تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مردم عکس امام را در ماه دیدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه بیست و سوم دی‌ماه ۱۳۵۷ برابر سیزدهم ژانویه ۱۹۷۹ میلادی

در کنار دریای مطهر آیت‌الله خمینی هر ناپاکی تطهیر می‌شود

خبرنامه جبهه ملی در مقاله‌ای زیر عنوان «در آمیختن خیانت و جسارت برای تهمت» که در شماره ۶۴ خود و به تاریخ امروز درج کرد به شدت به شاپور بختیار حمله کرد چرا که وی:

«... در پوششی از تملق و چاپلوسی پیشوای راستین حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع را در محاصره اطرافیانی ناصواب، ناباب، ناراست، کمونیست و گاه فاشیست اعلام نمود.»

در این مقاله عمل دکتر بختیار ناجوانمردی و صف‌شکنی نامیده شد که «جسارت چنین ادعای ناروا جز از عدم شناخت واقعیت‌ها حکایت دیگری ندارد» و اضافه شده است:

«... در کنار آن دریای مطهر، آن کوه استواری و استقامت، آن پرهیز و بی‌نیازی، آن سمبل همه‌ی خواست‌های مردم مظلوم و ستم‌دیده میهن که همچون آفتاب درخشان فضای سرد و یخ‌بسته میهن را گرمی بخشید و همه عیارها را به سنجش گذارد، پاک و منزه و سالم نبود. کنار آن مبارک، هر ناپاکی تطهیر می‌شود، هر سنگی جواهر می‌گردد و هر ذات نا‌یافته‌ای، هستی می‌گیرد و هویت می‌یابد...»

در ادامه‌ی این مقاله آمده است: «آقای بختیار! آن معجزه‌گر که نبض جامعه را در دست دارد و حرکت و جنبش را با کلامی به سکون و مرگ، و سکوت را با پیامی به خروش در زندگی بدل می‌سازد، بدترین‌ها در کنارش بهترین می‌شوند و قطره‌ای از دریای وجودش کافی است که همه نیرنگ‌ها را به صفا و صداقت و راستی بدل سازد و آن از خود تهی‌شدگانی که همه زندگی را در خدمت او نهاده‌اند، از این قاعده به دور نیستند...»

آیت‌الله خمینی که در مقاله‌ی امروز جبهه ملی با آفتاب درخشان مقایسه شده، پس از غروب خورشید، امشب روی ماه دیده شد.


عکس: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

مردم ایران عکس امام را در ماه دیدند

امشب، بیست و سوم دی‌ماه ۱۳۵۷ پس از غروب خورشید و پدیدار شدن ماه، میلیون‌ها ایرانی موفق به دیدن تصویر آیت‌الله خمینی در کره ماه شدند.

هیجان دیدن عکس آیت‌الله خمینی در ماه باعث شد که مردم شهرهای ایران تا پاسی از نیمه شب بیدار بوده و در خیابان‌ها و پشت ‌بام‌ها به تماشای تصویر رهبر انقلابی خود در کره ماه بپردازند.

مردم با دادن شعارهایی چون «مردم چه وقت خوابه ـ عکس امام تو ماهه» و «به کوری چشم شاه ـ عکس امام تو ماهه»، یکدیگر را به بیداری در طول شب و نگاه کردن به تصویر آیت‌الله خمینی در تنها قمر کره خاکی دعوت می‌کردند.

برخی افرادی که در حمام‌های عمومی بودند، با شنیدن این خبر در این فصل سرد، سراسیمه و با هیجان در حالی که تنها لنگی بر تن داشته و لخت بودند از حمام‌ها بیرون آمده و به تماشای تصویر چهره امام در ماه پرداختند.

به گفته احمد سلامتیان، یکی از جلسات گفتگوی وی با برخی از مهندسان و کارشناسان برق کشور که در سال 1357 مسوولیت برق تهران را برعهده داشتند و جریان قطع شبانه برق ها را بخاطر همبستگی با انقلاب اداره می کردند، بخاطر خبر دیدن عکس آیت الله خمینی در ماه به هم خورد. این گروه مهندسان برق که یکی از آنان فارغ التحصیل دانشگاه ام آی تی نیز بود، همراه با سایر مهندسان حاضر در آن جلسه، گفتگو را قطع کردند و برای دیدن عکس آیت الله خمینی بیرون رفتند.( خبر قبلی با توضیح آقای سلامتیان به شکل موجود اصلاح شد)

مردم ایران امشب را با شور، شعف، عشق و هیجان خاصی سپری کردند و در خیال خویش، بیش از هر زمانی خود را نزدیک و در ارتباط با خدا و نماینده‌اش امام خمینی احساس کردند.

