تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

خسروداد: قم را با خاک یکسان می‌کنم

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه بیستم دی‌ماه ۱۳۵۷ برابر دهم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

تصمیمات کاخ سفید در مورد ایران

صبح امروز جلسه‌ای با حضور جیمی کارتر، ونس، برژینسکی، ماندیل، براون و دیوید آرون برای بررسی اوضاع ایران در کاخ سفید تشکیل شد.

در دولت آمریکا، برژینسکی خواهان برخوردی آهنین با مخالفین شاه است و ادامه وضع کنونی را همراه با عواقب بین‌المللی مصیبت‌باری برای آمریکا می‌داند.

به نظر وی اکتفا کردن به دادن امتیاز و عقب‌نشینی وضع انفجار‌آمیزی به وجود می‌آورد. اما در عوض سایروس ونس و تیم وزارت خارجه بیشتر به هدف استقرار دموکراسی در ایران می‌اندیشند و با اقداماتی که به تحقق یافتن این هدف لطمه وارد کند، مخالفند.

به نظر آن‌ها تمام مشکلات ایران از شاه ناشی شده و با رفتن او جبهه ملی اداره امور کشور را در دست خواهد گرفت و آیت‌الله خمینی به ایفای نقش یک رهبر معنوی اکتفا خواهد کرد.

کارتر هم در نتیجه اختلاف نظر مشاوران خود، یا بر اساس جدالی که بین عقل و احساسات درون خود او در گرفته در جهات متفاوتی کشانده شده و در اتخاذ تصمیم دچار تردید و تزلزل است.

در جلسه امروز، ونس پیشنهاد قبلی خود را در‌باره برقراری تماس با آیت‌الله خمینی تکرار کرد. برژینسکی با مخالفت با این پیشنهاد گفت چنین تماسی موقعیت دولت بختیار را متزلزل خواهد کرد.

کارتر تصمیم گرفت به جای تماس مستقیم با آیت‌الله خمینی از دولت فرانسه بخواهد از طرف دولت آمریکا با آیت‌الله تماس برقرار کند. تصمیمی که پس از آگاهی از آن توسط سفیر آمریکا در ایران «احمقانه» توصیف شد.

در این جلسه، برژینسکی پیشنهاد کرد که ۱۰ روز به دولت بختیار فرصت داده شود تا با رهبران گروه‌های مخالف وارد مذاکره شده، پشتیبانی آن‌ها را برای خاتمه دادن به آرامی‌ها و اعتصابات جلب کند و در صورت عدم موفقیت او نقشه‌های خود را برای انجام یک کودتای نظامی دنبال کنیم.

این پیشنهاد برژینسکی رد شد. در همین جلسه، تصمیم گرفته شد که هایزر در تهران بماند و فرماندهان نظامی را به حمایت از بختیار ترغیب نماید.

به سالیوان نیز دستور داده شد بی‌درنگ با شاه ملاقات نماید و به وی ابلاغ کند که به نظر دولت آمریکا او باید سریعاً یک شورای سلطنتی تعیین کرده و از کشور خارج شود.

شاه می‌تواند در آمریکا اقامت کند. در این پیام دستورات قبلی در‌باره تهیه مقدمات تشکیل یک دولت نظامی در صورت شکست حکومت بختیار مورد تایید قرار گرفت.

رضایت آمریکایی‌ها از خروج قریب‌الوقوع شاه از کشور در حالی که بخش لیبرال دولت آمریکا به ویژه وزارت خارجه آن کشور از خروج قریب‌الوقوع شاه راضی به نظر می‌رسد و به برقراری یک دموکراسی در ایران می‌اندیشد، برژینسکی که خواهان برخوردی سخت با خمینی و مخالفان تند‌رو است، نیز از سفر آتی شاه خشنود است.

