تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

چرا کارتر از شاه حمایت نمی‌کند؟

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۱۹ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

چرا کارتر از شاه حمایت نمی‌کند؟

کریستین ساینس مانیتور نوشت: «ناآرامی ایران سیاست آمریکا را در برخورد با یک شرایط انفجاری دچار تردید و دودلی کرده است. درون دولت بحث داغی وجود دارد که آمریکا برای ایجاد مجدد ثبات چه می‌تواند بکند و سیا مورد سرزنش قرار گرفته است که چرا زودتر دولت آمریکا را در جریان وقایع احتمالی ایران نگذاشته است.»

در ادامه نوشته شده است: «در خارج از هیأت دولت، بسیاری از محافظه‌کاران معتقدند که در هر حال ایران از دست رفته است و گناه را به گردن کارتر می‌‌اندازند که با طرح «حقوق بشر» موجب ایجاد چنین شرایطی در ایران شده است. نکته دیگری که محافظه‌کاران روی آن تکیه می‌کنند تردید کارتر در پشتیبانی همه‌جانبه از شاه است. در شمار این افراد باید از هنری کیسینجر نام برد.»


خسرو گلسرخی

همسر خسرو گلسرخی: اعلام جرم می‌کنم

همسر خسرو گلسرخی طی نامه‌ای سرگشاده به دیوان عالی کشور، علیه رژیم کنونی اعلام جرم کرد. براساس خبر منتشره در هفته‌نامه ایرانشهر، عاطفه گرگین، همسر خسرو گلسرخی به دیوان عالی کشور اعلام جرم کرد. وی در نامه خود نوشت:

«اکنون من که از روز شهادت خسرو، چه تا تابستان ۱۳۵۵ که در زندان بودم و چه پس از آن، همواره در صدد دادخواهی از جنایت قتل خسرو، که تنها گوشه‌ای از جنایات روزمره رژیم علیه مردم میهن ماست بوده‌ام، هم‌صدا با خسرو علیه پرونده وی اعلام جرم می‌کنم و بر مبنای شواهد فوق (‌این شواهد در هفته‌نامه منتشر نشده است) از مسوولین می‌خواهم که پرونده شوهر من و رفیق همراه او دانشیان را مجدداً مفتوح کنند و جانیان و قاتلینی را که آمر و مجری اعدام آن‌ها بوده‌اند، به محاکمه بکشانند.»

عاطفه گرگین در ادامه نوشته است: «با آن‌که معتقد هستم که هنوز هم همین آمرین و مجریان این جنایت در رأس امورند و این‌ها هرگز علیه خود اقدام نخواهند کرد، معهذا از اقامه این دعوا خوددداری نمی‌کنم و از تمام سازمان‌های حقوقی و قضایی بین‌المللی می‌خواهم که شکایت مرا در دو سطح تعقیب کنند: ۱. به عنوان دادخواهی یک شهروند ایرانی علیه رژیم کنونی. ۲. به عنوان همسر مردی که به دست عده‌ای قاتل اعدام شده است.»

خسرو گلسرخی یکی از شاعرانی بود که در جریان عملیات ناموفق گروهی از کارکنان تلویزیون ملی ایران برای ربودن رضا پهلوی دستگیر شد و پس از این‌که عوامل اصلی عملیات مانند شکوه فرهنگ، رحمت‌الله جمشیدی، مریم اتحادیه، طیفور بطحایی، عباس سماکار و رضا علامه‌زاده، به حبس ابد محکوم شدند یا به دلیل اعلام پشیمانی آزاد شدند، وی و کرامت‌الله دانشیان که نقش مهمی در عملیات نداشتند، به دلیل دفاعیات تند و تیزشان که از تلویزیون ملی ایران پخش شد، توسط دادگاه به اعدام محکوم و در ۲۹ بهمن ۱۳۵۲ اعدام شدند.

عاطفه گرگین از یک سال پیش از دستگیری خسرو گلسرخی به دلیل آنچه مصلحت اندیشی‌های سیاسی گفته شده است، با او زندگی نمی‌کرد.

کامیون‌های آب‌پاش آمریکایی رسید

براساس اخبار اعلام شده در میان مردم «از منابع نظامی آمریکا کسب اطلاع شد که تعدادی کامیون آب‌پاش توسط هواپیمای آمریکایی پیمان ناتو به تهران رسیده است.»