کسانی که علی‌رغم تلاش خود موفق به دیدن عکس امام در ماه نمی‌شدند اگر جرأت بیان آن را داشتند متهم به ساواکی یا ارتشی بودن می‌شدند.


عبدالله انتظام / عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ۱۵ خرداد

شورای سلطنت تشکیل شد

اسامی اعضای شورای سلطنت رسماً امروز اعلام شد. این شورا تمامی وظایف و اختیارات مقام سلطنت را پس از خروج شاه از کشور بر‌عهده خواهد داشت.

در آخرین لحظات، آقای علی‌اکبر سیاسی، عضویت در شورا را نتوانست بپذیرد و به جای وی دکتر علی‌آبادی انتخاب شد. پیش از این شاه که خواهان تشکیل شورای سلطنت با حضور پنج نظامی و پنج غیر نظامی بود از دکتر امینی خواست که پنج عضو غیر نظامی را معرفی نماید.

دکتر علی امینی نیز این درخواست را با آیت‌الله مطهری در میان گذاشت و وی پنج نفر آقایان محیط طباطبایی، یدالله سحابی، دکتر علی‌آبادی، دکتر ایزدی و مهندس مهد مینا را معرفی کردد.

در واقع تشکیل شورای سلطنت با اعضای انتخاب شده توسط آیت‌الله مطهری، طرحی بود که در اواخر محرم توسط گروهی از رهبران سیاسی، مذهبی انقلاب در تماس با سفارت آمریکا ارائه شد.

آن‌ها نگران به راه افتادن حمام خون بودند. به همین منظور طرحی را به سفارت آمریکا ارائه دادند که شورای سلطنت با شرکت رهبران معتبر سیاسی و نظامی تشکیل شود.

شاه از صحنه خارج شده و شاید به یک مرخصی برود، سپس شورا یک دولت ائتلافی را منصوب کند تا تدارک یک انتخابات ملی سراسری فراهم گردد.

در پایان، آیت‌الله حسینعلی منتظری مأمور شد که به پاریس برود و این برنامه را به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از تقابل خونین به آیت‌الله خمینی ارائه دهد.

این طرح عنوان شد، اما آیت‌الله خمینی از قبول آن امتناع ورزید و مذاکرات را حیله‌ای برای شکستن انقلاب تلقی نمود. بدین ترتیب شورای سلطنت با شرکت انقلابیون تشکیل نگردید.

آیت‌الله شریعتمداری، دکتر صدیقی، الهیار صالح و دکتر امینی نیز پیشنهاد عضویت در شورای سلطنت را رد کردند. دکتر سنجابی نیز شرط شرکت و ریاست بر این شورا را موافقت آیت‌الله خمینی دانست که آیت‌الله نیز آن‌را تایید نکرد.

دکتر یزدی گفته است که دکتر علی‌‌آبادی پس از پذیرفتن عضویت در شورای سلطنت، همان موقع استعفای کتبی خود از شورای سلطنت را نیز به طور خصوصی به شورای انقلاب داده تا هر زمان که لازم دانسته شد، منتشر شود.

اسامی اعضای شورای سلطنت به شرح زیر اعلام شد: شاپور بختیار، نخست وزیر، محمد سجادی، رییس مجلس سنا، جواد سعید، رییس مجلس شورای ملی، علیقلی اردلان، وزیر دربار، ارتشبد عباس قره‌باغی، رییس ستاد بزرگ ارتشتاران، دکتر علی‌آبادی، محمد وارسته، سید جلال تهرانی و عبدالله انتظام.


شاپور بختیار / عکس: AP

دیدار بی‌سابقه فرماندهان ارتش و نخست وزیر با شاه

قره‌باغی در خاطراتش گفت، در پی درخواست شاپور بختیار، شاه تمامی فرماندهان نیروها را امروز به کاخ نیاوران دعوت کرده تا از آنان بخواهد که در غیاب وی از شاپور بختیار، نخست وزیر قانونی پشتیبانی نمایند.

