تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

«سربازان از سربازخانه‌ها فرار کنند»

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه یازدهم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دوم دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

سربازان از سربازخانه‌ها فرار کنند

آیت‌الله خمینی به مناسبت درگیری‌های گسترده شب اول ماه محرم که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از معترضین عزادار شد، خطاب به مردم ایران پیامی صادر کرد و گفت:

«اخبار طاقت‌فرسای ایران عزیز تا این ساعت روح و جان اینجانب را معذب نموده است... من از سربازان سراسر کشور خواستارم که از سربازخانه‌ها فرار کنند. این وظیفه‌ای است شرعی که در خدمت ستمکار نباید بود، من از پدر و مادرها و عائله صاحب‌منصبان تقاضا دارم که آن‌ها را از کمک به شاه خائن و اطاعت از صاحب‌منصبان خدمتگزار به شاه و اجانب باز دارند و از درجه‌داران خواستارم که به ملت خود بپیوندند و افتخار خدمت به مسلمین را احراز کنند.»

وی در ادامه گفت: «اعتصابات پر ارج اگرچه پر زحمت است، لکن در پیشبرد هدف‌های انسانی ملت نقش مهمی دارد. اعتصابات بزرگ خود را هرچه بیشتر ادامه دهید و دستگاه این خائنین یاغی را فلج کنید. اعانت به این خائنان حرام و مخالف رضای خداست. اطاعت از آنان به هر عنوان ضدیت با اسلام و خدای اسلام است. اعتصاب شرکت نفت و جلوگیری از هدر دادن مال عظیم ملت اطاعت از خداست.»

آیت‌الله خمینی در ادامه افزود: «در این مواقع حساس که سرنوشت ملت ما باید تعیین شود، هر کس در هر مقامی که هست اگر سستی کند و از پشتیبانی نهضت شانه خالی کند، مطرود پیشوای عظیم ما امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌ الشریف است. و بر ملت لازم است او را طرد کند و عذری از او نپذیرد. اگر کسی از سیاسیون با بودن شاه خائن در صدد به دست گرفتن حکومت باشد مطرود و مخالف اسلام است و بر ملت است که او را طرد کنند. فرصت‌طلبان به جای خود بنشینند که پایگاهی ندارند. شاه اگر به دست ملت رشید نیفتد تنها یک راه دارد و آن برکناری از یاغی‌گری و سلطنت غاصبانه است.»


عکس: ناگفته‌های انقلاب ۵۷

خمینی: رفتن و نرفتن من به هیچ‌کس مربوط نیست

آیت‌الله خمینی در مصاحبه‌‌ای با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا حمایت آمریکا از شاه و غارت منابع طبیعی ایران به وسیله آمریکا را محکوم کرد.

آیت‌الله در این مصاحبه اظهار داشت که قراردادهای آمریکا با ایران اگر با منافع ایران بخواند اشکالی ندارد، ولی در غیر این صورت از نظر ما اعتباری نخواهد داشت.

وی وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در ایران و قراردادهای نظامی را منافی با منافع مردم دانست. آیت‌الله خمینی اظهار داشت: «ما اسرائیل را به‌هیچ‌وجه به رسمیت نمی‌شناسیم و یک قطره هم به آن نفت نخواهیم فروخت.»

روز سه‌شنبه ارتشبد ازهاری در گفت و گو با خبرنگاران خارجی اظهار داشت آیت‌الله خمینی می‌تواند به ایران بازگردد.

آیت‌الله خمینی در پاسخ به این نظر ازهاری گفت: «دولت ایران یک دولت یاغی و غاصب است و رفتن و نرفتن من به ایران به هیچ مقامی مربوط نیست.»

شورش برای سرنگونی شاه

آندرو ویتلی، خبرنگار بی‌بی‌سی در تهران در گزارش خود به مناسبت آغاز محرم، یازدهم آذرماه ۵۷ اعلام کرد که شورش مردم برای سرنگونی شاه آغاز شده است.

وی گفت برخلاف مقررات حکومت نظامی، هزاران نفر در خیابان‌ها و روی پشت بام‌ها بانگ الله اکبر سر داده‌اند. بنا به گفته بی‌بی‌سی نیروهای انتظامی شب گذشته از اسلحه خودکار استفاده کردند.

تلفات به روایت بی‌بی‌سی سنگین است و اغتشاش‌های گسترده سراسر کشور را فرا گرفته است. همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آیت‌الله خمینی از سربازان خواست تا پادگان‌های خود را ترک کنند و کارکنان صنعت نفت به اعتصاب ادامه دهند.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها در تهران، شیراز و مهاباد در تظاهرات شدید عده‌ای کشته و زخمی شدند.

کارمندان پان آمریکن هم اعتصاب کردند

کارمندان شرکت نفت پان امریکن در جزیره خارک که از مهم‌ترین ترمینال‌های نفتی ایران است دست به اعتصاب زدند. بدین جهت دولت ایران از فروش چهارصد هزار بشکه نفت در روز محروم ماند.


نماینده بی‌بی‌سی را اخراج نکنید

افشار، وزیر خارجه ایران، آندرو ویتلی، نماینده بی‌بی‌سی را احضار کرد. قرار بود اعتراض سفیر انگلیس در مورد برنامه‌های جانبدارانه بی‌بی‌سی علیه حکومت پهلوی به خصوص در مورد گزارش خروج ارز از کشور، به اطلاع نماینده بی‌بی‌سی رسیده و از او توضیح خواسته شود و احتمالاً بنا به توصیه وزیر خارجه از ایران اخراج شود.

سفیر ایران در انگلیس در این مورد نوشت: «اعتراض دوم خود به بی‌بی‌سی را در ظرف دو روز گذشته به افشار خبر دادم و توصیه کردم ویتلی را اخراج نکنند، چون نه تنها جلو دهان بخش فارسی بی‌بی‌سی را نمی‌گیرد، چه بسا عداوت رسانه‌های گروهی را هم برانگیزد.»

وی ادامه داد: «چندی پیش یکی از همکاران سفارتی، کاملاً برحسب تصادف، مطلبی ذکر کرد که از آن روز، وقت و بی‌وقت، ذهنم را به خود مشغول داشته است. همکارم گفت سال گذشته توفان‌های شدید در خلیج فارس، دکل مخابراتی جزیره مصیره نزدیک ساحل عمان را که برای تقویت برنامه‌های فارسی و عربی بی‌بی‌سی به کار می‌رود، چنان از کار انداخت که در مدت سه ماهی که دکل تحت تعمیر بود، برنامه‌های فارسی دشوار در ایران شنیده می‌شد.»

سفیر ایران در ادامه نوشت: «نیروی دریایی ما با سواحل عمان آشناست. ایران دارای گردان‌های مردان قورباغه‌ای است، که احتمالاً با حقوق‌های کلان بیکار نشسته‌اند. یک توفان مصنوعی، اگر ماهرانه برپاشود، کشفش آسان نیست، و در هر حال، تقصیر را همواره می‌توان گردن یمن جنوبی انداخت. این حتماً راه بهتر و قابل قبول‌تری است برای خفه کردن بی‌بی‌سی تا اخراج آندرو ویتلی.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)