تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگوی «سروا خجسته» با خودش درباره‌ی خیانت

تمام مردانِ من

7koucheh@radiozamaneh.com

«سروا خجسته»1 دانشجوی شیرازی ( آبادانی سابق)، دختر خانم بسیار فعالِ اجتماعی است که در چند سال گذشته با نشریات اصلاح‌طلب کشور همکاری می‌کرد. او در مقالات و گزارش‌هایش بیشتر به مشکلات و ناهنجاری‌های زناشویی می‌پرداخت. بالا بودن میزان طلاق، سوءاستفاده‌ی مردان از قوانین مربوط به ازدواج موقت (صیغه)، روابط جنسی مردان و زنان بیرون از پیوند زناشویی و بالا بودن میزان خودفروشی در شهر از جمله موضوعاتی است که حساسیت‌های این دانشجوی جوان و روزنامه‌نگار را بر می‌انگیزد.

«سروا خجسته» به نمایندگی از «هفت کوچه» با خودش گفت‌و‌گویی کرده است. این گفت‌وگو که از نوآوری و صمیمیت هم بی‌بهره نمانده، به پیشنهاد خود او انجام شد. «سروا خجسته» در این گفت‌وگو با وجود محدودیت‌هایی که خواه ناخواه در کار روزنامه‌نگاری وجود دارد، نظرش را با صراحت درباره‌ی موضوعاتی که تاکنون نتوانسته در گزارش‌هایش بیان کند با ما در میان می‌گذارد. این گفت‌و‌گو را می‌خوانیم:

دوست داری عنوانی برای این گفت‌وگو انتخاب کنی؟

آره... بهتره این تیتر را انتخاب کنیم: «تمام مردان من». در ضمن بگذار موضوع مصاحبه را که درباره‌ی روابط خارج از پیوند زناشویی است، خیانت بنامیم.


آیا نسبت خیانت در زنان و مردان یکسان است؟

بله. من معتقدم که زنان همانند مردان و گاه به همان اندازه در رابطه‌ی خود با جنس مخالف – خواه یک رابطه‌ی دوستانه باشد خواه یک رابطه‌ی زناشویی – خیانت می‌کنند. اما واضح است که معمولاً خیانت مردان پرسر و صداست و خیانت زنان معمولاً کمتر به بیرون درز می‌کند، آن‌هم به واسطه‌ی این‌که خیانت مرد از طریق صیغه، در جامعه‌ی ما شکل عرفی و شرعی به خود گرفته و از نظر دین و قانون خرده‌ای بر آن وارد نیست. حال آن‌که زن چنین حقی ندارد و به تبع، هنگام مرتکب شدن به این عمل، محافظه‌کارانه‌تر برخورد می‌کند!

خیانت زنان و مردان با هم فرق دارد؟

فرق بسیار آشکاری بین آنها وجود دارد. مردان در عین تعهد به همسرشان، در صورت جذب شدن به دیگری چه از نظر عاطفی و چه از نظر جنسی می‌توانند همان برخورد سابق را با همسران‌شان داشته باشند، در حالی که زنان به واسطه‌ی نوع احساسات، تنها زمانی مرتکب چنین عملی می‌شوند که از سوی مرد خود از هر نظر تامین نشده باشند. حتی در آن موقعیت نیز زنان، به راحتی نمی‌توانند دست به خیانت بزنند چرا که برخلاف مردها، درصورت ایجاد یک رابطه‌ی جدید، قادر نخواهند بود همان رفتار سابق را با همسر و یا دوست خود داشته باشند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود، زن‌ها کمتر از مردان خیانت کنند، برمی‌گردد به نوع نگاه جامعه به آنان. برچسب‌هایی که جامعه به آنها می‌زند؛ بدکاره، فاحشه و هوسران...


آیا به واقع، خیانت زنان شرم‌آورتر از خیانت مردان است؟

از قدیم الایام، اجتماع با وضع قوانینی غلط و ناعادلانه نسبت به مجازات و دیدگاه‌ها، همواره مردان را در عملی ساختن نیتِ خیانت و عدم وفاداری در روابط خود، جسورتر کرده است. اما مجازات سخت‌تر و بی‌حرمتی و انزجار اخلاقی از خیانت زنان، ارتکاب به خیانت را دشوارتر و مخوف‌تر کرده است.

زن‌ها کمتر تعهد خود را زیر پا می‌گذارند چون آنها معمولاً در هر رابطه‌ای به دنبال تأمین نیازهای عاطفی خود هستند و تا مادامی که این نیاز از سوی فرد مقابلشان تأمین شود آرامشی را که در یک رابطه به دست آورده‌اند بر هم نمی‌زنند و با شروع یک رابطه‌ی جدید، تمام رشته‌های خود را پنبه نمی‌کنند!

از دید تو دلائل عمده خیانت زن‌ها چیست؟

فقر مادی، بی‌توجهی از سوی همسر که باعث می‌شود زن میزان مقبولیت خود را در جامعه از سمت جنس مخالف تامین کند، واکنش اعتراضی به خیانت و به نوعی انتقام و مقابله به مثل و بالاخره دوست نداشتن مرد از ابتدای زندگی و تن دادن به یک ازدواج اجباری و ترس از طلاق و عواقب بعد از آن... این موارد به نظر من از جمله دلائلی است که در تصمیم زنان برای قدم برداشتن به سمت خیانت تعیین کننده هستند.

