تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

عملیات نظامی چریک‌های فدایی خلق در زنجان

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه چهارم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۴ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

عملیات نظامی چریک‌های فدایی خلق در زنجان

شهربانی و محل استقرار گارد شهربانی شهر زنجان به وسیله سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. این سازمان که پس از مدت‌ها دست به عملیات نظامی می‌زد، دو ماه قبل در نهم مهرماه نیز طی یک عملیات تروریستی سرهنگ زمانی‌پور را به دلیل «فرماندهی نظامیان در گلوله باران مردم مشهد» به قتل رساند.

اعتصاب مطبوعات ادامه یافت

به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر چاپ لندن، صاحبان مطبوعات حتی از پرداخت حقوق ۱۵ روزه اول آبان ماه نویسندگان و کارکنان هم که مشغول به کار بوده‌اند، خودداری کردند. بنابراین سندیکا برای حل مشکلات مادی کارکنان اعتصابی مطبوعات، حسابی به شماره ۸۶۲۰۰ شعبه مرکزی بانک افتتاح کرد تا مردم کمک‌های مالی خود را در آن بریزند.


دولت از سندیکای مطبوعات خواسته بود اعلام شماره حساب را ده روز به تعویق بیندازد تا شاید در این مهلت دولت بتواند به گونه‌ای با اعتصابیون کنار بیاید، ولی سندیکا این درخواست را نپذیرفت و به صدور اعلامیه زیر اقدام کرد: «تعظیم به ملت شریف ایران! ملت شریفی که هیچ‌گاه خدمتگزاران واقعی خود را تنها نمی‌گذارد.

ملتی که عظمت و شکوه همبستگی‌هایی را که خواست‌های مردمی هدف آن باشد، همواره درک می‌کند و با تمام وجود به یاری آن می‌شتابد، ملتی که نیروی لایزالش توش و توان قلمزن‌ها، کارگران و کارمندان زحمتکش مطبوعات است، تا به اتکای آن حتی از خطر حذر نکنند و استوار در جهتی باشند که خواست ملت است.»

در این اطلاعیه عنوان شد که: «کارکنان اعتصابی مطبوعات پیشاپیش اعلام کردند که تمامی کوشش خود را بکار خواهند برد تا مشکلات مالی همکاران را حتی‌المقدور از طریق همیاری مرتفع سازند.»

نهضت آزادی خارج از کشور بیانیه داد

نهضت آزادی ایران، خارج از کشور در مورد آینده جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه‌ای صادر کرد. در این قطعنامه نهضت آزادی خارج از کشور تلاش خود را برای برقراری جمهوری اسلامی در ایران اعلام کرد.

نهضت آزادی خارج از کشور که توسط افرادی مانند دکتر علی شریعتی و ابراهیم یزدی تشکیل شده بود و نشریه پیام مجاهد را به عنوان ارگان خود منتشر می‌کرد، در سال ۱۳۵۷ شامل افرادی مانند دکتر ابراهیم یزدی، مصطفی چمران، ابوالحسن بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، فریدون سحابی، محمد توسلی، ابوالفضل بازرگان، حسن حبیبی بود.


صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی، از اعضای نهضت آزادی در کنار آیت الله خمینی

رابط تشکیلات خارج از کشور با نهضت آزادی آقایان احمد صدر حاج سید جوادی و رحیم عطایی بودند. نهضت آزادی خارج از کشور اداره کننده و میزبان آیت‌الله خمینی در پاریس بود و بعدها اکثر اعضا و وابستگان آن مسوولیت‌هایی را در دولت موقت مرحوم بازرگان به عهده گرفتند.

تظاهرات و اعتصابات هنوز ادامه دارد

در شهرهای مختلف تظاهرات و اعتصابات ادامه یافت. در استان خوزستان میان کارگران اعتصابی شرکت نفت و سربازان فرمانداری نظامی زد و خورد در گرفت و عده‌ای از طرفین زخمی شدند.


در استان مازندران فرهنگیان بابل در اداره آموزش و پرورش این شهر تحصن کردند. و در شهر تهران کارکنان بانک مرکزی دست به اعتصاب زدند.

ابولی! خرت به چند است؟

یدالله شهبازی از کشور خارج شد. به گفته شهبازی او یکی از خیل افرادی است که قصد رفتن از ایران را دارند. پرویز راجی، سفیر ایران در لندن موضوع خروج شهبازی را در تاریخ چهارم آذرماه چنین نوشته است: «یدالله شهبازی همکار قدیمی از دوران خدمت در نخست وزیری، سری به سفارت زد. گفت به توصیه هویدا، روز قبل از توقیف هویدا، از تهران خارج شده است. نخست وزیران، وزرای سابق، کارمندان ارشد دولت، سفیرها و سایر رجال سیاسی اینک برای خروج از کشور احتیاج به «اجازه مخصوص» دارند.

گفت در فرودگاه مانع خروج آموزگار شده بودند و تنها تلفنش به دربار و اوامر صریح اعلیحضرت باعث رهایی و خروجش شد. می‌گوید احمقانه است که کسی در شرایط فعلی بازگردد، چون آدم را می‌اندازند زندان و دو سه سالی طول خواهد کشید تا یکی پیدا شود و بگوید ابولی! خرت به چند است!»

تظاهرات پانزده هزار نفری در فرانکفورت

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «در برخورد میان قریب به ده‌هزار نفر تظاهرکننده ایرانی و پلیس آلمان غربی، بیش از ۱۸۰ پلیس و دویست تظاهر کننده مجروح شدند.» به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر در تظاهرات کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در آلمان ۱۵ هزار دانشجوی آلمانی و ایرانی شرکت داشتند.

این تظاهرات وسیع‌ترین تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در طول تاریخ بود. در جریان این تظاهرات ۲۰۰ تظاهرکننده و ۱۸۰ پلیس دستگیر شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

راستی ! هنوز که شاهدان زنده اند تاریخ نویسان برای جیره مواجب چنین ( « دو ماه قبل در نهم مهرماه نیز طی یک عملیات تروریستی سرهنگ زمانی‌پور را به دلیل «فرماندهی نظامیان در گلوله باران مردم مشهد» به قتل رساند. » ) می نویسند ،بعد از مرگ شاهدان چه خواهند نوشت؟ پر واضح است است که تروریست نامیدن نیروهای انقلابی بخصوص سازمان هایی همچون سازمان پر افتخار چریک های فدایی خلق ایران که قهرمانانه در مقابل جنایتکاران ایستادند، کار نون و آب داری است اما ای کاش در جایی از این به اصطلاح روز شمار انقلاب می نوشتید که چه تعریفی از ترور و تروریسم دارید

-- امرالله ابراهیمی ، Dec 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)