تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیت‌الله خمینی: مردم مالیات نپردازند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۴ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

آیت‌الله خمینی: مردم مالیات نپردازند

آیت‌الله خمینی به مناسبت کشتارهای اخیر حکومت در شهرهای مختلف ایران، به‌خصوص اصفهان و نجف‌آباد، پیامی فرستاد. وی ضمن اعلام عزای عمومی گفت:

«جنایاتی که در اصفهان و نجف‌آباد و بعضی شهرستان‌ها شده است، به قدری با شرافت انسانی منافی است که وجدان هر انسانی را سخت رنج می‌دهد... اکنون با در نظر گرفتن رفراندم تاسوعا و عاشورا که غیررسمی بودن شاه و دولت را به جهانیان ثابت نمود، بر ملت است که به حکم اسلام و قانون از اطاعت شاه و دولت سرپیچی کنند، مالیات نپردازند و به کلیه اعتصابات تا رفتن شاه ادامه دهند.»

به دنبال صدور این اطلاعیه، جامعه روحانیت مبارز تهران با تأکید بر عزای عمومی در روز بیست و هفتم آذر که از طرف آیت‌الله خمینی مطرح شده است، مردم را به پیروی از وی فراخواند.


اجلاس ویژه کاخ سفید در مورد ایران

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که جیمی کارتر به همراه مشاورینش، در مورد گزارش جرج بال، معاون سابق وزارت خارجه، که از ایران تهیه کرده است، تشکیل جلسه خواهند داد.

مطبوعات آمریکا نوشتند: «کارتر از جرج بال دعوت کرده است در کمیسیون امنیتی کشور آمریکا به عنوان مشاور مستقیم جریانات ایران و خلیج فارس شرکت کند. او که در دوران کندی و جانسون، اولین شخصیت امور خارجی کشور بود، همراه دو تن دیگر ـ رابرت بوی، مسوول تجزیه و تحلیل گزارش‌های سیا و سپهبد تای، مسوول سازمان دفاعی ـ در این کمیسیون شرکت کرد. دو نفر آخر، به گفته مطبوعات، هفته گذشته از ایران بازگشته‌اند و با شاه ملاقات داشته‌اند.»

مطبوعات در ادامه نوشتند: «پس از دعوت هلمز که چند روز پیش صورت گرفت، این جمع‌آوری افراد مجرب و کارکشته در مسایل ایران آخرین تلاشی است که برای حفظ شاه صورت می‌گیرد.»

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «آمریکا برای حمایت بیشتر از شاه، کارکنان سفارت خود را در تهران افزایش داده است. اغلب این افراد، کارشناسان نظامی و ضدشورش هستند. گفته می‌شود که کارشناسان امنیتی برای خارج کردن اسناد و مدارک محرمانه سفارت به تهران فرستاده شده‌اند.»

حمله نظامیان به بیمارستان شاه‌رضای مشهد

حمله مأمورین نظامی حکومت به بیمارستان شاه‌رضای مشهد، منجر به کشته شدن عده‌ای از بیماران و پزشکان و پرستاران شد.

در جریان این حمله، ده‌ها تن از مأمورین نظامی و گروه‌های لباس شخصی چماقدار حضور داشتند. ابتدا مأمورین لباس شخصی با چوب و چماق به بیمارستان حمله کرده و سپس تعدادی از مأموران نظامی وارد بیمارستان شده و بیماران و کارکنان بیمارستان را به گلوله بستند.

گفته می‌شود علت حمله به بیمارستان، خودداری پزشکان این بیمارستان از مداوای سربازان مجروح در وقایع چند روز گذشته مشهد بوده است.

در هفته گذشته، مردم مشهد طی برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا، مجسمه شاه در میدان تقی‌آباد و مجسمه رضاشاه در میدان شاه را پایین کشیده بودند.

به دنبال این اقدامات، درگیری میان مأمورین و مردم شدت یافته و زخمی‌های مردم و سربازان به بیمارستان شاه‌رضا که نزدیک میدان تقی‌آباد بود، منتقل شد و گفته می‌شود که کادر بیمارستان از مداوای سربازان مجروح خودداری کردند.

در حمله به بیمارستان شاه‌رضای مشهد تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. پس از حمله تعداد زیادی از مردم مشهد به بیمارستان رفته و در آنجا متحصن شدند و نام بیمارستان شاه‌رضا را به بیمارستان شهدا تغییر دادند.


عکس: محمدعلی نحاسی

نه تن در یزد کشته شدند

هم‌زمان با برگزاری مراسم روز سوم شهادت امام حسین، مردم یزد در مراسم بزرگی شرکت کردند که با هجوم نظامیان مسلح، نه تن از آنان کشته شدند.

پس از این حمله، عده‌ای از مأمورین حکومت با لباس مبدل به مسجد حضیره ـ که حجت‌الاسلام محمد صدوقی در آن نماز می‌خواند ـ حمله کردند. از سوی دیگر، تظاهرات شهرهای کرمانشاه و خوانسار نیز با حمله مأمورین مواجه شد.

اطلاعیه ارتش آزادی‌بخش ملت ایران

به دنبال حادثه پادگان لویزان که منجر به کشته شدن جمعی از افسران ارتش و گارد شاه در این پادگان شد، اعلامیه‌ای با امضای ارتش آزادی‌بخش ملت ایران انتشار یافت.

اما حکومت و ارتش درباره این حادثه همچنان سکوت کرده است. وقایع نشان می‌دهد که این اطلاعیه مربوط به گروهی واقعی نیست، چرا که پس از این عملیات هیچ اتفاق دیگری با این عنوان و تحت نام مذکور رخ نداد.

نهضت آزادی راهپیمایی عاشورا را رفراندوم خواند

نهضت آزادی ایران به مناسبت راهپیمایی‌های تاسوعا و عاشورا، بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه گفته شده است که راهپیمایی میلیونی دو روزه تهران و سراسر ایران در روزهای تاسوعا و عاشورا رفراندوم طبیعی مردم به دعوت آیت‌الله خمینی بود و این رفراندوم نشان می‌داد که ملت شاه را نمی‌خواهد.

البته لازم به یادآوری است که مراسم مذکور نه به دعوت آیت‌الله خمینی بلکه به دعوت آیت‌الله طالقانی برگزار شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امام خميني فرمودندمردم ماليات نپردازند ، و مردم ماليات نپرداختند. اي کاش امام فرموده بودند که مردم بروند ماليات ومالياتهاي معوقه را بپردازند،آنوقت بودکه ميزان محبوبيت،نفوذ کلام ، کاريسما و جاذبه رهبر محبوب ما هنوز از سفر نيامده - اگر نه بر همگان - لااقل بر شخص شخيص خودشان معلوم ميشد.

-- بدون نام ، Dec 17, 2008

دیگر در کاریزما بودن آیت ا... که نباید شک کرد مگر تشییع جنازه اش را ندیدی ؟
برای مبارزه اول باید دید درست داشت و با واقعیتها فکر کرد

-- saied ، Dec 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)