تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

احتمالاً ارتشبد نصیری در ساواک بازجویی می‌شود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه اول آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۳ اوت ۱۹۷۸ میلادی

احتمالاً ارتشبد نصیری در ساواک بازجویی می‌شود

روزنامه کیهان از قول مقامات دولت ایران اعلام کرد ارتشبد نعمت‌الله نصیری، رییس سابق سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک‌) به کشور بازگردانده شده تا به اتهاماتی که اخیراً بر او وارده شده، جواب دهد.

این اتهامات سو‌استفاده‌های مالی را در بر می‌گیرد. ارتشبد نصیری که با یک هواپیمای مخصوص دولتی از پاکستان به تهران آورده شده بود، فوراً به محل نامعلومی در حومه پایتخت برده شد.

ارتشبد نصیری که رهبری بزرگ‌ترین سازمان اطلاعاتی و امنیتی کشور را به‌ عهده داشت، اخیراً پس از برکناری از این سمت به سفارت ایران در پاکستان منصوب شد.

در همین حال خبرگزاری یونایتدپرس نوشت یک هواپیمای مخصوص به پاکستان فرستاده شد تا ارتشبد نصیری را به تهران آورد، این پس از شایعاتی بود که به‌موجب آن، این احتمال داده می شد که ارتشبد نصیری به ایران برنگردد.

منابع سیاسی گفتند پس از این‌که ارتشبد نصیری از سمت ریاست سازمان امنیت برکنار شد، تصمیم گرفت به لندن و آمریکا برود، اما دولت ایران رسماً اعلام داشت او استعفا کرده است.

این منابع گفتند ارتشبد نصیری چند گواهی پزشکی برای اثبات این ادعای خود که برای بیماری قلبی نیاز به مداوا دارد ارائه داده بود، اما هنوز مشخص نیست که تحت چه شرایطی به ایران آورده شده است.

منابع سیاسی گفتند سازمان امنیت احتمالاً ماموریت بازجویی از ارتشبد نصیری را پیش از محاکمه، دریافت خواهد کرد.

سازمان امنیت در سال ۱۹۵۶ طبق الگوی غربی تجدید سازمان یافت اما خود را با شرایط ایران تطبیق کرد و گفته می‌شود هزاران رابط در بخش‌های مختلف ایران دارد.

قدرت این سازمان هنوز پابرجاست، هرچند گفته می‌شود شاه ایران از گزارش‌های گمراه‌کننده‌ای که این سازمان تهیه کرده و به‌عنوان یکی از عوامل به‌وجود آورنده شورش‌های امسال تلقی می‌شود، رضایت خاطر ندارد.

اخیراً در مجلس شورای ملی ایران، ارتشبد نصیری متهم شد که با پشتیبانی از هژیر یزدانی موفق شده بود مبلغ ۷۴۳ میلیون دلار (بیش از پنج میلیارد تومان‌) با بهره سه درصد برای او وام بگیرد.

افشای این خبر سر و صدای عجیبی را در ایران به پا کرد، اما دولت هنوز واکنشی رسمی نشان نداده است.


ارتشبد نعمت‌الله نصیری، رییس سابق سازمان اطلاعات و امنیت کشور

به‌آذین اتحاد دموکراتیک مردم ایران را تشکیل داد

«اتحاد دموکراتیک مردم ایران» با انتشار نخستین بیانیه خود پا به صحنه سیاسی گذاشته است. دبیر کل «اتحاد دموکراتیک مردم ایران» محمود اعتمادزاده (م.ا.به آذین) دبیر کانون نویسندگان و از چهره‌های سرشناس فرهنگی و سیاسی است.

اتحاد دموکراتیک مردم ایران مدعی است با قبول مسوولیت میهنی و مردمی و با تکیه به پشتیبانی و یاری و عزم راسخ طبقات و قشرهای دموکراتیک ایران در مبارزه‌ای آشکار و قانونی در راه دموکراسی و استقلال کشور گام گذاشته است.

