تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

ازهاری گوساله، بازم بگو نواره، نوار که پا نداره!

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه پانزدهم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ششم دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

ازهاری گوساله، بازم بگو نواره، نوار که پا نداره!

ارتشبد ازهاری، طی نطقی در مجلس سنا گفت: «شعارهای پشت بام مردم صدای نوار ضبط صوت است.» وی برای تکذیب این نکته که مردم بر روی بام‌های خانه‌ها می‌روند و شب‌ها علیه حکومت شعار می‌دهند، سخن می‌گفت، از پشت تریبون مجلس اظهار داشت: «آقايان! اينها دروغ است. ضبط صوت گذاشته‌اند روی پشت بام‌ها و صدای آن را بلند می‌‌كنند. من خودم، همراه خانومم، رفتيم روی پشت بام، دوربين انداختيم، كسی روی بام‌ها نبود. اين‌ها همه‌اش نوار است...»


ارتشبد غلامرضا ازهاری

این اظهارات بلافاصله با واکنش طنزآمیز عامه مردم مواجه شد. آن‌ها بر شعارهایی که بر درودیوار نوشته شده بود و در شعارهایی که در راهپیمایی‌های بعدی داده می‌شد، می‌نوشتند و می‌گفتند: «ازهاری گوساله، گوساله شصت ساله، بازم بگو نواره، نوار که پا نداره، سروصدا ندارهو» این سخنرانی ازهاری در مقابل نمایندگان مجلس به عنوان یکی از مضحک‌ترین گفته‌های تاریخی ایران ثبت شد.

آیت‌الله خمینی: لکن برای فرانسه خوب نیست

آیت‌الله خمینی در مصاحبه با خبرنگار دیلی تلگراف که پرسید: «آیا پس از ملاقات با نماینده وزارت خارجه فرانسه با شما در چند روز پیش تغییری در مواضع شما پیدا شده است؟» گفت: «خیر، این تکلیف الهی است و در صورت سکوت، مسوول خواهم بود.»

همچنین از آیت‌الله خمینی سووال شد: «اگر فعالیت‌های حضرتعالی را محدود کنند چطور؟» آیت‌الله خمینی گفت: «... در فرانسه نمی‌مانم.... لکن برای فرانسه صورت خوشی نخواهد داشت.»

به نظر می‌رسد که دولت فرانسه علی‌رغم استفاده تبلیغاتی از حضور آیت‌الله خمینی در این کشور، مدتی است که در فشار قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است و نمی‌داند با آیت‌الله که در منطقه روستایی نوفل لوشاتو اقامت کرده است چه کند. آیت‌الله خمینی در مصاحبه با نشریه فردای آفریقا گفت: «شرط حل بحران کنونی در ایران برکناری شاه است.»

ایران و آمریکا، هر دو در بحران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حمایت مجدد کشورش را از سیاست‌های شاه اعلام کرد، وی گفت: «کارتر از جرج بال، مشاور قدیمی کندی، جانسون و ریچارد هلمز سفیر سابق آمریکا در ایران خواسته است تا وی را درباره اوضاع ایران یاری دهند.»


جیمی کارتر و محمدرضا شا

این یکی از تلاش‌هایی است که از سوی آمریکا برای حفظ و بقای حکومت پهلوی صورت می‌گیرد. واشنگتن پست می‌نویسد: «برخی از مقامات رسمی که با مسائل ایران سروکار دارند در گفت‌وگوهای خصوصی می‌گویند که این عمل شاه مدتی پیش از این می‌بایست انجام می‌شد و اکنون می‌تواند به او- که در این اوار قادر به اخذ تصمیم نبود و دچار یک سرگشتگی روانی شده بود- امکان دهد که از این طوفان سالم بجهد.

یک مقام رسمی دیگر گفت: «چه روز خوبی بود دو سه روز دیگر با این وضع بگذرد همه کارها روبه راه خواهد شد، یک مقام دیگر که کمی بدبین است، اضافه کرد: دولت نظامیان آخرین کارت شاه در این بازی است. او اصلا نمی‌داند که قدم‌های بعدی چیست و به راستی ما هم نمی‌دانیم. این معجزه است اگر او بتواند تا انجام انتخابات بعدی سرپا بماند.»

