تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

خط هوایی تهران تگزاس و انتشارات تالار رودکی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه، چهاردهم تیر ۱۳۵۷هجری خورشیدی برابر پنجم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

میان تگزاس و تهران خط هوایی ایجاد می‌شود
شرکت هواپیمایی «برانیف اینترنشنال» درخواست برقراری یک خط هوایی بین تگزاس و خاورمیانه را از شورای هواپیمایی کشوری آمریکا کسب کرده است.

در صورت گشایش این خط جدید، شهرهای دالاس و هیوستون به تهران و دهران در عربستان سعودی متصل خواهند شد. بهای پیشنهادی برای بلیط رفت و برگشت ۸۸۰ دلار است و برای کسانی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند و سالی دوبار به تگزاس می‌روند، بلیط تخفیفی ۸۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

ضیاءالحق: ایران منبع الهامات سیاسی و فرهنگی مسلمانان است
ژنرال ضیاءالحق رییس حکومت نظامی پاکستان در گفت‌وگو با روزنامه پاکستان تایمز گفت: اگر پاکستان از حمایت بی دریغ اخلاقی و مادی ایران برخوردار نمی‌شد، نمی‌توانست بحران‌هایی را که بلافاصله پس از استقلالش با آن روبه‌رو بود، از بین ببرد.

وی در مورد ایران سخنان ستایش‌آمیزی عنوان کرد و گفت: ایران قدیمی‌ترین و صادق‌ترین متحد پاکستان است و از طرفی این کشور منبع الهامات سیاسی و فرهنگی مسلمانان حتی پیش از پیدایش پاکستان بوده است و به خوبی می‌توان گفت روابط دو کشور از دوران استقلال پاکستان گسترش یافته و عمیق‌تر شده است.

پلیس ترکیه دانشجویان ایرانی را به اتهام اخلال‌گری بازداشت کرد
روزنامه اطلاعات در بیستم تیر ماه نوشت: خبرگزاری‌ها از ترکیه گزارش دادند در روز هشتم تیرماه ۵۰۰ کوماندوی ژاندارمری و ۳۰۰ پلیس برای متفرق کردن دانشجویان که به عنوان اعتراض به بسته شدن کوی دانشجویان در محوطه‌ی دانشکده فنی استانبول چادر زده و تظاهرات می‌کردند، اقدام و جمعا ۲۴۳ دانشجو که در میان آنان ۱۵ دانشجوی دختر بود، بازداشت کرده و تحت تعقیب قرار دادند.

در این اقدام، تعداد سه قبضه اسلحه‌ی کمری، سه بسته دینامیت و یک بمب و مقادیری اوراق و شعارهای تبلیغاتی چپ جمع‌آوری شده است. در جمع تظاهرکنندگان، خیمه‌هایی به نام دانشجویان ایرانی با شعارهای ضد دولتی نیز برپا شده بود. در جمع بازداشت‌شدگان چند نفر ایرانی نیز وجود دارند.

به علت کسالت شاه، مراسم سلام روز مبعث برگزار نشد
به علت کسالت شاه، مراسم سلام روز مبعث در کاخ گلستان برگزار نشد. به همین مناسبت وزارت دربار طی اطلاعیه‌ای که انتشار داد اعلام کرد: « نظر به این‌که به علت کسالت اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر، متاسفانه مراسم سالروز فرخنده مبعث مصلح بزرگ جهان حضرت ختمی مرتبت برگزار نشد. اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر با اعتقاد و علاقه کامل به تکریم و بزرگداشت شعائر اسلامی امر و مقرر فرمودند بدین وسیله تبریک و تهنیت قلبی معظم له را به مناسبت این بزرگ‌ترین عید اسلام به مسلمانان ایران و همه مسلمانان جهان ابلاغ نماید.»

همچنین به مناسبت این عید، مجلس جشن باشکوهی در کاخ گلستان برگزار شد که جمعی از مقامات مملکتی، نمایندگان مجلس سنا و شورای ملی و گروه کثیری از طبقات مختلف مردم تهران در آن شرکت کردند و از طرف وزیر دربار شاهنشاهی از حاضران در جشن پذیرایی به عمل آمد.

تاسیس انتشارات تالار رودکی
انتشارات تالار رودکی به منظور ایجاد منابعی در زمینه‌های موسیقی، آموزش مرجع، معرفی هنرمندان، شیوه‌های هنری، یادنامه و معرفی فعالیت‌های تالار رودکی به وجود آمد. از هدف‌های نخستین این انتشارات به دست دادن کتاب‌هایی در زمینه‌ی معرفی موسیقی ایرانی و استادان آن و چاپ کتاب‌های مختلف در این زمینه‌هاست.

هر پنج کتابی که تاکنون تهیه شده عبارتند از: «ابوالحسن صبا» که یادنامه ای‌ است شامل نوشته‌ها و نظریات دست‌اندرکاران موسیقی ایرانی درباره‌ی استاد صبا همراه با عکس‌ها، دست‌نویس‌ها، نامه‌ها، یادداشت‌ها و مدارکی از زندگی خصوصی وی.

کتاب دوم برگزیده پوسترهای ده فصل هنری تالار رودکی است که بوسیله‌ی هنرمندان این تالار تهیه شده است. کتاب سوم «بنجامین بریتن» در باره زندگی و آثار این آهنگساز انگلیسی است و برای نگارش آن از تمام متونی که در باره این هنرمند به چاپ رسیده، کمک گرفته شده است. دو کتاب دیگر نیز چاپ شده که درباره «کارل اورف» آهنگساز آلمانی و «کریستف پندرسکی» آهنگساز لهستانی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

benevis aziz jan.... benevis ke chi budim o chi shodim ke khod karde raa tadbir nist...... !

-- بدون نام ، Jul 6, 2008

همانطور که میدانیم مشکل مردم ایران با رژیم شاهنشاهی نبود آزادی های سیاسی آزادی بیان و .... یعنی در واقع ما مشکل جامعه شناسی داشتیم ولی در زمان جمهوری اسلامی علاوه بر آن مشکلات اشکالات دخالت در خصوصی ترین مسائل مردم سنگسار قطع عضو پرتاب کردن مردم در گونی از ارتفاع و ..... یعنی ما با رژیم جمهوری اسلامی مشکل زیست شناسی داریم ... دنیا شعار نمیدهند عمل میکنند ضایع شدن حقوق بشر در جمهوری اسلامی نه تنها ایرانیان که جهانیان را هم تهدید میکند به امید آنکه روزهای بهتری داشته باشیم

-- Farhad ، Jul 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)