وی در خاطرات امروز خود نوشت : «من از خروج شاه از ایران احساس آرامش می‌کنم زیرا سرانجام به این نتیجه رسیدم که وجود او مانع اصلی هر اقدام قاطعانه‌ای در ایران است. با خروج او از ایران بحران به نقطه اوج خود می‌رسد و ما بالاخره در وضعی قرار خواهیم گرفت که پیش از سقوط روحیه و از هم پاشیدگی کامل نیروهای مسلح ایران دست به کاری بزنیم.»

برژینسکی می‌گوید: «کارتر و من بارها مستقیماً با شاه تماس گرفته و او را به اتخاذ روش محکم‌تری در برابر مخالفانش تشویق کردیم و اگر شاه می‌خواست و یا اراده لازم را برای شدت عمل در برابر مخالفانش داشت همین توصیه‌ها و تشویق‌های ما برای او کافی بود.»


ديدار با جيمی كارتر، ریيس جمهور آمريكا

روزنامه اطلاعات: مسعود رجوی در بی‌هوشی به سر می‌برد

روزنامه اطلاعات بیستم دی‌ماه ۱۳۵۷ با درج تیتر «خانواده شهدای مجاهدین خلق در روزنامه اطلاعات»، عکس سی تن از کشته‌شدگان سازمان مجاهدین خلق را در صفحه اول خود چاپ کرد.

روزنامه اطلاعات در همین صفحه می‌نویسد: در این اجتماع، خانواده‌های شهید سازمان مجاهدین خلق ایران خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی کشور شدند و از مجاهدینی که در سال‌های سیاه اختناق جانشان را صادقانه در راه عشق و ایمان به وطن فدا کردند تجلیل شد.

صفحه هفت این روزنامه به ادامه این مطلب اختصاص دارد. در این صفحه عکس دو تن از زنان مجاهد انداخته شده است که با چادری سیاه نه تنها تمامی بدن که حتا پیشانی و چانه خود را نیز پوشانده‌اند و یکی از آنان یک عینک بزرگ نیز بر چهره دارد.

خانم سادات که یکی از سخنرانان مجاهد در این اجتماع بود گفت: «در جهان دو اردوگاه وجود دارد، اردوگاه حق و اردوگاه باطل و بین این دو دره عمیقی وجود دارد که جز با خون شهدا و سرهای آزادگان پر نخواهد شد.»

یکی دیگر از سخنرانان با اشاره به شاپور بختیار گفت: «آقایی که به تازگی به سر کار آورده‌اند ادعا می‌کند که زندانیان سیاسی را آزاد خواهد کرد، اما هر روز در بهشت زهرا صحنه‌های عجیبی را به چشم می‌بینیم. هر روز اجساد زندانیانی به گورستان آورده می‌شود که دست‌هاشان بریده، چشم‌هایشان در آورده شده و یا سرشان با مته‌های برقی سوراخ شده است. چرا نامی از این وقایع در روزنامه‌ها برده نمی‌شود؟»

روزنامه اطلاعات همچنین مطلب دیگری را زیر عنوان «جان این مجاهدین در خطر است» به زندانیان مجاهد اختصاص داده است و خواستار آزادی آنان شده است.

در این ستون نام پانزده زندانی مجاهد به همراه اتهام، محکومیت، وضعیت جسمانی و مهم‌ترین شکنجه‌ها آمده است. تنها اتهام قریب به اتفاق این زندانیان خواندن قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های دکتر علی شریعتی ذکر شده و دیگر هیچ‌گونه اتهامی به آن‌ها وارد نیامده است.

از وسایل استفاده شده برای شکنجه این افراد، روزنامه اطلاعات از کلاه‌خود آهنی که «منجر به کوری و کری می‌شود» و چنگک‌های برقی «مخصوص بیضه که بر بیضه‌ها انداخته می‌شود» نام برده است.

در یکی از این افراد زندانی، هشت متر از روده، یک کلیه، طحال، یک دوم روده و یک چهارم کبد برداشته شده است. در میان زندانیان ذکر شده نام مسعود رجوی نیز دیده می‌شود.