ظاهراً منبع این خبر نوشته واشنگتن پست بوده است. واشنگتن پست از قول لوی ویلسون، فرمانده نیروی دریایی آمریکا نوشت: «وزیر جنگ، هارولد براون، و دیگر شخصیت‌های مسوول پنتاگون یک سال است که درباره تشکیل یک واحد ضربتی بسیار قوی و سریع و مجهز به دو لشگر پیاده و دریایی گفت و گو می‌کنند که اختصاصاً برای منطقه خلیج فارس تعلیم ببینند.»

ویلسون در مصاحبه دیروز خود گفت که این برنامه هنوز از مرز کاغذ و تئوری نگذشته است. وی گفت شخصاً از این برنامه پشتیبانی چندانی نمی‌کند، زیرا به نظر او ترکیب نیروی دریایی آمریکا با این کار مناسبت ندارد.

واشنگتن‌پست اعلام کرد مقامات رسمی آمریکا چندی پیش از طریق سفارت آمریکا به شاه یادآور شده بودند که ارتش او باید برای مقابله با تظاهرات خیابانی تعلیم ببیند و حتی پیش از ناآرامی‌های اخیر پیشنهاد کرده بودند که آمریکا کارشناسان نظامی ویژه‌ای به این منظور به ایران بفرستند تا ارتش او را به خصوص برای استفاده از گاز در برخورد با عصیان مردم تعلیم بدهد.

وقتی دیروز از ویلسون سوال شد که آیا موافق است این کارشناسان اکنون به ایران بروند گفت نه، تصور نمی‌کنم.


گاز اشک‌آور در تبریز

خبرهای مربوط به تظاهرات گسترده در تبریز و نافرمانی گروهی از ارتشیان و برخورد گروهی دیگر از ارتشیان در سرکوب تظاهرات تبریز در ابعاد وسیع پخش شد.

رادیو ایران اعلام کرد سربازان در تبریز برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. همچنین پرویز راجی، سفیر ایران در خاطرات روز ۲۸ آذر خود نوشت:

«خبرهای امروز صبح از تمرد و نافرمانی عده‌ای سرباز در تبریز گزارش داد و گفت نظامیان در آن شهر اسلحه خود را زمین گذاشته‌اند و تجهیزات و وسایط نقلیه ارتشی را به تظاهر‌کنندگان سپرده‌اند.»

حبیب لاجوردی تکذیب کرد

حبیب لاجوردی که نام وی در لیست منتشره از طرف کمیته بانک‌ها به عنوان ارسال کننده ارز اعلام شده است، این خبر را تکذیب کرد.

حبیب لاجوردی در نامه‌ای خطاب به دادستان کشور و تهران که رونوشت آن برای هفته‌‌نامه ایرانشهر ارسال شده است، ضمن اشاره به سوابق خود و سرمایه‌گذاری در مرکز مطالعات مدیریت ایران (‌در لندن) و قید این‌که در حکومت ایران پست دولتی نداشته است، ارسال ارقام یاد شده را در مورد خودش منکر شده، اظهار داشت که علاوه بر خرید ارز برای «مصرف شخصی» اخیراً برای ایجاد یک موسسه علمی ایران‌شناسی که با همکاری یکی دو دانشگاه در حال تأسیس است، مقداری ارز خریداری کرده است.

حبیب لاجوردی گفت که صد و پنجاه هزار پوند در تاریخ هشتم شهریور ۵۷ توسط شعبه فیشرآباد بانک بین‌المللی ایران و ژاپن و صد و پنجاه هزار پوند در تاریخ ۱۸ شهریور ۵۷ توسط شعبه خردمند بانک تجارتی ایران و هلند و پانزده هزار پوند در تاریخ ۲۲ شهریور ۵۷ توسط اداره مرکزی بانک بین‌المللی ایران و ژاپن خریداری کرده است.

نام حبیب لاجوردی در فهرست منتشره توسط دادستان تهران، بدون ذکر مقدار ارز خارج شده از کشور منتشر شد.

هم‌زمان با همین موضوع، شایع شد که مهدی بوشهری، شوهر اشرف پهلوی، به هنگامی که به بانک مرکزی مراجعه کرده بود تا ترتیب خروج چند میلیون دلار ارز را بدهد، با وجود دستور رییس بانک، کلیه کارمندان با اعتصاب از انجام کار او خودداری کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)