تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

دیوید اوئن: سقوط ایران، پیشرفت نیست، شکست است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه هفتم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۹ اوت ۱۹۷۸ میلادی

دیوید اوئن: سقوط ایران برای حقوق بشر پیشرفت نیست، شکست است

لندن، رویتر، دیوید اوئن، وزیر امور خارجه انگلستان از سیاست ایران دفاع کرد و یادآور شد سقوط ایران برای حقوق بشر یک پیشرفت نیست، بلکه یک شکست است.

در گفت و گو با دیوید اوئن از وی سوال شد چگونه می‌تواند پیام حمایت از شاهنشاه را توجیه کند، در حالی که خود را با پیکار حقوق بشر کارتر همراه می‌داند؟ دکتر اوئن در پاسخ گفت:

«به همان دلایلی که فکر می‌کنم کارتر وقتی پیام پشتیبانی خود را برای شاهنشاه فرستاد، بایستی به آن‌ها استدلال جسته باشد. من فکر می‌کنم در چند سال گذشته انگلستان خواسته است که آزادی‌های بیشتری به مردم ایران داده شود».

وی افزود: «ما دوستان صریح‌اللهجه‌ای برای ایران بوده‌ایم. بعضی از مسایل مربوط به موازین حقوق انسانی را در ایران مورد استفاده قرار داده‌ایم، من فکر می‌کنم باید علناً و به‌طور منصفانه گفته شود حکومت ایران به بسیاری از این انتقادها توجه کرده است».

اوئن گفت همیشه خطر در این بود که برنامه سریع مدرنیزه کردن باعث رهایی تشنجات شود و قوی‌ترین انتقاد اینک از سوی روحانیون انجام می‌شود که دکتر اوئن آن‌ها را مخالف مدرنیزه کردن و آزادی‌دهی می‌داند.

اوئن گفت اگر ایران سقوط کند اول توسط یک گروه دست راستی خواهد بود و فوراً دست چپی‌ها بر سر کار خواهند آمد.

اوئن گفت در حال حاضر به علت تغییر حکومت در افغانستان و تشنج در ترکیه در ارتباط با پیمان ناتو اوضاع قبرس به مخاطره افتاده است.

سقوط ایران به ضرر انگلیس و غرب است. اوئن افزود دوستان واقعی کسانی هستند که هنگام نیاز و احتیاج در کنار یکدیگر باشند.

به عقیده من ما باید از حکومت ایران حمایت کنیم تا به برنامه‌های مدرنیزه کردن و دادن آزادی‌های بیشتر ادامه دهد.

نباید بگذاریم ایران از این مسیر خارج شده و برای خریدن رضایت عوامل دست راستی با آن سازش و مصالحه نماید.

وی گفت من قبول ندارم ما حقوق بشر را در ایران نادیده گرفته‌ایم. و فکر نمی‌کنم شاهنشاه نیز حقوق بشر را نادیده گرفته باشند و اگر من احساس می‌کردم که انتقادهای ما بی‌جواب مانده و اقداماتی در این زمینه انجام نشده است، فکر نمی‌کنم که کارتر و یا خود ما از ایران پشتیبانی می‌کردیم.

ولی آیا می‌توان پول آن‌ها را گرفت و به دلایل منافع استراتژیکی به آن‌ها تانک و اتومبیل فروخت و آن‌ها را وادار کرد به خاطر منافع دنیا قیمت نفت آن را ارزان نگاه دارند و به طور کلی بر آن‌ها اعمال نفوذ کرد و وقتی که مورد حمله قرار می‌گیرند خود را کنار کشید؟

این البته سیاستی است که من کاملاً از آن منزجرم و اشخاصی را که این رویه را دنبال می‌کنند طرفدار انتخاب راه آسان و راحت می‌نامم.

اوئن افزود ممکن نیست جامعه را یک شبه عوض کرد اما در مورد رفتار با زندانیان وضع خیلی بهتر شده است.


عکس: آژانس مگنوم

مذاکرات شاهنشاه و حسنی مبارک

شاهنشاه آریامهر، حسنی مبارک، معاون ریاست جمهوری مصر را در کاخ نیاوران به حضور پذیرفت. در این دیدار حسنی مبارک، پیام رییس جمهوری مصر را به حضور شاهنشاه آریامهر تقدیم کرد و شاهنشاه را در جریان آخرین تحولات خاورمیانه و کنفرانس کمپ دیوید قرار داد.

حسنی مبارک چندمین بار است که در یک سال اخیر با پیام‌هایی از جانب سادات برای شاهنشاه به ایران می‌آید تا ضمناً از نظرات ایران نسبت به حوادث و تحولات منطقه به ویژه درباره مسایل مربوط به خاورمیانه عربی آگاه شود.

ایران قبلاً حمایت خود را از مذاکرات مصر و اسرائیل اعلام کرده و اظهار امیدواری کرده بود که برای استمرار صلح در خاورمیانه این مذاکرات ادامه یابد.

هفت تن از اعضای سازمان افسران حزب توده آزاد شدند

هفت تن از اعضای سازمان افسران حزب توده پس از گذراندن یک ربع قرن در زندان، آزاد شدند. عباس هجری، علی عمویی و تقی کی‌منش از زندان شیراز، رضا شلتوکی از زندان مشهد، محمد‌اسماعیل ذوالقدر و ابوتراب باقرزاده از زندان اوین و یداله شهیدزاده از زندان قصر آزاد شدند.