در این جلسه که در ساعت یازده صبح امروز تشکیل شد علاوه بر شاه و نخست وزیر، ارتشبد قره‌باغی، رییس ستاد ارتش، ارتشبد طوفانیان جانشین وزارت جنگ و رییس صنایع نظامی، سپهبد بدره‌ای، فرمانده نیروی زمینی و رییس گارد جاویدان، سپهبد ربیعی، فرمانده نیروی هوایی و دریاسالار حبیب‌اللهی، فرمانده نیروی دریایی حضور داشتند.

چنین جلسه‌ای تا آن تاریخ بی‌سابقه بود و نخست وزیر بدین ترتیب فرماندهی ارتش ایران را بر عهده می‌گرفت. به گفته بختیار، شاه در این نشست گفت:

«بختیار پذیرفته است در شرایطی که همه می‌دانند مشکل است، کابینه‌ای تشکیل دهد. چون تصمیم گرفته‌ام سفری به خارج بکنم باید بدانید که همه شما تحت نظارت او هستید. اگر مسأله‌ای پیش بیاید که حلش فقط در صلاحیت من باشد، او می‌تواند با اعضای شورای سلطنت به شور بنشیند و با من موضوع را در میان بگذارد و نتیجه را به شما اطلاع دهد. ولی در مورد تمام مسایل دولتی شخص بختیار است که تصمیم می‌گیرد.»

روزنامه اطلاعات به تاریخ ۲۴ دی، علت تشکیل این جلسه را نگرانی‌های شاپور بختیار از وقوع یک کودتا در صورت خروج شاه از کشور می‌داند و می‌نویسد:

«به شاه ایران در دیداری که فرماندهان ارتش با او داشتند پیشنهاد شد که برای بازگرداندن قدرت مطلق به مقام سلطنت از نیروهای مسلح چهارصد و سی هزار نفری ایران استفاده شود.»

اما شاه فکر هر‌گونه کودتایی را رد کرد و با تأکید فراوان به فرماندهان ارتش گفت: «کودتا به معنی ادامه خونریزی دهشتناکی است که در جریان یک سال گذشته بیش از هزار و پانصد کشته به بار آورده است.»


اشرف پهلوی

نه شاه می‌خوایم، نه شاپور!

هفته‌نامه ایرانشهر، که به سردبیری احمد شاملو در لندن منتشر می‌شود، در شماره سیزده خود که روز ۲۹ دی‌ماه ۱۳۵۷ منتشر شد، شعری که با نام «د. روزیک» با عنوان «نه شاه می‌خوایم نه شاپور» به چاپ رساند و در مقدمه آن چنین نوشت.

خواننده‌ای به هنگام حمله دانشجویان به کاخ مادر شاه در کالیفرنیا و غیبت او نتیجه می‌گیرد که «ننه اشرف» در آغاز سال میلادی سراغ فالگیرها رفته است و می‌نویسد: ننه اشرف وارد یکی از موسسات فالگیری که با گذاردن پنجه هیولا مردم را برای اطلاع از آینده به درون می‌خوانند، می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد که کف او را ببینند. کف‌بین که دست او را در دست می‌گیرد بلافاصله با احساس این‌که دست مرده‌ای را در دست دارد، آن را رها می‌کند، ولی چون از پول فراوان ننه اشرف هم نمی‌تواند بگذرد، اول دستکشی دست می‌کند و سپس دوباره دست او را می‌گیرد و پس از کمی تأمل می‌گوید:

