تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

انقلاب برق؛ برق هر شب قطع است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ششم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۶ نوامبر ۱۹۷۸ میلادی

انقلاب برق؛ برق هر شب قطع است

در اعتراض به دولت نظامی، کارکنان برق تهران هر شب از ساعت هشت و نیم تا ۱۰ شب، اقدام به قطع جریان برق کردند تا اخبار دروغ دولتی نظامیان از تلویزیون، شنونده و بیننده‌ای نداشته باشد.

لازم به یادآوری است که در پی اعتصاب کارکنان رادیو تلویزیون ملی ایران و روی کار آمدن دولت نظامی ازهاری، رژیم با اعمال سانسور شدید، برنامه‌های این سازمان را تحت اختیار نظامیان گذاشت.

به همین دلیل کارکنان توانیر طی اطلاعیه‌ای دلیل قطع برق و خواسته‌های‌شان را چنین اعلام کردند: رژیم سیاه و جنایتکار ایران با تمام کوششی که در جهت گسستن ارتباط فکری مردم از طریق تعطیل اجباری مطبوعات و رسانه‌های گروهی و نشر اکاذیب و اعمال سانسور از طریق رادیو و تلویزیون به عمل می‌آورد، لیکن هر روز صفوف مردم مبارز ایران متشکل‌تر می‌شود.

کارکنان شرکت توانیر ـ شرکت برق منطقه‌ای تهران ـ اعلام می‌کند تا پیروزی نهایی از کلیه امکاناتی که در اختیار دارد (‌تا آنجایی که به منافع و مصالح توده‌های مردم شریف ایران لطمه‌ای وارد نشود) تا وصول به خواسته‌های حقه مردم ایران، به اعتصاب ادامه می‌دهیم:

۱. مراجعه به آرای عمومی جهات تعیین نظام حاکم و سیستم اقتصادی و قانونی کشور.

۲. آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی در هر مرام و مسلک و حزب.

۳. تامین آزادی فعالیت جمعیت‌ها و احزاب سیاسی.

۴. انحلال کابینه نظامی و تشکیل دولت مردمی و طرد سیاستگران حرفه‌ای چون دکتر امینی.

۵. اخراج فوری کلیه کارشناسان نظامی و غیرنظامی و جایگزینی آنان با متخصصین ایرانی.

از آنجایی که این اعتصابات برای نیل به مقاصد ملی مردم و عاری از هرگونه خواست شخصی و فردی می باشد، لذا متذکر می‌گردد که اعمال هر نوع فشار و تهدید به هر یک از آحاد این سازمان‌ها (‌شرکت توانیر، شرکت برق منطقه‌ای تهران، سازمان آب تهران) در حکم خیانت به آرمان ملی بوده، تهدیدی برای همه ما تلقی خواهد شد.

بازار تعطیل است

با وجود این‌که پس از مدتی طولانی بازار تهران تصمیم گرفته بود که برای راه انداختن کارها و تأمین مایحتاج مردم به تدریج به اعتصاب خاتمه داده و بازار را باز کنند، با این وجود از دیروز مجدداً اعلام شد که بازار تهران، شمیران، ری و کرج همچنان تعطیل و در حال اعتصاب است.


عکس: اسناد انقلاب اسلامی

درگیری در گیلان و مازندران

دامنه درگیری چند روز گذشته خراسان که به گرگان کشیده شده بود، در روز ششم آذر نیز در این شهر شمالی کشور ادامه یافت.

در گرگان بین نیروهای نظامی و نیروهای مردمی و مخالفان حکومت زد و خورد شدیدی درگرفت و ۱۰ نفر در این درگیری کشته شدند.

همچنین در پی تظاهرات دانش‌آموزان بابلی، گرگانی و کارکنان نفت تهران، چند کشته بر جای گذاشت. در منطقه ری نیز آشوب و درگیری دیده شد.

کارکنان تأسیسات نفتی ری به خاطر دستگیری چند تن از همکارانشان، در حال اعتصاب و تحصن در محل تأسیسات می‌باشند. در نتیجه، مقامات فرمانداری نظامی، قول مساعد به آزاد‌سازی این چند تن دادند.

۶۰ تن از نیروهای اپوزیسیون خارج به ایران بازگشتند

بخشی از نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور از طریق بروکسل به ایران بازگشتند. به نوشته هفته‌نامه «ایرانشهر»، «بخشی از اپوزیسیون خارج از کشور» طی اعلامیه‌ای در تاریخ ۱۹ آبان اعلام کرده بودند که برای پیوستن به مبارزات ضد رژیم در داخل کشور، طی یک عمل مشترک قصد دارند به ایران بازگردند.

شرکت‌کنندگان در این برنامه که بسیاری از آنان در طی اقامت طولانی خود در خارج از کشور به طور فعال در مبارزات ضدرژیمی شرکت داشتند، این عمل را نه به عنوان قبول ادعای رژیم در زمان کابینه شریف‌امامی مبنی بر امکان بازگشت بدون ایجاد مشکلات پلیسی برای تبعیدیان سیاسی، بلکه تنها به عنوان «وظیفه شرکت مستقیم در مبارزه توده» و ارج نهادن به شعار بازگشت مهاجران سیاسی از طرف نیروهای سیاسی داخل کشور تلقی کرده‌اند.

این مسافرت قرار است به صورت دسته‌جمعی و علنی صورت گیرد. آخرین خبر حاکی است که دیروز یک گروه ۶۰ نفره از این جمع با یک هواپیما از طریق بروکسل به طرف ایران پرواز کردند.

شایعات و خبرهای عجیب انقلاب

جنگ روانی انقلاب به همان قدرت اعتراضات و اعتصابات در جریان بود. شایعاتی که یک‌باره در ابعاد وسیع پخش می‌شد و تبدیل به باور بخش وسیعی از مردم می‌شد.

به دو خبر در این مورد توجه کنید. شایع شد که در شهر قم، ۲۰ روز پس از تعطیلی این شهر، در یکی از خیابان‌های این شهر، شیئی به داخل یک کامیون ارتشی پرتاب می‌شود.

مأمورین نظامی به تصور این‌که این شئ نارنجک است، همگی فرار می‌کنند. پس از چند لحظه که از انفجار خبری نمی‌شود، آن‌ها با شلغمی مواجه می‌شوند که روی آن نوشته شده بود: «ما از مسلسل شما نمی‌ترسیم، ولی شما از شلغم ما می‌ترسید.»

از سوی دیگر، شایعه‌ای عجیب خبر از وسعت فراوان دامنه انقلاب می‌داد. فارغ از درست و غلط، شایع شد که کمیسیون استخدام وزارت دربار، یکی از باغبانان کاخ نیاوران را به خاطر شرکت پسرش در تظاهرات، از آنجا اخراج کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)