همچنین غنی بلوریان از اعضای حزب دموکرات کردستان که ۲۵ سال در زندان بود از زندان شیراز آزاد شد. وی از یاران عزیز یوسفی بود. عزیز یوسفی نیز که ۲۵ سال در زندان بود سال گذشته آزاد شد و مدتی بعد درگذشت.


آیت‌الله خمینی در پاریس

پیام آیت‌الله خمینی به مناسبت آغاز موسم حج

آیت‌الله خمینی اعلامیه‌ای به مناسبت آغاز موسم حج پیامی برای مسلمین جهان ارسال کرد. وی در این پیام گفت:

«اینجانب از وضع گرفتاری ملت مسلمان ایران گزارشی به شما زائران بیت‌الله الحرام می‌دهم و از مسلمین همه اقطار عالم استمداد می‌کنم».

آنگاه آیت‌الله خمینی می‌نویسد: «نفت را آمریکا و گاز را شوروی و مراتع و جنگل‌ها را به علاوه بخشی از نفت انگلیس، و بعضی کشورهای دیگر مردم را از تمام مظاهر حیاتی محروم نموده و به حال عقب‌ماندگی نگه داشته، نظام ارتش و فرهنگ ما و اقتصاد کشور استعماری و رشد را به همه ابعادش از ملت سلب نموده، اکنون که در سال‌های اخیر ملت بیدار شده و برای احقاق حقوق خود به پا خاسته و فریاد مظلومانه‌اش بلند شده، جواب آن‌ها با مسلسل و تانک و توپ داده می‌شود».

آیت‌الله خمینی افزود: «اینجانب در هیچ یک از کشورهای اسلامی اجازه ادامه به فعالیت خود که رساندن ندای مظلومانه ملت به عالم است ندارم و چون وظیفه دینی و وجدانی خود را باید ادا کنم به ناچار به خارج از بلاد مسلمین آمدم شاید بتوانم جوامع بشری را از آنچه به ملت مظلوم ایران می‌گذرد آگاه کنم و تا پیدا کردن فرصت برای ادامه عمل در یکی از بلاد اسلامی در خارج زیست می کنم».

لازم به ذکر است گفته شد آیت‌الله خمینی برای ادامه اقامت می‌تواند از فرانسه به لبنان برود، ولی به دلیل محدودیت‌های رسانه‌‌ای در لبنان، اطرافیان آیت‌الله خمینی انصراف ایشان را از جابجایی از پاریس اعلام کردند.

آیت‌الله خمینی: در این وقت حساس هیچ چیز بدتر از اختلاف نیست

متن پاسخ آیت‌الله خمینی به تلگرام‌های هم‌دردی علمای اعلام ایران در تهران انتشار یافته به این شرح است:

پس از عرض سلام، تلگراف‌هایی از ایران واصل گردید و اطلاع حاصل شد که تلگراف‌ها بیش از این بوده است و بر حسب معمول چون گذشته نرسانده‌اند.

لهذا این جانب از تفقد حضرات آقایان محترم تشکر می‌نمایم و رساندن تشکر مرا به برادران عزیز از هر طبقه و صنفی که هستند امیدوارم.

در این فرصت، لازم است از طبقه جوان تقاضا کنم که نسبت به ساحت محترم مراجع و روحانیون احترامات لایقه را مراعات نمایند.

جوانان عزیز آگاهند در این وقت حساس که نهضت اسلامی به نتیجه نزدیک می‌شود، هیچ امری از اختلاف کلمه خطرناک‌تر نیست و در شکوفایی نهضت هیچ چیز موثرتر از حفظ وحدت کلمه و ابقاء صفوف مبارزه نخواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«زمانه» ي بدون «جامي» را نمي‌خواهيم!

-- Hans Lucas ، Nov 1, 2008

با یک نگاه اجمالی به تاریخ معاصر جهان در قرن بیستم، سیاست خارجی آمریکا (و کلاً غرب) حداقل سه بار این مشکل را بر سر ایران (و احتمالاً کشورهای عقب مانده دیگر در موارد مشابه) آورده است: یکی در زمان مصدق و جنبش ملی شدن نفت، دیگر در زمان قیام 15 خرداد، و بعد هم در مقطع انقلاب اسلامی، و به این ترتیب که ابتدا نیروهای آزادیخواه آنان (دمکراتها در آمریکا، حزب کارگر در انگلستان، سوسیالیستها در فرانسه، و...) بر سر کار می آیند و آزادیهایی (هر چند ظاهری و محدود) به ملت داده میشود (نه آنکه ملت خود با تلاش و مبارزه واقعی آن آزادی را به دست آورده باشد و به همین دلیل هم این آزادی اعطا شده متاسفانه به هرج و مرج تبدیل میشود تا آزادی واقعی!) آنگاه تحولاتی بزرگ، فرضاً انقلاب یا شورش و غیره در کشور به دست نیروهای مردمی مختلف و احیاناً با رهبری نیروها و شخصیتهای چپگرا رخ میدهد، اما سرانجام دست راستی های افراطی کار را با تزویر و ریا و خشونت (و صد البته با اتکا به نیروهای لمپنی) به دست میگیرند و بعد ناگهان حزب به اصطلاح مردمی و چپ در کشورهای غربی به کنار رفته و حزب دست راستی آراء را به دست می آورد و معمولاً هم به صورت دراز مدت بر سر قدرت باقی میمانند چرا که هم کشور خود و هم کشورهای ضعیف تر را در جنگ و فشارهای مختلف اقتصادی نگاه میدارند که سالها طول میکشد تا تمام شود.

-- روسی ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)