تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: ما به کمونیست‌ها علاقه نداریم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه شانزدهم آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هفتم دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله خمینی: ما به کمونیست‌ها علاقه نداریم

آیت‌الله خمینی در مصاحبه امروز با لس‌آنجلس تایمز گفت: «ما به کمونیست‌ها نه تنها علاقه‌مند نیستیم، بلکه همکاری نداریم و نخواهیم داشت. اما راجع به شوروی، ما نگرانی نداریم. برای این‌که ملتی که خودش سرپای خودش زندگی می‌کند، کسی نمی‌تواند در امور آن دخالت کند.»

همچنین از آیت‌الله خمینی سوال شد: «سازمان آزادی‌بخش فلسطین، لیبی، سایر کشورها و احزاب کمونیست، تا چه مقدار به جنبش شما کمک می‌کنند؟»

آیت‌الله خمینی در پاسخ به این سوال گفت: «حتی از قبیل کمک‌های تبلیغاتی هم که احتیاج است، هیچ کمکی نکرده‌اند.»

سپس سوال شد: «آیا از طرف مقامات آمریکایی با شما تماسی گرفته شده است؟» آیت‌الله خمینی گفت: «خیر.» آیت‌الله خمینی پیش از این گفته بود:

«در مملکت ما همه آزادند، حتی کمونیست‌ها» به نظر می‌رسد گفته آیت‌الله خمینی از سوی یک روزنامه دست راستی آمریکایی بیشتر سوگیری به طرف آمریکایی‌هایی دارد که نگران نزدیکی آیت‌الله و کمونیست‌ها بودند.

بعدها نورالدین کیانوری، دبیر کل حزب توده ایران که پس از انقلاب تلاش می‌کرد به حکومت جمهوری اسلامی نزدیک شود، در ماه مهر ۱۳۵۸ چنین گفت:

«ما در واقع از نظریات خودمان پشتیبانی می‌كنیم. آیت‌الله خمینی با برداشت خودش به این نتیجه می‌رسد كه جامعه ما جامعه‌ای است تیره روز با اكثریت توده‌های فقیر، كه او نامش را می‌گذارد «مستضعفین». ما نیز به همین نتیجه می‌رسیم و آن را «طبقات زحمتكش» می‌نامیم كه عبارتند از، كارگران، دهقانان و پیشه‌وران خرده پا.»

کیانوری در ادامه گفت: ‌«و در سوی دیگر جامعه به تعبیر ما طبقات حاكمه سرمایه‌دار و ملاكین بزرگ وابسته به امپریالیسم قرار دارند كه آیت‌الله خمینی با تعبیر خودش نام آن‌ها را مستكبرین وابسته به امپریالیسم می‌گذارد. ما در اینجا بر سر كلمات و اصطلاحات دعوا نداریم، ما محتوی آن‌ها را می‌پذیریم و از آن پشتیبانی می‌كنیم...»


نورالدین کیانوری، دبیر کل حزب توده ایران

آیات ثلاثه، تیراندازی به ملت مسلمان را تقبیح کردند

آیت‌الله گلپایگانی و مرعشی نجفی و شریعتمداری تیراندازی به هموطنان مسلمان را تقبیح کردند. این سه مرجع تقلید، معروف به آیات ثلاث با انتشار اعلامیه‌ای از سربازان خواستند که به سوی مردم تیراندازی نکنند.

این واقعه در پی آن رخ داد که از ابتدای ماه محرم، هفته قبل، مأموران حکومت نظامی در تهران بارها به سوی مردم تیراندازی کرده و ده‌ها تن از تظاهرکنندگانی را که قوانین حکومت نظامی را نقض کرده و به خیابان آمده بودند، کشته یا زخمی کردند.

همچنین خبرگزاری‌ها اعلام کردند ده‌ها تن در شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و شهرهای استان خوزستان کشته شده‌اند.

همچنین در تظاهرات مردم اهواز، بیش از ۵۰ نفر مجروح یا کشته شدند. در این شهر، یکی از افراد پلیس که گفته می‌شد عامل کشتار عده‌ای در روز عید غدیر شده بود، توسط مردم کشته شد.

در شهر خوانسار نیز چند تن از مردم کشته و مجروح شدند. از سوی دیگر بازاری‌های تهران برای شرکت در تظاهرات روز یک‌شنبه و دوشنبه، تاسوعا و عاشورا اعلامیه دادند.