ننه اشرف اوضاع خرابه
افکار پسرت سرابه
گرچه خیلی یکدنده‌ا‌س/ کلک کارش کنده‌ا‌س
راستی که فاله
رفتنش حتماً امساله
طالعش به برج ریقه
فاصله‌اش با مردم عمیقه
مردم خیلی کینه دارن
کینه دیرینه دارن
دخلشو دیگه در‌می‌آرن
در دیزی را میذارن
برو بیا بیفایدس
کارای سیا بیقاعدس
از ایران آواره می‌شه
ذلیل و بیچاره می‌شه
خودش گم و گور می‌شه
وارثش شاپور می‌شه
دیگه بختش برگشته
تاج و تختش برگشته
کاخش ویرونه می‌شه
خودش دیوونه می‌شه
وقتی به کار ‌تِر می‌زنه
سری به کارتر می‌زنه
اما دیگه دیر شده
دچار بواسیر شده
اما اینا کور خوندن
خیلی از حساب دور موندن
ملت ایران داد می‌زنه
همه جا فریاد می‌زنه
شاه ندادیم شاپور بگیریم
لوچ ندادیم کور بگیریم
می‌خواین بازم گول بزنین
دوباره بامبول بزنین
چه از نزدیک چه از دور
نه شاه می‌خوایم نه شاپور
هیچ‌کدومو نمی‌خوایم
هر دوش مال عمو سام.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خيلي جالبه سطح خرافه پرستي مردم در اون زمان!
نكات جالبي در اين مطلب بود

-- ميم ، Jan 13, 2009

کدام از این حرفهایی که بختیار زده دروغ از آب در آمد؟

«... در پوششی از تملق و چاپلوسی پیشوای راستین حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع را در محاصره اطرافیانی ناصواب، ناباب، ناراست، کمونیست و گاه فاشیست اعلام نمود.»

-- بدون نام ، Jan 13, 2009

جلسه رهبران اعتصاب صنایع نفت در آبادان نیز که با حضور احمد سلامتیان برگزار می‌شد به علت وقوع این حادثه بی‌سابقه نا‌‌تمام گذاشته شد و بهترین مهندسین صنایع نفت ایران که در بهترین دانشگاه‌های جهان فارغ‌التحصیل شده بودند نیز بر پشت بام محل برگزاری جلسه رفته و به دیدن عکس امام در ماه پرداختند. آن‌ها این واقعه را معجزه‌ای الهی دانستند.
مردم ایران امشب را با شور، شعف، عشق و هیجان خاصی سپری کردند و در خیال خویش، بیش از هر زمانی خود را نزدیک و در ارتباط با خدا و نماینده‌اش امام خمینی احساس کردند.
....... vaaghean khalaayegh har che laayegh.... bekeshid ke az maast ke bar maast.... !

-- بدون نام ، Jan 13, 2009

با درود
جای آنست که خون موج زند در دل لعل

زین تغابن که خذف میشکند بازارش

حافظ

-- مزدک ، Jan 13, 2009

در میان آن جماعت افسون زده جهل و خرافه، فقط یک نفر عاقل وجود داشت: دکتر شاپور بختیار.
حرف هایی که مرحوم بختیار در آن زمان می زد هنوز در ذهن کسانی که دچار خرافه پرستی شده بودند، جای نمی گرفت.
حتی کسانی مثل دکتر یزدی، مرحوم بازرگان، دکتر بنی صدر. این ها همخ

-- su ، Jan 14, 2009

آیا این شعر در آخر از شاملو است؟؟؟

-- مهتاب ، Jan 14, 2009

شعر آخر در نشریه ایرانشهر که به سردبیری مرحوم احمد شاملو در لندن منتشر می شد و به عنوان شعر یک خواننده چاپ شده است.

-- ابراهیم نبوی ، Jan 14, 2009

"مردم عکس امام را در ماه دیدند"

بله، برای انجام این "کار خیر" آنها ابتدا (به کمک تکنولوژی فضایی پیشرفته آمریکا و شوروی و چین و ...) به ماه سفر کردند و عکسی از خمینی را که در آنجا روی یک billboard بزرگ در کنار یکی از بزرگراهها نصب شده بود رؤیت فرموده، به سلامتی برگشتند و صد البته که از خوشی این کار چه انقلاب مبارکی هم نمودند!

-- بی نام ، Jan 14, 2009

هموطن ما,..میم از میزان خرافه پرستی مردم آنزمان تعجب کرده اند .
این هموطن ,خرافه پرستان و خرافه باوران متمدن و سیاست پرداز وآمریکا نشینی که تا آخرین لحظه به خرافه بافی های آقای « هخا » و ورود معجزه آسای او که قرار بود همزمان با فرار اهل عبا و نعلین از ایران باشد دل بسته بودند , فراموش کرده است. هموطن عزیز !بیشترین ما رابطه ی عقل واستدلال را با تصمیم گیری و پذیرفتن هر حرف وادعائی را نیاموخته ایم و یا فراموش کرده ایم و بندگان احساس دوست داشتن و نفرت داشتن شده , بوده و هستیم .
تا خود را عوض نکنیم همیشه عکس کسی را در ماه خواهیم دید .