در مورد وضعیت فعلی وی نوشته شده است: «وضع جسمانی: قسمتی از خون مغزش بر اثر شکنجه‌های گوناگون منعقد شده و در حال بی‌هوشی به سر می‌برد.»

شغل مسعود رجوی، مهندس تأسیسات نوشته شده است. روزنامه اطلاعات نام مسعود رجوی را مسعود رجبی نوشت.

یک هفته پس از اعلام این‌که مسعود رجوی مدت‌هاست در بی‌هوشی به سر می‌برد، مسعود رجوی و موسی خیابانی روز سی‌ام دی‌ماه با سلامتی کامل از زندان آزاد شدند.


مسعود رجوی /عکس: آفتابکاران

نیروگاه‌های اتمی تحمیلی است

کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران، در بیانیه‌ای که امروز در روزنامه اطلاعات درج شد اعلام کردند که نیروگاه‌های اتمی به مردم ایران تحمیل شده است.

کارکنان سازمان انرژی اتمی که از پاییز گذشته تاکنون همچنان در اعتصاب به سر می‌برند در بیانیه خود ضمن ضد ملی خواندن قراردادهای ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور خواستار تجدید نظر حکومت آینده ملی در این قراردادها شده‌اند و می‌نویسند که فروشندگان سوخت اتمی، تفاله‌های اتمی خود را برای انبار کردن به ایران تحمیل می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «سرمایه‌گذاری لازم برای تولید هر کیلو‌وات برق در ایران با استفاده از انرژی هسته‌ای بالغ بر سه هزار دلار، استفاده از انرژی نو پای برق خورشیدی هر کیلو‌وات هزار دلار و در بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی سیصد دلار است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «متذکر می‌شویم که مقادیر زیادی از سوخت‌های فسیلی جهان در مخازن تحت‌الارضی ایران نهفته است. عمر متوسط مفید نیروگاه‌های هسته ای ۲۰ ـ ۲۵ سال است (‌به شرط بروز نکردن سانحه در طول این سال‌ها)، که با ادامه غارت نفت و طبق ادعاهای رسمی مقارن با تمام شدن نفت، عمر نیروگاه‌ها کماکان سرخواهد آمد. پر واضح است که با قطع نمودن چپاول بی‌رویه نفت و قطع برنامه برق اتمی، سال‌ها انرژی ارزان‌تری از سوخت فسیلی خواهیم داشت.»

خسروداد: قم و مشهد را با خاک یکسان می‌کنم

همزمان با پیچیدن شایعه نزدیک شدن رفتن شاه از ایران، شایعه‌ ای در تهران پیچید، براساس این شایعه گفته می‌شد که سپهبد خسروداد، فرمانده نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی اعلام کرده است «اگر شاه برود من پیش از آن‌که خمینی پیروزمندانه بازگردد، قم و مشهد را با خاک یکسان خواهم کرد.»


آیت‌الله خمینی / عکس: انقلاب ۵۷

به کوری چشم شاه، عکس امام توی ماه

روز بیست و دوم دی‌ماه، همان روزی است که عکس آیت‌الله خمینی در ماه دیده شد. سی سال پیش در چنین روزی، مردم سراسر کشور در تهران و شهرستان‌ها روی پشت بام‌ها رفتند و عکس آیت‌الله خمینی را با چشم خودشان دیدند.

ما قصد داریم این خبر را دو روز دیگر بنویسیم، اگر چنانچه گزارش عینی یا مشاهدات روشنی در این مورد دارید برای من به آدرس خودم بفرستید تا از آن اطلاعات در تنظیم خبر استفاده کنیم.
ebrahim.nabavi@gmail.com

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یادم می آید که بچه بودم و چهارم پنجم دبستان. همسایه ای داشتیم که دکتر بود و سنگ خمینی را خیلی به سینه می زد. روزی که شایعه شده بود عکس خمینی توی ماه است پدرم به ایشان گفت که اگر خمینی هدفش قدرت نیست چرا یک بیانیه ای چیزی صادر نمی کند که ملت این حرف ها چیه؟ عکس توی ماه کدومه؟ و اون دکتره می گفت که شاید واقعا عکس توی ماه باشه!! و شاید هم خمینی خبر نداره.
واقعا طعم قدرت خیلی شیرین از خیلی چیزهاست.

