تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

آیات ثلاث، بیست و هفتم آذر را هفتم شهدا اعلام کردند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۶ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

آیات ثلاث بیست و هفتم آذر را هفتم اعلام کردند

آیت‌الله گلپایگانی، مرعشی نجفی و شریعتمداری، با انتشار اعلامیه‌ای، روز بیست و هفتم آذر را به عنوان هفتم شهدای وقایع اخیر، عزای عمومی اعلام کردند. همچنین از سوی جمعی از فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، اعلامیه‌ای در این باره انتشار یافت.

صف‌های طولانی نفت

به دنبال شدت یافتن مشکلات ناشی از اعتصاب در صنعت نفت، صدها تن از کارگران صنعت نفت با تهدید آن‌ها به اخراج، به سر کار برگشتند. این در حالی است که با نزدیک‌ شدن زمستان و سرمای هوا، مشکل مواد سوختی به تدریج جدی شده است.


از چپ به راست؛ آیت‌الله خمینی، مرعشی نجفی،شریعتمداری و گلپایگانی

خبرگزاری‌ها گزارش کردند که تشکیل صف‌های طویل مردم در مقابل شعبه‌های نفت و صفوف طولانی اتومبیل‌ها در پمپ بنزین‌ها، حاکی از کمبود مواد سوختی است. این کمبود به خاطر اعتصاب کارکنان شرکت نفت است. از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از آیت‌الله خمینی گفت «طرحی در دست است که کارشناسان اسرائیلی را جایگزین کارکنان اعتصابی شرکت نفت کنند. وی گفت در این صورت مردم ایران حق دارند. علیه آن‌ها دست به اقدام بزنند.»

عمان و قطر از شاه حمایت کردند

در پی حمایت‌های کشورهای منطقه از جمله بحرین، عربستان و امارات متحده عربی، یک مقام قطری گفت: «کشورهای منطقه به جهت اهمیت شاه برای منطقه، از یاری دادن به وی خوشحال خواهند بود.» از سوی دیگر سلطان قابوس پادشاه عمان که از دوستان محمدرضا پهلوی است، حمایت خود را از وی اعلام کرد.

ارامنه جشن ژانویه برگزار نمی‌کنند

با نزدیک شدن سال میلادی و فرارسیدن جشن ژانویه، خلیفه‌گری ارامنه تهران، مجددا با انتشار اعلامیه‌ای به زبان ارمنی، با ارائه دستورالعمل‌هایی از مسیحیان ایران خواست تا از برگزاری جشن ژانویه خودداری کنند.


ناصر خان قشقائی: مردانه بپاخیزید و نهراسید

اعلامیه محمد ناصر خان قشقائی که برای دفتر هفته نامه ایرانشهر ارسال شده بود، به این شرح منتشر شد: «همان طور که در ایرانشهر آمده است، اگر ایلات و عشایر فارس مسلحانه قیام نمایند، ممکن است پیروزی نصیب آن‌ها نگردد، ولی به طور مسلم دولت مجبور خواهد شد برای مبارزه با عشایر قوای خود را در مناطق نفت خیز و شهرها تقلیل بدهد.»

در این اعلامیه خطاب به عشایر و ایلات آمده است: «شما افراد سلحشور ایلات و عشایر ایران بدانید که اکنون موقع آزمایش شما فرارسیده است. مردانه بپاخیزید و از اسلحه خارجی نهراسید. شما با سلاح ایمان و دلیری و از خودگذشتگی و سرسختی خود می‌توانید بر دشمن بی‌امان فائق و پیروز آئید. خدا یار و پشتیبان شما باد.»

طالقانی: مردم آلمان از مبارزات مردم ایران حمایت کنند

آیت‌الله طالقانی از ملت ایران به مناسبت راهپیمایی در روزهای تاسوعا و عاشورا قدردانی و تشکر کرد. وی همچنین در یک مصاحبه با پیتر شارلتا خبرنگار کانال دوم تلویزیون آلمان، که همین روز از تهران به فرانسه رسیده است، مصاحبه‌ای کرد که این مصاحبه بلافاصله پخش شد.

در این مصاحبه آیت‌الله طالقانی راهپیمایی عاشورا را به منزله رفراندومی علیه شاه و دلیلی مستند بر غیرقانونی‌بودن حکومت شاه و ارتش دانست.

آیت‌الله طالقانی در بخش‌های دیگر مصاحبه خود گفت: «ما از اهمیت حمایت ارتش از شاه غافل نیستیم، اما باید توجه داشت که در میان همین ارتش سربازان اکثرا دارای تمایلات مذهبی‌اند که دیر یا زود به جبهه مردم خواهند پیوست. هم اکنون به طوری که ما اطلاع داریم در گوشه و کنار عده زیادی از آن‌ها به مردم پیوسته اند.

و اما شما چون از آلمان می‌آیید، پیامی برای مردم و حکومت آلمان دارم: بهتر است آلمان دست از حمایت از شاه بردارد. مثلا شنیده‌ام پلیس آلمان با دانشجویانی که علیه شاه تظاهرات کرده‌اند درگیر شده و آن‌ها را به اخراج و سختگیری‌های دیگر تهدید می‌کند، چنین عملی همانست که شاه می‌خواهد و علیه قیام برحق ملت است. ما از مردم آلمان خواستاریم که از مبارزات برحق مردم ایران حمایت کنند.»

مشت‌های گره کرده ایرانیان لندن

تظاهرات قریب به هشتصد نفر از ایرانیان از سوی کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در برابر سفارت ایران در لندن برگزار شد. به گفته سفیر ایران در همین حال چهارصد پلیس انگلیسی مراقب اوضاع بودند.

تظاهرکنندگان وسایل نقلیه را منحرف کرده و مانع عبور اتومبیل‌ها از جلوی سفارت ایران می‌شدند. با اوج گرفتن تظاهرات، چهار پنج نفر از تظاهر کنندگان تلاش کردند وارد سفارت شوند، اما پلیس آن‌ها را دستگیر کرده و از محل سفارت دور کرد. تظاهرکنندگان در حالی که مشت‌های گره کرده خود را نشان می‌دادند به فارسی و انگلیسی شعار می‌دادند «شاه می‌کشیمت» و «مرگ بر شاه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)