تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

«انقلاب، صنعت نفت را فلج کرد»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه بیست ویکم آبان ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر یازدهم نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

انقلاب صنعت نفت را فلج کرد

کارگران اعتصابی در آبادان و اهواز دست به تظاهرات زدند. اعتصاب در صنعت نفت تاثیر بسیاری بر وضع کشور و دولت گذاشته و به همین دلیل نظامیان تلاش کردند که کارگران را به سر کار برگردانند.

تلویزیون ملی ایران که توسط نظامیان اداره می‌شود، اعلام کرد که کارگران اعتصاب کننده سرکار برگشتند، اما به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر «علی‌رغم ادعاهای دولت و بعضی خبرنگاران خارجی، فقط ده درصد از کارکنان نفت به سرکار برگشتند.»

‌این هفته‌نامه افزود: «سربازان در سراسر پالایشگاه و تاسیسات نفت پاس می‌دهند و کارگران را با زور اسلحه و تهدید به سرکار برمی‌گردانند. دولت دوازده نفر از رهبران اعتصاب را دستگیر کرده است.»

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله‌اش با عنوان «اعتصاب نفت ایران» نوشت: «همه کشورهائی که نفت مصرف می‌کنند به‌طور مستقیم علاقمند به برقراری مجدد ثبات سیاسی در ایرانند.»

این روزنامه نوشت: «وزارت خارجه در واشنگتن می‌گوید که قربانیان منطقه نفتی کارگرانی بوده‌اند که در برابر سربازان و ارتش که برای حفظ موسسات نفتی فرستاده شده بودند، مقاومت کردند.»


آیت‌الله خمينى در پیامی به‏ ‏مناسبت آزادى منتظری نوشت: ‏«هيچ از دستگاه جبار جنايتكار تعجب نيست كه مثل جنابعالى‏ ‏شخصيت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سال‌ها از آزادى و‏ ‏ابتدايى‌ترين حقوق بشر محروم كند.»

پاسخ آیت‌الله منتظری به نامه آیت‌الله خمینی

در پاسخ به نامه آیت‌الله خمینی برای آیت‌الله منتظری که به مناسبت آزادی ایشان از زندان ارسال شده بود، نامه‌ای از سوی آیت‌الله منتظری برای آیت‌الله خمینی فرستاده شد. ‏

در پيامى كه آیت‌الله خمينى در روز هشتم آبان ۵۷ خطاب به آيت‌الله منتظرى به‏ ‏مناسبت آزادى وی صادر كرد، نوشت: ‏

«هيچ از دستگاه جبار جنايتكار تعجب نيست كه مثل جنابعالى‏ ‏شخصيت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سال‌ها از آزادى،‏ ‏ابتدايى‌ترين حقوق بشر محروم، و با شكنجه‌هاى قرون وسطايى با او و‏ ‏ساير علماى مذهب و رجال آزاديخواه رفتار كند. خيانتكاران به كشور و‏ ‏ملت از سايه مثل شما رجال عدالتخواه مى‎ترسند. بايد رجال دين و‏ ‏سياست در بند باشند تا براى اجانب و بستگان آنان هرچه بيشتر راه چپاول‏ ‏بيت المال و ذخائر كشور باز باشد.»


نیک‌پی پس از بازداشت

غلامرضا نیک‌پی، شهردار پیشین تهران بازداشت شد

غلامرضا نیک‌پی که از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۶ به مدت ۸۹ ماه شهردار تهران بود، توسط دولت ازهاری بازداشت شد. نیک‌پی اولین شهرداری بود که طرح جامع شهر تهران را تدوین کرد.

به نوشته بی‌بی‌سی «در سال ۱۳۵۴ که درآمد حاصل از نفت چهره تهران و شهرهای کشور را تغيير داده بود، با توجه به احاطه کامل حکومت به بازار و شاخه‌های آن، غلامرضا نيک پی، شهردار وقت تهران ماموريت يافت تا کاری را که در سال‌های گذشته آغاز شده بود، به انجام برساند.»

غلامرضا نيک پی بعد از انقلاب، به جرم سخت‌گيری در اجرای قوانين و مجوزها، بعد از انقلاب در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

برای احترام به دین، ساعت‌ها به عقب کشیده شد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «دولت به عنوان اعطای یک امتیاز دیگر به مخالفین مذهبی، دستور داد که ساعت‌ها، نیم ساعت به عقب کشیده شود. لازم به یادآوری است، چندی پیش دولت برای صرفه‌جویی در برق دستور داده بود که ساعت‌ها، نیم ساعت جلو کشیده شود که این امر با مخالفت مردم مواجه شده بود.»


امير عباس هويدا و خانواده‌اش

وضع هویدا در هر حال وخیم است

پرویز راجی، سفیر وقت ایران در لندن در خاطرات خود نوشت هرالد تریبیون در صفحه اول خود عکس بزرگی از آیت الله خمینی را چاپ کرد.

وی نوشت: «خانم افشار، همسر وزیر خارجه، زنی خوشرو، جذاب و دوست داشتنی، برای ناهار آمد. والاحضرت فاطمه گفته بود برای قهوه به ما ملحق می‌شود، ولی تا ناهار را شروع کردیم رسید. هرالد تریبیون امروز در صفحه اول خود عکس بزرگی از خمینی دارد و همین روحیه خانم‌ها را خراب کرده است. والاحضرت راجع به هویدا سوال کرد. گفتم هرچه پیش آید، وضع او وخیم به نظر می‌رسد. اشک چشمش را پاک کرد و پرسید: «می کشندش؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خیلی حالم گرفته شد از اعدام نیک پی .به خدا قسم دارم اشک می ریزم .

-- صابر ، Feb 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)