تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

کامران نجات‌اللهی کشته شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه‌شنبه پنجم دی‌ماه ۱۳۵۷ برابر ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

کامران نجات‌اللهی کشته شد

کامران نجات‌اللهی، استاد دانشکده پلی‌تکنیک تهران، در حمله مأمورین نظامی به تحصن استادان دانشگاه‌ها در وزارت علوم کشته شد.

به گفته خبرگزاری‌ها، عوامل حکومت نظامی برای شکستن اعتصاب استادان دانشگاه به وزارت علوم حمله کرده بودند که در جریان این حادثه کامران نجات‌اللهی، استاد جوان دانشگاه کشته شد.

به نوشته نشریه ایرانشهر، دکتر نجات‌اللهی در هنگامی که مشغول سخنرانی برای متحصنین در وزارت علوم بود، کشته شد.

دولت اعلام کرد، هنگامی که وی سرش را از پنجره بیرون آورده بود، تصادفاً مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما ایرانشهر ادعا کرد بنا به گزارش منابع موثق وی از پنجره ساختمان روبه‌رویی مورد هدف گلوله قرار گرفته و سرهنگ شاه‌بیگی وی را با شلیک اسلحه کمری عمداً کشته است.

تحصن وزارت علوم پس از کشته شدن کامران نجات‌اللهی و دستگیری متحصنین شکسته و آنان دستگیر شدند. در مراسم تشییع جنازه استاد نجات‌اللهی، هزاران نفر شرکت داشتند که در این مراسم دست کم پنج نفر کشته و ۱۳۰ نفر مجروح شدند.

لازم به تذکر است که استادان دانشگاه‌های تهران با تجمع در ساختمان وزارت علوم، خواستار خروج گارد از دانشگاه شده بودند.

کامران نجات‌اللهی که پس از انقلاب تبدیل به یکی از چهره‌های شاخص و شهدای انقلاب شد، تا پیش از مرگ شناخته شده نبود.

پس از انقلاب، نام خیابانی که وزارت علوم در آن قرار داشت و وی در آنجا به قتل رسید به نام شهید نجات‌اللهی گذاشته شد.


کامران نجات‌اللهی (عکس: اسناد انقلاب اسلامی)

عزای عمومی در مشهد، کشتار در قزوین

به گزارش خبرگزاری پارس و رادیو بی‌بی‌سی فارسی از سوی آیت‌الله خمینی در مشهد، عزای عمومی اعلام شد. قریب به دویست و پنجاه هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند.

بنا به برخی گزارشات، زندانیان سیاسی شهر مشهد دست به شورش زدند و مردم نیز به سوی برخی زندان‌ها حمله کردند. همچنین در برخی شهرهای دیگر نیز مردم دست به تظاهرات زدند.

در تظاهرات مردم رودسر، سنندج، سقز و شاهپور، چندین نفر کشته یا زخمی شدند. در قزوین نیز نیروهای ارتشی، گروه‌های تظاهرکننده را مورد هجوم قرار داده و در درگیری میان مردم و نظامیان تعدادی کشته و مجروح شدند.

برق قزوین پس از هجوم نظامیان به مردم قطع شد. در شهر کرمانشاه نیز درگیری مشابهی میان نیروهای نظامی و مردم رخ داد و نظامیان به جمعیت تظاهرکننده شلیک کردند.

در تبریز نیز پزشکان و کارکنان داروخانه‌های تبریز برای اعلام همبستگی با سایر پزشکان کشور و به خصوص پزشکان بیمارستان شاهرضای مشهد به مدت بیست و چهار ساعت دست به اعتصاب زدند.

صادرات نفت از خارک قطع شد

میزان تولید نفت ایران به کمترین حد خود رسید و ممکن است تا چند روز دیگر به کلی قطع شود.

اعتصاب گسترده کارکنان صنعت نفت که باعث فشار و ضربه سنگینی به حکومت شاه شده است، باعث شد تا تولید نفت به کمترین حد خود در طول مدت اعتصابات اخیر، یعنی هفتصد هزار بشکه در روز رسید و بندر خارک به طور کامل از کار افتاد.

همچنین کارکنان پالایشگاه تهران در محوطه پالایشگاه دست به تظاهرات زدند.

حمله لباس شخصی‌ها به مردم ملایر

گروهی که از سوی مردم به عنوان چماق به دستان شناخته می‌شدند به تجمع مردم ملایر حمله کردند. گروه مذکور که پیش از این نیز در شهرهای مختلف استان‌های کرمان و خراسان و تبریز و اصفهان و تهران و استان‌های دیگر به تظاهرکنندگان انقلابی حمله می‌کردند، ظاهراً از میان مردم طرفدار حکومت بودند که از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی سازماندهی شده بودند.

مردم ملایر در حالی مورد حمله لباس شخصی‌های طرفدار دولت قرار می‌گرفتند که خود را برای استقبال از حجت‌الاسلام سید اسدالله مدنی آماده می‌کردند.

پس از استقبال مردم ملایر از ایشان، وی وارد همدان شد. مردم همدان نیز مراسم استقبال بزرگی را برای ایشان ترتیب دادند.

با ورود این روحانی به شهر همدان، رهبری جریانات سیاسی مذهبی همدان توسط وی که قبلاً در همدان سابقه طولانی داشت، صورت گرفت.


عکس: آژانس مگنوم

کنفدراسیون فعال است

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دعوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در بن، یکصد و پنجاه دانشجوی ایرانی دست به تظاهرات زدند. در فرانکفورت نیز اعتراض دیگری در جریان بود.

یک دانشجوی ایرانی در آلمان که خبر تهدید به اخراج او از آلمان به دلیل شرکت در تظاهرات فرانکفورت منتشر شده بود، توسط دادگاه به اخراج از این کشور محکوم شد.

دانشجویان ایرانی از ایرانیان مبارز ساکن آلمان خواستند که برای لغو این حکم به شهردار فرانکفورت اعتراض کنند. اتحادیه پزشکان ایالات شمال شرقی آمریکا نیز با اعلام یک آدرس از مردم خواستند کمک‌های مالی خود را برای آیت‌الله طالقانی و مهندس کاظم حسینی بفرستند.

در این اطلاعیه آمده است: «ملت ایران در این زمستان سرد و بی‌روح، گرسنه، نگران و تنهاست. گرمایش خون گرمی است که بر زمین می‌ریزد. خوراکش گلوله‌های دشمن بی‌امان است که سینه‌اش را می‌شکافد و تنها سلاحش ایمان راسخ و قاطع است.»

در ادامه این اطلاعیه می‌خوانیم: «رجاء واثق داریم که تمام میهن‌دوستان و ایرانیان عزیزی که نگران مبارزه ملت ایران می‌باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به آدرس ذیل ارسال داشته و باور بدارند که پیروزی ملت ایران پاداش کمک‌هایشان خواهد بود و چنانچه مایل به دریافت رسید از دو شخصیت بزرگوار می‌باشند، مرقوم بفرمایند.» در این نامه بر دریافت رسید و سرمای زمستان تأکید شده است.

شاه استعفا بدهد

همزمان با طرح پیشنهاداتی مانند تشکیل دولت غلامحسین صدیقی و همچنین احتمال تشکیل دولتی توسط شاهپور بختیار، یونایتد‌پرس گزارش داد که طرح پیشنهاد استعفای شاه از سوی احمد بنی‌احمد، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای ملی، موجب تشنج مجلس شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)