رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷
یک پرونده در عدلیه ـ بخش نهم

استفاده‏ی نادرست پلیس ایران از اسلحه‏ی گرم

محمد مصطفایی

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق بشر در ایران، در «یک پرونده در عدلیه» به بررسی پرونده‏ی استفاده‏ی نادرست پلیس ایران از اسلحه‏ی گرم می‏پردازد.

Download it Here!

محمد مصطفایی: اگر بتوانیم آماری را از شلیک‏های شتاب‏زده‏ای که برخی از مامورین مسلح انجام می‏دهند، داشته باشیم، می‏بینیم که سالانه عده‏ای توسط مامورین مسلح‏، از جمله نیروی انتظامی، با این شلیک‏های شتاب‏زده به قتل می‏رسند.

از طریق رسانه‏ها بارها خوانده و شنیده‏ایم که مامورین مسلح تنها در چهارچوب «قانون نحوه‏ی بکارگیری سلاح در موارد ضروری»، مجاز به استفاده از سلاح تحت اختیار خود هستند.

ولی حتا این هشدارها و اظهارنظرها مثمرثمر نبوده و می‏بینیم که چه انسان‏هایی توسط مامورین مسلح، به خاطر نداشتن آموزش‏های لازم و تسلط کافی و کامل در به‏کارگیری اسلحه‏‏ی خود و مخصوصاً عدم آشنایی آن‏‏ها به قانون و مقررات مربوط به بکارگیری سلاح، جان می‏دهند.


نمونه‏ای از این موارد، شخصی به نام مصطفی بود که در سال ۱۳۸۴، در تعقیب و گریزی با یکی از مامورین انتظامی، پس از مدت کوتاهی با خودروی خود در یک کوچه‏ی بن‏بست توقف می‏کند. یک مامور نیروی انتظامی از سمت شاگرد ۵ تیر به سوی او (سه تیر به پا و دو تیر هم به سفیدران) شلیک می‏کند. بعد از این شلیک هم با اسپری، مصطفی را از پای می‏اندازد.

بعد از آن هم او را با خون‏ریزی شدید، اول به جای بیمارستان، به زایشگاه می‏‏برند. زایشگاه او را نمی‏پذیرد و در نهایت مصطفی را به بیمارستان می‏رسانند. اما در آن‏جا به علت شدت خون‏ریزی به رحمت خدا می‏رود.

پرونده‏ای برای این متهم که از افراد نیروی انتظامی است، تشکیل شد. با پیگیری‏هایی که کردیم، بازپرس پرونده، بدواً عقیده داشت که این قتل غیرعمد بوده است. با استدلال‏هایی که می‏شود، بعدها کسان دیگری از مراجع قضایی پرونده را بررسی و اعلام می‏کنند که خیر، قتل عمد بوده و کیفرخواستی مبنی بر قتل عمد برای او صادر می‏شود و دادگاه هم حکم به قصاص نفس صادر می‏کند.

در حال حاضر نیز با نقضی که دیوان عالی کشور کرده، قرار است این پرونده مجددا بازنگری بشود.

آن‏چه که اهمیت دارد، این است که قانون‏گذار حق استفاده‏ی مامورین نیروی انتظامی از سلاح را منحصراً، به موارد خاصی اختصاص داده است.


موارد ده‏گانه‏ای در قانون نحوه‏ی به‏کارگیری سلاح ذکر شده است. بر اساس این قانون، مامور نیروی انتظامی در صورتی مجاز به به‏کارگیری سلاح است که:

۱ـ برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به ‏آن‏ها حمله می‏کند

۲ـ برای دفاع از خود در برابر یک یا چند نفر که بدون سلاح به او حمله می‏کنند

۳ـ در صورتی که مامور مذکور مشاهده کند که یک یا چند نفر مورد حمله واقع می‏شوند و جانشان در خطر است

۴ـ برای دستگیری سارق و کسی که اقدام به ترور و تخریب می‏کند

۵ ـ در مواردی که شخص بازداشت شده یا زندانی‏، از بازداشت‏گاه یا زندان و یا در حال انتقال‏، فرار می‏کند.ژ

۶ـ برای حفظ اماکن انتظامی

۷ـ برای حفظ سلاحی که جهت انجام ماموریت در اختیار او است

۸ـ برای حفظ اماکن طبقه‏بندی شده

۹ـ برای جلوگیری و مقابله با اشخاصی که از مرزهای غیرمجاز، قصد ورود یا خروج دارند

۱۰ـ برای حفظ تاسیسات، تجهیزات و امکان نظامی، انتظامی و امنیتی

ولی می‏بینیم که مامورین نیروی انتظامی، بدون در نظر گرفتن این ماده‏ی قانونی و موارد دیگری که در قانون نحوه‏ی به‏کارگیری سلاح ذکر شده‏‏، شلیک‏هایی را انجام می‏دهند و فکر می‏کنند اگر صرفا به یک متهم‏‏، به یکی از شهروندان‏مان، اعلام ایست کنند، کفایت می‏کند و مجوزی می‏شود برای این که از سلاح استفاده کنند.

در صورتی که این‏طور نیست. استفاده از سلاح حد و حدودی دارد و هیچ مامور نیروی انتظامی حق ندارد به شهروندان شلیک کند.

در مورد نحوه‏ی به‏کارگیری سلاح گرم، قانون جامع و کاملی داریم که هیچ ایراد و نقصی ندارد. ولی متاسفانه، نیروی انتظامی آموزش‏های صحیحی را به افراد این نیرو نمی‏دهند و به خصوص فرماندهان به ماموران خود آموزش لازم را نمی‏دهند و آنان را به اثراتی که به‏کارگیری شتاب زده‏ی اسلحه‏ی گرم برای حتا خود همین ماموران نیروی انتظامی دربر خواهد داشت، آگاه نمی‏کنند.

ما هم می‏بینیم که در جامعه از طرف نیروی انتظامی در برخی از مواقع این ناامنی ایجاد می‏شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
چهارده سال برای زندان کمی زود است
مردی که با یک بطری نفت همسرش را به آتش کشید
«باید موهایت مانند دندان‌هایت سفید شود تا بروی»
اقرار به زنا برای نجات همسر و برادر
قانون مجازات اسلامی و فرزندکشی
محکومیت با علم قاضی
بی‌مهری به دوجنسیتی‌ها

نظرهای خوانندگان

اوایل همین اسفند ماه در جاده سنندج دهگلان پاسگاه آبادی قریچه به یک دستگاه پژو تیر اندازی کرد که شخصی به اسم پرویز ابراهیمی را کشت و در آخر مشخص شد خودرو مسافر کش شخصی بوده و هیچ بار قاچاق یا موردی نداشته،
در دی ماه روبروی آبادی نساره علیای دیواندره به یک ماشین قاچاقچی شلیک کردند و دو نفر از سرنشین های ماشین کشته و دیگری به شدت مجروح شد و هنوز بیمارستان بعثت سنندجه و هیچ یک از این موارد در روزنامه های داخلی درج نشد فقط کافی است یه ماه در کردستان و در شهرهای بانه -مریوان -دیواندره یا سنندج زندگی کنی هر روز یک مورد حداقل می شنوید که نفری با ضرب گلوله ماموری کشته شد

-- sinoha11 ، Mar 11, 2009 در ساعت 12:15 PM