تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مذاکره آیت‌الله خمینی با مهندس بازرگان در پاریس

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه هشتم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۳۰ اوت ۱۹۷۸ میلادی

مذاکره آیت‌الله خمینی با مهندس بازرگان در پاریس

مهندس بازرگان در طی هفته گذشته سه بار با حضرت آیت‌الله العظمی خمینی ملاقات و مذاکره کرده است.

در دو دور اول مذاکرات، فقط آقای شهاب اشراقی یکی از دامادهای آیت‌الله العظمی حضور داشته است. آیت‌الله العظمی خمینی به اطرافیان خود گفته‌اند: «‌من نظریات خود را برای آقای بازرگان و دیگر کسانی که از تهران برای ملاقات به پاریس آمده‌اند، دقیقاً شرح داده‌ام و آن‌ها با این نظریات هیچ‌کدام مخالفت نکرده اند.»

در عین حال آیت‌الله العظمی و مهندس بازرگان در مورد جزییات گفت و گوها سخنی نگفتند.

انتقاد از اوئن به‌خاطر پشتیبانی از ایران ادامه دارد

به گفته رادیو لندن، یک کمیته تحقیقی بین‌المللی مرکب از راسل کر از نمایندگان مجلس عوام انگلستان و وابسته به حزب کارگر، کارلو آنکاسایی از نمایندگان پارلمان ایتالیا وابسته به حزب دموکرات مسیحی و پرفسور جیمز کاکراکنت از استادان دانشگاه راتگرز در ایالات متحده، پس از دیدار ۱۰ روزه خود از ایران که به دعوت حقوقدانان ایران انجام شد، نتیجه تحقیقات خود را درباره ناآرامی‌های اخیر و نقض حقوق بشر اعلام داشت.

اعضای این کمیته در یک کنفرانس خبری اظهار داشتند که به‌عقیده آنان، پشتیبانی از حکومت ایران، اشتباهی بس بزرگ است و با منافع جهان غرب مغایرت دارد.

راسل کر، نماینده مجلس عوام و وابسته به جناح چپ حزب کارگر، دکتر اوئن، وزیر خارجه انگلیس را مورد انتقاد قرار داده است و مایل است با او ملاقات کند.

خبرنگار سیاسی بی‌بی‌سی در گزارش خود در این‌باره می‌گوید: «این کمیته بین‌المللی سه نفری، نامه‌ای به دولت ایران نوشته و در آن ادعاهای آزادی زندانیان سیاسی را رد کرده است.

این سه نفر هم‌چنین نسخه‌هایی از گزارش اولیه خود را برای کالاهان نخست‌وزیر انگلستان و دکتر اوئن، وزیر خارجه ارسال خواهند کرد. دکتر اوئن از طرف راسل کر، نماینده حزب کارگر در پارلمان و نیز عضو انگلیسی این کمیته به‌شدت مورد حمله قرار گرفته است.»


وی ابراز پشتیبانی دکتر اوئن را از حکومت ایران به‌عنوان مزخرفات یک بچه مدرسه توصیف کرد که به‌ هیچ‌وجه بر قدر و منزلت وزیر خارجه نخواهد افزود. به اعتقاد راسل کر، دکتر اوئن در برداشت خود از حوادثی که در حال حاضر در ایران جریان دارد به‌شدت در اشتباه است.

بنا به‌گفته وی، یک نارضایتی وسیع در میان توده‌های مردم ایران وجود دارد که به‌خصوص علیه خراب‌کاری‌های حکومت بالا گرفته است. راسل کر گفت غرب با نادیده گرفتن این تحولات انقلابی یعنی همان کاری که دکتر اوئن انجام می‌دهد، به کار خطرناکی مبادرت می‌ورزد.

راسل کر اظهار داشت: «بدون شک این عکس العمل غرب دامن زدن به آتش فاجعه و بحران در یک سطح خاموش نشدنی خواهد بود. مگر آن‌که دموکراسی‌های غرب، به‌خصوص انگلستان و آمریکا برای رفع این بحران چاره‌ای بیندیشد.»