حکومت نظامی، چریک‌ها را تهدید کرد

به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر «در ایران اعلامیه‌هایی پخش شده که در آن گروه‌های مسلح اعلام کرده‌اند از امروز حملات نظامی خود را علیه رژیم شاه آغاز می‌کنند و از مردم خواسته شده که به هر وسیله ممکن خود را مسلح کنند و به این حرکت نظامی بپیوندند.»

در این هفته‌نامه آمده است: «هفته گذشته، فرماندار نظامی تهران با صدور اطلاعیه‌ای به اعلامیه‌های صادره از طرف گروه‌های مسلح و از جمله چریک‌های فدایی خلق اشاره کرد و تهدید کرد نیروهای نظامی در مقابل این عملیات به شدت عکس‌العمل نشان خواهند داد.»


شانزده آذر نه چندان باشکوه برگزار شد

با وجود فرا رسیدن روز شانزدهم آذر، که برای بزرگداشت کشته شدن سه دانشجو در شانزده آذر ۱۳۳۲ برگزار شده بود، تظاهرات گسترده‌ای در دانشگاه تهران برگزار شد و صدای مرگ بر شاه در دانشگاه طنین انداخت.

بزرگداشت شانزده آذر در بسیاری از نقاط جهان نیز با استقبال گسترده ایرانیان مواجه شد، در فیلیپین، دهلی، فرانکفورت، لندن مراسم با استقبال دانشجویان ایرانی مواجه شد.

آمریکا: در مسایل ایران دخالت نمی‌کنیم

دو روز بعد از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حمایت از پادشاه ایران، جیمی کارتر، رییس جمهور آمریکا گفت: «من نمی‌دانم آیا شاه با این آشوب‌های خونین در کشورش باقی بماند یا نه»

وی در مورد ماندن شاه اضافه کرد: «امیدوارم بتواند، این چیزی است که در دست مردم ایران است، ما هرگز قصد مداخله در ایران را نداریم.» از سوی دیگر، دولت آمریکا با انتشار بیانیه‌ای رسماً گفت به‌هیچ‌وجه در ایران دخالت نخواهد کرد.

سربازان، آمادگی رویارویی با مردم را ندارند

بنا به اسنادی که پس از انقلاب منتشر گشت، با نزدیک شدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، جلسه شورای امنیت ملی برای بررسی چگونگی جلوگیری از راهپیمایی مردم تشکیل شد.

سپهبد حاتم، جانشین ستاد بزرگ ارتش، اظهار کرد: «برابر گزارشات، غیبت و فرار سربازان زیاد شده است و به طوری که اداره دوم نظر داده است، سربازان آمادگی رویارویی با مردم را ندارند. اگر راهپیمایی منع گردد، آن‌گاه مردم به خیابان‌ها آمدند و سربازان از شما اطاعت نکردند، شما چه کار خواهید کرد؟ لذا تصمیم گرفته شد که در این دو روز از راهپیمایی مردم جلوگیری نشود.»

این تصمیم‌گیری در خاطرات مختلف سران کشور پس از انقلاب به اشکال مختلف تکرار شده است.

شعر مادر: هذیان سرودن از تب

در هفتمین شماره هفته‌نامه ایرانشهر، در صفحه نامه به سردبیر، شعری چاپ شد که شعر و مقدمه آن را می‌آوریم: از طرف یکی از خوانندگان از هامبورگ. اشعار زیر را یک مادر داغ‌دیده سروده است.

در آن روزنامه به چاپ برسانید. این مادر در تاریخ ۱۵ آبان ۵۷ فرزند ارشد خود را که در دانشگاه تهران تحصیل می‌نموده است، از دست داده است. با تشکر فراوان، به مناسبت کشتار دانشگاهیان.

دژخیم شاه ایران
قلبش چو شب سیاه است
محصول این سیاهی
فریاد و اشک و آه است
آسان نبود مادر
بهرت ستم کشیدن
با غم ستیزه کردن
صد ناروا شنیدن
شب‌ها که تا سحرگه
از بهر او نخفتی
بس رنج‌ها کشیدی
اما سخن نگفتی
آسان نبود بهرت
زیبا شکفتن او
هر صبحدم دویدن
هر شام خفتن او
آیا به خاطرت هست
بیمارداری او
هذیان سرودن از تب
فریاد و زاری او
تحصیل دانش او
صد رنج و غم به برداشت
آسان نبود بهرت
شوریده حال گشتن
مشکل هزینه‌ات را
هر شامگه نوشتن
بختت به دست جلاد
چون شب سیاه گشته
مویت سپید و عمرت
اینک تباه گشته
ای مادر فداکار
اکنون دگر بپاخیز
در خود فتاده فرزند
از مرگ خود مپرهیز

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)