دکتر عیسی صدیق درگذشت

دکتر عیسی صدیق از استادان برجسته دانشگاهی دوران رضاشاه و از بنیان‌گذاران نظام نوین آموزشی کشور، در ۱۵ آذرماه ۱۳۵۷ درگشت. وی همچنین بنیان‌گذار رادیوی ایران بود. دکتر عیسی صدیق استاد ممتاز دانشگاه از بنیان‌گزاران دانشگاه تهران در سن ۸۵ سالگی درگذشت.


دکتر عیسی صدیق، بنیان‌گذار دانشگاه تهران

وی هنگامی که در آمریکا در سال ۱۳۱۰خورشیدی مشغول تحصیلات عالی بود، از طرف عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار مامور مطالعه و تهیه طرح دانشگاه تهران شد. پس از دریافت درجه دکترا در فلسفه و بازگشت به ایران در سال ۱۳۱۳، مامور بازگشایی دانشگاه ایران گردید.

دکتر عیسی صدیق اعلم فرزند صدیق التجار اصفهانی در سال ۱۲۷۳ خورشیدی در تهران متولد شد. وی از رجال مهم سیاسی دوران رضا شاه است.

برخی آثار علمی او عبارتند از «اصول تدریس حساب و حل مسائل فکری»، «اصول تعلیم و تربیت»، «اصول علمی علم تربیت»، «تاریخ فرهنگ اروپا از آغاز تا عصر حاضر»، «تاریخ فرهنگ ایران»، «تاریخ مختصر فرهنگ ایران»، "«حقوق بین‌الملل»، «دوره مختصر تاریخ فرهنگ ایران»، «روش نوین در تعلیم و تربیت»، «سیر فرهنگ در ایران و مغرب زمین»، «شرح حال و شخصیت و آثار فردوسی»، "«صد مسئله حل شده حساب»، «صنایع ایران در گذشته و آینده»، «چهل گفتار»، «مشهودات چهل ساله در فرهنگ»، «نه کنفرانس در خصوص تعلیمات عمومی»، «یادگار عمر (۴ جلد)» و «یک‌سال در آمریکا».

روحانیون تهران دعوت به راهپیمایی کردند

به دنبال دعوت آیت‌الله طالقانی از مردم برای راهپیمایی روز تاسوعا، روحانیون تهران با انتشار اعلامیه‌ای که امضای دویست و یازده تن در آن دیده می‌شود، از مردم برای شرکت در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا دعوت به عمل آوردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«ازهاري گوساله» نمک پراکني گردآورندگان گزارش است.مردم فرياد مي زدند: « ژنرال بي ستاره »که هم سيلاب درست تري دارد وهم وزن وقافيه درست تري .

-- ضد انقلاب ، Dec 12, 2008

عکسی که زیر آن نوشته شده است "عیسی صدیق"، عکس آقای مصطفی الموتی است. تا جایی که من میدانم مرحوم عیسی صدیق در تاسیس دانشگاه تهران نقشی نداشت، و اصولاً تاسیس دانشگاه تهران فکر یک نفر بخصوص نبود هر چند که مرحوم علی اصغر حکمت و دکتر محمود حسابی از بنیان گذران اصلی آن به شمار می آیند. با وجود این برای رفع هر گونه شبهه ای می توانید کتاب "یادگار عمر" جلد اول خاطرات عیسی صدیق را ملاحظه فرمایید که خیلی سال ها پیش در تهران چاپ و منتشر شده است. رسول پدرام

-- رسول پدرام ، Dec 12, 2008

شعار " ازهاری گوساله" فارغ از اینکه شعاری اهانت آمیز بود، عینا از منابع مختلف، از جمله هفته نامه ایرانشهر نقل شده است. ضمن تشکر از خواننده " ضد انقلاب" گزارش، تذکر داده می شود که به هیچ وجه گزارشگران ستون روزشمار انقلاب علائق و دلبستگی های تاریخی و شخصی خود را در نقل وقایع دخالت نمی دهند.
ابراهیم نبوی

-- بدون نام ، Dec 12, 2008

خیر حضرات و سکرات گرامی شعار بسیار مکتبیشان این بود:ازهاری گوساله بازم میگی نواره ای سگ چهارستاره!

-- روژان ایرانخواه ، Dec 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)