مهدی بازرگان از آن‌چه در ایران می‌گذرد، ابراز حیرت کرد

کمیته دادگاه راسل، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شد

اعضای کمیته دادگاه راسل که اخیراً از ایران بازدید کرده‌اند، در کنفرانس‌ها و مصاحبه‌هایی‌ که ترتیب دادند رویدادهای اخیر ایران و نتایج دیدار خود از این کشور را تشریح کردند و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شدند.

اعضای این کمیته در نامه‌ای، به عدم پذیرش درخواست ملاقات خود با گروهی از زندانیان سیاسی اعتراض کرده‌اند. در این نامه نوشته شده است:

«اعضای کمیته، هفته گذشته درخواست ملاقات با گروهی از زندانیان سیاسی کردند، اما با این ملاقات مخالفت شد و با این‌که این درخواست چندبار تکرار شد، ولی با آن موافقت نشد و با توجه به این واقعیت‌ها ما احساس می‌کنیم باید در قول‌هایی که از طرف دولت در مورد آزادی تمام زندانیان سیاسی داده می‌شود با دیده تردید نگریست. ما بدین وسیله درخواست می‌کنیم اطلاعات لازم در اختیار گروه‌های بین‌المللی قرار گیرد.»

بازرگان: آن‌چه در ایران می‌گذرد حیرت‌آور است

دیشب مهندس بازرگان در یک تماس تلفنی اظهار داشت ملاقات و مذاکره با حضرت آیت‌الله العظمی خمینی نتایج خوبی در بر داشته و بسیاری از مسایل جاری مملکت در مذاکرات مطرح شده است.

وی افزود: «وقایع و خبرهایی که از ایران می‌رسد، به ویژه اخبار مربوط به کشتار‌های همدان و خرم‌آباد و بعضی شهرهای دیگر موجب تاثر زیاد شده است. آن‌چه در ایران می‌گذرد حیرت‌آور است.»

هم‌چنین دکتر یدالله سحابی در مورد وقایع اخیر و پاره‌ای اختلافات بین گروه‌های مختلف گفت:

«ما نمی‌دانیم در مملکت چه می‌گذرد. مصادر امور نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند مسایل را درک کنند و هر روز که می‌گذرد حوادث ناگوار تازه‌ای به وقوع می‌پیوندند.»

دکتر سحابی گفت: «در شرایط حساس کنونی باید تشکل تا آن‌جا که ممکن است حفظ شود و به ویژه دانشجویان و جوانان آماده خنثی کردن هر گونه تحریکی باشند. باید مشکلات را با دیدی "خیرخواهانه" حل کرد و این وظیفه استادان و پیش‌کسوتان است که برای جلوگیری از بروز اغتشاشات و اختلافات تلاش کنند.»

عرب‌ها تیم فوتبال جوانان ایران را حذف کردند

تیم ملی جوانان فوتبال ایران که با شکست دادن تیم کویت به مرحله نهایی این مسابقات راه یافته بود، با شکایت دادن تیم کویت مبنی بر غیر قانونی بودن سن بازیکنان ایرانی و ارائه گذرنامه جمعی به‌جای گذرنامه انفرادی، از دور مسابقات خارج شد.

ژوزف، نعلبندیان رییس کمیته داوران و عضو کمیته داوران و عضو کمیته حفظ شرایط سنی بازیکنان، پس از بررسی شناسنامه‌های بازیکنان ایرانی و تطبیق آن‌ها با گذرنامه جمعی سن ۸ بازیکن ایرانیا بالای ۲۰ دانست و شکایت کویتی‌ها را تایید کرد و بدین ترتیب تیم ملی جوانان از ادامه مسابقات محروم شد.

بیستمین دوره مسابقات جوانان آسیا در داکا پایتخت بنگلادش جریان دارد و عرب‌ها و به‌خصوص کویت و عربستان سعودی با کمک‌های مالی فراوانی که به کشور میزبان کرده‌اند، از نفوذ فراوانی در این دوره از مسابقات برخوردار بودند و کویتی‌ها به‌واسطه همین نفوذ توانستند جوانان ایران را از ادامه بازی‌ها محروم نمایند.

در تهران گفته می‌شود که اختلاف تاریخ شمسی و تاریخ میلادی موجب اشتباه در سن بازیکنان ایرانی شده و علاوه بر این، صدور گذرنامه دست‌جمعی نیز عامل دیگری در زمینه اخراج تیم ایران از دور مسابقات شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)