تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

«شاه به هویدا نارو زد»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه هجدهم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هشتم نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

شاه به هویدا نارو زد

در پی دستگیری امیر‌عباس هویدا، نخست وزیر ایران که به مدت ۱۳ سال مدیریت قوه مجریه شاه را برعهده داشت، واکنش‌های متعددی از سوی منابع مختلف سیاسی و حقوق بشری برای آزادی وی به راه افتاد.

فریدون هویدا، برادر امیرعباس که خود از روشنفکران و نویسندگان مطرح ایرانی بود، از دستگیری برادرش ابراز نگرانی کرد.

پرویز راجی، سفیر ایران در لندن شرح این نگرانی را در یادداشت‌های خود چنین نوشته است: «بعد‌از‌ظهر به فریدون در نیویورک زنگ زدم. شوریده حال بود. گفت جان امیرعباس در خطر است و تو باید فوری با مارتین آنالز تماس بگیری و از او بخواهی که دست به کار گردد. افزود «این دومین بار است که شاه به برادرم نارو می‌زند». مرا در ابهام گذاشت که اولین بارش کی بود ـ «‌عناصر لیبرال دولت کارتر را سخت زیر فشار گذاشته‌اند از دولت نظامی کنونی که مشغول دستگیری و کشتار مردم است، پشتیبانی نکند». و کارتر دیر یا زود تسلیم این فشار خواهد شد. کار همه‌مان زار است. در خاتمه گفت: «امیر عباس در حال حاضر باید فقط و فقط در فکر جان خودش باشد».


امیر‌عباس هویدا، نخست وزیر ایران

شاه، مامور رسیدگی به اموال خاندان خود را تعیین کرد

شاه، کمیسیون ویژه‌ای را مامور رسیدگی به دارایی بستگان خود کرد. در رأس این کمیسیون جمال اخوی قرار دارد.

جمال اخوی، قاضی سالخورده‌ای است که در زمان مصدق دادستان کل و در زمان زاهدی، وزیر دادگستری بود.

قرار است این کمیسیون به اموال خانواده پهلوی رسیدگی کند. براساس شایعات خواهران شاه اموال و دارایی‌های بسیاری دارند یا این اموال را از کشور خارج کرده‌اند.

تیمسار خادمی به قتل رسیده است

مرگ مرموز و مبهم تیمسار علی‌محمد خادمی، رییس سازمان هواپیمایی ملی ایران (‌هما) به اشکال مختلف مطرح شد.

برخی نشریات مخالفان سیاسی شاه که در خارج از ایران منتشر می‌شد، اعلام کردند که وی پس از مراجعه ماموران به خانه‌اش برای دستگیری او، خودکشی کرده است.

پرویز راجی، سفیر ایران در لندن در یادداشت‌های مربوط به روز هجدهم آبان ۱۳۵۷ نوشت: «به رغم تلگرافات رسمی وزارت خارجه که علت مرگ خادمی را خودکشی ذکر کرده است، دادرسان گفت تلفنی با همسر تیمسار گفت و گو کرده و خادمی در حقیقت به قتل رسیده است».

تظاهرات خونین، تمام شهرهای ایران را فرا گرفت

با نزدیک شدن هفتم کشتگان دانشگاه تهران و تمرکز عزاداری‌ها در بهشت زهرا، تظاهرات در اکثر نقاط کشور اتفاق افتاد.

اطلاعیه آیت‌الله خمینی که در آن مردم به اداره تظاهرات و اعتصابات ترغیب شده و آیت‌الله از مردم خواسته‌اند که تا سرنگونی شاه به حضور خود ادامه دهند در سطح وسیع پخش شد.

این تظاهرات که در اکثر شهرهای بزرگ کشور صورت گرفت، اولین واکنش مردمی پس از روی کار آمدن ازهاری بوده است.

سنجابی: یک‌شنبه اعتصاب عمومی است

کریم سنجابی در مراجعت از پاریس اظهار داشته، درباره تشکیل یک دولت واقعاً ملی با آیت‌الله خمینی به توافق رسیده است و مادام که چنین دولتی سر کار نیاید اعتصاب‌ها و نافرمانی‌ها باید ادامه یابد.

رهبر جبهه ملی، یک‌شنبه را روز اعتصاب عمومی اعلام کرد. از قرار معلوم کارگران شرکت نفت همه سر کار برنگشته‌اند و کسری موجودی خزانه کشور هر روز چشم‌گیرتر می‌شود.

براساس اطلاعیه مهمی که آیت‌الله خمینی، دیروز در پاریس منتشر کرد، از کارگران و کارمندان دولت خواسته شده است که اعتصابات و تظاهرات و نافرمانی را تا سرنگونی حکومت شاه ادامه دهند.

پارلمان انگلیس از شاه حمایت کرد

گروه پارلمانی ایران و انگلیس از شاه حمایت کرد. ۱۰ روز پس از حمایت دیوید اوئن، وزیر خارجه انگلستان از شاه ایران و برنامه‌های او برای گسترش آزادی‌ها در ایران که باعث شده بود برخی منابع حقوق بشری از وزیر خارجه مذکور انتقاد کنند، الدن گریفیتس اعلام کرد نماینده گروه پارلمانی ایران و انگلیس حمایت خود را از شاه ایران اعلام داشته است.

وی در تماس با سفیر ایران در انگلیس این مورد را به اطلاع وی رساند و از وی خواست تا حمایت این گروه پارلمانی را به اطلاع شاه ایران برساند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی از بزرگترین اشتباهات شاه درسال ٥٧ دستگیری سران رژیم و تیشه زدن به ریشه رژیمش بود. این اقدامات باعث گسترش بی ایمانی نسبت به رژیم در بین کارگزاران آن رژیم شد، بطوریکه در ماههای آخر مدیران کل ادارات نیز در تظاهرات شرکت می کردند که البته بعد از انقلاب همه آنها اول تصفیه شدند چون زیادی رنگ عوض کرده و انقلابی شده بودند.

در خاتمه کار فقط پرسنل نظامی به رژیم وفادار ماندند که آنها نیز جانشان را در این راه از دست دادند.

-- بدون نام ، Nov 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)