-- بدون نام ، Jan 10, 2009

ای هموطن ای ایرانی برای رضای خدا بیایید بجای شکم همدیگر را پاره کردن و منتظر کمک امریکا یا اروپا شدن خودمان مملکت را با اتکا به خود وحمایت از همدیگر بسازیم بخدا نه امریکا که حتی اوباما نه دیگران دلشان به حال ما سوخته انها فقط در انتظار فرصت هستند هر انچه که ما داریم ببرند و ما را ابله حساب کرده به ریش ما بخندند
درود بر مردم قهرمان و وطن پرست
و پاینده ایران

-- masoud ، Jan 11, 2009

baverha mitevaned her che ke mikhahid der zehnetan ve ber ruye chizi negsh bebended .men der 14 salegi der sale 1357 be mah negah kerdem ve shekle khomeyni ra didem, heman shekl der hale hazer hem eger tesevor konim khahim did ve beraye hemin baverha 25 sal der tebid zendegi mikonim..

-- Mikayil ، Jan 11, 2009

اگر آقای رجوی در بیهوشی میماند جان هزاران جوان و نوجوان بیهوده بر باد نمیرفت.

هوچیگریها در باره وضعیت زندانیان مجاهد نیز جالب است. الحمدالله همگی ْ بدون دستهای بریده، چشمهای در آورده شده و سرهای با مته سوراخ شده ْ از زندان آزاد شدند و ٣٥ میلیون ایرانی را شاد کردند.

ملت بینظیری هستیم. نه ، غیر از این است ؟

توضیح: سرلشگر خسروداد بنیانگذار و فرمانده هواپیمایی نیروی زمینی یا بطور مخفف هوانیروز بود نه فرمانده نیروی هوایی. این شخص جان خودش را نیز نتوانست نجات دهد چه برسد به بمباران قم با هلیکوپتر.

-- حسن ، Jan 11, 2009

سلام - در مورد ديده شدن عكس امام در ماه مطلب جالبي دارم. آقايي به نام ثابتي (با پرويز اشتباه نشود) مشاور ساواك بود كه مصاحبه اي در سال 1358 انجام داد كه اين مصاحبه چند سال پيش از تلويريون جام جم پخش شد مبني بر اينكه اسرائيلي ها با هزينه سه ميليون تومان (سه ميليون آن زمان) طرحي به نام ماهان اجرا كردند كه نهضت اسلامي را خرافي جلوه دهند و آن شامل سه شايعه بود - ديدن عكس امام در ماه - وجود موي ريش پيامبر در شبهاي سه شنبه در لاي قرآن و سوم نوشتن خواب و رويا در پشت جلد قرآن هاي حرم امام رضا (اين مورد هم اكنون هم ادامه دارد)

-- عباس مجتهدي ، Jan 11, 2009

افسوس;
پس کسانی هم بودن که اوضاع واقعی رو درک کرده بودن...امان از نااگاهی و خوش خیالی.
راستی ماه رو هر شکلی که بخوای میشه دید حتی با عبا!(:

-- غزاله ، Jan 11, 2009

آقای عباس مجتهدی اون ساواکی را تنها شما زیارت کردید یا کس دیگری هم همراه شما بود؟

-- بدون نام ، Jan 12, 2009

ei iraniha kheili sade,shah khob bood ya khomeini

-- بدون نام ، Jan 15, 2009

مردم امام خود را هرگز ندیده بودند ...
برخی امام خود را در ماه دیده بودند...
آمد خبر ز ناسا گویا فضانوردان
در ماه {....} بودند...

دال بیا...

-- بدون نام ، Feb 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)