موارد منطقی دیگری هم وجود دارد که اصلاً در مقوله‌ی اخلاق نباید بگنجد. بعضی از زنان و مردان از انرژی جنسی بیشتری برخوردار هستند و دلیل خاص و منفی در رابطه‌ی زناشویی، آنها را به سمت یک رابطه‌ی دیگر سوق نمی‌دهد. آنها ریسک و خطرات ماجراجویی جنسی‌شان را تقبل می‌کنند. این دسته از زنان و مردان، خواهان ادامه‌ی پیوند زناشویی هستند ولی برای نیاز بیشترشان، ناچار هستند مخفیانه به خواسته‌های خود دست بابند.


اختلالات جنسی نیز نقش قابل توجهی در این رابطه دارد. پناه بدن به روابط جنسی بیشتر گاهی به خاطر انکار و یا پا پیش گذاشتن بر ناراحتی‌های روانی- رفتاری است که انسان‌های همه جای دنیا با آن دست به گریبان هستند. بیش از پنج درصد زنان و مردان متأهل به‌دلیل میل جنسی به همجنس خود ناچار می‌گردند تا بیرون از پیوند زناشویی در جستجوی رابطه دلخواه باشند.

آیا میل به خیانت در شهر و اطرافت بیشتر از پیش حضور دارد؟

خیانت پدیده‌ی امروز و دیروز نیست، اما روند رو به افزایش آن در میان زنان جامعه، آن هم جامعه‌ای که زنان را همیشه مغلوب خود گردانده است و خیانت زنان را همواره شرم‌آورتر از خیانت مردان دانسته است، جای تأمل و بحث دارد و امید است که این بحث بتواند انگیزه‌ بخشی مطالعات کامل‌تری را توسط اهل فن دامن بزند!

پانویس:

۱- «سروا خجسته» اسمِ قلمیِ همکار هفت کوچه در ایران است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام سروا خانم
من دیدگاه شما را خوانم مقاله جالبی بود
ولی به عنوان یک مرد هر چند شما هم بیان داشتید آزاد تر هستند خواستم بگویم من میل بالایی دارم از بعد جنسی
ولی راه حل را نه خیانت و ماجراجویی جنسی می دانم و نه سرکوب میل !
پس راه حل چیست ؟

آیا باید در رابطه ای که دارم به طرف مقابلم خیانت کنم ؟
خوشحال میشم از دید یک پسر و هم یک دختر که رابطه با طرف مقابل می خواد داشته باشد پاسخ دهید !
به هر حال طرح مسئله زیبا بود

-- بدون نام ، Dec 14, 2010

بی شیله پیله حرف خودت را زدی

-- Ascieh ، Dec 14, 2010

خانم جوان چطور دلت قرار می گیره اینقدر بدو بدو در باره زندگی زناشویی و خیانت مثل نقل و نبات نظر بدی. هر چه اینطرف انطرف شنیدی را طوطی وار تکرار کردن درد هیچکس را دوا نمی کند. همه چیز را از مردم گرفتند خدا مذهب را تقلبی کردند. مروت و جوانمردی بر باد رفت. شادی و مهربانی هم که شده است افسانه. ما همین یک دوستی و همدلی توی خانواده رو داریم. این هم از دست برود دیگر چی می ماند؟

-- بربادرفته ، Dec 14, 2010

aya be dalil mail jensi bala ke yek dalil bood va yek niaz khas roohi baiad khianat kard.?
Yani rahi digar nist?
Pas bonian khanvade va rabete barai chenin shakhsi che mishavd?
Yani man ke mail jensi bala daram khianat konam be kasi ke asheghe hastam?
Lotfan sarva jan javabam ra bede!
Man yek javan ba mail bala hastam.

-- بدون نام ، Dec 14, 2010

خیلی ها نمی فهمند چه لذتی دارد وقتی میشه خیانت کرد و این کار رانکرد وندا خانم

-- بدون نام ، Dec 15, 2010

ممنون از دوستان که خواندند و نظر خود را بازگو کردند.
بنده به هیچ عنوان به کسی توصیه نکرده ام و نمیکنم که اگر از میل بالای جنسی برخوردار هستند در رابطه ی زناشویی خود مرتکب خیانت شوند !
عرض بنده این است که این یکی از دلایل خیانت زنان میتواند باشد !
زنانی که میل جنسی زیادی دارند گاه به دلیل حفظ موقعیت و منزلت خود نزد همسر و اینکه از سمت همسرش مورد اتهام, زنی بدکاره قرار نگیرد سعی میکند این میل را در مقابل همسر سرکوب کند تا با اینکار در نزد همسرش همیشه یک زن نجیب باقی بماند ! عرض بنده این است که باید اینگونه مسائل آموزش داده شود تا این باورها از میان برود و دیگر چنین مشکلاتی گریبان خانواده های ما را نگیرد .

-- سروا خجسته ، Dec 15, 2010

به برباد رفته ی عزیز!
به قول شاعر : خورشید رو از ما گرفتن , شکر شب ستاره پیداست ...
عزیز جان باید واقع بینانه تر به مسائل نگاه کرد. خانواده هایی هستند که ظاهری آرام اما درونی متلاطم دارند. باید با مسائل ریشه ای برخورد کرد.
صرف بازگو کردن اینگونه مسائل هم به بدتر شدن این معضلات دامن نمی زند.
اگر خانوداه که بنیادی ترین نهاد اجتماع است درست نباشد از دیگر نهادها نباید انتظاری داشت .
مانا باشی

-- سروا خجسته ، Dec 15, 2010

خانم سروا خجسته مرسی که جواب کامنت من را دادی
در کل از این پاسخی که دادید راضی تر هستم
بازم ممنون

-- بدون نام ، Dec 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)