در قسمت دوم بیانیه که اختصاص به بیان مبانی عقیدتی اتحاد دموکراتیک مردم ایران دارد به نظام‌های گذشته و کنونی ایران اشاره شده و ضمن برشمردن وقایع و رویدادهای تاریخی از سال ۱۳۳۲ به بعد آمده است:

«برای این‌که در این مرحله از مبارزه بزرگ‌ترین نیروی ممکن بسیج شود، اتحاد نیروهای دموکراتیک همه مبارزان راه دموکراسی و استقلال کشور از هر عقیده و مسلک سیاسی و فلسفی و یا مذهبی را تجسم اتحاد مردم ایران می‌داند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحاد نیروهای دموکراتیک ایران یک سازمان مشترک سیاسی خواهد بود که مردم ایران را در مبارزه با استبداد و قطع وابستگی به امپریالیسم به پیروزی، رهبری خواهد کرد».

آیت‌الله خمینی به ایران دعوت شد

به نوشته روزنامه کیهان، آیت‌الله سید عبدالله شیرازی از مراجع تقلید ساکن خراسان، طی تلگرامی که از مشهد برای حضرت آیت‌الله العظمی خمینی به پاریس مخابره کردند خواستار بازگشت ایشان به ایران شدند.

متن تلگرام به این شرح است: «مهاجرت حضرت عالی از نجف اشرف به پاریس با آن کیفیت مخصوص موجب نگرانی گردید. سلامتی کامل حضرت‌عالی را از خداوند متعال مسالت می‌کند انتظار دارد که تصمیم خود را هرچه زودتر اطلاع دهید و در صورت امکان به ایران تشریف بیاورید»

اعتراض به سیاست دولت فرانسه

به نوشته روزنامه کیهان، مهدی فولادوند، عضو دائمی انجمن نویسندگان فرانسه زبان و عضو انجمن شاعران فرانسه به عنوان اعتراض به سیاست‌های دولت فرانسه و به عنوان دفاع از حقوق و آزادی‌های بیان، استعفای خود را از انجمن‌های مزبور به تمام جهانیان اعلام کرد.

اعتراض به دولت فرانسه به عنوان کشوری که آزادی بیان را نقض کرده است، از زمانی توسط نیروهای سیاسی و روشنفکران ایرانی انجام شد که دولت فرانسه محدودیت‌هایی برای آیت‌الله خمینی ایجاد کرد.

مهدی فولادوند که به سیاست فرانسه اعتراض کرده است، هفت جلد کتاب به زبان فرانسه نوشته است.


صدام حسین

صدام حسین: روابط عراق با ایران حسنه است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، صدام حسین، معاون رییس شورای فرماندهی انقلاب عراق، دیروز در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد گفت روابط کشورش با ایران از زمان توافق ۱۹۷۵ حسنه است.

صدام حسین در این کنفرانس مطبوعاتی که ویژه روزنامه‌نگاران فرانسوی بود، خاطر نشان کرد کشورش در امور داخلی کشور‌های دیگر دخالتی نمی‌کند و این کشورها نیز در امور عراق دخالت نمی‌کنند.

او سپس اضافه کرد: «ما حضرت آیت‌الله العظمی خمینی را در کشور خود پذیرفتیم اما چون ایشان قصد ادامه سیاست خود را داشتند، عراق را ترک کردند. خدانگهدار ایشان باشد».

معاون شورای فرماندهی انقلاب عراق سپس گفت: «ایران برای ما یک خمینی فرستاد و ما می‌توانیم صدها مشابه آن را به ایران بفرستیم. ما برای علمای مذهبی احترام قائلیم اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم جای سیاستمداران را بگیرند. همچنین به سیاستمداران اجازه نمی‌دهیم جای شخصیت‌های مذهبی را بگیرند».

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)