تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

حمله راهزنان ترک به خودروهای ایرانی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر یازدهم ژوییه ۱۹۷۸میلادی

نخست وزیر: تظاهرات سیاسی و اجتماعات آزاد می‌شود

جمشید آموزگار نخست وزیر تظاهرات سیاسی و اجتماعات آزاد می‌شود. وی گفت: «همان‌طور که در باره فضای باز سیاسی صحبت می‌شود، به موازات آن نیز باید لایحه‌ای برای انجام تظاهرات به صورت قانونی تهیه شود و همان‌طور که می‌دانید در تمام کشورهایی که این‌گونه تظاهرات برگزار می‌شود، قوانینی نیز برای چگونگی برپایی آن وجود دارد که در کشور ما نیز باید با توجه به فضای باز سیاسی این قانون وضع شود.»

در همین‌حال نشریه کیهان به نقل از یک مقام مطلع نوشت: «همچون کشورهای آزادی مانند انگلستان، فرانسه، آلمان و دانمارک، لایحه‌ی تظاهرات سیاسی تهیه خواهد شد. این لایحه مطابق قانون اساسی خواهد بود و پس از تهیه و تکمیل آن و پیش از این‌که تقدیم مجلسین شود از جهت تکمیل و اظهار نظر مردم در معرض افکار عمومی گذارده می‌شود.

فیلم ایرانی «فاخته» برنده جایزه‌ی اول جشنواره برلین

فیلم ایرانی «فاخته» بهترین فیلم به مفهوم مطلق شناخته شد و جایزه اول جشنواره‌ی جهانی فیلم‌های تلویزیون «برلین» را به خود اختصاص داد.

این فیلم در رادیو تلویزیون ملی ایران ساخته شده و در باره زندگی روزانه‌ی یک کودک روستایی است که آرزوها و تمایلات این کودک را به تصویر درمی‌آورد.

واروژ کریم مسیحی کارگردان این فیلم است که هم اکنون مشغول تهیه فیلمی تازه به عنوان «کوچ» است که در شبکه دوی تلویزیون نمایش داده خواهد شد.

قرارداد خرید اورانیوم از استرالیا

سرانجام مذاکرات خرید اورانیوم از استرالیا به نتیجه رسید. نشریه اطلاعات به تاریخ 20 تیر نوشت: «این مطلب را روزنامه‌ی فاینانشیال تایمز منتشر ساخت و اضافه کرد ایران و استرالیا از ماه‌ها قبل مذاکراتی را در این زمینه اغاز کرده بودند و در آخرین مذاکراتی که مدیران سازمان انرژی اتمی ایران در سال گذشته در استرالیا داشتند، طرفین نظرات خود را توجیه کردند.

ایران و استرالیا تا پایان ماه جاری قراردادی جهت تضمین استفاده صلح‌جویانه از انرژی اتمی امضا خواهند کرد و بلافاصله پس از امضا این قرارداد مذاکرات نهایی خرید اورانیوم از استرالیا انجام خواهد گرفت.

ایران در گفتگوهای خود با استرالیا تاکید کرد که قصد ندارد کارخانه‌های استفاده مجدد از فضولات سوخت اتمی تاسیس کند. ایران قیمت اورانیوم خریداری از استرالیا را به صورت نقد خواهد پرداخت و خرید اورانیوم را با معامله‌ی پایاپای نفت ربط نخواهد داد.


حمله راهزنان ترکیه ای به خودروهای ایرانی

به نوشته نشریه اطلاعات، خبرگزاری فرانسه از آنکارا گزارش داد: «سه ایرانی که با یک اتومبیل در شرق ترکیه در حال عبور از یک جاده بین المللی بودند در یک گردنه هدف گلوله‌ی راهزنان قرار گرفتند. یکی از آن‌ها کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند که در یک بیمارستان دیاربکر بستری شده اند.

پلیس ترکیه اینک در تعقیب مهاجمان است.«ایرانیان هرسال مخصوصا در ماه مارس (نوروز) و ماه‌های ژوییه، اوت و سپتامبر به تعداد هزاران نفر از اروپا با اتومبیل‌هایی که خریداری می‌کنند از طریق ترکیه به ایران می‌روند.

این خبرگزاری نوشت: «قبلا نیز گزارش‌هایی در باره حمله راهزنان به ایرانی‌هایی که با اتومبیل از اروپا به ایران می‌رفتند انتشار یافته بود.

همچنین اتومبیل‌رانان ایرانی از این‌که پاره‌ای روستانشینان ترکیه مخصوصا در شرق این کشور به سوی اتومبیل‌های آن‌ها سنگ و چوب پرتاب می‌کنند گله داشتند.

در سال‌های قبل اتومبیل‌رانان ایرانی از بدی جاده‌های ترکیه، و گاهی اوقات نبودن بنزین در جایگاه‌های بیابانی می‌نالیدند. ایرانیان برای جلوگیری از حمله راهزنان، هنگام عبور از راه‌های شرق ترکیه معمولا به صورت کاروان حرکت می‌کنند.

درآمد ایران از مس به یک میلیارد دلار خواهد رسید

آغاز هفتمین سال فعالیت و دومین سالگرد تاسیس شرکت ملی صنایع مس ایران در مجتمع مس سرچشمه جشن گرفته شد.

در این مراسم که با حضور وزیر صنایع و معادن و نمایندگان مطبوعات برگزار شد، پیام شاه به همین مناسبت نیز خوانده شد .شاه ایران در این پیام گفت: «گسترش این صنعت باید به نحوی باشد که نه تنها پیشرفته‌ترین تکنولوژی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بلکه با فراهم آوردن موجبات جذب این تکنولوژی، زمینه برای ایجاد صنعتی که کاملا متکی به فکر مهندسان و کارشناسان ایرانی و به مهارت کارگران ایرانی باشد، به‌وجود آید.»

دکتر ضرغامی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس نیز در این مراسم و در گفت و گویی با خبرنگاران گفت: «معدن مس سرچشمه با یک میلیارد تن ذخایر تخمین زده شده، بزرگترین معدن مس کشف شده در جهان است. در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار سنگ معدن از آن استخراج می‌شود.»

وی افزود: «درآمد ارزی ایران از صنایع مس ۲۲۵ میلیون دلار است که تا ۱۰، ۱۵ سال آینده با احتساب قیمت فعلی مس در بازارهای جهانی به یک میلیارد دلار خواهد رسید.»

وی در باره هزینه مس سرچشمه گفت: «هزینه‌ی کل این پروژه ۷۹ میلیارد ریال برآورد شده و تا کنون که شش سال از آغاز کار آن می گذرد حدود ۶۰ میلیارد ریال خرج شده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

داور جان نمی شد یه کم جلوتر شروع می کردی مثلا از ۳۵ سال پیش تا عیش مون به زودی منقص نمی شد؟

-- بدون نام ، Jul 14, 2008

«گسترش این صنعت باید به نحوی باشد که نه تنها پیشرفته‌ترین تکنولوژی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بلکه با فراهم آوردن موجبات جذب این تکنولوژی، زمینه برای ایجاد صنعتی که کاملا متکی به فکر مهندسان و کارشناسان ایرانی و به مهارت کارگران ایرانی باشد، به‌وجود آید.»

-- امین کیا ، Jul 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)