-- م.ایرانی ، Jan 14, 2009

ولی من عکس امام را چاه جماران و جمکران دیدم. ما ملت همینیم.

-- بدون نام ، Jan 14, 2009

نستراداموس اين بيشكوءي را كردة است,نستراداموس ترجمة اراكا جىتحام شمارة ,64 صفحة 53 را مطالعة بفرماعيد

-- ايرانئ ، Jan 15, 2009

sheraye roshan fekri che kelasi dashteh! mayeye ta'asofo

-- بدون نام ، Jan 15, 2009

من به هیچ وجه فکر نمی کنم که بختیار چیزی بهتر بود. اگر اسنادی که امیرانتظام ارائه داده است درست باشد، بختیار در تمام مدت کوتاهی که نخست وزیر بود با خمینی در ارتباط بوده و از او خواسته بوده که نخست وزیر اش شود. و البته این بسیار قابل قبول هم هست، چون یکی از شرط های بختیار برای نخست وزیر شدن خروج شاه بود، و این یعنی نقش محلل را پذیرفتن. از طرف دیگر بر اساس اسنادی که همین آقای نبوی ارائه داده، هایزر گفته بوده که اگر ارتش از بختیار و خروج شاه از مملکت پشتیبانی نکند، آمریکا قلم پای ارتش ایران را خُرد خواهد کرد!!! همزمان، قره باقی با یزدی و نهضت آزادی در تماس دائم بوده است. از آن طرف به شاه تحمیل کرده بودند که فقط در صورت خروج تو و نخست وزیری بختیار است که مملکت نجات پیدا می کند و ماموریت اصلی سالیوان پذیراندن این مطلب به شاه بوده است. همه ی این ها یعنی چه؟ یعنی کل پروژه ی بختیار فقط و فقط برای خلاص شدن از دست شاه بوده است و از طرف دیگه، مهار کردن ارتش. حقا که کارشان را خوب انجام دادند. خود بختیار، بنا بر ادعای هوشنگ نهاوندی که از دست اندر کاران آن زمان بود، یکی از افتخاراتش این بود که شاه رو من از مملکت بیرون کردم. پس در این وسط از بختیار یک سمبل عقلانیت و شجاعت درست کردن کاملا بی مورد است و جز بر احساس، متکی بر هیچ چیز دیگر نیست. فرق بختیار با دیگران این بود که اندکی جاه طلب تر بود. آدم شریف اگر می خواهید باید به دکتر صدیقی اشاره کنید و نه بختیار. شریف و عاقل و میهن پرست راستین در جبهه ی ملی دکتر صدیقی بود و بس. روح اش شاد.

-- بی نام ، Jan 15, 2009

25سال استبداد بعد از 28 مرداد 1332 بهتر از این که اتفاق افتاذ نمی توانست باشد .
قانون اساسی و دموکراسی واحزاب سیاسی
یعنی نهاد دولت/ملت تعطیل بود و ممنوع
بنابراین نه دکتر بختیار و نه مهندس بازرگان نمی
توانستند مانند دکتر مصذق موفق شوند.
چون ان دو نفر فقط ریس دولت بودند و نه
همانند مصذق رهبر جنبش سازمات یافته
ان دو بزگوار ملی نخست وریران شاه وشیخ
بودند نه نخست وزیران انتحابات مردم در یک
پروسه انتخابات / استبداد ریشه تمام
بدبختیهای بشراست عزیزان

-- رضا شاه حسینی ، Jan 16, 2009

سنجابی انسان کوچک وفرو مايه و بسيار حسود بود.وننگ ابدی را با خود به گور برد

-- بدون نام ، Jan 19, 2009

خبر مربوط به جلسه مهندسان نفت با توضیح آقای احمد سلامتیان به شکلی که می بینید اصلاح شد. با پوزش از آقای سلامتیان و کلیه افرادی که خبر اشتباه در موردشان داده شد.

ابراهیم نبوی

-- ابراهیم نبوی ، Feb 18, 2009

خوبه ولی به عنوان متن بیشتر توجه کنید

-- بنده خدا ، Apr 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)