در مسجد بودند، به باد حمله گرفته و کتک‌شان زدند و از مسجد بیرون کردند.


در حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان، ۵ نفر کشته شدند

در این حمله، عده‌ای از جمله چند تن از روحانیون کرمان نیز مورد ضرب قرار گرفتند و مجروح شدند. به گزارش خبرنگار کیهان از کرمان، آیت‌الله کرمانی و آیت‌الله رخشاد نجفی در همان مراحل اولیه پخش گاز بیهوش شدند و مردم آنان را روی دست از مسجد خارج کردند.

عده‌ای از مهاجمان، به حجت‌الاسلام سید محمود خوشرو حمله کردند و عبا و عمامه وی را در آوردند و ایشان را با ضرب چوب و چماق از مسجد بیرون کردند.

در این واقعه دست حجت‌الاسلام سید جواد نیشابوری بر اثر ضربات چاقو شکست و برخی دیگر از روحانیون حاضر در مسجد مجروح شدند. هم‌زمان با این حمله خونین که منجر به مجروح شدن عده زیادی گردید، قسمتی از اثاث و فرش‌ها و زیلوها و قسمتی از ساختمان مسجد نیز به آتش کشیده شد و قرآن‌های داخل مسجد آتش گرفت.

در هنگامی که مردم از مسجد بیرون ریختند، گروهی به تعقیب‌شان پرداختند و ماموران هم بدون توجه به دستورات افسران، خود به مقابله با مردمی که از مسجد بیرون آمده بودند، پرداختند و شروع به تیراندازی کردند که مردم به ناچار به داخل مسجد مراجعت کردند.

مهاجمان، درخت‌های کوچک جلوی خیابان را شکستند و به‌طرف خیابان شاهپور راه افتادند و به تعقیب کسانی که از مسجد بیرون آمده بودند، پرداختند.

این افراد سپس به‌طرف میدان ارگ حمله کردند و سه فروشگاه بزرگ متعلق به یکی از تجار معروف کرمان را که میلیون‌ها تومان اتومبیل و دوچرخه و موتورسیکلت در آن بود، به آتش کشیدند و در حالی‌که اتومبیل‌های آتش نشانی پشت سرشان حرکت می‌کرد به هجوم ادامه دادند و اموال این مغازه‌ها به‌کلی در آتش سوخت.

مهاجمان در میدان ارگ، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های یکی از این مغازه‌ها را که دراول بازار قرار داشت، به‌ وسط میدان آوردند و آتش زدند.

این افراد سپس وارد بازار شدند، مغازه هایی را که متعلق به تجار مذهبی بود و یا عکس‌های آیت‌الله خمینی را پشت شیشه‌های خود نصب کرده بودند، مورد حمله قرار دادند.

در این حادثه چند نفر خبرنگار نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. به گزارش روزنامه کیهان تعداد زخمی‌ها بیش از دویست نفر و تعداد کشته‌ها پنج نفر گزارش شد، البته مقامات شهری گفتند تنها یک نفر کشته شده است.

تظاهرات فلسطینی‌ها به حمایت از مردم ایران

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، خبرگزاری فلسطینی «وفا» اعلام کرد که سازمان مقاومت فلسطین برای حمایت از مردم ایران، روز دوشنبه در بیروت اجتماعی ترتیب خواهد داد. این گزارش حاکی است که یاسر عرفات، رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، این اجتماع را رهبری خواهد کرد.

کریم سنجابی: راه حل نظامی ایران را نابود می کند.

کریم سنجابی، رهبر جبهه ملی ایران در مصاحبه با کیهان گفت: «میهن ما لحظات حساس و بسیار قابل مطالعه‌ای را در تاریخ خود می‌گذراند.»

وی افزود: «رویدادها و مسایل آن‌قدر متعدد است که باید هر دقیقه منتظر موضوع تازه‌ای بود. در چنین شرایط حساس تنها دو راه‌حل برای رویارویی با مشکلات موجود است؛ راه حل نظامی و راه‌حل دموکراسی. راه حل نظامی ایران را به نابودی می‌کشاند و نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به بن بست‌ها و مشکلات موجود می‌افزاید.»

رهبر جبهه ملی در ادامه سخنان خود گفت: «برای نجات از مشکلات موجود تنها راه، برقراری نظام دموکراسی و توجه به خواست‌ها و آرای ملت ایران است. مردم ایران در تظاهرات صدها هزار نفری رأی خود را داده‌اند. این برعهده دولت است که نتیجه‌گیری لازم را از رأی مشترک مردم ایران به‌عمل آورد.»

کارکنان کانون پرورش فکری، خواهان تغییر مدیریت کانون شدند

کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست‌های اجتماعی، فرهنگی و رفاهی خود را در بیانیه‌ای اعلام داشتند. آن‌ها خواهان تغییر بنیادی مدیریت کانون شده‌اند.

کارکنان کانون تأکید کرده‌اند، از آن‌جا که طبیعت کار کانون ایجاب می‌کند، چهره‌های ملی و فرهنگی، با صلاحیت لازم، اداره امور را به‌عهده داشته باشند، لازم است تصمیم گیرندگان کانون از کار برکنار شوند.

آنان هم‌چنین خواستار آن شدند که به سوء استفاده‌های مالی کانون رسیدگی و عاملان این سوء‌استفاده‌ها معرفی و تعقیب شوند. یکی دیگر از خواست‌های کارکنان، لغو سانسور و ممیزی جلوگیری از هرگونه فشار و محدودیت فرهنگی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در درگیریهای آن روز فقط یکی از کولیها به ضرب سنگ کشته شد. مردم درداخل مسجد برای مقابله با گازاشک آور پرده های کنار مسجد را آتش زدند. نمایندگی توویوتا که متعلق به برادران عقابیان بود نیز به آتش کشیده شد. هیچ فرد انقلابی در آنروز کشته نشد و همگی سالم ماندند تا بعدا توسط رژیم جدید تصفیه شوند . از جمله حجت الاسلام فهیم کرمانی !

-- بدون نام ، Oct 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)